F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Analiza: Može li se srušiti barijera od 1000 ks sa današnjim turbo hibridima?

Luka Maloić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Mercedes

Mogu li današnji, moderni, V6 motori probiti magičnu barijeru od 1000 ks koja je još uvijek, mnogima, veliki san? Današnji moderni turbo motori ne prestaju dizati prašinu otkako su se pojavili na sceni 2014. godine – glavne kritike usmjerene su na nedostatak buke, kompleksnost izrade i održavanja, previsoke troškove i cijene, ali i kronično premale snage i brzine. Izgleda da će se problem buke motora riješiti sa setom pravila oko ispuha za novu sezonu – ta pravila, naime, jamče gledateljima više grmljavine. Što se same snage tiče, stvarnost pokazuje da pogonske jedinice isporučuju mnogo više snage nego što javnost percipira.

I dok turbo motori ovim bolidima ne jamče tako brze krugove kao što su to postizali bolidi sredinom 2000-ih, ipak isporučuju mnogo snage – toliko da smo se približili sredini 80-ih godina. Gotovo je nemoguće doći do točnih podataka od bilo kojeg aktualnog proizvođača o tome koliko konjskih snaga razvijaju današnje pogonske jedinice, ali Jonathan Noble iz Motorsporta tvrdi da će motori u 2016. godini isporučivati više od 900 ks.

Zaista, s ovim teškim automobilima, restriktivnim pravilima aerodinamike i širim gumama, ne možete svu krivnju za nedostatak brzine svaliti na samu snagu motora, odnosno nedostatak iste. Upravo i zbog toga, nabrojani problemi u glavnom su fokusu promjena koje nastupaju oko 2017. godine.

Podsjetimo, V10 motori bolidima su isporučivali oko 900 ks, a V8 motori oko 750, ali današnji najbolji motori (čitaj Ferrari i Mercedes) prema nekim izjavama insajdera, prošli su te brojke i krajnji cilj im je 1000 ks što je sjajno za naslovnice i sport u globalu. Ljudi jednostavno vole okrugle i magične brojke.

Na Mercedesovom sastanku održanom krajem prošle sezone, Andy Cowell – Mercedesov šef razvoja motora javno je demantirao sve one koji govore kako današnji turbo motori zaostaju sa V8 i V10 motorima u pitanju snage.

“Ukoliko pogledamo današnji motor sa unutarnjim izgaranjem (ICE), današnji V6 turbo sa 1.6 litrom obujma je, otprilike, iste snage kao što je bio V8 motor. Oboje, stari V8 i sadašnji V6, su bili pokretani na hibridni sistem. Ukoliko dodate KERS na V8 i ERS na V6 i pogledate maksimalne vrijednosti snage, onda današnji V6 sa ERS-om daje 10% više snage nego V8 sa KERS-om. Ali, ERS je dostupan većinom kruga, a KERS je bio dostupan za 6.6 sekundi po krugu – ukoliko gledamo utjecaj na vrijeme po krugu – bolje je ovo što imamo sad nego V8 sa KERS-om,” objasnio je Cowell.

Cowell se i osvrnuo na V10 motore iz ere koju navijači i fanovi često označavaju kao vrh performansi motora u F1, ali Cowell misli da su današnji V6 motori bolji i od slavnih V10-tki.

“Ako usporedimo V6 sa V10 – danas imamo više snage nego što smo imali na kraju te ere. Ukoliko pak pogledamo na protok goriva, on je bio oko 190 ks po satu – 194 kg da budemo precizni. Sada smo na 100 kg po satu. Dakle, govorimo o istoj ili sličnoj snazi, ali sa napola manjim protokom goriva. To je fenomenalna promjena u smislu efikasnosti pogonskih jedinica.”

Cilj od 1000 ks

Apsolutni vrh snage motora u F1 bio je sredinom 80-ih godina kada su prve generacije turbo motora bile neograničene, a vozači su mogli koristiti punu snagu “full boost” u kvalifikacijama kako bi ostvarili najbrža vremena. Neki izvori govore kako su ti motori mogli isporučiti i do 1200 ks u određenom momentu, ali o tome se i danas vode mnoge debate. Ti legendarni motori tijekom utrke isporučivali su oko 800 ks. Cowell i ekipa znaju da se današnji motori, još uvijek, ne mogu približiti takvim brojkama od 1200 ks, ali ključno je što vozači danas raspoloživu snagu mogu koristiti cijeli vikend, a ne samo povremeno.

