Povijest Red Bullovih unutarsezonskih rotacija – F1puls

Povijest Red Bullovih unutarsezonskih rotacija

Lociranje

Lovro Andraka

Prije 4 tjedana 8 min 7 komentara

Ekspresne zamjene vozača usred sezone dio su Red Bullove politike od samog početka njihove F1 ekipe. Najnovija, kojom su Liam Lawson i Yuki Tsunoda zamijenjeni nakon samo dva trkaća vikenda, je rekordno brza – prisjetimo se svih koje su joj prethodile.

2005. – Klien/Liuzzi/Klien

Predvodnik prve postave austrijske ekipe bio je iskusni David Coulthard, dok su za drugo mjesto potpisali dvojicu mladih vozača – Christiana Kliena sa sezonom iskustva u F1 s ekipom koja se tada zvala Jaguar i Vitantonija Liuzzija, prvaka F3000, odnosno onoga što je danas F2. Oni su potpisali identične jednogodišnje ugovore po kojima su mogli biti trkaći ili test vozači i plan je otpočetka bio da ih se rotira kroz sezonu.

Klien je solidno otvorio sezonu, osvojivši bodove u prvim dvjema utrkama, dok treću nije uspio startati zbog kvara, a kvalificirao se sedmi, čak sedam mjesta ispred Coultharda. Ipak, na četvrtoj utrci sezone morao je ustupiti mjesto Liuzziju koji je tako debitirao pred domaćom publikom u Imoli. Liuzzi je nakon diskvalifikacija BAR-ova došao do posljednjeg boda, a zatim je nanizao dva odustajanja svojom krivicom. Nastupio je još na Nürburgringu, gdje je ostao bez bodova, nakon čega je Klien vraćen do kraja sezone.

2006. – Klien/Doornbos

Klien se izborio za puno mjesto u Red Bullu za 2006., no šefovi nisu bili zadovoljni njime i za 2007. su pored Coultharda odlučili dovesti Marka Webbera. Red Bull ga je bio spreman smjestiti u neku drugu kategoriju, no on je to odbio – kasnije je otkrio da Helmutu Marku nije sjelo to što je ponudu odbio javno u televizijskoj izjavi pa mu je nakon VN Italije poručio da će odmah završiti suradnju.

Do kraja sezone ostale su još tri utrke, a mjesto je popunio njihov rezervni vozač Robert Doornbos, koji je tako drugu sezonu zaredom zamijenio jednog Austrijanca – godinu ranije uskočio je u Minardi umjesto Patricka Friesachera. To je bilo sve od Nizozemca u F1 što se tiče utrkivanja, a Klien je još par godina testirao za razne ekipe i 2010. čak nastupio na tri utrke za HRT.

2007. – Speed/Vettel

Iduća promjena dogodila se u juniorskoj ekipi. Zahvaljujući Red Bullu, F1 je 2006. nakon 16 godina ponovo imala Amerikanca na gridu, i to onog s najboljim mogućim prezimenom za vozača. Nažalost, Scott Speed nije opravdao prezime te su tenzije između njega i ekipe postepeno rasle.

Kulminacija toga dogodila se na slavnoj VN Europe na Nürburgringu, kada je kiša iznenadila sve osim Markusa Winkelhocka, vozača koji se s uvodnih par krugova svoje jedine utrke utisnuo u sjećanje svima koji su je gledali. Speed je bio dio grupe vozača koja se “utopila” u trećem krugu u prvom zavoju, na što je šef ekipe Franz Tost poludio. Šuškalo se da je sukob u nekoj mjeri bio fizičke prirode, no to je demantirano, ali je zato potvrđeno da je u verbalnom dijelu bilo vatreno.

Bila je to kap koja je prelila čašu, a priliku za preostalih sedam utrka dobio je mladi Nijemac koji je tri utrke ranije briljirao u debiju za BMW Sauber kao zamjena za ozlijeđenog Roberta Kubicu. O isplativosti ubacivanja Sebastiana Vettela suvišno je puno tipkati.

