David Vidović: 50 godina McLarena / Izdvojeno

50 godina McLarena, VI. dio: Rehabilitacija

Piše: David Vidović

Prije 5 godina, 16 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 8 minuta

Svi u McLarenu su konačno odahnuli kada je 1994. sezona završena i kada su konačno mogli odbaciti Peugeotove motore, koji su doduše bili brzi i konkurentni, ali samo kada su radili što nije bio čest slučaj. Iako se riješio jedne glavobolje Ron Dennis je sada dobivao novu, jer je tijekom jeseni morao naći novog partnera koji će praviti i dobavljati konkurentne motore za momčad. Srećom po McLaren, partnerstvo Saubera s Mercedes-Benzom i privatnim konstruktorom Mercedesovih motora Ilmorom se bližilo kraju. Mercedes nije želio napustiti Formulu 1, ali stvari sa Sauberom nisu išle u smjeru u kojem su se nadali da će ići, te je ubrzo sklopiti dogovor između McLarena i Mercedes za dobavljanje motora, deal koji će trajati naredna dva desetljeća. Momčad je ubrzo objavila da će mladi Mika Hakkinen voziti drugu punu sezonu za McLaren u 1995. i da će mu kolega biti Nigel Mansell.

Ona silly sezona na marketu vozača je postojala i tada, pa se kasnije otkrilo da je David Coulthard u načelu sve dogovorio s McLarenom sredinom 1994. da prijeđe u njihove redove iz Williamsa. Sir Frank Williams je tada imao opciju u Coulthardovom ugovoru da ga produži za još jednu godinu, dok je Nigela Mansella stavio na čekanje s novim ugovorom. Nakon što je Mansell odbio da nastupi za Williams na testiranju u listopadu 1994., Sir Frank je bio primoran da u posljednji čas prisili Coultharda da testira za njih jer mu ugovor još uvijek nije istekao. McLaren se odmah tome usprotivio jer je Coulthard već potpisao za njih za narednu godinu te je sezona bila završena, zbog čega su McLaren i Williams otišli na Arbitražni sud koji je prednost dao Williamsu. Međutim, nakon odluke suda Ron Dennis i Frank Williams su se neformalno dogovorili da Coulthard ostane u Williamsu 1995. te da na kraju te sezone prijeđe u McLaren, bez mogućnosti da ode bilo gdje drugo. Time su sukob momčadi i javna blamaža prekinuti, a Dennis je umjesto Coultharda potpisao Mansella.

Od tada je sve išlo glatko te zime, sve dok nije predstavljen novi bolid, MP4/10. Predstavljanjem prvog ikada McLaren-Mercedesa nastala je nova javna blamaža jer je otkriveno nekoliko dana prije predsezonskog testiranja da Nigel Mansell nije mogao stati u uski kokpit novog McLarena. Inženjeri nisu imali dovoljno vremena da prilagode šasiju za Mansellovo tijelo prije testiranja pa je Ron Dennis morao naći iskusnu zamjenu tijekom ključnih testiranja u predsezoni. Ubrzo je sve dogovoreno s Markom Blundellom koji je već vozio tri sezone u F1 za Tyrrell i Ligier, i ostao bez mjesta za 1995. te mu je poziv McLarena bio ponuda koja se ne odbija.

McLaren nije uspio prilagoditi širinu kokpita prije početka sezone pa je Blundell ostao u postavi pored Hakkinena prve dvije utrke. Nakon kaotične VN Argentine, McLaren je predstavio MP4/10B, redizajnirani bolid sa širim kokpitom, te je Mansell bio spreman za povratak. Nigelov povratak trajao je svega dvije utrke, na VN Monaka je morao odustati zbog problema s ovjesom i nakon utrke Mansell je bio jako isfrustriran ponašanjem McLarena na stazi i objavio je da se istog momenta povlači u mirovinu, jer “nije želio da samo popunjava broj, a novi McLaren nije bio konkurentan za pobjede”. I tako se Blundell vratio i odvezao cijelu sezonu pokraj Hakkinena. 1995. sezona je bila samo nastavak noćne more iz 1994. McLaren je završio kao četvrti konstruktor ali sa samo 30 bodova, dok je Benetton osvojio 137. I istina, MP4/10 nije bio pobjednički bolid, Hakkinen se samo dva puta tijekom sezone popeo na postolje, mjesto na kome je McLaren nedostajao.

