Norris zablistao, Ferrari pokisnuo, a FIA i FOM zbunili – analiza kaosa u Australiji – F1puls

Norris zablistao, Ferrari pokisnuo, a FIA i FOM zbunili – analiza kaosa u Australiji

Kolumna / Osvrt

Josip Jelušić

Prije 1 mjesec 11 min 14 komentara

Iščekivanje prve utrke već unaprijed opjevane 75. sezone Formule 1 konačno je gotovo, a utrka u Australiji donijela nam je priličan kaos kakav nikada nije loše niti dosadno vidjeti na utrci Formule 1. Jednostavno, kada je neka utrka dosadna, onda je dosadna da zaboli glava. S druge strane, kada bilo što krene nizbrdo, uz malo nepogodnih vremenskih uvjeta, Murphyjev zakon će se uključiti i utrka će biti za prste polizati. A ova je bila upravo takva.

Još jučer pojavila se informacija na X-u kako uprava utrke razmatra pomicanje početka zbog očekivane oluje. Na sreću, do toga nije došlo, a količina kiše na stazi bila je upravo dovoljna da kroz dobar dio utrke imamo promjenjive vremenske uvjete. Onaj pravi pljusak je ipak došao nakon utrke dok su se naša tri pobjednika zalijevala šampanjcem.

Norris brz i stabilan

Čitavu prošlu sezonu, ali i tijekom zime, Lando Norris i McLaren opjevani su kao brza, ali prije svega nepouzdana kombinacija. Valja se ponekad posuti pepelom i priznati kako je prije svega Norris odradio utrku dostojnu kandidata za naslov svjetskog prvaka. Put koji do tamo vodi je dugačak i odredište je prilično daleko, ali ovakav početak znači puno više od obične i uvjerljive pobjede. Bila je to vožnja u kojoj je u dobrom dijelu utrke kontrolirao sve što se događa iza njega, a na radiju je kroz čitav period zvučao mirno i samouvjereno. Ovo je definitivno pomoglo u kontroliranju pritiska na kraju utrke kada mu je Max puhao za vratom.

Od koristi je itekako bio i roketmobil koji mu je isporučio McLaren. Zapravo, nitko osim Maxa, a čak niti on u središnjem dijelu utrke, nije uspjevao pratiti suludi McLarenov tempo. Usprkos svemu tome, malo je nedostajalo da britanska ekipa ostane bez iti jednog boda kada su Norris, a odmah potom i Piastri završili izvan staze u trenucima kada je kiša ponovno počela padati. Lando se uspio izvući i proći bez posljedica, dok Oscar nije bio te sreće. Australsko prokletstvo tako je produženo, a još će teže ovakav nokaut pasti upravo Oscaru koji je u određenom trenutku prijetio svom timskom kolegi, samo da bi nakon timskih naredbi ostao kratkih rukava.

Tempiranje timskih naredbi je u najmanju ruku čudno jer su stigle u prvoj utrci u periodu dok je Oscar bio brži vozač i još k tome na domaćoj utrci. Još čudnije djeluje ona druga poruka kada je Oscar dobio dozvolu za utrkivanje, no tada je već za Norrisom zaostajao dobrano preko dvije sekunde. Ne bi to možda bilo niti toliko dramatično da je McLaren uzeo planirani 1-2 pa bi se ovdje mogli eventualno opravdati (i) vremenom, (ii) čuvanjem bodova te (iii) činjenicom da je ipak Norris bio taj koji je uzeo pole i koji je diktirao tempo od samog početka. Ipak, dupli plasman na podij je izostao, a ostaje nam vidjeti hoće li se sljedeći put Piastri oglušiti na timske naredbe.

Srećom po Oscara, do kraja sezone je još dovoljno utrka za nadoknaditi izgubljeno, a i počastio nas je fantastičnim pretjecanjem Lewisa Hamiltona u posljednjem krugu.

Vatrena krštenja

Težak dan imali su gotovo svi na gridu, a posebno debitanti. Odmah je krenulo s izlijetanjem Isacka Hadjara u krugu zagrijavanja kojeg je bilo prilično mučno gledati kako ispod kacige grca u suzama. Nisam siguran koliko ga je Hamiltonov otac uspio utješiti, a za razliku od svih ostalih novaka Hadjar će na svoj debi morati pričekati još barem tjedan dana.

