Analiza: Aktualne pogonske jedinice ostaju do 2020.?

Luka Maloić

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Analiza: Aktualne pogonske jedinice ostaju do 2020.?

Luka Maloić

FIA, Formula 1

Bernie Ecclestone je rekao za BBC sport da će F1 biti u velikim problemima ukoliko ne prihvate njegove ideje o razvoju sporta u budućnosti.Vlasnik komercijalnih prava Formule 1 misli da su današnje turbo-hibridne pogonske jedinice preskupe i prekomplicirane za korištenje. Umjesto toga, 85-godišnjak želi jeftinije, jednostavnije motore koje nezavisne kompanije mogu proizvoditi i tako konkurirati velikim auto-proizvođačima. Drugo rješenje, smatra, nalazi se u pojeftinjenju postojećih motora s ciljem spašavanja manjih ekipa.

Velika četvorka proizvođača u F1 (Mercedes, Ferrari, Renault i Honda) još uvijek podržavaju ovu tehnologiju koja im pomaže kod izrade cestovnih automobila. Preskupi motori previše udaraju po budžetu male momčadi, smatra Bernie, i misli kako su proizvođači u F1 stekli previše utjecaja i snage koja se može reducirati samo nezavisnim proizvođačem motora.

Sve dok Mercedes i Ferrari opskrbljuju 8 od ukupno 11 ekipa na gridu, Ecclestone smatra da Toto Wolff i Sergio Marchionne imaju razinu moći koja im omogućuje da u potpunosti kontroliraju proces donošenja odluka u F1 komisiji.

“Ukoliko imamo sastanak F1 komisije i ova dvojica odluče o nečemu ujedinjeno, zajedno imaju i previše glasova i mogu zaustaviti bilo kakvu ideju koja im se ne sviđa. Mislim da trenutno oni kontroliraju Formulom 1,” rekao je Ecclestone.

Također, smatra da ni jedan od njih ne želi napraviti nužne promjene oko motora jer oboje imaju kompetitivnu pogonsku jedinicu.

“Iskreno, da sam ja jedan od njih, radio bi istu stvar.”

Proizvođači motora rade na setu prijedloga kako bi odgovorili na zahtjeve FIA-e o jeftinijim, jednostavnijim, glasnijim i dostupnijim motorima. Ali, Ecclestone misli da se te stvari neće tako lako riješiti do 25. veljače- kada je zakazan idući sastanak gdje bi se trebali riješiti svi sporni problemi.

Igre bez granica do 2020.?

Promjena sa v8 na v6 motore prije dvije godine digla je troškove motora za nezavisne ekipe poput Saubera i Williamsa u nebesa. Nezavisne ekipe troše  i po 20 milijuna eura po sezoni, a sada je cilj srezati tu cijenu na 12 milijuna eura do 2017. Nova pravila koja bi trebala jamčiti da svaka ekipa smije koristiti samo 3 pogonske jedinice i mjenjačke kutije po sezoni također će nastupiti na snagu. U teoriji, redukcija troškova udarit će proizvođače koji će zarađivati manje, ali će im i troškovi proizvodnje biti manji zbog manjih zahtjeva.

Uglavnom, proizvođači motora spremni su odreći se dijela profita samo kako Todt i Ecclestone ne bi uveli nezavisnog proizvođača motora – izgleda da su u svojim namjerama uspješni jer hibridi ostaju sve do 2020. – tvrdi SKY Sports.

Iako spomenutih 12 milijuna eura i dalje izgleda kao velika suma za platiti prije nego uopće krenete s utrkivanjem, ipak se radi o znatnoj uštedi. S tim se slaže i bivši Williamsov šef Adam Parr.

“Pozdravljam redukciju troškova pogonskih jedinica za nezavisne momčadi. Uštede od cca. 5 mil/god su poput potpisivanja nekoliko novih sponzora u jednoj godini.”

U idućim godinama FIA misli uvesti pravilo o minimalnom broju ekipa koje proizvođač mora opskrbljivati, ali o točnoj brojci još je prerano govoriti. Ali, s takvim scenarijem McLaren, primjerice, više neće moći uložiti veto Hondi.