Mark Blundell, 1996.

Stvari su teško mogle otići nagore, ali s ambicijama koje je McLaren imao, kakve je Marlboro očekivao i kakvo je osoblje radilo u Wokingu, 107 bodova iza prvaka nije bilo dopustljivo, ali tračak nade je izrastao u činjenici da nisu imali većih problema s Mercedesovim motorima i da su generalno bili zadovoljni, obje strane. 1996. se nastavila ista priča, ali ovoga puta su u momčadi imali Hakkinena i Coultharda zahvaljujući dogovoru s Frankom Williamsom nakon suđenja godinu ranije. Dva mlada i jako perspektivna vozača, koje je društvo F1 jako cijenilo, izgledalo je kao da Ron Dennis diže temelje novih uspjeha s čvrstim i dugotrajnim ugovorima i pouzdanim partnerima.

Ono što je Bentteon bio prethodne godine, to je Williams predstavljao te 1996. Ali McLaren nije mario za Williamsom, bar ne još, jer je MP4/11 bio osjetno unaprjeđenje i ove sezone oba vozača su nerijetko bila u bodovima, čak su i postolja dolazila jako češće nego ranijih godina. McLaren je godinu završio ponovo kao četvrti, ali možda po prvi put u četiri godine ovo nije bio neuspjeh, jer su sada bili dosta bliže Bennetonu i Ferrariju, rivalima za drugu poziciju.

Predstavljanje novog MP4/11

1997. sezona je bila prekretnica za McLaren u mnogim pogledima. 23 godine duga suradnja s Marlborom je okončana i naslovni sponzor McLarena postaje West, i sada bolidi iz McLarena dobivaju potpuno drugu boju u skladu sa sponzorima i dobavljačem motora. Malo je tužno pomisliti da više nikada nećemo vidjeti McLaren u bijelom i crvenom, bojama koje su obilježile povijest momčadi kroz najveće uspjehe momčadi od osnivanja od strane Brucea.

Novi bolid je bio, prema nekim ljudima, fantastičan, i McLaren je imao priliku da pobijedi na nekoliko utrka te sezone. McLaren je ponovo bio u centru pozornosti zbog genijalnosti svojih ljudi, nešto čime se dugo nisu mogli pohvaliti. Tijekom sezone fotograf magazina F1 Racing, Darren Heath je primjetio da su stražnje kočnice McLarena usijane kada izlaze iz sporih zavoja i hairpina. Zahvaljujući fotografijama iz kokpita, magazin je objavio članak kako McLaren ima unutar kokpita drugu pedalu za kočnice koja je namjenjena samo za stražnje kotače. Vozači su mogli koristiti samo stražnje kočnice na izlazu iz sporih zavoja kako bi smanjili podupravljanje, Ferrari, njihov glavni konkurent te godine se odmah požalio FIA-i te je tzv. “brake-steer” bio baniran za 1998. sezonu.

Dodatna pedala unutar kokpita, “brake steer”

Ali, još uvijek je bio na bolidima cijele 1997. godine, i McLaren se vratio nazad na pobjedničke staze odmah na prvoj utrci sezone. Pobjeda Coultharda na VN Australije je bila prva nakon četiri godine suše, a prethodnu pobjedu za McLaren je ostvario Senna na kraju 1993. na istom mjestu. Motor se tijekom sezone pokazao nepouzdanim, barem za borbu za pobjede, pa je Mercedes nekoliko puta tijekom sezone mijenjao motore u McLarenu i pokušavao riješiti problem. Coluthard je pobijedio još u Monzi, a na samom kraju sezone momčad je osvojila prvi 1-2 u dugo vremena nakon incidenta između Schumachera i Villeneuvea na Jerezu. McLaren je ponovo sezonu završio četvrti, ali ovaj put je doslovno disao za vratom svim konkurentima. Pokazali su da stvari idu u pravom smjeru i da uz prave ljude McLaren ponovo izbija na sami vrh.