Bolje sreće nije bio niti Jack Doohan koji je izletio odmah na startu utrke i tako samo pojačao Briatoreov gnjev pa se ne bi trebalo iznenaditi ako ga Talijan otpusti već u garaži. Upravo je susret s barijerama u prvom krugu jedino što se Doohanu nikako nije smjelo dogoditi i time je zasjenio sasvim solidan dojam koji je ostavio prije utrke, što u slobodnim treninzima, a što u kvalifikacijama. Hadjaru i Doohanu pridružio se i Bortoleto koji je izletio sa staze u drugom dijelu utrke. Oliver Bearman ovom utrkom utopio se u sivilo svog vikenda, a nije pomogla niti strategija ekipe.

Jedini je zadovoljio Andrea Kimi Antonelli koji je nakon što ga je probio znoj počeo voziti sve brže i brže te uz malo sreće završio na odličnom četvrtom mjestu u svom debiju. Unatoč izvrtanju na stazi i kazni od pet sekundi koju je dobio, Antonelli je svoj debi položio s više nego dobrim učinkom i tako si stvorio finu količinu samopouzdanja za dalje sada kada je prva utrka iza njega. U dobroj situaciji nalazi se i Mercedes koji je skupio pristojnu količinu od 27 bodova i na taj način izjednačio učinak dominantnog McLarena.

Nevolje u Ferrariju

Antonellijevi sunarodnjaci iz Ferrarija imali su katastrofalan vikend. Glasne najave barem jednog naslova ove sezone nakon utrke u Australiji izgledaju smiješno, a jednako su tako zvučala njihova opravdanja nakon kvalifikacija iz kojih se dalo iščitati da su podesili bolid za kišne uvjete. Koliko su samo bili u krivu. Jedina dobra stvar u utrci bio je Leclercov start kada je riješio i Albona i Tsunodu, a sve ostalo bilo je za zaborav jer niti u jednom trenutku nije uspio staviti Russella pod pritisak, a kasnije ga je pretekao i Tsunoda. Charles se vratio svojim boljkama u vidu neforsiranih pogrešaka kojih nikako da se do kraja riješi nakon što se okrenuo na stazi. U njegovu obranu, griješili su i Norris i Piastri i Verstappen, ali kada već nemaš bolid na zadovoljavajućoj razini, poanta je učiniti barem nešto drugačije od njih, koliko god bili daleko ispred tebe. No, Ferrarijev problem je dublji jer Lewisa Hamiltona nije bilo nigdje čitav vikend.

Očita neusklađenost s bolidom, ekipom i trkaćim inženjerom Riccardom Adamijem kulminirali su itekako frustriranim Lewisovim porukama na radiju prema inženjeru, bolidu i samoj ekipi. Bio je ovo jedan dugačak vikend za Hamiltona i tek deseto mjesto sigurno neće sedmerostrukog svjetskog prvaka učiniti mirnim ako se ovakvo izdanje ekipe nastavi kako sezona bude odmicala. Izuzetno loše kvalifikacije i utrka koja je bila loša od ponašanja bolida do izdanja vozača svoj su vrhunac doživjeli razočaravajućom strateškom odlukom da oba crvena bolida ostanu koji krug duže na mokroj stazi sa suhim gumama. Na taj način ponovno su probudili duhove ne tako davne prošlosti kada je riječ o donošenju ispravnih odluka u pravom trenutku. U svakom slučaju, u Ferrariju neće biti dosadno, ali to smo znali i prije.

I dok Hamilton svoju lošu vožnju obrazlaže dugačkim nizom procesa i sustava koje mora usvojiti kako bi se prilagodio na novi bolid i ekipu, pogled na kalendar nam govori kako ćemo do kraja travnja imati već pet utrka iza sebe, a ovakvo izdanje i Ferrarija i Hamiltona dovode u opasnost kako će u tom trenutku imati potencijalno veliki zaostatak u odnosu na vodeće. Koliko god možda preuranjene bile ovakve reakcije, ostaje činjenica da je prva utrka u Australiji najlošiji početak neke Ferrarijeve sezone u ground-effect eri. Izdanje u Australiji podsjeća primjerice na Kanadu i Veliku Britaniju prošle sezone, ali tada nije bilo potrebe za panikom jer su se takvi loši rezultati dogodili usred sezone u kojoj je Ferrari i prije tih utrka ostvario veoma dobre rezultate, ali i znanje koji su radni okviri njihovog lanjskog bolida.

