Analiza: Isplati li se proizvođačima automobila F1? (usporedba s WEC-om i FE)

Luka Maloić

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Analiza: Isplati li se proizvođačima automobila F1? (usporedba s WEC-om i FE)

Luka Maloić

Ferrari 488

Motorsport je, zaista, neobičan biznis. Prva i najveća iluzija je da se sve vrti oko natjecanja, a zapravo se sve, kao i uvijek i svuda u svijetu, vrti oko ostvarivanja profita. Ako ste mislili da se motorsport odvija zbog gledatelja – varate se jer  su oni možda tek na trećem mjestu po važnosti. Tu vjerojatno leži najveći problem cijele priče.

Zlatno doba

Mislim da mnogima nedostaje taj zaboravljeni koncept nekadašnje F1. Nekada nije bilo interneta i oglašavanje je, zaista, bilo otežano. Ukoliko ste u ono zlatno doba bili proizvođač automobila, morali ste nekako pokazati i demonstrirati  potencijalnim kupcima svoj proizvod. Letci, plakati, tv i radio oglasi nisu bili dovoljni. Ljudima je trebalo nešto opipljivo, nešto stvarno – što će ih uvjeriti da je vaš proizvod ono što traže. Sljedeća stvar koja ih je mučila i zanimala  bila je usporedba i komparacija, a tu je do izražaja došao motorsport sa svojom najvećom kraljicom – F1.

U F1 su proizvođači mogli diljem svijeta pokazati ljudima da je njihov motor izdržljiviji, brži, otporniji na vremenske uvjete i sl. Ondašnja glavna marketinška parola glasila je “Pobijedi u nedjelju, prodaj u ponedjeljak.” Uglavnom, kratko, jasno i genijalno, a nadasve zanimljivo za široke mase koje su doslovno u kolonama dolazile na F1 utrke.

Poligon za naprednu tehnologiju?

Danas F1 više ne služi prvenstveno tome. F1 je već godinama mjesto na kojem će tehničke novotarije i genijalna rješenja biti istestirana za kasniju masovnu proizvodnju. Ali, proteklih godina svjedoci smo da se i u tom segmentu javlja konkurencija od strane Formule E i WEC-a. Sada više F1 nije sama u svijetu napredne primjene nove tehnologije, dakle proizvođači automobila imaju veći izbor kamo će uložiti svoje resurse, a F1 je dobila oštru konkurenciju.

Predstavljanje hibridnih pogonskih jedinica 2014. godine bio je prvi korak prema masovnom privlačenju novih proizvođača kojima bi F1 bila testni poligon, ali osim Honde – koja se itekako mučila u 2015. godini, nije bilo novih značajnijih upita. Podsjetimo, VW-ovo ime dugo se spominjalo u kuloarima, ali od toga na kraju nije bilo ništa zbog raznoraznih razloga. Drugo veliko ime koje se vraća u motorsport je Jaguar, koji je prošli mjesec objavio da ulazi u Formulu E i to zbog mogućnosti testiranja sasvim nove i napredne tehnologije.

“Želimo biti pioniri u novoj tehnologiji. Razlog našeg ulaska u FE je taj da ćemo u sljedećih 5 godina vidjeti veće promjene u automobilskoj industriji nego što smo to mogli vidjeti u posljednjih 30 godina. Budućnost je u povezivanju, elektrifikaciji i super-laganim arhitekturama. Formula E osigurava inženjerima testiranje takvih naprednih tehnologija u ekstremnim uvjetima.  Radimo s brojnim partnerima na elektrifikaciji, uključujući sveučilište Warwick i našeg dugogodišnjeg partnera – Williams”, rekao je Nick Rogers, direktor inženjeringa Jaguar Land Rover grupacije.

Ekonomska računica u opasnosti

Ekonomski gledano, sada proizvođači motora imaju tri moguća izbora koji će im dati podjednaki povrat na troškove istraživanja i razvoja. Moramo biti svjesni da su svi proizvođači automobila danas organizirani kao velike korporacije koje itekako paze kamo će uložiti svoja sredstva. Menadžeri moraju imati uvjerljive argumente kako bi uprava odobrila ulazak u Formulu 1. Dakle, povrat informacija i znanja od uloženih resursa u bilo koju seriju je podjednak. Generalni problem je u tome što su FE i WEC mnogo jeftinije serije u smislu ulaznih troškova i troškova sezonskog natjecanja – opstojnosti. F1 mora proizvođačima osigurati veliki povrat u marketinškom smislu ako i dalje želi biti konkurentna. Proizvođači motora ući će u F1 samo ako im marketing i korist od popularnosti F1 donese toliko, da ih na kraju ne smetaju veći ulazni troškovi u startu, kao i veliki troškovi održavanja ekipe.

