Kontra mraku, kontra G-sili

Vrijeme je za inovacije?

Piše: Ante Vetma

Prije 10 mjeseci, 11 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 5 minuta

U iščekivanju predstavljanja novih bolida i interpretacija tehničkog pravilnika – vrijedi se podsjetiti da je Formula 1 kroz godine priuštila različite vrste inovacija, poneke od njih pomalo bizarne, a baš svaka karakteristično dosjetljiva i na rubu pravilnika.

Tako je Tyrrell 1997. godine reciklirao klasična krila u ove ružne mini verzije, a sve kako bi dobili još malo downforcea. Kopirao ih je čak i Ferrari, ali benefit nisu vidjeli baš svi. Adrian Newey, tada u McLarenu, nije htio oskvrnuti svoj bolid, a FIA ih je uskoro proglasila ilegalnima po pitanju sigurnosti.

Renaultov mass damper definitivno spada među najinovativnija rješenja početkom tisućljeća. U nosu bolida nalazio se uređaj koji je poboljšavao performanse bolida smanjivajući frekvenciju vibracija kroz zavoje. Razina gripa s ovom solucijom bila je drastično veća nego bez nje, a iako su ih drugi htjeli kopirati – nitko nije uspio doći do te razine sofisticiranosti poput Renaulta. FIA ga je zabranila nakon ljetne stanke, ali je bilo sasvim dovoljno za osvajanje naslova te godine.

Inženjeri nisu veliki obožavatelji obveznih smjernica FIA-e oko ugradnji onboard kamera na bolid. Red Bull je tako 2014. godine iskoristio rupu u pravilniku kako bi sakrio kameru u nos bolida umjesto da je montiraju na dodatne držače. Kao što možete pretpostaviti, kvaliteta slike s te kamere nije bila prihvatljiva i nakon pet utrka su se morali vratiti na tradicionalno rješenje poput drugih ekipa.

McLarenov F-duct iz 2010. je kanalizirao zrak i omogućavao im do 6 km/h veću maksimalnu brzinu. Vozač bi lijevom nogom aktivirao sustav i zbog toga nije mogao biti zabranjen kao pomični aerodinamički element. No, kad se Ferrari dosjetio da sustav može aktivirati i lijevom rukom – ekipe su se uoči 2011. godine složile da će odustati od ovog rješenja na temelju sigurnosti i visokih troškova.

Kad je fotograf Darren Heath ubacio svoju kameru u bolid McLarena 1997. godine – otkrio je još jednu od genijalnih inovacija. Treća dodatna pedala za kočenje omogućavala je vozačima da kontroliraju samo stražnje kočnice zbog čega su imali drastično bolje performanse, izbjegavajući tako proklizavanje i podupravljanje. Suci su najprije proglasili da je sustav legalan, ali je ipak zabranjen nakon dodatnih protesta drugih ekipa.

Ground-efekt je na bolide dodao nevjerojatne količine downforcea, a svaki pokušaj FIA-e da ga zabrani doveo je samo do novih genijalnih pokušaja zaobilaska pravilnika. Tako je Lotusov Colin Chapman imao dvije šasije. Gornja šasija je mogla prilagođavati svoju visinu, koristeći tako ground-efekt pri visokim brzinama, a donja je bila fiksirana i štitila je vozača od gubitka stabilnosti. Ekipe su, naravno, odmah protestirale i iako nisu mogli dokazati da je bilo što od toga ilegalno, uvjerili su FIA-u da bi implementacija za sve ostale ekipe bila nužna, ali preskupa i tako je Lotus 88 otišao u povijest.

Velika promjena tehničkog pravilnika 2009. inspirirala je dizajnere za novo genijalno rješenje imena dupli difuzor. Dok je većina ekipa krenula u smjeru tradicionalnog difuzora, Brawn GP je imao dvostruki kanal na sredini koji omogućava brži protok zraka i zbog toga je pružao značajno više downforcea. Ova inovacija je ostala legalna sve do kraja sezone i bila je integralni dio dvostruke krune koju su Button i Brawn osvojili te godine.

Lotus, Williams i Brabham su 1982. tražile rješenje s kojim bi pratili tempo ekipa s vrha poretka koje su imale motore s turbo punjačem. Tako su pronašli zanimljiv način kako zaobići pravilo o težini bolida. Jednostavno bi prije početka utrke ispraznili rezervna spremišta vode, uglavnom korištene za hlađenje kočnica; samo da bi prije inspekcije nakon utrke ponovo napunili ta ista spremišta. Nelson Piquet je uz pomoć ovog trika pobijedio na svojoj domaćoj utrci, ali su i on i drugoplasirani Keke Rosberg ubrzo diskvalificirani.

Tyrrellov bolid sa šest kotača je 1976. pobijedio na VN Švedske i odmah pokazao zanimljiv potencijal. Ipak, uspjesi nisu bili značajni i nakon loše 1977. godine koncept je napušten. Ideja je bila umirovljena sve do 1982. kad je Williams testirao slično rješenje i odmah shvatio da im pruža više gripa i potencijalan benefit sličan ground-efektu. Nažalost po njih, FIA je za 1983. propisala korištenje samo četiri kotača.

