Najgore momčadi u povijesti F1: 4. Scuderia Coloni

Oktanski koktel

Ante Maras

Prije 4 godina 6 min 7 komentara

Najgore momčadi u povijesti F15. Forti Corse
4. Scuderia Coloni

Momčad koja je počela život u talijanskoj Formuli 3 1983. godine već godinu kasnije osvaja naslov u toj seriji s vozačem Ivanom Capellijem, a 1986. ulaze u Formulu 3000 sa starim March 85d te Larinijem i Tarquinijem za volanom, ali bezuspješno. Svejedno, to nije spriječilo momčad da uđu u Formulu 1 godinu kasnije na VN Italije, a okidač za odluku o ulasku u F1 je bila odluka FIA-e o ukidanju turbo motora što je ulazak u F1 učinilo puno pristupačnijim i jeftinijim. Za upravljačem njihovog bolida, žutog Coloni FC187 je bio Nicola Larini i nije se uspio kvalificirati za utrku. Ali mu to polazi za rukom u sljedećoj utrci za njega i momčad, a to je bila VN Španjolske. Nažalost za njega i momčad, Larini je prisiljen odustati s utrke zbog mehaničkog kvara, a kako nisu nakon te utrke nastupili ni na jednoj sljedećoj te sezone, momčad je u poretku momčadi bila posljednja.

Sljedeća sezona (1988.) je bila za momčad prva puna te su nastupili s bolidom Coloni FC188 koji je bio gotovo identičan prijašnjem bolidu. Unatoč tome, sezonu su započeli solidno te su se u početku uspijevali kvalificirati na svaku utrku, a 8. mjesto u Kanadi im je bio najbolji rezultat sezone, ali i uopće, kako se kasnije ispostavilo. Nažalost, zbog manjka novca se ne uspijevaju baš tijekom sezone kvalificirati na utrke, a nekad i pretkvalificirati te završavaju sezonu na 15. mjestu, ispred Oselle, EuroBruna i Zakspeeda. Iako bez novca, Enzo Coloni radi dva bolida i u svoju momčad dovodi dva vozača, Roberta Morena i Pierre-Henri Raphanela. Bolid za 1989. je bio još jedna nadogradnja prošlogodišnjeg bolida, koji je u biti blaga nadogradnja bolida iz 1987. te rezultati nisu bili dobri, a bolid 20 km/h sporiji od prosjeka i težak za upravljanje. Jedini put kad su se kvalificirali u prvom dijelu sezone je bilo u Monacu kad su se oba bolida uspjela kvalificirati.

U Kanadi napokon predstavljaju novi bolid, Coloni C3, kojeg je dizajnirao bivši AGSov dizajner Christian Vanderpleyn. Generalno, to nije bio loš bolid, ali manjak testiranja i nepronalaženje pravog setupa je ubilo njegov potencijal. Rezultat toga su samo tri kvalificiranja za utrke tijekom ostatka sezone, prvi je na debiju za bolid na VN Kanade (26.), drugi na VN Velike Britanije(23.), a posljednji na VN Portugala (15.) kad je momčad donijela novo prednje krilo i sva tri puta se kvalificirao Roberto Moreno. Nažalost, u Portugalu se u warm-up krugu Roberto Moreno zabio u Eddiea Cheevera i te je morao uzeti zamjenski bolid, a odustao je na toj istoj utrci. Do kraja sezone se nisu uspjeli kvalificirati ni na jednu utrku, unatoč što je Raphanela zamijenio Enrico Bertaggia, što i ne čudi jer je Vanderpleyn napustio momčad, a Enzo Coloni preuzeo njegov posao. Velika Nagrada Portugala je, kasnije će se pokazati, bio posljednja utrka u kojoj su se uspjeli kvalificirati iako nije baš tako izgledalo početkom 1990. kada u momčad ulazi Subaru te kupuje većinski udio dionica od Enza Colonija, iako on ostaje kao šef momčadi i momčad mijenja ime u Subaru Coloni.