“Ne znam koliko dugo su mogli ti turbo motori od 1.5 litre održavati taj nivo snage i koliko često. Mi smo u poziciji da imamo 4 pogonske jedinice po prvenstvu, tako da moramo uračunati i taj faktor i faktor kazni na gridu. Mislim da su današnji motori najjači koje smo mi u Mercedesu proizveli.”

Možda sada upravo i gledamo najjače i najefikasnije motore u povijesti F1, ali pred njima je dug put prije nego dostignu 1000 ks po trenutnim restriktivnim pravilima. Svejedno, F1 je uvijek bio show za tehnologiju i inovacije, a sa kvalitetnim inženjerima koje ekipe zapošljavaju, ništa nije nemoguće ni isključivo.

Ali, problemi F1 ne mogu se riješiti velikim brojkama i sirovom snagom motora – kada je utrka dosadna nikoga ne zanima koliko je motor jak ili slab.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Luka Maloić
Pulsmedia autor
348 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

9 komentara

  1. Maurizio Arrivabene Kuštelaar Prikaži

    “Ali, problemi F1 ne mogu se riješiti velikim brojkama i sirovom snagom motora – kada je utrka dosadna nikoga ne zanima koliko je motor jak ili slab.”

    AMEN!


    0

    0
    • a e!!

      jedino što je i u 80-im i 90-im(malo manje, ali ipak), isto bilo jako dosadnih trka, sa 4 auta u krugu svi u razmaku, nikakve akcije specijalne, ali se gutalo to bez problema, bitno je bilo vidjet te aute kako voze i tko će završit od tih u krugu i uzet pobjedu.

      a za gledat utrkivanje su se gledale prvenstveno moto trke (sadašnji moto GP), a onda i automobilizam u raznim nižim serijama i kupovima, čisto da se zna, da nije ni onda bilo sve bajno, niti blizu, zapravo ovisilo je o brdu nepredvidljivih faktora kakva će utrka biti – dakle bilo je puno drugačije, ali ne uvijek i bolje nego danas, a pogotovo prije ove ere turba, jer i prije 3-4 godine je mnogima ova formula bila nezanimljiva, tj bilo je puno kritika, bar na gp1 portalu..

      poanta je da kako god bilo, nikada neće biti svi zadovoljni, i to se često predstavlja kao problem – a to je osnovni smisao sporta, netko uvijek gubi, bitno je da su pravila poštena pa da nisu uvijek isti na pobjedničkoj, odn. gubitničkoj strani, i to je sve..


      0

      0
  2. Pirelli Hard Monty Prikaži

    Netko je u ovim usporedbama aspiratora i turba zaboravio napisati da je onda u prvom planu bilo utrkivanje a danas se svodi na štednju guma,goriva,struje…………..Kako bi stvari bile jasnije jedina prava usporedba je s prvom turbo erom.Honda 1988 1,5 v6 turbo 2,5bara prednabijanja,150 litara goriva ima 660ks.Današnji Mercedes 1,6 v6 turbo,prednabijanje neogranićeno(cca4bara)GDI-gasoline direct injection s 500bara ušpricavanja i sve to upravljano elektronikom 690-700ks.da i goriva 100kg,dakle nešto manje nego prije!?Gledajuči ova dva uratka u čudu sam skroz.Razlika u snazi između gotovo 30 godina stare “skalamerije” i današnjeg “ultramodernog” motora samo 30-40ks?To je jedna strana medalje a druga se odnosi na ers i to ers-k koji je jedina pametna stvar involvirana u F1.dok ers-h izbacit ovog časa,dodat 10kg goriva i 1000ks je tu garant,,mislim ICE+ers-k.


    0

    0
  3. Mercedes hrcfaca Prikaži

    Ne treba Formuli 1 samo mrtvi brojevi na papiru. Meni je sasvim svejedno dali će taj motor imati 4, 6, 8, 10 ili 12 cilindara, važno mi je da kad gledam preko tv-a ne trebam pojačavati tv do pola da bi čuo do nekle te motore A ovo o štednjama goriva, i gumama da i ne govorim to je pravilo koje bi po meni trebalo pod hitno ukinuti i staviti upravo onakve gume kakve su bile prije 15 ili 10 godina kada su vozači mogli voziti punim gasom od početka do kraja.


