Zimska stanka, 68. dan: Brabham BT46 – najbolji bolid u povijesti Formule 1?

Marko Rakić

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Marko Rakić: Statistika, zanimljivosti, povijest

Zimska stanka, 68. dan: Brabham BT46 – najbolji bolid u povijesti Formule 1?

Marko Rakić

Nakon relativno loše 1977. nitko se nije nadao da će Brabham napraviti nešto revolucionarno za sljedeću sezonu, posebno jer je Lotus bio u usponu, što je za ostale protivinike najčešće značilo godina za zaborav i okretanje prema idućoj. No, Gordon Murray (glavni dizajner u Brabhamu) nije mislio tako, te je barem u jednoj utrci utjerao strah u kosti ne samo cijeloj ekipi Lotusa, već i svim ostalim momčadima. Na VN Švedske voženoj na stazi Scandinawian Raceway, Brabhamovi bolidi pojavili su se s ogromnim venitalatorom u svom zadnjem dijelu, što su suparnici gledali s podsmjehom, koji je nakon trkaćeg vikenda bio zamijenjen obješenim licima.

“Fan car” ili po naški usisavač auto bio je inovativan na više područja, što se pokazalo u sljedećim sezonama Formule 1. Brabham je surađivao s Alfa Romeom, koji im je isporučivao V12 zapremine 3000 kubičnih centimetara, te razvijao snagu od 520KS, što je bilo 50-ak više od konkurencije. Problem je bila njegova masa i nešto veća potrošnja od konkurencije, pa je prednost u odnosu na ostale bila mizerna po pitanju iskoristive snage. Razliku je stvaralo genijalno rješenje pod kapom Gordona Murraya, koji je na zadnji kraj Brabhama stavio ventilator, čime je napravio posao stoljeća.

Očajnički tražeći načine kako dostići Chapmanov Lotus, Gordon Murray prisjetio se Chaparrala 2J, trkaćeg auta s početka 70-ih koji je imao dva ventilatora na svojoj poleđini. Kako je Alfin bokser motor bio preširok, tako Murray nije mogao iskopirati Chapmanovo rješenje s venturijevim tunelima na podnici bolida. Nije mu preostalo ništa drugo nego isprobati zamisao o velikom ventilatoru. Priča za medije bila je hlađenje bolida, no to je bilo daleko od isitine. Murray je dizajnirao vrlo kompliciranu seriju kvačila koja se pokretala od motora do velikog ventilatora na kraju bolida. Rezultat toga bio je ogroman aerodinamički potisak, kojeg je ventilator stvarao izvlačući zrak koji je strujao ispod bolida. Kako je auto brže išao, tako je učinak usisavanja bio snažniji. Da se pravi potencijal ovog bolida pokazao u švedskoj te 1978., ostali bolidi bi u zavojima vjerojatno izgledali kao da su 10 godina stariji od Brabhamovog modela.

Moć ovog bolida otkrila se kada je Lauda preko skliske staze (motorno ulje iscurjelo iz jednog od bolida) vozio kao da je suha, te na kraju pobijedio s preko pola minute prednosti koje je izgradio u 32 kruga. Još je smješnije što su u kvalifikacijama i Lauda i Watson vozili s punim tankvoima, kako bi što bolje zakamuflirali brzinu svog novog stroja. Nakon samo jedne utrke došao je kraj za auto s ventilatorom. Ostale ekipe pobunile su se na ovo Brabhamovo rješenje jer je pomični dio bolida sudjelovao u stvaranju aerodinamičkog potiska, iako je ovaj sustav kod BT46 funkcionirao i za hlađenje.

No, Murrayev Brabham nije bio inovativan samo zbog ventilatora, već je tu bilo i drugih veoma zanimljivih rješenja. BT46 bio je prvi bolid koji je imao ugrađene karbonske kočnice, što je postalo standard na bolidima tek sredinom 80-ih. Osim toga nije imao standardno izvedeno hlađenje (okomiti bočni hladnjaci) kao i svi ostali bolid, već vodoravno postavljene hladnjake i velike vanjske plohe koje su zrak usmjeravale na željena područja.