Ovaj put slično se dogodilo na prvoj utrci sezone, no s razlikom u tome da u Maranellu po svemu sudeći nisu svjesni potencijala ovogodišnjeg bolida. Upravo to, “potencijal” je ključna riječ koju uporno ponavljaju i Leclerc i Hamilton. Problem je, međutim, u tome što bi McLaren, ali i ostatak konkurencije, mogli biti puno predaleko dok u Ferrariju shvate spomenute radne okvire svog SF-a 25 nakon početka koji niti malo ne obećava.

Odlični Williams i propuštena prilika za Tsunodu

Gledajući dalje po gridu zaustavljamo se na Williamsu koji je pokazao hvale vrijedno izdanje. Albonovo peto mjesto najbolji je njegov rezultat još od Abu Dhabija 2020. godine kada je bio četvrti te ujedno njegov najbolji plasman na nekoj utrci otkad vozi za Williams. Za razliku od nekih drugih ekipa (čitaj: Ferrarija) nisu se raspali kako je vikend odmicao već su jake performanse iz slobodnih treninga koji su se vozili po vrućem vremenu zadržali i u kišovitoj i hladnijoj utrci. Vidno zadovoljan je bio šef ekipe James Volwes koji nije mogao sakriti zadovoljstvo u izjavi za F1TV nakon utrke istaknuvši kako se bolid pokazao jakim i u promjenjivim uvjetima na testiranju u Bahreinu te danas na utrci i to na posve drugačijoj vrsti staze. Jedina loša vijest bilo je rano i pomalo naivno ispadanje iz utrke Carlosa Sainza te će se i on naći na listi onih vozača koji će biti posebno motivirani već na sljedećoj utrci u Kini.

Razočarani će svakako ostati u Racing Bullsima. Već smo spomenuli rano ispadanje za debitanta Isacka Hadjara, ali još više boli činjenica da je Tsunoda nakon inače odličnog vikenda i jednako tako dobre utrke završio na 12. poziciji. Iako je nakon drugog safety cara prošao pored Leclerca i tako zauzeo petu poziciju, nažalost nije se najbolje snašao u trenucima kada je ponovno počela padati kiša te je izgubio poziciju od oba Ferrarija, Gaslyja i Albona, dok ga je prekasno zaustavljanje u boksu koštalo još nekoliko pozicija. Sve u svemu, bio je ovo ohrabrujući vikend za Japanca te je za nadati se da će ga ovaj motiv koji je dobio nakon što nije angažiran u Red Bullu držati kroz veći period sezone.

Bodovi za žedne iz 2024.

Malo statistike za zabavu. Pobjeda Landa Norrisa dovela je do toga da prvi put nakon 2022. godine u prvenstvu vozača vodi netko tko se ne zove Max Verstappen. Tada je u vozačkom prvenstvu vodio Charles Leclerc. Valja pohvaliti i fantastično šesto mjesto za Lancea Strolla kojemu je očito izvrsno došao safety car kojeg je izazvao njegov timski kolega. Na odličnom sedmom mjestu završio je i Sauberov Nico Hülkenberg. Prošle sezone Sauberu je trebalo 23 utrke da uhvati prve bodove sezone. Zhou je tada uzeo četiri boda u Kataru, koji su ujedno ostali i jedini bodovi za Sauber u 2024. godini. U 2025. godini na svom kontu imaju već šest bodova, što je sigurno razlog za slavlje posebice kada znamo da u zbroju imaju više bodova od Ferrarija.

Za kraj, uprava utrke bila je u najmanju ruku čudna. Ne mogu se sjetiti da sam na jednoj utrci vidio da toliko puta bolidi prolaze prilično blizu redara koji čiste stazu od šljunka i komada bolida koji je netom izletio. Da ne govorim o apsurdnoj situaciji u kojoj sigurnosni automobil, ali i svi ostali sudionici utrke obilaze kamion koji se vozi na stazi u zavojima 9 i 10. Ono što se mora popraviti je i režija utrke budući da smo u više navrata ostali zakinuti za situacije na stazi koje bi trebale biti primarne, primjerice, u trenucima kada se Max približava Landu. Umjesto toga, gledali smo nekoliko ponovljenih snimki Ferrarija kako obilaze Gaslyja u ne toliko relevantnoj borbi za osmu poziciju. Da ne govorim o tome da dobar dio utrke nisu radila vremena s lijeve strane ekrana.

