Kako zaštitna odjeća spašava živote – F1puls

Kako zaštitna odjeća spašava živote

Red flag

Jakov

Prije 6 dana 5 min 8 komentara

Plamen je jedan od najopasnijih neprijatelja vozača u motosportu. U ranim danima Formule 1, bolidi su bili podložni zapaljenju pri sudarima, čak i onim naizgled bezopasnima. Od jednostavnih kožnih odijela do današnjih višeslojnih nezapaljivih kombinezona, razvoj zaštitne opreme potaknut je mnogim vatrenim nesrećama koje su obilježile rane godine Formule 1.

Rane godine: Osnovna zaštita 1950-ih i 1960-ih

U počecima Formule 1, sigurnost nije bila primarni prioritet natjecatelja. Tijekom 1950-ih i ranih 1960-ih, vozači su nosili običnu odjeću – pamučne kombinezone, kratke rukave i ponekad kožne jakne – koja nije pružala nikakvu zaštitu od požara. Ti su materijali bili ne samo neadekvatni, već i opasni jer su lako gorjeli i mogli dodatno pogoršati situaciju. Kako su požari u nesrećama postajali učestaliji, postalo je jasno da je vozačima potrebna odjeća otporna na plamen i visoke temperature. Rano razdoblje Formule 1 naglasilo je potrebu za specijaliziranom zaštitnom odjećom kako bi se povećala sigurnost vozača.

Pojava novih materijala

Šezdesete godine prošlog stoljeća donijele su značajan napredak u sigurnosti zaštitnih odijela zahvaljujući uvođenju inovativnih materijala. Godine 1966., astronaut Pete Conrad upoznao je američkog vozača utrka Billa Simpsona s materijalom koji se koristio u NASA-inim svemirskim odijelima – Nomexom. Prepoznajući njegov potencijal, Simpson je, u suradnji s tvrtkom DuPont, razvio prva trkaća odijela od Nomexa. Bill Simpson također je osnovao tvrtku Simpson Performance Products, koja se i danas bavi proizvodnjom sigurnosne opreme za motosport. Već 1967. ova su odijela bila dostupna na tržištu, pružajući vozačima znatno poboljšanu zaštitu od požara.

Nomex je tkanina s meta-aramidnom kemijskom strukturom, široko korištena u industriji i zaštitnoj opremi. Ovaj materijal poznat je po svojoj izuzetnoj otpornosti na toplinu, kemikalije i zračenje te može izdržati temperature do 370 °C bez strukturalnog oštećenja. Osim što štiti vozače od visokih temperatura, Nomex je nezapaljiv i ne doprinosi širenju plamena.

Standardizacija zaštitnih odijela

Kasne 1960-e i 1970-e donijele su značajne promjene u sigurnosnim standardima. Godine 1963., FIA je uvela obvezu nošenja zaštitnih odijela za F1 vozače, pod pritiskom od rastuće svijesti o opasnostima požara za vozače. Godine 1975. FIA je dodatno unaprijedila standarde za zaštitna odijela, što je dovelo do usvajanja kombinezona izrađenih od Nomexa ojačanog kevlarnim nitima kako bi se povećala otpornost na trganje.

Jedan od najpoznatijih vatrenih incidenata dogodio se 1. kolovoza 1976. na stazi Nürburgring, kada je Niki Lauda pretrpio teške opekline nakon što se njegov Ferrari zapalio nakon udarca u zid. Ova nesreća dodatno je ubrzala razvoj sigurnosne opreme. Do 1979. nekoliko F1 vozača, uključujući Laudu, Maria Andrettija i Carlosa Reutemanna, nosilo je petoslojna odijela izrađena prema NASA-inim specifikacijama. Ta su odijela, prepoznatljiva po napuhanom izgledu, pružala tada najbolju zaštitu od plamena.

Paralelno s ovim napretkom, francuski proizvođač Stand21 eksperimentirao je s laganim jednoslojnim odijelima koja su sadržavala azbest. Iako je azbest materijal koji ima odličnu sposobnost toplinske izolacije, poznato je da je izuzetno štetan za ljudsko zdravlje. Srećom, svijest o njegovoj kancerogenosti već se proširila, pa ova odijela nisu dobila značajniju popularnost na tržištu.

Tehnička evolucija

Tijekom godina, proizvođači su uspjeli razviti lakša, udobnija i sigurnija odijela. FIA je ažurirala sigurnosna pravila 1986., 2000. i 2018. godine, a trenutno je na snazi standard FIA 8856-2018. Ovaj standard propisuje tehničke specifikacije za zaštitnu odjeću u najvišim kategorijama natjecanja, poput Formule 1, WRC-a i WEC-a.