Ono što ključni ljudi F1 polako zaboravljaju i zbog čega popularnost F1 tone je upravo to – zaboravili su da im je jedini spas u gledateljima i marketingu. Novim pravilima o “gledanju utrka samo uz pretplatu” zapravo pile granu na kojoj sjede. Formula 1, pogotovo ključne utrke, bile su gledane kao Olimpijske igre i Svjetsko nogometno prvenstvo. Sve ovo može se održati još godinama jer FE i WEC ne mogu konkurirati F1 u smislu stalne medijske pažnje tijekom sezone. FE bilježi stalni rast gledateljstva, ali trebati će godine da on poraste do neke značajnije brojke, a WEC potpunu pažnju i snagu stekne tek za vrijeme održavanja 24 sata Le Mansa.

Neki proizvođači razmišljaju čak i na taj način – bolje ući u WEC ili FE u kojima se greške ne plaćaju tako skupo i ne razvlače vas po medijima cijelu godinu ukoliko ne opravdate očekivanja. Pogledajmo samo primjer Honde – koliki je ona negativni publicitet pretrpjela u samo godinu dana, slično je bilo i s Renaultom. F1 je dakle mač s dvije oštrice. Možemo reći kako je ova serija postala žrtvom svojeg vlastitog uspjeha. F1 i dalje puni naslovnice i vijesti se diljem svijeta šire abnormalnom brzinom, što je sjajno kada pobjeđujete, ali je itekako štetno kada napravite loš proizvod.

Proizvođačima je F1 postala veliki uteg koji je ponekad zaista teško nositi i opravdati. Ferrari i McLaren su savim druga priča. “McLaren automotive” – koji proizvodi visoko inovativne supersportske automobile godinama bilježi rast i sjajne rezultate. Zapravo, potražnja za njihovim unikatnim proizvodima svake godine premašuje ponudu. Ferrari nije 10 godina osvojio naslov svjetskog prvaka, ali i dalje bilježi sjajne rezultate od prodaje i cijena dionice mu raste. Ferrari i McLaren imaju F1 u svojoj DNA i njima će uvijek to biti testni poligon za sva inovativna rješenja. Ali, za masovne proizvođače automobila, FE i WEC imaju dokazane troškovne prednosti s podjednakim potencijalom za testiranje novih rješenja što može narušiti hegemoniju F1.

Podrži nas

Zadnji donatori:
DrWho

Top donatori:
Jester
Crash
wapi

Ako cijenite što radimo već 7 godina, podržite nas iznosom po volji ovdje.

Luka Maloić
Pulsmedia autor
348 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

4 komentara

  1. Honda zekohonda Donator Prikaži

    malo nabacanih misli, slobodno me ispravite ako sam do neki krivi podatak.
    kad se priča o isplativosti, bitno je naglasiti da u f1 vrti puno veća lova. tu prvenstveno mislim na nagradni fond, sponzore, a proizvođači mogu svoje motore prodavat drugim ekipama.
    trenutno u LM P1 H WEC-u ne znam je li uopće postoji neki nagradni fond, ako postoji minoran je, sponzora je manje , i nema više (ko prije npr. peugeot matmut oreca) privatnika sa starim tvorničkim bolidima.
    u wec-u je 9 utrka, naspram 21 u f1, ali u wec-u imaju na raspolaganju oko 35-40 dana za testiranje godišnje dok je u f1 to srezano na…koliko ono? 10-15?
    f1 utrke su definitivno bolje posjećene osim (le mansa).
    što se tiče poligona na naprednu tehnologiju, tu je wec definitivno u prednosti nad f1 sa puno slobodnijm pravilima.
    što se tiče budžeta momčadi, tu nije lako doć do točnih podataka, ali budžet najvećeg wec potrošača audija je bio oko 200-250 milijuna $, što je dovoljno za srednji dom formule 1.
    što se tiče zaposlenih, u porscheovom nedavno izašlom dokumentarcu spomenuli su brojku od 250. nisam siguran je li se to odnosilo samo na LM p1 projekt ili i na sve ostale niže kategorije (gte, gt3, gt4, kupovi). u f1 najjači timovi imaju oko 600-700 zaposlenih.
    što se grešaka tiče tu se slažem. nissan se nažalost (sramotno) povuko, odvozili su jednu utrku, a opet su marketinški odlično prošli za razliku od honde ili npr. renaulta u zadnje dvije godine.


    0

    0
  2. Maurizio Arrivabene Kuštelaar Prikaži

    Mislim da je predvidljivost glavni problem gubitka publike. Predvidljivost je najvećim dijelom uzrokovana pouzdanošću uvjetovanom s određenim brojem dijelova (što dragi bog ne razumije, a kazne još i manje…a kamoli da neto od navijača shvati). Zašto ljudi nogomet prate već više od stoljeća, i u sve većem broju? Zato što jedan Stoke može hladno napudrat Man City u gostima, i Barcelona može doma odigrat 1:1 sa Granadom! U F1 toga više nema, sva pravila idu prema tome da se iznenađenja rijetko događaju, a to nije zanimljivo! A i ljudi dosta prijekorno gledaju no novac u cijeloj toj priči. Nogometašima se galami da više trče i da se trgaju, jer su plaćeni 15ak milijuna eura godišnje, a ovdje se moraš derat na svog heroja da pazi na gume, gorivo, kočnice i mjenjač, i to jako da pazi, jer je za to plaćen sličnu cifru! Nije to ljudima zabavno! Nije! :/


    0

    0