Oktanski koktel

Najgore momčadi u povijesti F1: 3. Life

Piše: Ante Maras

Prije 2 godina, 15 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 4 minuta

Najgore momčadi u povijesti F15. Forti Corse
4. Scuderia Coloni
3. Life

Mala talijanska momčad koja ulazi u Formulu 1 1990. godine, a osnivač momčadi je Ernesto Vita koji je imenovao momčad engleskim prijevodom njegovog prezimena (Vita=Life). No, početci ideje o ovoj momčadi sežu do 1980. kad Franco Rocchi, bivši Ferrarijev inženjer, počinje privatno graditi motor W12 konfiguracije (motor s tri reda po 4 cilindra), izgledu sličan V8 motoru, ali viši od njega zbog dodatnog reda od 4 cilindra po sredini motora. Ideja za motor seže još u 1967. i prototipa W3 motora od 500 ccm koji je trebao biti baza za planirani Ferrarijev W18 motor od 480 konjskih snaga, ali je Ferrari napustio taj projekt. W12 je bio spreman 1989. kad u Formuli 1 turbo motori više nisu dozvoljeni, a pravila su tražila atmosferske motore.

U Formulu 1 se uključuju razni novi i stari proizvođači motora (od novopridošle Yamahe, Ilmora, Judda i Lamborghinija) pa sve do starih lica (Ferrari, Renault, Honda, Cosworth-Ford), svaki s različitim konceptom motora. Tu je svoju šansu uvidio Ernesto Vita i otkupljuje pravo na motor od Rocchija i traži potencijalnog klijenta. Budući da ga nije našao, odlučio je osnovati svoju momčad i na taj način prezentirati svoj W12 motor. Sjedište momčadi je bilo u Reggio Emiliji, a tvornica u Formiginu, a kasnije je sjedište prebačeno u Formiginu. Ali to nije bila standardna tvornica F1 momčadi, kakvu je imala većina F1 momčadi, jer je imala tek standardne alate, skladište, obični dinamometar i AVL kompjutere za očitavanje podataka, koji su bili korišteni za razvoj motora. Zbog toga nisu bili u stanju razviti svoju šasiju, nego su je kupili od First Racinga, koji je bezuspješno pokušao ući u F1 1989 i stavili motor u tu karoseriju. Bolid je bio spreman i 1990. su započeli testiranja na Vallelungi i Monzi.

Na početku sezone momčad je bila podkapacitirana – s jednim motorom, jednim bolidom, s jedva išta ili bez ponekih rezevnih dijelova. Bolid je bio iznimno težak, neupravljiv, loše pouzdanosti i najslabijeg motora (480 konjskih snaga u usporedbi sa 600 do 700 konjskih snaga koliko su imala većina konkurenata), a upravo je motor trebao biti najveći ponos momčadi. Rezultat toga je da je bolid bio perfomansama u rangu Formule 3, čak i sporiji od bolida Formule 3000, a da ne govorimo o Formuli 1. Vozač u prve dvije utrke je bio sin prvaka Formule 1 Sir Jacka Brabhama, Gary Brabham, a test vozač je bio Franco Scapini. U prve dvije utrke nisu mogli proći pretkvalifikacije, a Gary Brabham napušta momčad nakon što mu je motor prokuhao 400 metara poslije izlaska iz boksa jer mehaničari iz protesta nisu namjerno natočili ulje u motor.

Poslije njega za momčad nastupa Bruno Giacomelli, veteran F1 koji je zadnji put u F1 bio 1983. godine. Rezultati se nisu poboljšali, a bolid nije mogao izdržati više od 8 krugova bez kvara. Bolid je po riječima Bruna Giacomellija bio toliko spor da se bojao da se netko slučajno ne zabije u njega, a i zaostatak od čak 6 minuta (!?) za sljedećim najsporijim na VN San Marina dovoljno govori o njihovoj formi. Naravno, bolid nije uspijevao proći pretkvalifikacije, a napokon su očajni W12 motor zamijenili konvencionalnim Judd V8 motorom za VN Portugala. No, ni to nije moglo proći bez problema i bizarnosti jer je poklopac motora odletio s bolida u prvom krugu pretkvalifikacija na Estorilu, budući da poklopac motora nije odgovarao motoru.

Momčad je izdržala još jedan vikend Formule 1 prije nego što su se povukli iz F1. Rezultati su, očekivano, bili sramotni: nijednom nisu uspjeli proći pretkvalifikacije. Zaključak koji mi se nameće je da je Ernesto Vita ušao potpuno amaterski i naivno u Formulu 1 s ciljem da ispromovira motor neobične koncepcije i loših perfomansi u nadi da će brzo zaraditi velike novce, zaboravivši činjenicu da nema instant uspjeha i zarade u F1, nego je potrebno vrijeme, znanje i novac da bi se moglo uspjeti, iako često ni to nije garancija uspjeha u ovom sportu.

Dok mnogi zagovaraju veći grid – ja iskreno nisam veliki pobornik te ideje jer bi se lako mogle ponavljati ovakve ekipe. Bolje nam je da imamo 10 kvalitetnih momčadi kakve imamo danas (da, imamo ih, makar se to nekad za neke i ne čini), nego da ih imamo 15 ili 20, a da su od toga barem pola poluamateri i amateri.

