Analiza radio ograničenja koja nastupaju u Australiji

Luka Maloić

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Analiza radio ograničenja koja nastupaju u Australiji

Luka Maloić

F1_2014_JAP_Lewis_Hamilton_4968_1920x1200

Skoro 18 mjeseci prošlo je od pojavljivanja ideje ograničavanja radio komunikacije u F1 koju je predložila FIA – konačno ćemo vidjeti rezultate ove ideje na djelu u prvoj utrci nove sezone u Australiji.

Nakon odluke iz rujna 2014. godine, kao dio učestalih napora kako naglasiti važnost i utjecaj vozača na konačni ishod utrke – ograničavanje komunikacije vozača sa boksom stupa na snagu. Naravno, sve s ciljem stvaranja više uzbudljivosti, pogrešaka i neočekivanih pobjeda. Neki vozači smatraju kako je ovo prevelik korak koji je prebrzo predstavljen bez mogućnosti temeljitijeg uhodavanja.

Dok novi turbo motori i regulacije i dalje od ekipa traže konstantno prilagođavanje i učenje o štednji goriva, razvoju i korištenju snage motora tijekom utrke i taktike – ukidanje radio komunikacije, zaista, može stvoriti neke probleme na stazi.

Formula 1 će zbog ograničene radio komunikacije boksa sa vozačem postati nepredvidljiva, smatra Mercedesov šef Toto Wolff. Također, smatra da će se pojačati tenzije između vozača i da će se otvoriti mogućnost za pobjede nekih koji uopće nisu bili smatrani favoritima prije utrke. Tako se stavlja jači naglasak na članak 20.1 “F1 sportske regulative” , u kojoj stoji da vozač mora samostalno i bez pomoći upravljati automobilom.

Više pogrešaka?

Dok su poruke i dalje dopuštene za pitanja opće sigurnosti, jedna od najvećih razlika u odnosu na 2015. godinu je da se zabranjuju konstantne povratne informacije o stanju guma, potrošnji goriva i postavki motora.

Sa ovim segmentima koji se mijenjaju, Wolff misli da će vozači daleko više griješiti – što bi moglo dovesti do nekih šokantnih rezultata.

“Ovo će kreirati više grešaka i više nestabilnosti u rezultatima, što je važno za sport. Ljudi žele vidjeti kada autsajder pobijedi. Postaje im dosadno gledati pobjede dominantnog bolida. Ne kažem s ovime da smo mi dominantna ekipa, ali ljudi, fanovi i gledatelji žele vidjeti mogućnost pobjede i potpunog autsajdera. Upravo zbog toga gledamo nogomet – recimo Premier Ligu gdje autsajder može postati prvak ili pobijediti ludim rezultatom nekog favorita. Upravo to mogu stvoriti nove regulacije.”

Tenzije između momčadskih kolega

Nemogućnost ekipe da utječe na vozačeve postavke motora mogle bi stvoriti napetosti u ekipama gdje su vozači veliki rivali. Jedan od njih mogao bi odabrati agresivniju mapu motora za bolju obranu ili napad, a to bi ga dovelo u probleme s potrošnjom goriva kasnije u utrci. Mercedes je, primjerice, bio poznat po tome što je određivao mape motora za Lewisa i Nicu u proteklim godinama, ali to više neće biti moguće.

“Takozvani “start modovi” motora rade razliku, jer što više snage motora koristite, to bolje branite ili napadate poziciju. Kada vozač samostalno i bez konzultacija mora odlučiti što kada koristiti, to automatski dovodi do različitih strategija, jer na vozaču leži koji mod motora će koristiti u kojem stadiju utrke. To dovodi, dakle, do više razlika između automobila i do manje mogućnosti optimizacije od strane inženjera u boksu.”

Wolff također napominje kako se može dogoditi da ekipa gleda vozača koji koristi krivu strategiju i koja ga, u konačnici, ostavlja ranjivim od strane rivala, ali da se ne može umiješati u to.

