Izdvojeno

Izmijenjen dio kontroverznog pravila oko vraćanja u krug vodećeg nakon safety cara

Piše: Lovro Andraka

Prije 6 mjeseci, 47 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 3 minuta

Pravilo oko kojeg su se vodile velike polemike nakon VN Abu Dhabija izmijenjeno je u ovogodišnjem sportskom pravilniku.

Svima dobro znani restart u posljednjem krugu prošlogodišnjeg finala bio je kontroverzan zbog toga je što je sada bivši trkaći direktor Michael Masi odlučio da će se samo bolidi zaostali za krug koji se nalaze između vodećeg Lewisa Hamiltona i Maxa Verstappena moći vratiti u krug vodećeg.

Sporni dio članka 48.12 glasio je:

“Ako trkaći direktor smatra da je to sigurno, a poruka da ‘vozači zaostali za krug mogu pretjecati’ je poslana svim natjecateljima putem službenog sustava za poruke, od bilo kojeg bolida kojeg je vodeći zaobišao za krug tražit će se da pretekne bolide u krugu vodećeg i sigurnosni automobil.”

Odnosno u originalu:

“If the clerk of the course considers it safe to do so, and the message ‘lapped cars may now overtake’ has been sent to all competitors via the official messaging system, any cars that have been lapped by the leader will be required to pass the cars on the lead lap and the safety car.”

Glavna diskusija bila je oko boldane riječi – Red Bull je u odgovoru na Mercedesovu žalbu tvrdio kako “any” ne mora značiti “all”, odnosno “svi”, stoga je taj članak, koji sada stoji pod brojem 55.13, zamijenio “any” s “all”.

Suci su u svojoj odluci o odbijanju Mercedesove žalbe priznali da članak 48.12 “možda nije bio u potpunosti primijenjen”, ali ga je ionako poništio članak 48.13 koji kaže da se safety car mora maknuti na kraju kruga u kojem stigne službena poruka “Safety Car in this lap”, a tu je bio i članak 15.3 prema kojem trkaći direktor ima kontrolu nad puštanjem i povlačenjem safety cara, bez obzira na to što bi se on po 48.12 trebao povući tek krug nakon onog u kojem posljednji zaobiđeni vozač prođe vodećeg.

Još jedna promjena vrijedna spomena je ona oko bodovanja skraćenih utrka – utrke koje se završe između 50 i 75% distance neće se bodovati sustavom 19-14-12-9-8-6-5-3-2-1 kako je prvotno najavljeno, već će četvrti dobiti 10, a sedmi 4 boda (19-14-12-10-8-6-4-3-2-1). Također, vozači neće smjeti skidati kombinezone dok traje proslava na podiju ili intervju nakon utrke, a dodano je i da vozači ne smiju ni na koji način ometati protokole parc fermea, što se odnosi na Verstappenovo diranje Hamiltonovog stražnjeg krila u Brazilu.

Komentiraj

47 komentara

  1. Umisto da rijese problem oni samo zakrpali rupu. Sad kad opet bude ovako sve na knap cemo zavrsit pod saftey carom ili ce ic u zadnji krug pomisani poredak



    12

    1
  2. Nikako da se sjete da ukinu “besplatnu” promjenu guma za vrijeme crvene zastave. 🤔



    17

    2
    • Baš sam to pomislio.



      2

      1
    • Rješenje za sve probleme.

      Čak i zabraniti promjenu guma čim se sc pozove, dopustio bi tek nakon formiranja kolone.



      1

      4
    • Nigel Mansell
      drv Prikaži

      Ne želim reći da nisi u pravu i da je to jedna u redu situacija.
      Nije, i to nije pošteno.

      Ali ako se to ukine… Zamisli da si upravo sagradio značajnu prednost i moraš ući promijeniti gume. Paf – crvena zastava. Kada ponovo krene, svi su gusto poredani i odlazak u boks znači da ideš na zadnje mjesto. Je li to pošteno? Nije.

      Koja je varijanta poštenija?
      Ne znam, ali čini se možda ipak manji utjecaj da onaj ispred ili iza tebe dobije svježe gume, nego da te pošalju na kraj poretka.
      U svakom slučaju nije to tako jednostavno i crno-bijelo.



      8

      0
      • Sebastian Vettel 5
        Pastor Prikaži

        Ma ne može se tu gledati šta je pošteno. Neko će odraditi boks taman prije crvene zastave, i onda će najebat, jer će ostali dobiti besplatnu promjenu guma. A isto važi i za SC. Ni jedno ni drugo ne može biti pošteno. Ali za crvenu zastavu, i moje mišljenje je da bi bilo bolje da ne dozvole promjene. Bilo bi manje nepošteno.



        1

        0
    • da nije bilo pravila o zatvaranju boksa pod sc-om ne bi bilo singapura 2008. ;)



      5

      0
  3. Hihi, dakle, samo su pojasnili sto je spirit of the rules.