Taj ulazak Subarua donosi željno iščekivani novac i ekskluzivno pravo na tvornički Subaruov motor, svojom koncepcijom jedinstven na gridu. 1988. Subaru se počeo pripremati za ulazak u F1 kad su vidjeli V12 motor Carla Chitija iz Motori Modeni (opskrbljivali Minardi motorima od 1985. do 1987.), bili su zadovoljni i tražili su od njega da im konstruira flat-12 motor, budući da su motori u Subaru automobilima bili slične konstrukcije. Motor je testirao Minardi, ali su odustali od njega jer mu je nedostajalo podosta snage, pa su se čelnici Subarua obratili Coloniju i on je to objeručke prihvatio. Motor je bio jako loš, isporučivao je samo 500 konjskih snaga (manje je jedino imao motor u Lifea), stoga su se Chiti i Subaru dogovorili napraviti novi V12 do ljeta. A u međuvremenu, do početka sezone, mehaničari u Coloniju su radili kako smjestiti takav motor u bolid i to su uspjeli tek malo prije nego što su krenuli za Phoenix, gdje se trebala održati prva utrka sezone, a bolid je po prvi put isproban na parkingu jednog supermarketa u Phoenixu.

Bolid je bio težak (teži za 140 kg), s velikim problemima s upravljanjem i s velikim sidepodovima zbog konstrukcije motora, što nije bilo uobičajeno za bolide tog doba. Unatoč solidnom vozaču Bertrandu Gachotu, momčad se nije uspjela kvalificirati ni na jednu utrku, a i atmosfera u momčadi nije bila bajna, jer mehaničari u pogonima se baš i nisu trudili oko bolida, što je natjeralo čelnike Subarua da smijene Enza Colonija. Čak i nakon toga rezultati se ne poboljšavaju te Subaru vraća momčad Enzu Coloniju i odlazi iz F1. Na VN Njemačke Coloni dolazi sa manjim nadogradnjama na bolidu, ali ni to ne poboljšava rezultate i do kraja sezone se Coloni ne uspijeva kvalificirati ni na jednu utrku. Sljedeća sezona je bila još i teža. Iako se očekivalo da će De Cesaris potpisati za Coloni, što bi financijski spasilo momčad zbog De Cesarisovog sponzorstva s Marlborom, ipak je odlučio potpisati za Jordan, što se ispostavila kao dobra odluka za De Cesarisa, a loša za Coloni. Umjesto njega, doveden je Portugalac Pedro Chaves koji je 1990 osvojio britansko F3000 prvenstvo. Colonijev novi bolid C4 je u biti stari C3 kojeg su detaljno redizajnirali studenti sa Sveučilišta u Perugiji. Bolid je bio zastario, težak za upravljanje i osjetljiv, a Chaves neiskusan sa većinom staza. Rezultat svega toga je da momčad ni u jednoj nije uspjela proći pretkvalifikacije.

Nakon VN Portugala, Chaves napušta momčad te nisu imali vozača za sljedeću utrku u Španjolskoj, ali su ga uspjeli naći za posljednje dvije utrke. Naoki Hattori je nastupio na zadnje dvije utrke za Coloni, ali bez ikakvog poboljšanja. Na kraju 1991. Enzo Coloni prodaje momčad Andrei Sassettiju, koji osniva momčad Andrea Moda Formula. Coloni se kasnije ponovno natjecao u Formuli 3, Superleague Formuli, F3000 te kasnije u GP2 (2005. do 2009. kao Fisichella Motor Sport) sve do 2012. a momčad prestaje postojati 2015. Sve u svemu, momčad poprilične nonšalantnosti koja je ušla u Formulu 1 nesvjesna svega što sport zahtijeva, a počesto malen i nikakav budžet su presudili ovoj momčadi.