Kolika je razina sigurnosti tog standarda, odlično je pokazao incident u Bahreinu 2020., kada je Romain Grosjean uspio izaći iz zapaljenog bolida nakon što je proveo 28 sekundi okružen plamenom od 1000 °C. Unatoč ekstremnim uvjetima, pretrpio je samo opekline na dlanovima. Nakon tog incidenta FIA je dodatno postrožila standarde za rukavice kako bi pružile još bolju toplinsku izolaciju.

Romain Grosjean

Trenutni standard propisuje da obavezna zaštitna oprema od plamena uključuje:

  • Balaklavu
  • Podmajicu
  • Rukavice
  • Donje rublje
  • Podhlače
  • Čarape
  • Tenisice
  • Zaštitno odijelo

Svaka od ovih komponenti mora zadovoljiti FIA-ine testove otpornosti na plamen i toplinsku izolaciju. Najstrože zahtjeve mora zadovoljiti kombinezon, koji štiti vozača od opeklina pri temperaturama do 800 °C najmanje 12 sekundi. Kombinezoni su opremljeni i sa ušivenim ručkama na ramenima kako bi vozače bilo moguće brže izvući iz plamena ukoliko su izgubili svijest.

Nekoliko vozača i liječnika izrazilo je zabrinutost zbog smanjene prozračnosti odijela, što na toplijim utrkama može uzrokovati porast tjelesne temperature vozača do 40 °C. Od 2025. FIA je odobrila korištenje podmajica s cjevčicama za hlađenje rashladnom tekućinom, takve podmaijce će se smjeti koristiti samo ako je FIA proglasila utrku “vrućom”.

Cijena izolacije od plamena

Današnja zaštitna odijela i oprema osiguravaju visoku razinu sigurnosti za vozače. Odijela predstavljaju najskuplji dio opreme, s prosječnom cijenom od oko 700 €. Kada se doda sva ostala zaštitna oprema, ukupna vrijednost kompleta iznosi otprilike 1500 €. Iako su vatreni sudari postali rijetkost, zaštitna oprema i dalje ostaje ključni element sigurnosti u motosportu.


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

8 komentara

  1. Pastor Maldonado
    perodeformero Pretplatnik Prikaži

    Kada ste već spomenuli Niki Laudu.
    To je bila strašna nesreća.
    Prvo je izgubio kontrolu nad bolidom, odvalio u ogradu, zapalio se i zaustavio na sred staze, a odmah nakon toga ga je drugi bolid odvalio i svo gorivo koje se nije razlilo iz tanka se razlilo po bolidu i oko njega tako da mu osoblje oko staze nije moglo prići.
    Od svog osiguranja pokraj staze samo je jedan bio full opremljen….
    Sreća je bila i da je jedan od njih bio bivši vozač F1 i znao je kako se otkopčava pojas.
    Kada je sigurnosni tehničar, ovaj s opremom dobro zaprašio bolid, taj drugi tip je doslovno uletio u vatru i…..
    Veli tip: Nije ga mogao odmah otkopčati jer se Lauda divlje trzao i pokušavao sam izvući. Hvala Bogu da je pao u nesvijest, pa ga je nakon toga u trenutku otkopčao i izvukao. Ukupno je proveo u bolidu goreći 55 sekundi.
    U bolnici su mu već doveli svećenika, (stradala su mu naviše pluća i lice) ali on se nije dao.
    Kada je drugi treći dan došao k sebi uporno je zahtijevao da ne želi nikakve lijekove protiv bolova. Ipak su mu ih davali ali minimalno.
    Isto tako nakon što su mu objasnili situaciju i njegovo stanje, zahtijevao je da mu ne vade cjevčicu iz pluća koja služi za micanje tekućine koja se stvara u obliku velikih plikova kao zaštita tijela od infekcije nakon opeklina ali i puca pa se mora vaditi tekućina.
    Molili su ga, ” Nemoj da ti ostavljamo cijev. To užasno boli. Svaki udisaj, izdisaj, pokret…”
    Daj da ti jednom dnevno posišemo nakupljenu tekućinu.”
    Na Laudino pitanje: Ako mi maknete cijev koliko ću se dugo oporavljati u odnosu ako ju stalno stoji unutra?” Bila je razlika dva tjedna ili 10 dana čini mi se.
    Odmah je počeo zbrajati. “To je razlika da li ću propustiti dvije ili tri utrke”
    “Onda ju ostavite da stoji u plućima”.
    Liječnici su mu govorili. Ne možeš tako računati. Sav si polomljen. Dajemo ti čisti kisik da se ne ugušiš…..
    Ipak se nakon mjesec dana i dvije propuštene utrke vratio na stazu.
    Bio je potpuno fokusiran na utrkivanje i ništa ga drugo nije zanimalo.
    I naravno, evo njega bez uha kapaka (nije mogao niti zatvarati oči) sa pola spaljenog lica u bolidu na utrci.
    Te godine je bio duel James Hunt Niki Lauda.
    Hunt je bio ljepotan za kojim su trčale cure, a Lauda je imao izbočene zube….., pa mu je Hunt, iz zezancije jednom rekao rekao da izgleda kao štakor.
    Ne iz zlobe, nešto su raspravljali između utrka, pa je Huntu to izletjelo, a paparazzi koji su ih
    stalno pratili čuli to i odmah dodijelili Laudi nadimak “The Rat”
    Nije to bilo iz zlobe, više iz zezancije, druga vremena….
    Kada su Laudu pitali zašto ne napravi plastičnu operaciju i vrati uho, sredi lice…..
    Odgovorio je: “Zašto? Ionako imam nadimak štakor, a operacije mi neće donijeti veću brzinu (bolje zdravlje….)
    Evo usput kratki dokumentarac, malo glumljen malo stvarnih scena nesreće….
    https://youtu.be/Bs775NW0fjU