    2

    1
  4. Mislim da bi trebali napraviti nešto i da ti koji zaostaju, da se čim prije vrate u krug. a ne prvo se voziti 5,6 kruga iza safetya.
    A da je utrka završila pod safety carom, onda bi bilo također kontroverzno finale.
    Uglavnom, kao što je bilo već odavno i očito Masi nije ništa pogriješio.



    10

    2
  5. Kada smo kod novih pravilnika. Što odlučuje start utrke na vikend u kojem je Sprint utrka? Kvalifikacije ili Sprint?



    1

    0
  6. I dalje ne kuzim zasto zaobilaze cijeli krug umjesto da se samo presloze iza SC i gotovo.Svi se resetiraju u isti krug i gotovo.Tad nebi ni trebalo cekat da se ocisti staza pa da tek onda idu ovi za cijeli krug pa dok se sloze ode par krugova bezveze u vijetar.


    0

    7
    • onda ovi koji su zaostajali voze krug manje.



      7

      2
    • Sebastian Vettel 5
      Asfaltina Prikaži

      Zbog količine goriva u bolidu, ako bi se samo presložili iza sc onda bi imali u bolidu 1 krug vise goriva i time stekli prednost nad bolidima koji su taj krug odvezli u utrci.



      9

      2
      • Kakva im je to prednost? Više goriva = veća težina= sporiji bolid.
        Otkada imati teži bolid što u utrci prevodi sporiji bolid se smatra kao prednost?



        2

        0
        • Sebastian Vettel 5
          Asfaltina Prikaži

          Pošto utrku počinju sa zadanom količinom goriva, fuel managment je važna stavka. Sa jednim krugom više goriva u bolidu mogli bi jače “pritiskati” u odnosu na ostale.

          Isprike na slučajnoj prijavi komentara


          0

          0
        • Kasniš krug ili dva koga pobogu misliš pritiskati? Kome si prijetnja osim što si smetalo na stazi?


          0

          0
        • Sebastian Vettel 5
          Asfaltina Prikaži

          Zamislimo situaciju u kojoj vozač na 11. mjestu kasni za jedan krug, a vozač na 10. mjestu ne. Nakon sc i dopuštanja 11. da se vrati u isti krug bez da zapravo taj krug i odvozi, vozač na 11. mjestu imao bi više goriva od vozača na 10. mjestu koji je odvozio krug više. Po meni vozač na 11. sada ima prednost u odnosu na 10. jer ima više goriva i može jače pritiskati. A oboje konkuriraju za 1 bod u utrci koji može biti itekako važan. Nadam se da je sada jasnije na šta sam mislio.


          0

          0
        • Vozač na 10 mjestu ima manje goriva = lakši bolid vozač na 11 mjestu ima više goriva = teži bolid.
          Pa ne znači taj jedan krug više goriva da može stiskati pet sljedećih 5 krugova kao manijak i sa time steći prednost.
          Vozač sa više goriva nije u nikakvoj prednosti, jer da je onda bi svi startali sa gomilom više goriva a ne mjerili do mililitra koliko im je goriva potrebno.
          A o potrošnji motora u tim uvjetima neću ni gubiti vrijeme a o gumama pogotovo.
          Nikad u povijesti F1 vozač sa težim bolidom nije bio u prednosti nad onim sa lakšim.


          0

          0
        • Sebastian Vettel 5
          Asfaltina Prikaži

          Možda ste u pravu, ja ipak smatram da je kemijska energija 1.5 kg goriva za bolide F1 veća prednost u odnosu na deficit zbog mase tog “viška” goriva, također ta razlika u masi bi se sve više smanjivala jačim pritiskanjem.


          0

          0
        • Sebastian Vettel 5
          Pastor Prikaži

          To samo važi u slučaju da je ovaj ispred baš stavio u manje goriva nego što mu je potrebno, pa treba da štedi… Ako ne treba štediti, a mislim da niko ne stavlja toliko malo da mora štediti pred kraj utrke, onda i dalje 10-i ima prednost, jer ima nešto lakši bolid.



          1

          0
        • 10 kg goriva po momčadima iznosi gubitak od 0.400 po krugu i to u idealnim uvjetima misleći na čistu stazu ispred sebe.
          Ovisno o stazi potrošnja po krugu iznosi oko 1.8-2.2 kg goriva.
          10 kg goriva je otprilike dovoljno za 5 krugova.
          1 krug goriva je ovisno o stazi prosjek 2 kg što bi prevodilo da vozač ispred brži za oko 0,080-0.100 zbog tih cca 2kg goriva. I to samo ako imaju isti PU.
          Ako Mercedes za primjer ima jači motor za 25 KS naspram Honde razlika je još i veća.
          I opet sve to ako uzimamo idealne uvjete a svi znamo kad si u prometu da gubiš debelo više dok se pokušavaš probiti kroz promet.
          Svaki kg viška je hendikep pa momčadi su mijenjale boje na bolidima(Jaguar) jer su izračunali da je pre teška.


          0

          0
      • Kakva crna prednost samo imaju vise goriva cak i hendikep.