Odgovor

7 komentara

  1. Michael Schumacher
    ZJ11 Prikaži

    Samo jedan hint, primijetit cete da ce se nas Roberto Moreno nalaziti u svim momcadima iz ovog serijala ako se bude odnosilo na kraj 80-tih i pocetak 90-tih.

    Naravno ovisno koje momcadi autor izabere.

    Odlicna tema za malo razbibrige.



    7
    7

    0
  2. F1puls Portal
    Antonio Lončarević Prikaži

    moram priznat da o ovim malim momčadima ne znam previše. ? Ali mogu pretpostaviti koja će biti prva na neslavnloj listi.. Moda, Life ili možda čak HRT. Super napisano, interesantna tema!



    3
    3

    0
    • Nando
      andrej12 Prikaži

      …ili MasterCard Lola ?



      1
      1

      0
    • Brawn Gp
      F1 Zagorec Prikaži

      Ja bi tu (na pretpostavke) još dodal Pacifik i japanski neuspjeh Maki ??


      0
      0

      0
    • Stefan Bellof
      pigmalion Prikaži

      Ja ću pokušati POZITIVNO kontrirati f1puls novinaru; sjećam se ove male momčadi, i mišljenja sam da bi takve momčadi mogle oživjeti današnju F1. Govorim o slijedećem: kada vidimo da sada imamo 10 momčadi i 20 vozača, a u ono vrijeme je bilo i do 20 momčadi, onda sam za to da ponovno imamo “takvo bogatstvo”.

      Ante Maras navodi:

      Sve u svemu, momčad poprilične nonšalantnosti koja je ušla u Formulu 1 nesvjesna svega što sport zahtijeva, a počesto malen i nikakav budžet su presudili ovoj momčadi.

      To je točno. Ali, iako ovakvi ljudi poput Enza Colonija ne traju dugo u F1, ipak donose više vozača u F1, više prilika za mlade vozače….. i sve je to puno bolje nego današnja F1, kada stvarno treba biti mega-ludo bogat, i ući u sport – kao natjecateljska momčad. A da ne govorim, koliko malo mladih vozača može doći i opstati u F1 u ovakvim okolnostima.

      Tekst i članak odlični. Ante Maras čekamo nastavak ove priče.
      Naravno, očekujemo i od Antonia Lončarevića obećane priče….

      Da rezimiram. Coloni je jedna od gorih F1 momčadi ( Pedro Chaves je naslovnoj fotografiji članka – sjećam se njega – fotografije iz jednog njemačkog časopisa, ali njegove pokušaje nisam gledao,j jer nije bilo moguće gledati pretkvalifikacije ).
      Ali i ovakve momčadi su duh i nada F1, i one su pomogle stvaranju F1, tj. osoba poput Enza Colonija. Ne treba zaboraviti niti neslavni pokuašj Subarua; trebamo i nove proizvođače motora u F1.



      3
      3

      0
      • Mick Schumacher
        Ante Maras novinar Prikaži

        Cijenjeni @pigmalion, cijenim vašu kritiku i moram priznati da u njoj ima ponešto i istine, no malo si fulao poantu mojjeg mišljenja. Ja sam svakako za više momčadi kao što su Minardi ili Scuderia Italia, ali da su ulogu u Formuli 1 jako ozbiljno shvatili, jer iako su male, ozbiljno su prionule poslu i za njih mi je drago što su postojale ili još uvijek postoje u nekom obliku, ali za neke mi i nije baš žao što su propale(žao mi je što se moram tako izraziti), kao što su Life ili još manje Andrea Mode. Stoga palac gore za Minardi i Scuderiu Italiu, ali palac dolje za Life i Andrea Moda.


        0
        0

        0
  3. Ferrari
    Boris_CRO Prikaži

    Moram reći da sve ove “najgore” momčadi imaju prekrasne automobile.



    1
    1

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Reagirajte na ovaj sadržaj:

Novo na forumu Otvori

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.