F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Neka drukčija F1 (3. dio)

Lovro Andraka

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Foto: @Stuart_Dent/Twitter

Neka drukčija F1: 1. dio, 2. dio, 3. dio, 4. dio

Momčadi, ali ne i konstruktori

Iako se dobar dio F1 zajednice zgraža kad čuje ideju o tzv. customer bolidima i tvrdi kako to nikako nije u skladu s DNK-om Formule 1, oni su itekako njegov dio. Tek je 2010. nakon niza kontroverzi s Toro Rossovim i Super Agurijevim bolidima u drugoj polovici 2000-ih donesena čvrsta zabrana korištenja tuđih bolida, iako su ta dva primjera bila na samom rubu pravila.

Kupovanje bolida bila je sasvim uobičajena praksa od samog početka Formule 1 i tek je 1981. zabranjena potpisom prvog Concorde ugovora prema kojem su natjecatelji morali biti vlasnici intelektualnih prava na šasiju s kojom se natječu.

Dotad su se privatnici bez problema mogli natjecati u F1 bez da proizvedu vlastiti bolid, a iako su se mnogi natjecali samo povremeno i na odabranim utrkama, postoje neki vrlo uspješni primjeri.

Najuspješniji je svakako Ken Tyrrell s čijom je momčadi Jackie Stewart uzeo sva svoja tri naslova, ali su samo dva bila u Tyrrellovom vlastitom bolidu. Njegovi prvi F1 bolidi iz 1968. i 1969. bili su zapravo Matre s ikonskim Fordovim Cosworth DFV motorom, a upravo je potonje godine Stewart osvojio naslov. Doduše, treba spomenuti da se Tyrrellova momčad službeno zvala Matra International i da se 1969. Matra uopće nije natjecala s vlastitom momčadi. Iduće godine Tyrrell je koristio March 701, a onda je krajem iste proizveo prvi vlastiti bolid.

Prvi F1 projekt Franka Williams također je koristio taj model – momčad Frank Williams Racing Cars u početku je koristila Brabhamove, De Tomasove i Marchove bolide.

U ovoj priči svakako treba spomenuti i ime Roba Walkera. Walker se u F1 povremeno natjecao od 1953. do 1973. koristeći bolide Connaughta, Coopera, Lotusa, Brabhama i na jednoj utrci Fergusona (da, upravo onog na kojeg prvo pomislite, a nije sir Alex). Njegova momčad nastupila je na 124 utrke i uzela 9 pobjeda, od kojih je za 7 zaslužan Stirling Moss. Kombinacija Moss-Walker donijela je prve F1 pobjede Cooperu i Lotusu, a ova Cooperova na VN Argentine 1958. značajna je po tome što je bila prva za bolid s motorom smještenim iza vozača. Rob Walker Racing Team jedina je momčad pored FISA-e s kojom je Giancarlo Baghetti u debiju osvojio prvu i jedinu pobjedu koja je pobijedila u F1 bez da je ikad izradila vlastiti bolid.

Posljednji privatnici koji su nastupili na utrci bila je momčad RAM s Williamsovim bolidom na VN SAD-a 1980., a s istim se bez uspjeha na VN Velike Britanije iste godine pokušala kvalificirati Desire Wilson s momčadi Brands Hatch Racing. Posljednja pojava bio je bizaran pokušaj Equipe Banco Occidentala kada su također s Williamsom pokušali ući na VN Španjolske 1981. s tamošnjim čestim gostujućim vozačem Emiliom de Villotom, unatoč jasnoj zabrani koja ih nije spriječila da se u petak čak pojave u garaži.

Momčadi raznih veličina

U modernoj Formuli 1 jasno je propisano da se momčadi moraju natjecati s ni manje ni više od dva bolida, no ni to nekad nije bilo propisano. Bilo je momčadi koje su nastupale s jednim bolidom, a bilo je i onih koji su nastupali s više – Alfa Romeo je na VN Italije 1950. imala čak pet bolida, a u 70-ima je BRM nekoliko puta imao isti broj bolida.

Posljednja momčad koja je nastupila na utrci s više od dva bolida bio je Renault na VN Njemačke 1985. s njih tri, dok su posljednje momčadi s jednim bolidom nastupile na VN Australije 1991. Te su godine dvije male momčadi, Fondmetal i Coloni, nastupale sa samo jednim bolidom, većinom, a u slučaju Colonija svaki put, bez uspjeha u pretkvalificiranju.

Podrži nas

Naš zadnji donator je:   HarKl.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Lovro Andraka
Pulsmedia autor
710 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

5 komentara

  1. Honda zekohonda Donator Prikaži

    pogrešan je naslov, treba pisati: neka bolja f1.



    1

    1
  2. David Croft Frantic Donator Prikaži

    Kad smo kod nastupa sa više bolida, bilo je 50-ih i početkom 60-ih trostrukih, pa četvorostrukih pobjeda.
    Pada mi na pamet Ferrari u par navrata, te Benz sa srebrenim strijelama, a možda po jednu četvorostruku imaju i Cooper, te Alfa.



    1

    1
HrvatskiEnglish