F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Zimska stanka, 26. dan: Lotus 88 – bolid s dvije šasije

Crankshaft

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Nakon članaka o McLarenovoj trećoj pedali u kokpitu i Renaultovom amortizeru mase, danas ćemo se prisjetiti Lotusovog 88, bolida koji je bio jedinstven po još jednoj genijalnoj ideji svog slavnog tvorca Colina Chapmana – dvostrukoj šasiji.

FIA-ino nastojanje da ukroti ground effect bolide

Sezona je 1981. kada je ground effect bio jako dobro iskorišten u bolidima Formule 1. Toliko dobro da su neki vozači znali kolabirati nakon izlaska iz bolida po završetku utrke, toliko dobro da su sami dijelovi ovjesa bili pred raspadanjem usred ogromnih sila koje je taj efekt prenosio na bolid i kokpit vozača. Primjerice, pole position Jamesa Hunta na VN Velike Britanije 1977. godine (u McLarenu) je bio skoro sedam sekundi sporiji od pole positiona Alana Jonesa na istoj stazi dvije godine kasnije (u Williamsu).

G-sile su, posebno u zavojima, bile ogromne i FIA je 1981. odlučila zabraniti podesive ‘zavjese’ montirane okomito na dnu bočnih stranica koje su bile ključne za djelotvoran učinak ground efekta, inovacije koju je usavršio upravo Lotusov genijalac Colin Chapman par godina ranije kada je dominirao 1978. sa svojim Lotusom 79, te su bolidi novim pravilnikom morali imali minimalnu udaljenost najniže točke podnice od tla u iznosu od 6 cm.

Međutim, kako to uvijek biva, ekipe pronalaze načine kako zaobići pravilo, a iznimka po tom pitanju nije bio ni dizajner Gordon Murray – tvorac Brabhama BT49. On je izmislio hidropneumatski ovjes koji se ‘stisnuo’ pod velikim aerodinamičkim opterećenjem da se dobije željeni ground efekt te je tako BT49 spuštao bliže tlu (ispod mandatornih 6 cm) dok je bolid bio na stazi, čime je on automatski postajao ilegalan. Međutim, bio je legalan u pit laneu gdje su se vršila mjerenja budući da tada hidraulika nije bila pod opterećenjem, pa je BT49 imao udaljenost od tla od 6 cm. Ubrzo su i ostale momčadi počele eksperimentirati sa sličnim stvarima, ponajviše ‘ručnim’ metodama preko prekidača koje nisu bile tako složene kao Murrayeva, ali svrha je bila ista.

Jedan od onih koji je pokušao nešto drugačije je, kao i često prije u svom životu, bio Lotusov tvorac Colin Chapman. U Brabhamovom slučaju, gdje je hod ovjesa bio izuzetno malen pri velikim brzinama zbog šasije zakucane u pod, vozač je osjećao ogromne G-sile i udarce koji su bili posljedica brzih prolazaka kroz zavoje. Chapman je tako stvorio jednu šasiju zaduženu isključivo za stvaranje ogromnog ground efekta, koja se pri velikim brzinama također spuštala bliže tlu i zaobilazila pravilo, ali i drugu u kojoj vozač te efekte nije mogao osjetiti tako snažno kao u Brabhamu.

Lotus 88

Šasija unutar šasije

Kada je FIA zabranila bočne vertikalne ‘zavjese’, gubitak performansi je bio očigledan, a jedan od Chapmanovih dizajnera, Peter Wright, bacio se na posao. Chapman je najprije 1980. kreirao testni Lotus 86 koji je bio poligon za kasniji revolucionarni Lotus 88. Dizajn testne 86-ice je bio takav da je vanjska struktura bila spojena s ovjesom, dok je dio šasije koji je sadržavao motor, spremnike goriva, vozača i ostalo, bio neovisan o drugoj. Bolid je testiran kasno 1980., a nakon tih testova Chapman je osmislio konačan dizajn za model 88, bolid s genijalnom idejom zbog koje je kasnije bio zabranjen bez da se ikada pojavio na utrci Formule 1!