Ali, izgleda da i oni još spavaju zimski san.

Manje od tjedan dana je do novog izlaska na stazu, ovaj put u Kini. Hoće li Norris nastaviti s ovako uvjerljivom formom ili se radilo o bljesku? S druge strane, hoće li Ferrariju krenuti prije nego što sezona rapidno ode u nepovrat?


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

14 komentara

  1. Renault
    zd1400rt Prikaži

    Odličan osvrt na utrku 👍

    Jedna zanimljivost:
    2001. VN Australije – Kimi Raikkonen – kvalifikacije: 13. – utrka: 6.
    2025. VN Australije – Kimi Antonelli – kvalifikacije 16. – utrka: 4.

    Ako želi te da vam dijete bude uspješan F1 vozač, znate kako ga nazvati. 😁

    Moram priznati da sam nakon dugo vremena pogled na Mercedesovu garažu doživio onako lijepo, lagano, kao kad prodišeš na nos nakon prehlade.



    3
    2

    1
  2. Ferrari
    Fiorano99 Prikaži

    Mali Kimi se cini kao full simpatican i pristojan decko, a ocito je i vrlo talentiran, tako da se nadam da ce imati blistavu F1 karijeru (pogotovo ako jednog dana dođe u Ferrari 🙂)



    9
    9

    0
  3. Max Verstappen 1
    Kuko11 Prikaži

    Ajmo malo stati na loptu što se tiče blistanja Norrisa. U daleko najboljem bolidu nije bio najbrži , i spasio ga je team order od gubitka prvog mjesta. Kasnije je imao sreće što nije ostao u šljunku , tako da ova glorificiranja nisu baš na mjestu.



    6
    5

    1
    • Audi
      Alonso1983 Prikaži

      A pri tome se naglašava kako Leclerc još uvijek griješi i trebao bi sa ovakvom kantom ( da , to je bila kanta u Australiji) napraviti nešto drugo i ne griješiti. Dok se onda za Sainzovo odustajanje napiše da će biti gladan uspjeha već u idućoj utrci u Kini. McLaren je ovdje bio svoja liga i samo kiša je napravila to da ne pometu cijeli grid a oba Mclarena i max su radili greške. McLaren je lani generalno gledano imao bolid za oba naslova i to Lando nije iskoristio sa dosta loših utrka (uz McLarenove kikseve naravno). E sad je Lando procvao i naučio, dobio je bolid kojeg na suhom ostali nebi vidjeli ni blizu. Oscar je u jednom trenutku skoro krug kasnio za Ferrarijima i stigao i prešao Hama. Leclerc dobije Vettela i nevalja, traže se greške a od one Francuske 2022 se ne sjećam nekih većih kikseva jer piruete i izlijetanja su imali sve i jedan vozač na gridu. Dobije Sainza, ne valja ni to a dečko je zvijer i mozda jača konkurencija nego onda Vettel ili sad Hamilton. Sad u suhom dijelu utrke je Hamiltonu zbrisao cca 17-18sec ako se dobro sjećam i prošao ga na stazi i opet kenjanje po njemu. Pa kad je on tako loš, kako to da vozači sa više titula nisu bili ništa bolji. Problem je auto odnosno bolid jer njima nisu pomogli Alonsoa Vettel a neće ni Ham ni Leclerc ako bolid bude ovakav. Lani je u stopu pratio landa po bodovima do samoga kraja sa lošijim bolidom. Dečko jednostavno još nije imao priliku da se bolri cijele godine za naslov i prestanite njemu to prebacivati na leđa jer sa ovakvim bolidima nitko na gridu nebi osvajano naslove. I Lewis i Max su par godina razvalili , kao što vidimo ni Leiwis nije svemoguć u lošem bolidu kao ni Max lani u onom periodu kad je Rb bio loš. Ovaj Ferrari je smješan jer kad je bolid bio dobar i Leclerc je bio dobar. A da ne pričam koliko je puta uzeo pp a tom bolidu nije bilo mjesto tamo ili o propustenim prilikama za p1 sa smješnim strategijama. U odnosu na one “i am stupid” momente je Leclerc promjenio ploču nakon Francuske 2022 i kriviti ga zbog 1 piruete koje su napravili i drugi top dečki ovaj vikend ( a neki rastepli bolid) je smješno.