2009. – Bourdais/Alguersuari

Sebastiena Bourdaisa u F1 pamtimo kao fusnotu, no on je u nju stigao kao ostvaren vozač. Debitirao je za Toro Rosso 2008. s 29 godina nakon što je četiri godine zaredom bio prvak Champ Cara, prvenstva koje se iste godine spojilo s IRL-om u današnji IndyCar. Ipak, ništa od toga nije se prenijelo u F1 – pišu mu se samo dva sedma i dva osma mjesta od plasmana u bodove, iako bi uz malo više sreće s vremenskim uvjetima na kraju VN Belgije 2008. tu bio podij, a i utrku kasnije u Italiji bi bilo prilike za nešto bolje da ga kvar nije spriječio u startu s četvrtog mjesta te ga bacio u boks.

Svakako, Bourdais ni pored Vettela ni imenjaka Buemija nije impresionirao te je usred sezone 2009. uklonjen. Zamjena je bio tada najmlađi F1 vozač u povijesti, 19-godišnji Španjolac Jaime Alguersuari. Oklada na mladost pošteno se isplatila s Vettelom koji je porušio nekoliko glavnih rekorda u toj kategoriji, dok je Alguersuari ostao samo na ovom za sudjelovanje.

2016. – Kvjat/Verstappen

U dobitku zarađenom novom okladom na rekordnu mladost Red Bull još uvijek uživa, a sve je krenulo ovom rotacijom nakon najduže stabilnosti u objema ekipama. Daniil Kvjat odradio je solidnu prvu sezonu s A ekipom i čak je uspio nadmašiti Daniela Ricciarda za tri boda u prvenstvu. Međutim, u potpunosti je jasno bilo da Red Bull u svojim redovima vidi samo jednu zlatnu koku, a to je bio tek punoljetni Max Verstappen.

Kvjat nakon loših kvalifikacija zbog kvara nije ni započeo prvu utrku u Australiji, a u Bahreinu je ponovo bio loš i utrku je završio iza Verstappena u Toro Rossu. Iskupio se podijem u Kini, utrci na kojoj mu je Vettel zbog kontakta na startu dodijelio nadimak Torpedo, a onda je opet sve prosuo na domaćem terenu u Rusiji. Na startu je dvaput udario Vettela i izbacio ga iz utrke, pri čemu je oštetio svoj i Ricciardov bolid nakon što se Vettel odbio u njega.

Red Bull je tako u Sočiju ostao bez bodova, ali je dobio priliku da ekspresno nogira Kvjata i otvori mjesto svom wunderkindu. On im je donio pobjedu na debiju u Španjolskoj, a ostalo, kao i kod Vettela, već sve znamo. Bio je to prvi put da je jedan vozač krenuo suprotnim smjerom između Red Bullovih ekipa.

2017. – višestruke promjene u Toro Rossu

Postava Sainz-Kvjat bila je stabilna u Toro Rossu do 15. utrke sezone u Maleziji, nakon čega je uslijedio niz rotacija u oba sjedala. Kvjat je bio uvjerljivo lošiji od Sainza, stoga se Red Bull okrenuo GP2 prvaku Pierreu Gaslyju. Francuz je ubačen na posljednjih pet utrka kako bi ekipa procijenila je li spreman za trkaće mjesto sezonu kasnije.

On i Gasly trajali su samo dvije utrke kao tandem – na VN SAD-a Toro Rosso je promijenio čitavu postavu. Sainz je ranije potpisao ugovor za 2018. s Renaultom, a onda je dogovoreno da će već od Austina moći prijeći u ekipu gdje je zamijenio Jolyona Palmera. Gasly se u Super Formuli borio za naslov i odlučeno je da će kompletirati sezonu, što je značilo da mora propustiti SAD. Međutim, put do Japana na kraju mu se nije isplatio jer je finalni vikend prvenstva otkazan zbog tajfuna.

