Lociranje

Neka drukčija F1 (3. dio)

Piše: Lovro Andraka

Prije 2 godina, 5 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 4 minuta

Foto: @Stuart_Dent/Twitter

Neka drukčija F1: 1. dio, 2. dio, 3. dio, 4. dio

Momčadi, ali ne i konstruktori

Iako se dobar dio F1 zajednice zgraža kad čuje ideju o tzv. customer bolidima i tvrdi kako to nikako nije u skladu s DNK-om Formule 1, oni su itekako njegov dio. Tek je 2010. nakon niza kontroverzi s Toro Rossovim i Super Agurijevim bolidima u drugoj polovici 2000-ih donesena čvrsta zabrana korištenja tuđih bolida, iako su ta dva primjera bila na samom rubu pravila.

Kupovanje bolida bila je sasvim uobičajena praksa od samog početka Formule 1 i tek je 1981. zabranjena potpisom prvog Concorde ugovora prema kojem su natjecatelji morali biti vlasnici intelektualnih prava na šasiju s kojom se natječu.

Dotad su se privatnici bez problema mogli natjecati u F1 bez da proizvedu vlastiti bolid, a iako su se mnogi natjecali samo povremeno i na odabranim utrkama, postoje neki vrlo uspješni primjeri.

Najuspješniji je svakako Ken Tyrrell s čijom je momčadi Jackie Stewart uzeo sva svoja tri naslova, ali su samo dva bila u Tyrrellovom vlastitom bolidu. Njegovi prvi F1 bolidi iz 1968. i 1969. bili su zapravo Matre s ikonskim Fordovim Cosworth DFV motorom, a upravo je potonje godine Stewart osvojio naslov. Doduše, treba spomenuti da se Tyrrellova momčad službeno zvala Matra International i da se 1969. Matra uopće nije natjecala s vlastitom momčadi. Iduće godine Tyrrell je koristio March 701, a onda je krajem iste proizveo prvi vlastiti bolid.

Prvi F1 projekt Franka Williams također je koristio taj model – momčad Frank Williams Racing Cars u početku je koristila Brabhamove, De Tomasove i Marchove bolide.

U ovoj priči svakako treba spomenuti i ime Roba Walkera. Walker se u F1 povremeno natjecao od 1953. do 1973. koristeći bolide Connaughta, Coopera, Lotusa, Brabhama i na jednoj utrci Fergusona (da, upravo onog na kojeg prvo pomislite, a nije sir Alex). Njegova momčad nastupila je na 124 utrke i uzela 9 pobjeda, od kojih je za 7 zaslužan Stirling Moss. Kombinacija Moss-Walker donijela je prve F1 pobjede Cooperu i Lotusu, a ova Cooperova na VN Argentine 1958. značajna je po tome što je bila prva za bolid s motorom smještenim iza vozača. Rob Walker Racing Team jedina je momčad pored FISA-e s kojom je Giancarlo Baghetti u debiju osvojio prvu i jedinu pobjedu koja je pobijedila u F1 bez da je ikad izradila vlastiti bolid.

Posljednji privatnici koji su nastupili na utrci bila je momčad RAM s Williamsovim bolidom na VN SAD-a 1980., a s istim se bez uspjeha na VN Velike Britanije iste godine pokušala kvalificirati Desire Wilson s momčadi Brands Hatch Racing. Posljednja pojava bio je bizaran pokušaj Equipe Banco Occidentala kada su također s Williamsom pokušali ući na VN Španjolske 1981. s tamošnjim čestim gostujućim vozačem Emiliom de Villotom, unatoč jasnoj zabrani koja ih nije spriječila da se u petak čak pojave u garaži.

Momčadi raznih veličina

U modernoj Formuli 1 jasno je propisano da se momčadi moraju natjecati s ni manje ni više od dva bolida, no ni to nekad nije bilo propisano. Bilo je momčadi koje su nastupale s jednim bolidom, a bilo je i onih koji su nastupali s više – Alfa Romeo je na VN Italije 1950. imala čak pet bolida, a u 70-ima je BRM nekoliko puta imao isti broj bolida.

Posljednja momčad koja je nastupila na utrci s više od dva bolida bio je Renault na VN Njemačke 1985. s njih tri, dok su posljednje momčadi s jednim bolidom nastupile na VN Australije 1991. Te su godine dvije male momčadi, Fondmetal i Coloni, nastupale sa samo jednim bolidom, većinom, a u slučaju Colonija svaki put, bez uspjeha u pretkvalificiranju.

Komentiraj

5 komentara

  1. pogrešan je naslov, treba pisati: neka bolja f1.



    1

    1
  2. Kad smo kod nastupa sa više bolida, bilo je 50-ih i početkom 60-ih trostrukih, pa četvorostrukih pobjeda.
    Pada mi na pamet Ferrari u par navrata, te Benz sa srebrenim strijelama, a možda po jednu četvorostruku imaju i Cooper, te Alfa.



    1

    1

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Meksiko: Radio komunikacija Verstappen-Red Bull

Radio transkript // Ante Vetma

Last car is now approaching the back of the grid Gianpiero LambiaseCar behind - Hamilton, Checo P3 Mode 10, Max, mode 10 When you can - display 8 Gap behind 13s Bias offset if you need it Gap 14s You are two tenths stronger in the final sector DRS is active Gap 16s Keep on top of the surface management, Max Gap 14s Okay, mode 6, and gap behind 13s Keep us updated on the tools requirements as well,...

Inventura: Vrhovi arhitekture timova

Radio transkript // Pulsmedia portal

Ukoliko ostavimo po strani vozače, ljudi koji su najizloženiji svjetlu pozornice jesu šefovi momčadi, osim ako se ne zovete Adrian Newey Osobe koje se nalaze na toj poziciji su različitih karaktera, načina pristupa stvarima i reakcijama u javnosti, ali jedna crta koja stvara konekciju između svih njih jeste liderska osobina Iako se stalno priča o liderima i razvoju liderskih karakteristika, u današnjem svijetu zapravo kronično...

Predobro da bi bilo dozvoljeno

Oktanski koktel // Ante Maras

Formula 1 se često smatra vrhuncem motosporta, poligonom za razvoj novih tehnologija koje prije ili kasnije pronađu put do cestovnih automobila, stoga i ne čudi da u potrazi za tom desetinkom prednosti mnogi inženjeri traže rupe u pravilniku te razmišljaju izvan okvira, što im nerijetko uspije, nekad toliko dobro da FIA i/ili druge momčadi moraju intervenirati kako prvenstvo ne bi izgubilo zanimljivost S druge strane, nekad rješenja ne...

Još kolumni