Lociranje

Neka drukčija F1 (2. dio)

Piše: Lovro Andraka

Prije 2 godina, 5 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 4 minuta

Foto: @MemoriaF1/Twitter

Neka drukčija F1: 1. dio, 2. dio, 3. dio, 4. dio

Neprvenstvene utrke

Rane F1 sezone nisu imale puno utrka u kalendaru – sve do sredine 70-ih nije se išlo značajno iznad 10 utrka. U 50-ima smo imali dvije sezone sa sedam utrka, od kojih je jedna bio Indy 500 kojeg gotovo nitko od F1 vozača nije doživljavao. Međutim, kad bismo tim sezonama pridodali utrke koje su vožene, ali nisu bile dio prvenstva, trenutni rekord od 21 (koji je ove godine trebao biti srušen s 22) ne bi izgledao pretjerano impresivno.

Jasno, te sve neprvenstvene utrke nisu bile identične kao prvenstvene utrke – nisu nastupali svi vozači i momčadi iz prvenstva, nerijetko je bila riječ o, možemo reći, lokalnim utrkama na kojima su se samo vozili F1 bolidi, koristili su se i neki drukčiji formati itd. Međutim, i oni najbolji su itekako sudjelovali u takvim utrkama – vozačima je svaka vožnja bila korisna, pogotovo u najranijim vremenima, a isto je vrijedilo i za momčadi kojima je to bila savršena prilika za testiranje, a i dodatnu zaradu.

Bacio sam se u prebrojavanje neprvenstvenih utrka i ne uzimajući obzir Južnoafričko F1 prvenstvo 1975. (9 utrka) i Istočnonjemačko prvenstvo 1952. (8 utrka) koji su navedeni u tim godinama ispod neprvenstvenih utrka stigao do brojke od 308 takvih utrka održanih od 1950. do 1983. godine.

Brojke po godinama nisu konzistentne, odnosno ne može se odrediti konkretna točka pada “popularnosti” tih utrka pa ću samo spomenuti neke od najvećih brojki. Godine 1953. zabilježena je 41 neprvenstvena utrka, a ni godinu ranije nije bilo puno manje – 35. Godine 1957. ih je bilo samo 9, zatim tri godine po 5, a onda su uslijedile dvije godine s 23, odnosno 21 takvom utrkom. Godina 1963. bila je posljednja s dvoznamenkastim brojem (14), a odonda brojke neprvenstvenih utrka variraju ispod 10. Prva godina bez ijedne neprvenstvene utrke bila je 1982., no zapravo je to trebala biti 1980. godina.

To je bilo usred rata FISA-FOCA pa je nakon povlačenja Ferrarija, Renaulta i Alfa Romea s VN Španjolske ta utrka proglašena neprvenstvenom. Isti sukob učinio je planirano otvaranje sezone 1981. u Južnoafričkoj Republici neprvenstvenim. Posljednja neprvenstvena utrka u povijesti ipak nije bila proizvod sukoba FISA-FOCA, već se radilo o Utrci prvaka na Brands Hatchu (nevezanoj s modernom istoimenom dvoranskom priredbom) koja se redovito održavala krajem 60-ih i tijekom 70-ih. Prikladno, pobijedio je tada aktualni F1 prvak Keke Rosberg u Williams-Fordu.

Utrke drugim danima u tjednu

Kad kažem “drugim danima”, jasno je da mislim na dane koji nisu nedjelja. Vjerovali ili ne, od 1018 do danas održanih utrka, čak 73 nisu bile održane u nedjelju. Izbacimo li standardnog uljeza u F1 kalendaru iz prvih 11 sezona, Indy 500, imat ćemo broj od 62 utrke.