88-ica je, dakle, imala dvije šasije, jednu unutar druge. Unutarnja šasija se, jasno, nalazila unutar vanjske, ‘nosila’ je kokpit, rezervoar, motor i prijenosni sustav, te je bila neovisna o vanjskoj (primarnoj), koja je nosila karoseriju, bočne stranice i podnicu, i koja je bila dizajnirana da stvori i izdrži ogromna opterećenja izazvana ground efektom. Bolje rečeno, druga šasija je bila jedan veliki ground efekt sustav, s početkom odmah iza nosa te se nastavljala skroz do stražnjih kotača, odnosno između njih, čime je stvarala ogromnu količinu prianjanja. Unutarnja šasija nije bila tako kruto povezana s vanjskom, bila je neovisno ovješena, što je vozaču pomoglo da se osjeća puno ugodnije i da u kokpitu ne osjeti u tolikoj mjeri sve te udarce i G-sile koji bi nastali kao posljedica velikih brzina prouzrokovanih ground efektom. Vanjska šasija je zato bila dizajnirana da se nosi s aerodinamičkim potiskom, te je bila povezana s ovjesom pomoću izuzetno krute opruge i amortizera. Za pogon je korišten Ford Cosworthov DFV, a vozači su bili Nigel Mansell i Elio de Angelis koji su tvrdili da je bolid ugodan za vožnju. Kako bi bolid izdržao velika opterećenja, kokpit je napravljen od ugljičnih vlakana, te je Lotus 88 tako uz McLaren MP4/1 postao prvi bolid s tolikom količinom ugljičnih vlakana, čime je osiguravao veliku čvrstoću, ali i sigurnost.

Dvije šasije Lotusa 88

Legalan, pa ilegalan

Naravno, nije trebalo dugo čekati da konkurentske ekipe ubrzo ulože žalbe na legalnost Lotusa 88, i to po pitanju pokretnih aerodinamičkih dijelova. Lotus 88 se pojavio u Long Beachu na prvoj utrci sezone, djelatnici tehničkog pregleda bolida su ustanovili da je on legalan i de Angelis je s njim nastupao u petak na treninzima. Međutim, te večeri su suci VN SAD-a Zapad nakon protesta 10 od 15 ekipa odlučili da je bolid ilegalan. A ilegalan je bio jer su protivnici smatrali da 88-ica je krši pravilo koje je zahtijevalo da svi aerodinamički dijelovi moraju biti čvrsto povezani s ovješenim dijelom bolida. Komplicirano je bilo povezati pravilo i bolid 88, odnosno svrstati što spada gdje. Budući da je bolid najprije prošao na tehničkom pregledu sudaca, Chapman je slučaj proslijedio Automobile Competition Committee u SAD-u, odboru koji je davao podršku sucima. Lotusovom tvorcu je tada rečeno da će 88-ica biti legalna, no bolid je ipak proglašen ilegalnim, odnosno pokazana mu je crna zastava usred slobodnog treninga u subotu jer su protivnici i dalje protestirali.

Frank Williams je također bio među onima koji su se žalili, ali je zanimljivo kako je Britanac tada priznao da je u pitanju (opet) bila i politika, jer neke ekipe nisu olako prihvaćale činjenicu da će još jednom morati kopirati jednu od Chapmanovih genijalnih ideja.

“Što se tiče našeg shvaćanja pravilnika, Lotus 88 nije legalan, kamoli po pitanju sportskog duha. Ako ga konačno proglase legalnim, onda ćemo svi mi morati konstruirati slične bolide da ostanemo konkurentni, a troškovi će biti enormni.”

Naljepnica u kokpitu Lotusa 88B s VN Velike Britanije 1981., kojom je dokazan prolazak na tehničkom pregledu.

