Oktanski koktel

Najgore momčadi u povijesti F1: 5. Forti Corse

Piše: Ante Maras

Prije 2 godina, 11 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 5 minuta

Obzirom na činjenicu da zbog koronavirusa Formule 1 neće biti u najboljem slučaju do lipnja, vrijeme valja skratiti s nekoliko serijala kolumni, čime ćemo se maknuti od negativnosti koje dominiraju medijskim svijetom. Za početak, prvi serijal će biti o najgorim momčadima u povijesti F1.

5. Forti Corse

Momčad osnovana 1995. godine svoje korijene vuče iz kasnih 70ih godina kad Guido Forti i Paolo Guerci osnivaju momčad koja se počinje natjecati u nižim talijanskim i europskim trkaćim serijama Formule Ford i Formule 3. Tijekom povijesti, momčad je imala popriličnog uspjeha, a vozači Gianni Morbidelli, Emanuelle Naspetti, Enrico Bertaggia i Franco Forini su na kraju uspjeli i doći do najviše stepenice motorsporta, Formule 1. Svi su oni osvajali talijansko Formula 3 prvenstvo, a Bertaggia je 1988. uspio pobjediti u Formula 3 utrci u Macauu. 1987. se uključuju u Formulu 3000, ali unatoč slabijem uspjehu nego u manjim serijama, dosta su često bili konkurentni te su osvojili 9 pobjeda i 5 pole positiona.

Sljedeći korak je trebao biti Formula 1, za što se Guido Forti počeo pripremati već 1991., a 1992. sklapa dogovor s Abiliom dos Santosom, ocem Petra Diniza i vlasnikom velikog lanca supermarketa u Brazilu, zbog čega novac nije bio problem, a i donio je i solidne sponzore kao što su Duracell, Marlboro, Parmalat i Gillette. Kasnije su kupljeni pogoni bivše momčadi Fondmetal, a i dovedeni su Cesare Fiori i dizajner Sergio Rinland, koji su već imali podosta iskustva u F1 te Rene Arnoux kao konzultant Pedru Dinizu te je 1995. je sve bilo spremno za debi u Formuli 1…

…Osim bolida! Forti nikad u svojoj povijesti nije napravio samostalno svoj bolid, nego je kupovao od Dallare ili Lole i to je za njih bio veliki izazov. Rezultat tog neiskustva je Forti FG01 koji je bio pretežak, zastario i jako spor bolid, a glavni razlog je što je kao baza korišten nikad uporabljeni Fondmetalov bolid za 1993. godinu, a lošim rezultatima je pridonio slabi V8 motor Cosworth-Ford ED koji je bio 100 ks slabiji od Renaultova V10 motora te činjenica da je Forti FG01 bio jedini bolid s ručnim mjenjačem. Vozači u prvoj sezoni su bili Pedro Diniz i iskusni Roberto Moreno, koji je odabran prvenstveno jer bio Brazilac, što je ocu Pedra Diniza bilo jako bitno. Kad je sezona počela, rezultati i performanse bolida su bili razočaravajući. U prvih 6 utrka su imali 3 odustajanja (2 dvostruka) i samo dva klasificirana završetka utrke(Diniz 10. mjesto u Brazilu i Monaku) ali i čak dva neklasificirana završetka utrke u San Marinu i Argentini jer nisu završili 90% dužine utrke. Isto tako, u Argentini je njihov najbrži krug bio 10 sekundi sporiji od najbržeg Schumacherovog i čak 5 sekundi sporiji od sljedećeg najsporijeg bolida(Schiattarella u Simteku, a Simteka nakon Monaca više nije bilo).