Brabham BT46 bio je bolid koji je trebao uzeti zasluženi dio kolača, te je u tom vremenu zabrana nastupanja takvog modela bila svojevrsna nepravda za Gordona Murraya. Ipak, njegovo vrijeme došlo je početkom 80-ih, kada je dizajnirao dva pobjednička bolida s kojima se Piquet dva puta okitio naslovom prvaka. Jedino razočaranje koje je ostalo do dana današnjeg je to što nismo vidjeli koliko je Brabham BT46 bio zaista brz.

Podrži nas

Zadnji donatori:
Ibarac00
avalentic

Top donatori:
wapi
Jester
Crash

F1puls autori su dosad napisali 9512 vijesti i tekstova. Ako cijenite što radimo svaki dan već 7 godina, podržite nas
💳 kreditnom karticom, PayPalom ili Revolutom.
Više informacija »

Marko Rakić
Pulsmedia autor
1198 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Više o temi: #Zimska stanka

Komentiraj

15 komentara

  1. Fernando Alonso r.u.m. Prikaži

    Gordon Murray hmmmm ako dobro gledam gospodin je još živ i nije tako star mogao bi on u nekoj od momčadi danas nešto dizajnirati da nas usreći da Adrian ima suparnika..
    ovaj FAN CAR ako je istina da je živio samo jednu utrku onda je stvarno ostavio velik trag jer taj auto s tim ventilatorom sam vidio masu puta kada sam gledao neke slike od F1.
    Meni izgleda brutalno dobro još kad piše alfa romeo
    Za razliku od ovoga imaju neke stvari koje su trajale cijelu sezonu a vrlo brzo ih želim zaboraviti(2012g. nosevi bolida Chateram,Toro Roso itd)


    0

    0
  2. Suprotno misljenju bolid nikada nije zabranjen vec je Bernie odustao od njega zbog svojih planova


    0

    0
  3. Honda zekohonda Donator Prikaži

    ovaj brabham je već par put spomenut ođe, pa nemam što novo za prokomenirat. drago mi je da je ovaj put spomenut chapparal 2j. ;)
    samo ću reć da mi je odlična ova gornja, naslovna fotografija. boks, šarafljenje, ocrtane gume…
    poslije kad se bolid prezentira na izložbama, historic događajima, muzejima, nije to ‘to’.


    0

    0
  4. Odličan tekst. Ako se ne varam, taj isti Murray je dizajnirao svojevremeno najbrži cestovni automobil na svijetu McLaren F1.


    0

    0
    • Clay Regazzoni HeatBlast44 Prikaži

      jest, meni licno najbolje auto ikad napravljeno… Buggati je tehnolosko cudo, dok je Mc’Laren cudo od masine. V12 atmosferac BMW sa 48 ventila od 600+ konja i prvo auto sa karbonskom sasijom i mjenjacem… cak i dan danas to auto moze da se nosi sa novim superautima sa turbom i vise konja… jos je Gordon Murray mogao da uzme Hondin turbo V6 od 1000+KS, al je on htio iskljucivo atmosferski V12… tehnicki genije je taj Murray, steta sto ga nema u F1 :)


      0

      0
    • David Croft Frantic Donator Prikaži

      Još je imao 3 sjedišta :prcnjau:


      0

      0
  5. mislim da je samo jedna stvar ovde hebala murraya a to je da je bilo – preočito :D
    i dok se na chapmanovim bolidima znalo da imaju ”ono nešto” tribalo je proć vrimena dok skuže
    drukčiju šasiju pa onda dok uopće skuže kako to funkcionira :D da je murray kojim slučajem moga imat tako nešto upakirano vjerojatno bi odveza tu sezonu. i ko zna koliko ih još :D
    hebat ga, on izveo bolide sa propelerom od tankera, baš čudno šta se paddock pritvorija u kokošinjac :D


    0

    0