      1
      -1

      2
  4. Pastor Maldonado
    perodeformero Pretplatnik Prikaži

    Dva puta sam u podcastu postavio pitanje o full wet gumama i dva puta sam dobio olako bez razmišljanja odgovore koji ne odgovaraju situaciji.
    Formulu 1 razvijaju a full wet gume u eri klimatskih promjena kada je gotovo svaka treća utrka kišna, kao da kupuju u pola cijene kod nekog nekog Turskog proizvođača (halo Bing, kako brat…)
    U vrijeme kada su full wet gume bile što se brzine tiče nastavak slijeda meke, polu, tvrde, tvrde, inter, full wet sa jednakim koracima usporenja i produženja izdržljivosti, tada su kišne utrke bile ultra zanimljive, a ne ultra kaotične .
    Malo miješamo pojmove ili je negdje odlučeno i da je kaos i pola utrke pod žutim zastavama zanimljiviji.
    Utrka je bila zrela za start pod full wet gumama. Lijepo se moglo vidjeti koliki sprej se diže iza bolida. Tek nakon pola sata (ako maknemo 20 minuta safety cara) kada je staza postala samo vlažna a ne potopljena, da su full wet bile u odnosu na inter brze kao nekada, momčadi bi mogle taktizirati i pokušati sa inter ili pričekati još koji krug da se pojavi suha trkaća linija pa preći na tvrde slick gume……
    Tada ne bi bio kaos a bila bi ultra zanimljiva utrka bez 50% safety cara.
    Sjetite se samo kiše u dugom dijelu.
    Bit će lagana krug dva tri. Možda 1 – par kapi, možda 2 – kišica, možda 3 – pljusak.
    I tada bi bilo super za vidjeti tko bi uzeo koje gume jer je bio pljusak i usporio bolide dovoljno da je netko sa full wet mogao nabiti 15-30 sekundi prednosti nad interm…
    Bila bi rubna oduka.
    Bez sveg tog uzbuđenja smo ostali a dobili smo “uzbuđenje” kaosa pod žutim zastavama i safety carom.
    Ovo uništavanje full wet guma kao da su režirale i platile sportske kladionice.
    Ne može mi nitko reći da ne mogu uskladiti intermediate i full wet gume za današnje uvijete i bolide.

    Mislim da bi vozači tu morali prvi istupiti i zahtijevati dvije varijante konkurentnih kišnih guma.
    Jer čemu one služe full wet gume ako zadnjih pet godina čame neiskorištene u boksu?
    Neka ih ukinu (i umjesto njih postave tuševe oko staze, pa kada zaključe da je utrka dosadna, puste vodu i izazovu malo kaosa)
    Žalosno mi je gledati vozače kako voze na rubu da se izvrte a dio njih se izvrtio zbog programa u bolidu koji je pomislio da je suho pa bi reagirao na stiskanje papučice gasa gas prejako prebrzo….



    1
    1

    0
    • Lance Stroll 18
      lance_troll Pretplatnik Prikaži

      Ja mislim da su ti u jednom dijelu podcasta momci odgovorili na to pitanje onako kako stvari i stoje, na primjeru utrke u Brazilu i odluke da se kockaju i ostanu na inter gumama umjesto prelaska na full wet jer će svakako sc izaći na stazu i onda nikakvu prednost ne bi stekli potencijalnim prelaskom na full wet.
      Jasno mi je da ti nedostaju neka “stara bolja vremena”, nedostaju i meni i mnogima koji ovde provode vrijeme. I ne samo u kontekstu kišnih utrka i kišnih guma.
      Ali je činjenica da im full wet trenutno ne donosi ništa, inače bi barem neko od nazovi slabijih ekipa pokušao sa alternativnom strategijom.



      4
      4

      0
      • Pastor Maldonado
        perodeformero Pretplatnik Prikaži

        Ne, full wet su postale toliko sporije gume. Čak su i zabranili ih zagrijavati prije stavljanja na bolid.
        Full wet gume se jednostavno više ne mogu mjeriti sa intermediate.
        Pa neka ih onda ukinu.
        Zašto stoje 5 godina u boksevima neiskorištene?
        Samo besmisleni trošak.
        I nisam spominjao “stara bolja vremena”
        Objasni mi ti zašto se više ne koriste. Nemoj samo cherrypick na jednoj utrci mi dokazivati “nova bolja vremena”


        0
        0

        0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.