F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Neka drukčija F1 (4. dio)

Lovro Andraka

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Foto: @CrystalRacing/Twitter

Neka drukčija F1: 1. dio, 2. dio, 3. dio, 4. dio

(Pre)veliki gridovi

U zadnjih 20-ak godina F1 grid većinom broji 20-ak bolida, no nekad su te brojke znale biti puno veće. Apsolutni rekord po broju startera drži VN Njemačke 1953. u koju su krenula 34 bolida, a bio bi i jedan više da Helm Glöckler nije imao problema s Bristolovim motorom prije starta. U tim ranim sezonama broj natjecatelja je često značajno varirao, stoga ovakvi ogromni gridovi nisu bili norma.

VN JAR-a 1965. bila je prva utrka za koju je korišten sustav pretkvalifikacija zbog prevelikog broja prijavljenih natjecatelja, njih 28, od kojih su 3 otpala u pretkvalifikacijama, a 5 u kvalifikacijama, što znači da je grid ograničen na 20 bolida. Sustav je ponovo korišten tek na VN Velike Britanije 1977. kada je broj konačnih startera bio 26. U naredne dvije godine i od 1981. do 1983. sustav je korišten na pojedinim utrkama, a najviše se koristio krajem 80-ih i početkom 90-ih.

Od 1988. do 1992. broj bolida koji su htjeli nastupiti na utrkama redovito je bio iznad 30 – 1989. je brojka dosezala vrtoglavih 39, stoga su pretkvalifikacije postale standard. Njima bi se grid srezao na 30 bolida, a onda bi u kvalifikacijama otpala dodatna 4 i dobio bi se grid od 26 bolida, koliko je i danas maksimalan dozvoljen broj.

Godine 1993. bilo je 13 momčadi, stoga nitko nije otpadao prije utrke, dok je 1994. grid ponovo premašivao dozvoljeni broj za dva bolida, odnosno jednu momčad. VN Australije te godine bila je posljednja utrka u kojoj se zbog ograničenog kapaciteta grida neki bolid nije uspio kvalificirati za utrku, a od VN Monaka 1995. više nikada nismo ni imali puni grid s 13 momčadi i 26 bolida.

Startni redovi s više od dva bolida

Posljednja (iz današnje perspektive) neobična pojava iz povijesti F1 koju ćemo spomenuti u ovom serijalu je nešto drukčiji raspored bolida na startnom gridu. Kad čujemo da je Mercedes zaključao prvi startni red, danas nam je sasvim jasno da to mogu biti samo dva bolida u istom redu, što zbog činjenice da više nemamo momčadi s više od dva bolida, što zbog činjenice da u jednom startnom redu mogu biti samo dva bolida.

Međutim, kada kažemo da su u prvoj F1 utrci u povijesti vozači Alfa Romea zaključali prvi startni red, to označava više bolida – Alfa je nastupala s četiri bolida i sva četiri bila su u prvom startnom redu! Po četiri i tri bolida naizmjence su činili jedan startni red (4-3-4-3…), dok se u idućim utrkama svaki red smanjio za jedan bolid pa smo imali raspored grida 3-2-3-2…

Startne redove s više od dva bolida F1 je posljednji put imala tijekom 1973. godine. Tada je na 5 od 15 utrka korišten sustav 3-2-3-2… Posljednja utrka s takvom formacijom grida bila VN Nizozemske, a posljednji prvi red s više od dva bolida zauzeli su Ronnie Peterson, Jackie Stewart i Francois Cevert. Povratak takve formacije spomenut je kao ideja početkom 2018., no od tada se više nije spominjao.


Za zaključak ovog kratkog serijala rekao bih sljedeće. Iako čelnici F1 često guraju glupe i umjetne ideje poput trenutno aktualnih obrnutih gridova, nije svaka takva te ne moramo svaku automatski popljuvati – vjerujem da bi povratak većine stvari spomenutih u serijalu automatski dobio hrpu negativnih komentara od kojih bi mnogi govorili o nepripadnosti DNK-u Formule 1. F1 se konstantno mijenja – prosječni fan iz 50-ih bi se vrlo vjerojatno zgražao nad Formulom 1 iz 80-ih koju danas mnogi smatraju zlatnom erom, stoga ne moramo uvijek biti toliko kritični prema nekim novim idejama jer su mnoge zapravo samo stare, ali zaboravljene.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: IBarac00.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Lovro Andraka
Pulsmedia autor
620 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

4 komentara

  1. Alfa Romeo laky614 Prikaži

    Za zaključak ovog kratkog serijala rekao bih sljedeće. Iako čelnici F1 često guraju glupe i umjetne ideje poput trenutno aktualnih obrnutih gridova, nije svaka takva te ne moramo svaku automatski popljuvati – vjerujem da bi povratak većine stvari spomenutih u serijalu automatski dobio hrpu negativnih komentara od kojih bi mnogi govorili o nepripadnosti DNK-u Formule 1. F1 se konstantno mijenja – prosječni fan iz 50-ih bi se vrlo vjerojatno zgražao nad Formulom 1 iz 80-ih koju danas mnogi smatraju zlatnom erom, stoga ne moramo uvijek biti toliko kritični prema nekim novim idejama jer su mnoge zapravo samo stare, ali zaboravljene.

    Apsolutno se slažem oko ovoga, ne razumjem ljude koji pljuju po novim idejama, opravdavajući se kao da je F1 jednaka od samog početka, a mjenja se ubiti skoro svake godine.



    8

    0
    • David Croft Frantic Donator Prikaži

      Mislim da se generalno ne pljuje po svim novim idejama, već samo po “glupim i debilnim” novim idejama.
      A da budemo realni, imali su ih solidan broj zadnjih 5-6-… (lupam) godina.
      Nekada “nadležni organ” sam skonta kakvu je glupost napravio, pa vrlo brzo to ukine.
      Sjetimo se samo onih kvalifikacija od prije par sezona,sa onim ograničenjem vremena i ispadanjem, unutar jedne runde kvalifikacija.



      1

      0
    • Ferrari Matoje Prikaži

      Ova sezona sve samo ne uobičajena stoga mislim da bi bilo dobro isprobati neke od ideja poput obrnutog grida ili drugih jer dok ne vidimo kako to funkcionira u praksi nećemo znati. Kao onaj sustav kvalifikacija u kojem je netko ispao svakih x sekundi pa su skužili da to nema smisla iako je na papiru obećavao da bi jaki igrači mogli zeznuti se. Tako da ja sam za isprobavanje, ako vide da se ljudima sviđa nek ostave, ionak nas se većina žali kak mercedes stalno dominira i kako su utrke postale dosadnjikave.



      1

      0