1998. je to i dokazala u praksi. Već proslavljeni genije Adrian Newey je napustio Williams nakon što se njihovo partnerstvo s Renaultom završilo. Newey je odmah imao veliki utjecaj na MP4/12, i najbolje se prilagodio novim pravilima. Formula 1 je za 1998. promjenila dva važna pravila, bolidi su sada bili dosta uži nego ranije kako bi se povećao broj preticanja, a nove gume su imale ureze na sebi, te su godine slickova prošle. Te su se sezone stvari končano poklopile za McLaren, aerodinamički bolid Adriana Neweya je bio daleko ispred svih po efikasnosti, a Mercedes je uspio napraviti najjači motor bez problema s pouzdanošću. Više niti Ferrari nije bio problem, a snagu su pokazali još na prvoj utrci sezone u Australiji kada su Hakkinen i Coulthard ostavili sve konkurente bar krug iza. Serija se nastavila, i McLaren je bio aspolutno najbrži bolid na stazi. Ferrari je predstavljao prijetnju na uskim i tehnički zahtjevnim stazama sa sporim zavojima, ali na dugim pravcima McLaren je bio nezaustavljiv. Coulthard je te godine na starom Hockenheimu oborio rekord brzine kada su ga radari uhvatili pri 351 km/h. Ali, Mika Hakkinen je bio glavna zvijezda te 1998., pobijedio je na osam utrka i osvojio titulu, dugo čekanu i za njega i za McLaren. Coulthard je dodao još jednu pobjedu te je McLaren ponovo bio na vrhu konstruktora, prvi put nakon 1991. godine.

Temelji su bili podignuti za dugu i uspješnu suradnju s Mercedesom.

McLaren MP4/13

Komentiraj

16 komentara

  1. Svi u McLarenu su konačno odahnuli kada je 1944. sezona završena i kada su konačno mogli odbaciti Peugeotove motore Da nije možda 1994? :P



    2

    0
  2. Mercedes
    hrcfaca Prikaži

    E sad polako dolazi vrijeme kad sam i ja počeo pratiti F1, sad napokon znam od kud Mclarenu ta srebrno siva kombinacija, pitam se hoče li Mclaren ikad više biti kao tada bolid uz bok naboljima.



    2

    0
  3. Svi u McLarenu su konačno odahnuli kada je 1944. sezona završena

    Mislim da je tad bio II WW.
    Ah, evo popravljeno.

    A ni ovo baš ne stoji.

    Ono što je Bentteon bio prethodne godine, to je Williams predstavljao te 1996.


    0

    0
  4. Proklete godine :mrgreen:



    2

    0
  5. ’98.,prve dvije utrke, totalno gaženje konkurencije od strane mclaren merca.
    onda se prvi put spominjalo kako je mcm navodno razvio revolucionarni sustav, danas poznat kao ‘kers’.
    navodno je kers te ’98. zabranjen nakon dvije utrke, što je i vidljivo po rezultatima.
    drugi izvori kažu kako su ga samo testirali, ali nisu nastupali u utrkama.