Kao zamjene su pozvani tek otpisani Kvjat i davno otpisani Brendon Hartley, tada već uspješni WEC vozač. Gasly se vratio na Kvjatovo mjesto te su on i Hartley činili Toro Rossovu postavu sve do kraja 2018. godine.

2019. – Gasly/Albon

Daniel Ricciardo odlučio je napustiti Red Bull i prijeći u Renault, a kao njegov nasljednik odabran je Pierre Gasly. Gasly nije bio ni blizu novom kolegi Verstappenu i već nakon 12 utrka dobio je Kvjatov tretman. Rus je tada ponovo bio u Toro Rossu, no nije dobio novu priliku u glavnoj momčadi, već je ona dana Alexanderu Albonu koji je samo nastavio trend nemoći Verstappenovih kolega.

Honorable mention ide Kelly Piquet koja je krajem te godine obavila zamjenu Kvjat/Verstappen na ljubavnom polju.

2023. – de Vries/Ricciardo/Lawson

Hendrik Johannes Nicasius de Vries, poznatiji samo kao Nyck, impresionirao je debitantskim nastupom u Monzi 2022. kao Williamsova zamjena za bolesnog Albona, kada je osvojio bodove devetim mjestom. De Vries je nakon F2 titule 2019. bio povezan s F1 samo kao Mercedesov rezervni vozač, a onda mu je pravu priliku omogućio Red Bull, sada u ekipi pod nazivom AlphaTauri.

Ovaj Nizozemac ipak nije bio uspješan kao prošli kojeg su oteli Mercedesu. Nije uspio biti blizu Yukiju Tsunodi u većini slučajeva i nakon 10. vikenda sezone morao je prepustiti mjesto starom znancu RB obitelji, Danielu Ricciardu, koji je pokušavao vratiti karijeru na pravi put nakon potopa u McLarenu. Australac je odvozio samo dvije utrke prije nove zamjene, no ovog puta to je bilo zbog više sile, a ne odluke šefova. Ricciardo se ozlijedio prilikom sudara na treningu za VN Nizozemske pa je na pet vikenda uskočio Liam Lawson.

2024. – Ricciardo/Lawson

Ricciardova karijera nastavila je nizbrdo, a iako je bilo jasno da neće biti spreman za bajkovit povratak u prvu ekipu, Red Bull mu je dao šanse gotovo do kraja sezone. Ipak, za posljednjih šest vikenda odlučili su isprobati Liama Lawsona, koji je nakon toga odmah promoviran na mjesto razočaravajućeg Sergija Pereza.

2025. – Lawson/Tsunoda

Najnovija, rekordno brza zamjena, dogodila se prije par dana, stoga smo s njom svi dobro upoznati. Lawson je vraćen u Racing Bulls, a Yuki Tsunoda preuzima (u zadnje vrijeme nemoguć) zadatak da pokuša barem biti na pristojnom zaostatku iza Verstappena. Helmut Marko tvrdi da će Japanac voziti za prvu ekipu do kraja sezone, no s obzirom na ovakvu povijest rotacija, mogli bismo uzeti tu izjavu sa zrnom soli.


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

7 komentara

  1. Lance Stroll 18
    lance_troll Pretplatnik Prikaži

    Kad te Helmut podrži siguran si k’o treneri Hajduka i/ili Dinama nakon što ih podrže uprave klubova.



    6
    6

    0
  2. David Croft
    Frantic Prikaži

    Honorable mention 😁
    BTW, ima onaj meme, po kojem dotična, uz MSa i Hamiltona, jedina kod kuće ima 7 F1 WDC titula.



    6
    6

    0
  3. Felipe Massa
    Braziliscanec Masa novinar Prikaži

    Umro sam na honorable mention



    3
    3

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.