S vremenom, zbog budžeta su se poboljšali rezultati te su stavljeni sekvencijalni mjenjač, redizajnirani sidepodovi, prednje krilo i monokok te je smanjena težina za 60 kg. Isto tako, dvostruko više ljudi je zaposleno. Sve to je dovelo do toga da su uspjeli prestići Pacific po performansama, a krajem sezone osvajaju 7.mjesto u Australiji, najbolji plasman u povijesti momčadi(iako je utrku završilo 8 bolida, pa to 7. mjesto nije baš toliki uspjeh) te se činilo da momčad ipak ima dobru bazu za 1996., što je dodatno potaknuto nabavom modernih Ford JS motora. Ali onda šok. Pedro Diniz napušta Forti i odlazi u Ligier te najbitnije, odnosi sponzore i novce, pa je razvoj novog bolida odgođen, a umjesto Ford JS motora, prisiljeni su uzeti slabiji Ford Zetec-R, a uvođenje pravila 107% dodatno je pridonijelo ionako lošoj situaciji.

Sezonu su počeli s nadograđenim prošlogodišnjim bolidom i nisu se uspjeli kvalificirati u prvoj utrci i Nurburgringu, ali jesu u Brazilu i Argentini i završili su 10. i 11. u navedenim utrkama. Novi bolid Forti FG03 je predstavljen u Imoli, ali su uspjeli napraviti samo jedan primjerak novog kojeg je vozio Badoer te se uspio kvalificirati, a bolid je bio podosta konkurentniji od starog , ali Montermini nije u starom. U Monacu se Montermini zabio tijekom zagrijavanja, a Badoer u Villeneuvea u utrci, zbog čega nova kažnjen novčano. Prije VN Španjolske, momčad sklapa dogovor s Shannon Racingom, momčadi u nižim kategorijama s irskom licencom pod vlasništvom milanske financijske grupe. Unatoč slabijoj pouzdanosti, bolid je imao solidnu brzinu, ponekad ravnu Footworku. Kad se napokon činilo da se Forti spasio, dolazi do svađe oko vlasništva nad momčadi između Fortija i Racinga i plaćanja, zbog čega rezultati pate.

Na VN Francuske oba bolida odustaju zbog problema s motorom iako su mnogi sumnjali da su prekoračili vijek trajanja motora jer su bili dužni Ford-Cosworthu. Unatoč ogromnim financijskim problemima, uspjeli su se pojaviti u Velikoj Nagradi Velike Britanije, ali se nisu uspjeli kvalificirati, a na Velikoj Nagradi Njemačke nisu uspjeli nastupiti zbog dugova prema Ford-Cosworthu. Sljedećih par mjeseci su se nastavile sudske borbe oko momčadi i momčad je službeno ugašena par mjeseci kasnije, a i Shannon Racing isto tako, iako su pobijedili na sudu po pitanju vlasništva. Na kraju svega, dojma sam da bi Forti možda i opstao da nije Diniz napustio momčad i odnio sponzore, jer s njim je budžet bio poprilično solidan, a Forti FG03 je imao potencijala.

Komentiraj

11 komentara

  1. Stefan Bellof
    pigmalion Prikaži

    Odlična tema,….. hvala!! :klanjam: :klanjam:

    Ante, Ante,….. :thumbs: :thumbs:



    8

    1
  2. Ayrton Senna
    LR7 Prikaži

    Pedro Diniz-prvi vozač za kojeg sam ko klinac čuo da plaća svoje mjesto mislim u Sauberu..I ubrzo shvatio brutalnost i realnost između potencijala i ‘nečijeg sineka’..Sva sreća na gridu to nije večina


    0

    0
  3. Max Verstappen
    DaveGilmour Prikaži

    Pohvale za članak i generalno za ideju :thumbs:
    Meni je isto ovo draga tema jer mi je uvijek bilo zanimljivo čitati o manje uspješnim F1 timovima.

