Neka drukčija F1 (3. dio)

Lociranje

Lovro Andraka

Prije 4 godina 4 min 5 komentara

Foto: @Stuart_Dent/Twitter

Neka drukčija F1: 1. dio, 2. dio, 3. dio, 4. dio

Momčadi, ali ne i konstruktori

Iako se dobar dio F1 zajednice zgraža kad čuje ideju o tzv. customer bolidima i tvrdi kako to nikako nije u skladu s DNK-om Formule 1, oni su itekako njegov dio. Tek je 2010. nakon niza kontroverzi s Toro Rossovim i Super Agurijevim bolidima u drugoj polovici 2000-ih donesena čvrsta zabrana korištenja tuđih bolida, iako su ta dva primjera bila na samom rubu pravila.

Kupovanje bolida bila je sasvim uobičajena praksa od samog početka Formule 1 i tek je 1981. zabranjena potpisom prvog Concorde ugovora prema kojem su natjecatelji morali biti vlasnici intelektualnih prava na šasiju s kojom se natječu.

Dotad su se privatnici bez problema mogli natjecati u F1 bez da proizvedu vlastiti bolid, a iako su se mnogi natjecali samo povremeno i na odabranim utrkama, postoje neki vrlo uspješni primjeri.

Najuspješniji je svakako Ken Tyrrell s čijom je momčadi Jackie Stewart uzeo sva svoja tri naslova, ali su samo dva bila u Tyrrellovom vlastitom bolidu. Njegovi prvi F1 bolidi iz 1968. i 1969. bili su zapravo Matre s ikonskim Fordovim Cosworth DFV motorom, a upravo je potonje godine Stewart osvojio naslov. Doduše, treba spomenuti da se Tyrrellova momčad službeno zvala Matra International i da se 1969. Matra uopće nije natjecala s vlastitom momčadi. Iduće godine Tyrrell je koristio March 701, a onda je krajem iste proizveo prvi vlastiti bolid.

Prvi F1 projekt Franka Williams također je koristio taj model – momčad Frank Williams Racing Cars u početku je koristila Brabhamove, De Tomasove i Marchove bolide.

U ovoj priči svakako treba spomenuti i ime Roba Walkera. Walker se u F1 povremeno natjecao od 1953. do 1973. koristeći bolide Connaughta, Coopera, Lotusa, Brabhama i na jednoj utrci Fergusona (da, upravo onog na kojeg prvo pomislite, a nije sir Alex). Njegova momčad nastupila je na 124 utrke i uzela 9 pobjeda, od kojih je za 7 zaslužan Stirling Moss. Kombinacija Moss-Walker donijela je prve F1 pobjede Cooperu i Lotusu, a ova Cooperova na VN Argentine 1958. značajna je po tome što je bila prva za bolid s motorom smještenim iza vozača. Rob Walker Racing Team jedina je momčad pored FISA-e s kojom je Giancarlo Baghetti u debiju osvojio prvu i jedinu pobjedu koja je pobijedila u F1 bez da je ikad izradila vlastiti bolid.

Posljednji privatnici koji su nastupili na utrci bila je momčad RAM s Williamsovim bolidom na VN SAD-a 1980., a s istim se bez uspjeha na VN Velike Britanije iste godine pokušala kvalificirati Desire Wilson s momčadi Brands Hatch Racing. Posljednja pojava bio je bizaran pokušaj Equipe Banco Occidentala kada su također s Williamsom pokušali ući na VN Španjolske 1981. s tamošnjim čestim gostujućim vozačem Emiliom de Villotom, unatoč jasnoj zabrani koja ih nije spriječila da se u petak čak pojave u garaži.

Momčadi raznih veličina

U modernoj Formuli 1 jasno je propisano da se momčadi moraju natjecati s ni manje ni više od dva bolida, no ni to nekad nije bilo propisano. Bilo je momčadi koje su nastupale s jednim bolidom, a bilo je i onih koji su nastupali s više – Alfa Romeo je na VN Italije 1950. imala čak pet bolida, a u 70-ima je BRM nekoliko puta imao isti broj bolida.

Posljednja momčad koja je nastupila na utrci s više od dva bolida bio je Renault na VN Njemačke 1985. s njih tri, dok su posljednje momčadi s jednim bolidom nastupile na VN Australije 1991. Te su godine dvije male momčadi, Fondmetal i Coloni, nastupale sa samo jednim bolidom, većinom, a u slučaju Colonija svaki put, bez uspjeha u pretkvalificiranju.


Odgovor

5 komentara

  1. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    pogrešan je naslov, treba pisati: neka bolja f1.



    1
    0

    1
  2. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Kad smo kod nastupa sa više bolida, bilo je 50-ih i početkom 60-ih trostrukih, pa četvorostrukih pobjeda.
    Pada mi na pamet Ferrari u par navrata, te Benz sa srebrenim strijelama, a možda po jednu četvorostruku imaju i Cooper, te Alfa.



    1
    0

    1

Pročitajte više o idućim temama:

Reagirajte na ovaj sadržaj:

Novo na forumu Otvori

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.