    7

    0
  6. Stefan Bellof
    pigmalion Prikaži

    Nakon kaotične VN Argentine, McLaren je predstavio MP4/10B, redizajnirani bolid sa širim kokpitom, te je Mansell bio spreman za povratak. Nigelov povratak trajao je svega dvije utrke, na VN Monaka je morao odustati zbog problema s ovjesom i nakon utrke Mansell je bio jako isfrustriran ponašanjem McLarena na stazi i objavio je da se istog momenta povlači u mirovinu

    Nigel Mansell nije drugu ( zadnju ) utrku za McLaren vozio u Monacu, već na VN Španjolske. Štoviše, uopće nije vozio McLaren u Monacu. Prva utrka za McLaren mu je bila na VN San Marina.

    http://www.chicanef1.com/query.pl?action=Submit&exact=on&team=McLaren&driver=Nigel%20Mansell&nc=0



    2

    0
    • Moguće da sam pobrkao lončiće, Mansell se povukao prije utrke u Monaku a ne nakon nje. :thumbs:



      1

      0
      • Stefan Bellof
        pigmalion Prikaži

        Ovaj moj komentar / izjava je nešto kao primjedba, ne kritika – da se razumijemo.
        Koliko se sjećam, ti si 19-godišnjak, zar ne? Ili tu negdje, +/- 2 godine?

        Članak je odličan, nastavi tako i dalje……



        3

        0
      • Bez brige, znam sve i razumijem. Na kraju krajeva nije mi prva greška. :D

        17-godišnjak, ali da to je to, -2 godine u pravu si. Hvala :D



        7

        0
  7. Ferrari,Mclaren pa Wiliams…tri najveće ekipe formule jedan!



    7

    0
  8. Michael Schumacher
    izbrisano Prikaži

    Da i te 1998 Coulthard skoro ubio Schumachera u Belgiji s onim kretenskim potezom po onakvoj kiši, a onaj kotač što je odletio je mogao i nekog u publici ubit sreća pa je odletio na drugu stranu. Nemogu se otete dojmu a prošlo je 19 godina da je DC to namjerno napravio. I Izbio 10 bodova MS i praktički naslov



    3

    0
    • Alain Prost
      Alain Prost Prikaži

      Pa napravio je, to je sam rekao puno godina kasnije, a zašto, to ni njemu nije bilo jasno.


      0

      0
      • Priznao je da je pogriješio (1/1 njegova greška), samo se pet godina pravio “mutav” u vezi toga. Ali ne i da je “namjerno” pogriješio (a dobro, to valjda niko na svijetu ne bi otvoreno rekao).


        0

        0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj košta, vrijeme košta, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez pomoći naših čitatelja - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Starački domovi F1 vozača: TV lica

Oktanski koktel // Ante Maras

Dolazimo do kraja našeg serijala o putevima kojima krenu F1 vozači nakon što napuste kraljicu motorsporta Za razliku od prijašnjih dijelova, u ovom ćemo se dotaknuti onih vozača koji su upravljač bolida zamijenili mikrofonom i slušalicama te postali komentatori i stručni analitičari TV kuća po pitanju Formule 1 Dobitna kombinacija za obje strane: televizijske kuće dobivaju vrhunske stručnjake koji svojim analizama i znanjem...

Što sve vozač vidi na ekranu volana

Kontra mraku, kontra G-sili // Ante Vetma

Na primjeru Charlesa Leclerca i njegovog Ferrarija možemo jasno očitati što vozač vidi na ekranu svog volana Primjer ekrana na F1 volanu 1) Prethodni krug U gornjem lijevom kutu vidi se vrijeme posljednjeg odvoženog kruga, u ovom slučaju je iznad dvije minute jer se radilo o izlaznom krugu u kvalifikacijama 2) Broj okretaja Nova generacija bolida Formule 1 ne postiže više od 15 tisuća okretaja u minuti, ali samo...

Pogled u budućnost – 1. dio: Mercedes i Red Bull

Lociranje // Lovro Andraka

Iako više od polovice trenutnih vozača u Formuli 1 nije niti će tako skoro zagaziti u tridesete godine života, momčadi uvelike razmišljaju o mladim vozačima koji se tek razvijaju i probijaju kroz juniorske kategorije Ne samo da razmišljaju o njima, već ih imaju pod ugovorima i podupiru njihove karijere Razvijanje vlastitih mladih vozača u sklopu juniorskih akademija postalo je standard u suvremenoj F1 i zato danas gotovo sve...

Još kolumni