    Ne znam koliko ćeš detaljno zalaziti u opskurne timove iz 90-ih, ali cijela ova ljestvica bi se dala sastaviti od njih (Life, Andrea Moda, Lola, Coloni, Eurobrunn…). A tko zna što bi se onda još sve našlo kad bi se krenulo malo dublje istraživati o prva tri desetljeća F1 :)



    4

    0
  4. Zahvaljujem na članku, odnosno na serijalu.
    80-e i 90-e su stvarno ponudile dosta ovih malih ekipa, sa vlasnicima (i vozačima) “raznih” profila…..
    Kraj 80-ih je bio krcat ovakvim ekipama jer je bilo skoro 40-ak bolida, pa smo imali “pret-pret-kvalifikacije”, pa “pretkvalifikacije”, pa tek onda “kvalifikacije” sa dozvoljenih 26 bolida za grid.
    Da li je ovo neki poredak i da li ide “prema vrhu” (nakon Fortija slijede 4 “još gore” ekipe), ili je samo onako, pobrojano, 5 ekipa?



    4

    0
    • Izvinjavam se na dezinformacijama.
      Malo sam pobrkao lončiće :bonk:
      Tada su bile “samo” pretkvalifikacije.
      Npr. 1989, 4 najbolja, od 13 pretkvalifikanata su išla dalje u kvalifikacije, te su zajedno sa ostalih 26 imali kvalifikacije od 30 bolida, od čega se pravio grid sa, opet, 26 bolida.



      5

      0
  5. pohvale autoru, samo tako nastavi!


    0

    1
  6. Stefan Bellof
    mario550 Prikaži

    Pedro Paulo Diniz je unatoc placanju mjesta bio dobar vozac , bolji od mnogih koji su dobili mjesto kakti zasluzeno.



    2

    1
  7. Brawn Gp
    F1 Zagorec Prikaži

    Ante, brate…..HVALA Ti što nam u ovo (ionako teško) “bezformulno” vrijeme pomažeš da lakše prebrodimo ne samo vrijeme bez F1 vikenda nego i ovo globalno preddeproseivno stanje!
    Ja osobno (bez preuveličavanja) odem na F1 Puls portal 5-6 puta dnevno tražeći bilo kakvu vijest, članak, info……i uvijek nađem nešto što me bar nakratko makne iz razmišljanja o ovoj nemiloj svakodnevici.
    Ova tema je genijalna, jedva čekam nastavak i molim Te – nemoj nas zaboraviti!
    P.s. HVALA svim Tvojim kolegama na neizmjernom trudu!. ??



    5

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj košta, vrijeme košta, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez pomoći naših čitatelja - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Starački domovi F1 vozača: TV lica

Oktanski koktel // Ante Maras

Dolazimo do kraja našeg serijala o putevima kojima krenu F1 vozači nakon što napuste kraljicu motorsporta Za razliku od prijašnjih dijelova, u ovom ćemo se dotaknuti onih vozača koji su upravljač bolida zamijenili mikrofonom i slušalicama te postali komentatori i stručni analitičari TV kuća po pitanju Formule 1 Dobitna kombinacija za obje strane: televizijske kuće dobivaju vrhunske stručnjake koji svojim analizama i znanjem...

Što sve vozač vidi na ekranu volana

Kontra mraku, kontra G-sili // Ante Vetma

Na primjeru Charlesa Leclerca i njegovog Ferrarija možemo jasno očitati što vozač vidi na ekranu svog volana Primjer ekrana na F1 volanu 1) Prethodni krug U gornjem lijevom kutu vidi se vrijeme posljednjeg odvoženog kruga, u ovom slučaju je iznad dvije minute jer se radilo o izlaznom krugu u kvalifikacijama 2) Broj okretaja Nova generacija bolida Formule 1 ne postiže više od 15 tisuća okretaja u minuti, ali samo...

Pogled u budućnost – 1. dio: Mercedes i Red Bull

Lociranje // Lovro Andraka

Iako više od polovice trenutnih vozača u Formuli 1 nije niti će tako skoro zagaziti u tridesete godine života, momčadi uvelike razmišljaju o mladim vozačima koji se tek razvijaju i probijaju kroz juniorske kategorije Ne samo da razmišljaju o njima, već ih imaju pod ugovorima i podupiru njihove karijere Razvijanje vlastitih mladih vozača u sklopu juniorskih akademija postalo je standard u suvremenoj F1 i zato danas gotovo sve...

Još kolumni