        3

        0
    • Nando
      FA14 Prikaži

      Izvini ali pricas gluposti,zamisli između prvog i drugog u utrci imas 3 vozaca koji kasne za krug pa onda između drugog i treceg jos 3 vozaca koji kasne za krug,udres “reset” i onda koji je poredak po toj logici?opet moras vratit te vozace na pravu poziciju tako da je ovaj nacin dobar,oustalom formula se vozi godinama,pravila su se mijenjala al neka pravila jednostavno nemaju bolju alternativu.


      0

      2
  7. Nigel Mansell
    dusko Prikaži

    jedno pitanje… a zašto uopće inzistirati da ovi zaostali uđu u krug?
    pa zaostali su već cijeli krug, znači najmanje bitni su za tu utrku, osim ako im želiš dat ponovnu šansu (iako im time daješ neviđenu drugu šansu)?

    Zašto ne nastavit utrku kakva je u tom trenutku?



    1

    1
    • Zaostalima pomogneš, a vodeći imaju čistu borbu nakon restarta.


      0

      0
      • Nigel Mansell
        dusko Prikaži

        A šta to znači čista borba? mislim znam šta misliš, ali…

        SC nije nešto što ima cilj umjetno napravit borbu, nego za rasčistit stazu u slučaju nesreće… ako je neko između dva vozača zaostao za krug taj je bio tamo i prije, samo je sad manja razlika… i sad bi ti nekom kome si poklonio prilaz vozaču ispred njega, još dao dodatni poklon u vidu čiste borbe… to je umjetno.

        Zašto je izmišljen VSC? zato jer SC nije pošten, pa da se smanji oduzimanje stvarane prednosti ako se lako može rasčistit staza…



        1

        1
        • Sebastian Vettel 5
          Pastor Prikaži

          Zamisli situaciju da je šesti u utrci prestignut za krug, a peti samo što nije. Razlika između njih par sekundi. A još su bili u borbi prije nego je ovaj šesti morao da propusti vodećeg za cijeli krug. I onda se desi SC. Ovaj šesti bi zaglavio iza prvog sa krugom zaostatka, dok bi mu ovaj peti pobjegao skoro čitav krug…



          1

          0
        • Nigel Mansell
          dusko Prikaži

          sve je to u redu, ali šta se pravila donose za one koji su rubno zaostali cijeli krug?

          pa ajmo reći da taj tvoj slučaj gledamo… ako je peti rubno, a šesti zaostao za krug, možemo isto tako pretpostaviti da recimo prvi ima prednost 20 sek ispred drugog, i tako do petog… i sad zbog odnosa 5.-6. ti SC sve ove od 1-5 neminovno nabijaš jednog na drugog i 4 vozača gubi stečenu prednost… ok, to je neminovnost, ali zašto onda još puštati ove zaostale za krug između njih, da bi oni koji su izgubili prednost, izgubili još više… nema logike, osim umjetnog stvaranja borbe…
          Još samo fali da donesu pravilo kad neko napravi prednost od 20 sek, SC izađe i ako nema potrebe, samo zbog boljih borbi…



          1

          1
        • Sebastian Vettel 5
          Pastor Prikaži

          Pa čovječe, svi za SC-om izgube stečenu prednost. Dok bi zaostali izgubili čitav krug za prvim koji je bio ispred njih, ne samo za vodećim.Gdje je tu logika?



          1

          1

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Italija: Radio komunikacija Sainz-Ferrari

Radio transkript // Ante Vetma

Riccardo AdamiFive minutes, five minutes Three minutes All on medium apart from five starters on softs, included Verstappen at the front Closest soft starter is Ocon on soft, Ocon on soft, P14 Carlos SainzWho is on softs, Charles, Max, Ocon… George as well And De Vries Pit-limiter on, and focus on the lights Last car is on the grid Utrka kreće Checo 0,2s behind You are doing a good job, DRS...

Per Enzo

Oktanski koktel // Ante Maras

14081988, datum koji je duboko urezan u Ferrari i koji označava kraj jedne ere Ferrarija i početak jedne nove To je datum smrti Il Commendatorea, dan kad je ovaj svijet napustio Enzo Ferrari, jedan od najvećih ljudi svijeta autoindustrije i motosporta, a možda i najveći Sukladno njegovim željama, vijest o njegovoj smrti je objavljena dva dana poslije, kako bi "nadoknadio" zakašnjenje koje je nastalo prilikom prijave datuma njegovog...

Treba li mijenjati pravila za dobivanje superlicence?

Lociranje // Lovro Andraka

Kompleksna i poprilično stroga pravila za dobivanje superlicence stigla su u središte pozornosti tijekom posljednjih nekoliko dana zahvaljujući velikom interesu Red Bulla za već dosta razvikanim američkim vozačem Coltonom Hertom koji ne ispunjava sve kriterije za natjecanje u Formuli 1 iduće sezone Unatoč tome, 22-godišnji Herta nikako nije bezveznjak u svijetu utrkivanja - s 18 godina, 11 mjeseci i 25 dana postao je najmlađi...

Još kolumni