Komentiraj

15 komentara

  1. Stefan Bellof
    pigmalion Prikaži

    “Brzo” je stigao novi članak. Hvala, Ante Maras.
    Ne slažem se sa ovim tvojim mišljenjem da F1 ima grid od 10 momčadi….. uvijek je tu opasnost da netko ne nastupi…..
    Da, slažem se da su ovakvi amaterski pokušaji dosta jalovi i nespretni, ali treba pokušavati….. i imati ideje, zašto ne?

    Momčadi Life se ne sjećam. Jesam pobornik metode pokušaja i pogrešaka, ali ova momčad je baš veliki fail….. više od amatera…. jako loše, iako je ideja sa motorom,….. poprilično “čudesna”…..

    I nije mi jasno, je li moguće da postoji netko gori od ove momčadi?



    6

    0
  2. Polako dolazimo “do vrha”.
    Tu su vjerovatno ekipe čiji su bolidi kasnili za krug u kvalifikacijama :chill:
    :rofl:



    9

    0
  3. Max Verstappen
    DaveGilmour Prikaži

    Bio sam siguran da će Life bez prevelikih poteškoća zauzeti prvo mjesto tako da sam sada zaintrigiran koja su to dva tima koja su gora od Lifea. Kako nešto može biti gore od tima koji je u pretkvalifikacijama redovito kasnio po 20+ sekundi, kako nešto može biti gore od priče da mehaničari iz protesta nisu ulili ulje u bolid :mrgreen:



    6

    0
    • Toliko loši da ne mogu biti ni prvi na listi najlošijih F1 timova



      9

      0
    • Mick Schumacher
      Ante Maras novinar Prikaži

      Vjeruj mi, sljedeća je još gora po ovom pitanju, a to je stvarno umijeće postići. Članak bi trebao izaći tijekom dana pa ćeš vidjeti da sam u pravu. Samo ću reći da je odnos Mercedesa prema Bottasu ili Ferrarija prema Barrichellu kraljevski naspram odnosa što ga je ova momčad imala prema nominalno drugom vozaču.



      2

      0
  4. Ayrton Senna
    FerrariF1 Prikaži

    Zanimljivo da su sve 3 ekipe iz Italije..



    3

    0
  5. još nismo dotakli dno dna. zanimljivo.



    1

    1
  6. Ja sam za ovakve pokušaje. Nebi bilo loše da imamo formulu 1.9 na gridu i par 2 ekipe koje se bore da uopće nastupe.
    Recite vi što hoćete, ali obično ovakve ekipe bi dale pravog materijala za Drive to survive. Bitno da imaju novaca i emociju i da je show.



    2

    0
  7. Fernando Alonso 14
    alonso05espana Prikaži

    Super članak, pohvale autoru za ideju i zanimljivu kolumnu ?



    1

    0
  8. Robert Kubica
    Mr0410 Donator Prikaži

    Odlican tekst, samo jedna ispravka-bez ulja motor zariba, a ne prokuha. :)



    1

    0
  9. Fernando Alonso 14
    Hyper markoni Prikaži

    Zamisli da ti neko iz protesta namjerno ne natoči ulje u motor, amaterizam


    0

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj košta, vrijeme košta, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez pomoći naših čitatelja - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Starački domovi F1 vozača: TV lica

Oktanski koktel // Ante Maras

Dolazimo do kraja našeg serijala o putevima kojima krenu F1 vozači nakon što napuste kraljicu motorsporta Za razliku od prijašnjih dijelova, u ovom ćemo se dotaknuti onih vozača koji su upravljač bolida zamijenili mikrofonom i slušalicama te postali komentatori i stručni analitičari TV kuća po pitanju Formule 1 Dobitna kombinacija za obje strane: televizijske kuće dobivaju vrhunske stručnjake koji svojim analizama i znanjem...

Što sve vozač vidi na ekranu volana

Kontra mraku, kontra G-sili // Ante Vetma

Na primjeru Charlesa Leclerca i njegovog Ferrarija možemo jasno očitati što vozač vidi na ekranu svog volana Primjer ekrana na F1 volanu 1) Prethodni krug U gornjem lijevom kutu vidi se vrijeme posljednjeg odvoženog kruga, u ovom slučaju je iznad dvije minute jer se radilo o izlaznom krugu u kvalifikacijama 2) Broj okretaja Nova generacija bolida Formule 1 ne postiže više od 15 tisuća okretaja u minuti, ali samo...

Pogled u budućnost – 1. dio: Mercedes i Red Bull

Lociranje // Lovro Andraka

Iako više od polovice trenutnih vozača u Formuli 1 nije niti će tako skoro zagaziti u tridesete godine života, momčadi uvelike razmišljaju o mladim vozačima koji se tek razvijaju i probijaju kroz juniorske kategorije Ne samo da razmišljaju o njima, već ih imaju pod ugovorima i podupiru njihove karijere Razvijanje vlastitih mladih vozača u sklopu juniorskih akademija postalo je standard u suvremenoj F1 i zato danas gotovo sve...

Još kolumni