Pošto će motori ostati, vjerojatno, do 2020. godine – izgleda da je Bernie izgubio svoju bitku? Iskreno je rekao kako te pogonske jedinice nisu njegov omiljeni odabir i da ih se treba riješiti ili kontrolirati, čak i po cijenu dvostruke F1 (sa dva tipa motora), što također nije bilo omiljeno rješenje.

“Ono što pokušavamo (Todt i ja) napraviti je da svi imaju jednake šanse – da su novi motori proizvođača isti za sve ekipe koje ga koriste. Ne želimo imati drugačije motore u F1, ali uvest ćemo to pravilo ukoliko ćemo morati, ali radije to ne bi napravili.”

Ecclestonova alijansa sa Todtom oko kontroverznog niskobudžetnog motora bila je, izgleda, samo jedna od ideja kako da se povrati kontrola nad F1 i da se malo oslabi pozicija Ferrarija i Mercedesa. Da li je Bernie ovime zadovoljan? Teško je reći jer on uvijek razmišlja nekoliko godina unaprijed.

Pozadinska priča o raspodjeli iz nagradnog fonda

Bez sumnje će redukcija troškova pomoći, ali opet se u fokusu našao nagradni fond. Teško se oteti dojmu da će male ekipe i u novoj sezoni prigovarati o tome kako jedva spajaju kraj s krajem i kako ne mogu financirati astronomske troškove F1 unatoč povoljnijoj cijeni motora. Naglasak će sada biti na Jeanu Todtu i njegovoj namjeri o redistribuciji nagradnog fonda.

“FIA nema ništa s tim. To ovisi o ekipama, proizvođačima motora i vlasniku komercijalnih prava. Svakako se postavljaju pitanja kada najbogatijem isplatite najviše novca, a najsiromašnijemu najmanje novca – pogodite što se onda događa? Ali, ja točno znam gdje imam moć, a gdje nemam. Svakako nemam moć da kažem “dajte toliko novca ovima, a toliko onima.” To nije u našim rukama. Tako da u ovom slučaju trebamo identificirati regulacije koje ne kažnjavaju ljude koje imaju manje novca od ostalih. Neki ljudi imaju brodove od 50 metara, a neki nemaju ni za čašu vode. To je život. Zato se ja borim da bude bolje ovom sportu. Nažalost, često je vlastiti interes ispred globalnog interesa. Slažem se da bi bilo mnogo zdravije imati dobro upravljačko tijelo koje bi stvaralo pravila koja bi omogućavala više jednakosti svima. Bio bih veoma sretan s takvim rješenjem,” rekao je Jean Todt.

Jeftinije pogonske jedinice su veliki korak naprijed, ali momčadi su i dalje napete oko nagradnog fonda – pogotvo Force India i Sauber koje su se žalile Komisiji EU oko legalnosti samog sustava i strukture nagradnog fonda.  Sa spomenutom Komisijom problema je imao i sam Bernie Ecclestone. Nagradni fond oduvijek je bio ključan za preživljavanje i opstanak mnogih ekipa.

Jean Todt zaziva jednakost u nagradnom fondu što budi i neka politička pitanja s kojima se ovdje nećemo baviti. Ali, jednostavna logika govori da ukoliko Manor dobije isto kao i Mercedes – Mercedes se više neće natjecati. Prednosti od brendinga, marketinga i razvoja nisu dovoljne da zadrže ekipe poput Renaulta ili Mercedesa.

S ovim pogonskim jedinicama koje su skupe, komplicirane i pomalo nezanimljive – čeka nas još mnogo zakulisnih igara, prevrata i svakakvih priča do 2020. godine

Podrži nas

Zadnji donatori:
DrWho

Top donatori:
Jester
Crash
wapi

Ako cijenite što radimo već 7 godina, podržite nas iznosom po volji ovdje.