“Ukoliko ste “control-freak” – to će biti psihoterapija za gledati bez mogućnosti da intervenirate. Sada će se sve svesti da temeljitije planiranje prije utrka. Naglasak se stavlja na inteligenciju i pamćenje što je što. Bitan je instikt prepoznavanja i činjenja pravih stvari u pravo vrijeme. Također tu je i strategija guma, strategija zaustavljanja u boksu, kvalitetno prosuđivanje gdje se nalazite u utrci u odnosu na vaše glavne konkurente. Ovo je skoro kao da bi prerezali radio odašiljanje boksa i automobila. Sve malo podsjeća na MotoGP.”

Iako će ograničena radio komunikacija dovesti do više pogrešaka, Wolff vjeruje kako će krajnji rezultat biti pozitivan zbog toga što vozači opet imaju ključnu ulogu.

“Toliko smo ograničeni sa prosljeđivanjem informacija vozačima tijekom utrke o strategiji, postavkama motora, odabira guma – pa čak i o po pitanju zaustavljanja u boksu – sve odluke su na vozaču. Neće se sve moći optimizirati preko složenih algoritama pametnih inženjera – nema mjesta za pogreške. Uglavnom, vozač ponovno preuzima odluke u svoje ruke, a ne daljinski upravljač iz garaže.”

Svejedno, misli da će fanovima malo nedostajati učestala radio komunikacija na koju su navikli proteklih godina.

“Voljeli smo radio poruke i naboj emocija u njima – to je bio i jedan od ciljeva – željeli smo ljudima priuštiti emocije iz automobila kada smo pustili tu komunikaciju u eter. Možda smo po tom pitanju otišli predaleko i sada nešto moramo ograničiti, a što će biti bolje za fanove nisam siguran. Manje će, u konačnici, razumjeti što se događa s automobilom jer neće biti poruka.”

Koje informacije su dozvoljene?

* Indikacije o kritičnim problemima s vozilom, npr. pregrijavanje, puknuće gume, oštećenje +
* Indikacije o problemima suparničkog automobila +
* Instrukcije o ulasku u “pit-lane” u slučaju popravka ili odustajanja bolida +
* Mokra staza, ulje ili krhotine na stazi (zavojima) +
* Obavijesti sudaca (crvena i žuta zastava, odgoda starta utrke ili slične poruke od kontrole utrke) +
* Instrukcije o zamjeni pozicija s drugim vozačima
* Potvrda da je vozač razumio poruku
* Podaci o vremenu kruga, sektora
* Podaci o vremenu kruga suparnika
* Razmak od suparnika tijekom utrke
* “Stisni jače”, “Stisni sada”, “U utrci si sa xx” i sl.
* Pomoć i informacije o nadolazećem gušćem prometu (utrka, treninzi..)
* Instrukcije o razmacima između automobila tijekom kvalifikacija kako bi se dobilo više prostora na stazi za leteći krug
* Odabir guma pri sljedećm pit stopu
* Broj krugova koje je suparnik napravio na određenom setu guma u utrci
* Specifikacije guma suparnika
* Informacije o mogućoj strtegiji suparnika
* Obavijesti o sigurnosnom automobilu
* Instrukcije vozaču ili instrukcije o suparniku (promašene šikane, vožnja van staze, kazne i sl.)
* Obavijesti o DRS-u (dozvoljen, nedozvoljen)
* Pomoć oko kvara DRS-a
* Promjena prednjeg krila tijekom sljedećeg pit stopa
* Transfer ulja
* Kada ući u boks
* Podsjetnici na bijele linije, semafore i sl. u boksu
* Informacije o oštećenjima vozila
* Informacije o broju preostalih krugova
* Aero mapirane – informacije tijekom testiranja
* Informacije o vremenu

Informacije sa oznakom (+) mogu ići samo od boksa prema vozaču dok je u bolidu i na stazi od prvog izlaska iz boksa na dan utrke pa do samog početka utrke

Podrži nas

Zadnji donatori:
DrWho

Top donatori:
Jester
Crash
wapi

Ako cijenite što radimo već 7 godina, podržite nas iznosom po volji ovdje.

Luka Maloić
Pulsmedia autor
348 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

3 komentara

  1. Fernando Alonso zonosso Prikaži

    Evo šanse za McH i Alonsa


    0

    0
  2. David Croft Frantic Donator Prikaži

    Pa šta je onda ukinuto, ako je ovo dozvoljeno? :-D
    Izgleda da su ukinuli samo “mod motora/mix goriva” i to je to.


    0

    0