Zanimljivo je kako su se tek 1986. sve utrke u kalendaru vozile u nedjelju – dotad barem jedna utrka u kalendaru nije. Najveći dio tih utrka čine VN Velike Britanije – sve do 1975. britanski GP održavao se isključivo subotom, a na taj dan održana je još 1977., 1978., 1981. i 1983. godine, što znači da ih je bilo ukupno 30. Jedina druga utrka koja ima dvoznamenkast broj “ne-nedjeljnih” utrka je VN Južnoafričke Republike s 21. Njih 18 održano je u subotu, a ostale tri ne samo da su održane na zanimljiv dan, već i zanimljiv datum.

Prva je VN JAR-a 1965. koja je otvorila sezonu u petak, 1. siječnja, druga je ona iz 1967. koja je otvorila sezonu u ponedjeljak, 2. siječnja i treća VN JAR-a 1968. koja je sezonu otvorila na Novu godinu koja je pala na ponedjeljak.

VN Nizozemske triput je održana u ponedjeljak i dvaput u subotu, VN Španjolske 1972. održana je u ponedjeljak, 1. svibnja, a subotnje utrke imali su još i SAD (1), Las Vegas (2), Švedska (1) i Kanada (1). Posljednja utrka koja nije bila nedjeljna bila je subotnja VN JAR-a 1985. na kojoj je slavio Nigel Mansell u Williams-Hondi.

Komentiraj

5 komentara

  1. Odlično @croatiče :thumbs:
    Hvala na ovim podacima oko “ne-nedjeljnih trka”. :pivo:

    Imam i pitanje.
    Ako se VN VB održavala isključivo subotom sve do 1976., a nakon toga (opet u subotu, jel) i 1977. i 1978., zar nije bilo jednostavnije napisati, da se održavala isključivo subotom sve do 1978.? :mrgreen:



    2

    0
    • Fernando Alonso
      Lovro Andraka urednik Prikaži

      Hvala @Frantiče :pivo: Oko tih “ne-nedjeljnih” utrka je bilo najviše posla, nigdje nisam našao ništa slično, tako da je sve bila ručna provjera :D

      Što se tiče pitanja, hvala na opasci – da, bilo bi daleko jednostavnije da je tako, ali ja sam se malo pogubio u svim tim brojkama, 1976. je bila u nedjelju, a onda opet ’77. u subotu, ispravit ću :thumbs:



      1

      0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Zatvori ❌

Kolumne

Dueli timskih kolega 2022. – pregled kvalifikacija i utrka

Lociranje // Lovro Andraka

Usporedba rezultata timskih kolega često se u raspravama spominje kao "najčišći" mogući oblik komparacije između dvojice vozače Formule 1, stoga ovaj članak donosi pregled unutarmomčadskih duela iz nedavno okončane sezone Pregled je fokusiran na rezultate kvalifikacija i utrka, a vozačima je u duelima dodijeljen poen samo za sesije koje je i njihov timski kolega uspio dovršiti, odnosno, izuzete su kvalifikacije i utrke u kojima...

Meksiko: Radio komunikacija Verstappen-Red Bull

Radio transkript // Ante Vetma

Last car is now approaching the back of the grid Gianpiero LambiaseCar behind - Hamilton, Checo P3 Mode 10, Max, mode 10 When you can - display 8 Gap behind 13s Bias offset if you need it Gap 14s You are two tenths stronger in the final sector DRS is active Gap 16s Keep on top of the surface management, Max Gap 14s Okay, mode 6, and gap behind 13s Keep us updated on the tools requirements as well,...

Inventura: Vrhovi arhitekture timova

Radio transkript // Pulsmedia portal

Ukoliko ostavimo po strani vozače, ljudi koji su najizloženiji svjetlu pozornice jesu šefovi momčadi, osim ako se ne zovete Adrian Newey Osobe koje se nalaze na toj poziciji su različitih karaktera, načina pristupa stvarima i reakcijama u javnosti, ali jedna crta koja stvara konekciju između svih njih jeste liderska osobina Iako se stalno priča o liderima i razvoju liderskih karakteristika, u današnjem svijetu zapravo kronično...

Još kolumni