Brabham BT46B i dizajner Gordon Murray spadaju u sam vrh inovacija u Formuli 1, a svi konkurenti ostali su šokirani kad je na stazu u Švedskoj izišao bolid s ventilatorom. Niki Lauda je na toj utrci dominantno pobijedio, a konkurenti su već nakon tog jednog vikenda političkim pritiskom zauvijek umirovili to rješenje.

Radna skupina FIA-e radila je prošlih godina marljivo uz tehničke odsjeke ekipa kako bi spriječila velike trikove za 2022., tako da nije izgledno da će samo jedna ekipa imati nešto dosad neviđeno, ali u to nećemo biti sigurni sve do prvih kvalifikacija u novoj sezoni.

Komentiraj

11 komentara

  1. Ah ta divna vremena jednostavnijih bolida… teško da se takvo što revolucionarno može ponoviti… mada opet pogledaš DAS… hm, tko zna – možda netko iznađe neko rješenje pa se svi opet nađemo u čudu kako se nitko prije nije sjetio… jedva čekam predstavljanja i novu sezonu.
    Nego Ante, di izvuče “treći pedal”? Nije li treća papučica/pedala/štogod?



    9

    0
  2. Pirelli Wet
    r2d2 Donator Prikaži

    1. Kada klknem linkove na članke s Pulsa ne učitaju mi se slike.

    2. Ako netko inovacijom ostvari početnu prednost, ostali će se vjerojatno žaliti da je inovacija ilegalna. Hoću reći nakon vremena za inovacije dolazi ‘vrijeme za politiku’. U tom svjetlu, Toto u cnom ispred bijelog zida može se gledati kao politički pritisak na novu upravu FIA-e. Ili su pozainska cjenkanja već počela? Vidjet ćemo za mjesec-dva.



    3

    0
  3. Eh taj Darren Heath gurao nos svagdje



    1

    0
  4. Williams
    DoDo13 Prikaži

    Odlican clanak, nevjerojato kako inženjeri iskoriste svaku sivu zonu u pravilniku kako bi im donijela koju desetinu prednost. Imam pjednu primjedbu., uclanku nije spomenut Williams FW14B sa aktivnim ovjesom, inovacija koja donijela veliku prednost ekipi, ali je zabranjena slijedeće sezone.



    8

    0
  5. Daj vratite da su na vrhu stariji komentari, da se za novije skrola prema dole.



    1

    1
  6. “Vrijeme je za inovacije?”

    Ili za prevare. Ovisno tko je inovativan ;)


    0

    0
  7. Robert Kubica 1
    Stipe Prikaži

    postoji i video na ovu temu :
    https://www.youtube.com/watch?v=rnIjQC08qKk
    pa ako nekog zanima

    inače kod mass tune dampera, ali i bilo kojeg drugog prigušenja, ne smanjuje se frekvencija (barem ne u značajnoj mjeri) nego amplituda, i zbog toga je tzv. grip konzistentniji jer nema poskakivanja bolida.


    0

    0
  8. Stefan Bellof
    pigmalion Prikaži

    Inovacije su osnova F1.
    Kako god ih zvali, pa čak i nazivom prevare.



    1

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Meksiko: Radio komunikacija Verstappen-Red Bull

Radio transkript // Ante Vetma

Last car is now approaching the back of the grid Gianpiero LambiaseCar behind - Hamilton, Checo P3 Mode 10, Max, mode 10 When you can - display 8 Gap behind 13s Bias offset if you need it Gap 14s You are two tenths stronger in the final sector DRS is active Gap 16s Keep on top of the surface management, Max Gap 14s Okay, mode 6, and gap behind 13s Keep us updated on the tools requirements as well,...

Inventura: Vrhovi arhitekture timova

Radio transkript // Pulsmedia portal

Ukoliko ostavimo po strani vozače, ljudi koji su najizloženiji svjetlu pozornice jesu šefovi momčadi, osim ako se ne zovete Adrian Newey Osobe koje se nalaze na toj poziciji su različitih karaktera, načina pristupa stvarima i reakcijama u javnosti, ali jedna crta koja stvara konekciju između svih njih jeste liderska osobina Iako se stalno priča o liderima i razvoju liderskih karakteristika, u današnjem svijetu zapravo kronično...

Predobro da bi bilo dozvoljeno

Oktanski koktel // Ante Maras

Formula 1 se često smatra vrhuncem motosporta, poligonom za razvoj novih tehnologija koje prije ili kasnije pronađu put do cestovnih automobila, stoga i ne čudi da u potrazi za tom desetinkom prednosti mnogi inženjeri traže rupe u pravilniku te razmišljaju izvan okvira, što im nerijetko uspije, nekad toliko dobro da FIA i/ili druge momčadi moraju intervenirati kako prvenstvo ne bi izgubilo zanimljivost S druge strane, nekad rješenja ne...

Još kolumni