    0

    0
  4. Clay Regazzoni HeatBlast44 Prikaži

    Da su krojaci pravila bili pametniji i da nisu uveli pravilo tokena, kojim timovi za glavni dio, ERS, moraju potrositi pola tokena, a ostali jedva nekako rasporede za ostale djelove, nesto zakrpe i ajmo dalje… da nije toga i da je veca sloboda u razvoju, do sad bi svi proizvođači imali motore od 1000KS, konkurencija bi vjerovatno bila jaca i gledali bi zanimljivije sezone… vako ko je od pocetka napravio dobar motor, bitno da nastavi razvoj istim tempom i ostaje na vrhu, zna da su ostali limitirani i da nemaju sanse stignut preko zime, sto se upravo i desava u F1


    0

    0
  5. Sebastian Vettel senja Prikaži

    Kako može neko reći da ovi motori imaju premalo snage. Kada i oni koji drže skoro sve rekorde u F1, su imali otprilike istu snagu. Zašto se sad zahtjeva tih 1000KS? Pa V8-ice nisu bile ni blizu te snage.
    A tek se ne može reći da imaju premalu brzinu. Voze na pravcu dvadesetak na sat brže od V8-ica.

    Glavni razlog što su vremena po krugu sporija od V8-ica je što su drastično srezali downforce. Uklanjanjem beam winga, i pomjeranjem auspuha na kraj bolida. Gdje se ispušni plinovi ne mogu iskoristiti za postizanje većeg downforcea.

    A što se tiče krugova koje su postavljali bolidi sa V10 motorima. I njih bi lako dostigli da je uvesti nadolijevanje goriva. Ne znam zašto bi iko bio protiv toga? Dovoljno je pogledati razlike u vremenima između kvalifikacijskog kruga i prvih krugova utrke…
    U vrijeme V10-ki, nasipali su goriva za 15, 20 krugova, i letili po stazi. I po nekoliko puta u toku utrke su mogli voziti krugove blizu kvalifikacijskim. Znalo se desiti da na utrci voze čak i brže, uz povoljnije uslove na stazi (veća temperatura staze zbog više bolida na stazi, više gripa, i td.) i pred odlazak u boks kada je bolid skoro prazan.

    A kao što je neko već spomenuo, ako baš mora biti preko 1000KS, bez ograničenja protoka goriva to bi glatko prešli.


    0

    0
  6. čas posla ! malko “olabavit” restrikcije oko goriva i “pritiska” turba i eto 1000+ KS . no i sa ovakovim restricijama rezultati ovih V6 su impresivni … 900+ KS , 350+ kmh u speed trapu . kad čitam kako su dans trke dosadne , a nekad su bile wowww imam osjećaj da mnogi te nekdašnje uzbudljive trke nisu gledali ni na you tubu bar ne kompletne već samo najinteresantnije djelove . dosadnih trka je bilo ka u priči uprkos “trošenju” motora koji su se stalno “razvijali” , super gumama i nadolivanju goriva . baš to sa gumama i gorivom je uvjetovalo da su se “preticanja” često odvijala kroz boxove … uz pomoč stratega . stalno se isticalo kako su nekad bolidi prštali od snage za razliku od ovih V6 , a sad kad su ih ovi “prešišali” snagom , sad to nije važno . važna je uzbudljivost od koje se nekad dizala kosa na glavi . ma da , svakako , baš je tako bilo . bilo je i bit će uzbudljivih , dosadnih trka , dominacije jednog tima , dosadnih prvenstava di se znalo ili će se znat na pola prvenstva da je titula osvojena . čudi me da npr neki to ne znaju jer ili su bili premaleni za gledanje F 1 ili su im falile društvene mreže , forumi da tu “istresaju” svoje nezadovoljstvo ka šta sad rade . ljubav je slipa i ako volimo volimo ma u kakvom obliku nam ljubav “dolazila” . btw , kad se priča o razvijanju motora … zar največi razvoj motori ne doživljavaju sad ? dovoljno je pogledat podatke o gorivu/snazi koju su motori imali nekad i danas . efikasnost tj njeno povečanje je največi razvoj motora sa unutarnjim sagorjevanjem ;)


    0

    0