Luka Maloić
Pulsmedia autor
348 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

7 komentara

  1. Ayrton Senna Beethoven87 Prikaži

    Zanimljiv clanak… Rasvijetlio mi je je malo pogled na problematiku i stanje. Jebiga, monopol nikad nije dobra stvar, a izjava Jeana Todta govori mnogo, mozda i srz problema danasnje F1… Da samo dvoje (Wolff i Marchione) kontroliraju donosenje odluka jer zajedno opskrbljuju 8 od 11 ekipa nikako nije dobra stvar. Mozda zbilja ne bi bilo lose rjesenje da se vrati-uvede bar na kratko natjecanje sa 2 tipa motora, s time da se nekako iskontrolira da budu podjednaki, pa nek se ovi sto inzistiraju na hibridima izdrkavaju kolko hoce… Bilo bo zanimljivo vidjeti te razlike, ali ponavljam, kad bi bili podjednaki, sto sumnjam da je moguce nastimati…


    0

    0
  2. Honda zekohonda Donator Prikaži

    ” Ali, jednostavna logika govori da ukoliko Manor dobije isto kao i Mercedes – Mercedes se više neće natjecati. ”
    može li pojašnjenje za ovu drugu rečenicu?


    0

    0
    • Honda zekohonda Donator Prikaži

      zanemari ovo ‘drugu rečenicu’. ;)


      0

      0
    • Naravno kolega.
      Mislio sam to na ovaj način – ti i ja imamo malonogometnu ekipu i prijavljujemo se na turnir na kojem se natjece 10 ekipa i nagradni fond je 50 000 kn.

      Ti okupljas jaku ekipu – placas neke skupe i dobre igrace i osvojis turnir, a ja sa deckima iz kvarta ispadnem u prvom kolu..

      Ali, svih 10 ekipa dobije 10 000 kn

      Ima to smisla? To što si ti ulagao i trošio?

      Ok – svi znaju za tebe, faca si, pricaju o tebi – ali, dzepovi su nam isti – tebi jos prazniji nego meni :D


      0

      0
      • Honda zekohonda Donator Prikaži

        zahvaljujem se na objašnjenju u ali (očekivano) nisam zadovoljan. turniri tako ne funkcioniraju jer uvijek ima posebna (najveća) nagrada za pobjednika i (najčešće) drugog i trećeplasiranog.

        u f1 je stvar kompliciranija jer:

        postoje fiksne isplate za sve, isplate po uspjehu, i isplate koje su 5 momčadi (ferrar, rb, merc, williams i mcl) same pojedinačno ispregovarale s bernijem (u ovo ubrajam i ferrari historic isplatu…ne znam je li renault isto uspio da se izbori za historic, pregovarali su).
        sporne su mi ove zadnje, i njih bi ukinuo. mislim da na to ciljaju i ovi što su se žalili eu. komisiji. toliko od mene.


        0

        0
      • Znam – samo sam pokušao pojednostavniti stvar do maksimuma.
        Ajmo reći da Todt pokušava uvesti malo komunizma u F1, a to je uvijek teško – s ovako kapitalističkim sportom :D

        Slažem se s tobom jer i ja mislim da bi ove zadnje koje si nabrojio trebalo ukinuti – što se toga tiče Renault po mojim informacijama nije izborio povijesne isplate – mada su pregovori trajali dugo i ta informacija bi mogla biti lažna.

        Zapravo neke informacije govore kako Todt pokušava povećati udio ovih fiksnih isplata, a smanjiti udio ovih isplata po uspjehu – mislim da je to glavni problem.


        0

        0
  3. Mercedes Mikalo Prikaži

    Posto je ovo nova era F1 svakako treba uvesti nova pravila . Primjera radi limitirati budzete . Tko nema najmanje 200 milijuna eura po sezoni ne moze se takmiciti . Vrijeme mali privatni momcadi je i onako odavno proslo , pa cemu spasavati nesto sto je nemoguce spasiti . Vec zamisljam grid za 2020 godinu . Mercedes , Ferrari , Porsche , Toyota , BMW , Renault , ……….. Mercedes za ovu sezonu (2020) pripremio budzet od milijardu i 100 milijuna eura , a u stopu ga prati Ferrari . Ostale momcadi ……………….


    0

    0