Isto se dogodilo i na sljedeće dvije utrke, pogotovo VN Argentine kada je Chapman dodatno pobjesnio jer je Brabhamov tvorac stvorio složeni hidropneumatski sustav za spuštanje/podizanje bolida (spomenuto na početku teksta), i to kao odgovor na zabranu pomičnih zavjesa. Da stvari za Chapmana budu još gore, BT49 je prošao tehnički pregled te je dominirao utrkom. Britanac je tada prijetio povlačenjem Lotusa iz Formule 1 te bojkotom VN San Marina. Kada su ekipe stigle u Imolu na prvu Veliku nagradu San Marina koja je privremeno mijenjala Monzu, Chapmana uistinu nije bilo, što je prvi puta da Lotusov bolid nije bio na startu jedne Velike nagrade još od 1958. Chapmanu tako nije preostalo ništa drugo nego žaliti se sudu u Parizu gdje je izgubio slučaj iako je za svoju obranu angažirao Roberta Hinerfelda, bivšeg odvjetnika američkog predsjednika Richarda Nixona. Poraz je Chapman konačno prihvatio na VN Velike Britanije kada ni blago revidiran 88B (također s dvije šasije) nije bio legalan za utrku iako je prošao tehnički pregled od strane britanskog autokluba (RAC-a). Kada je počela prepirka na Silverstoneu, Mansell i de Angelis su postavili prva mjerena vremena za 88 uopće, ali Britanac je i dalje bio 3.8 sekundi sporiji od Arnouxa u Renaultu. Tada je Jean-Marie Balestre, prvi čovjek FISA-e (današnja FIA), naredio britanskom autoklubu na Silverstoneu da zabrane bolid, uz prijetnju da se bodovi sa Silverstonea neće uzimati u obzir u Svjetskom prvenstvu ako Chapmanu dozvole nastup s 88-icama. RAC je naravno popustio i odmah zabranio Lotusov 88. FISA je tvrdila da je druga šasija zapravo bila aerodinamička naprava koje je direktno utjecala na sustav ovjesa i kotača, te je odmah zabranila bolid, dok je Chapman i dalje tvrdio da je bolid potpuno sukladan tehničkom pravilniku te je na sve moguće načine pokušavao promijeniti odluku vrhovnog tijela, ali bezuspješno.

Pogled iza kokpita vozača. Lijevo: Dvije šasije bez ikakvih opterećenja; Desno: vanjska šasija pritisnuta prema dolje usred velikih opterećenja

Bijesan, pun gnjeva, Chapman je tvrdio da ljudima koji kroje pravila nedostaje vizije i da uništavaju nešto što treba biti vrh motorsporta. Predsjednik FISA-e Balestre ga je kaznio sa 100 000 dolara, ali kazna je kasnije poništena budući da se s tim nisu slagali isti Lotusovi konkurenti kojima je ‘smetao’ samo Lotus 88. Chapman i njegov tim su kasnije preinačili dvije šasije Lotusa 87 kao zamjenu za njegov zabranjeni bolid, ali sezona je bila samo prosječna, ako i takva.

Koliko je potencijala zaista ležalo u Lotusu 88, nikad nećemo znati. Mnogi vjeruju da je zabrana ovog bolida označila Chapmanov pad u Formuli 1, koji se nije mogao miriti s činjenicom da FIA zabranjuje takve umotvorine, po njegovom čvrstom uvjerenju potpuno legalne, dok se npr. pomični dijelovi bolida kao u slučaju Brabhama BT49, koji je izvan pit lanea bio ilegalan jer je udaljen manje od mandatornih 6 cm od staze, dopuštaju. Chapman je nakon toga svjedočio još samo jednoj pobjedi svog bolida u Svjetskom prvenstvu Formule 1, da bi u prosincu 1982. preminuo od srčanog udara u dobi od 54 godine.

Lotus 88

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Crankshaft
Pulsmedia autor
642 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

8 komentara

  1. Ovo je stvarno iskreno od mene,

    sve pohvale za sve novinare F1 Puls portala, ovakve prezanimljive priče iz prošlosti stvarno čitam s takvim guštom da je to nemjerljivo, ja iskreno nisam znao ni za ovo, ni za McLarenovu treću pedalu i fasciniran sam tim podacima. Momci samo tako nastavite, volim vas!



    25

    0
  2. Honda zekohonda Donator Prikaži

    još jedan odličan tekst!
    šokirao sam se da je chapman napravio nešto za udobnost vozača. :D



    6

    0
  3. Mclaren luke flywalker Donator Prikaži

    Tek sam uspio naci vremena za procitat clanak, decki sve pohvale za trud.



    2

    0