    6
    6

    0
    • Jakov novinar Prikaži

      Odličan komentar, mogao bi se i članak napisati o tom događaju 😉



      2
      2

      0
      • Pastor Maldonado
        perodeformero Pretplatnik Prikaži

        Oh da, ali me zezaju da sam predugačak pa sam stao.
        Interesantna sitnica.
        U videu se pojavljuje scena James Hunta nakon što je zbog sudara (dodira) morao stati pokraj staze i izaći iz bolida, kako je na dodir suca po njegovim leđima koji ga je htio usmjeriti prema ogradi, munjevito reagirao i skoro ga odvalio šakom u glavu. (skoro se potukao s njim)
        Stres! Srećom se zaustavio i mahnuo u znak isprike.
        Vidjelo se da mu je mozak prokuhao, i da se nije mogao pomiriti sa odustajanjem.
        Vrtio je u glavi kako da se vrati u utrku, tih par sekundi.
        Kada sam napisao da mi je to jedna od prvih scena koje sam detaljno zapamtio u Formuli 1, rekli su da lažem i izmišljam. (ima 2-3 sezone od toga)
        Ne znam koje se godine to desilo, mislim sezonu dvije prije, nesreće ali evo ga snimljenog točno kako sam ga opisao. hehehe
        Mala zadovoljština.


        0
        0

        0
  2. Eddie Irvine
    Alphonse Lemerde Prikaži

    Iako ja još uvijek pokušavam dokučiti… zašto su kamikaze u WWII nosili kacige…



    1
    1

    0
    • David Croft
      Frantic Prikaži

      Vjerovatno što je u tim “kacigama” (više su to bile tzv. pilotske kape) bio smješten radio.
      Zatim, zbog buke, zbog toga da im glavi bude toplo…., jer često su otvarali “canopy” aviona, radi bolje vidljivosti, pa su imali buku motora, vjetar i veliku hladnoću na visinama.
      Dodatno, pri naglim manevrima mogli su glavom udariti u canopy, a ipak je to lakše podnijeti sa “kacigom”, nego da nezaštićena glava lupi u canopy.
      A bilo je malo i simbolike, kad se poredaju u ešalon, pa im komandant drži govor, prije samoubilačke misije.
      Dakle, “kaciga” je bila od pomoći da misija “privede kraju”, ne da se preživi.



      1
      1

      0
    • Pastor Maldonado
      perodeformero Pretplatnik Prikaži

      Baš zbog svega toga što je Frantic napisao, piloti nisu nisu nosili metalne kacige zato jer metal jako provodi i sam stvara nesnosni zvuk i odvodi/dovodi toplinu.
      Piloti u 2 sv ratu su nosili kožne kape s ugrađenim slušalicama da im kape malo stišaju okolišne zvukove (motora vjetra, propelera…) kako bi mogli čuti preko slušalicama što im govore.
      Zapravo piloti nikada do današnjeg dana nisu nosili metalne kacige.
      Možda si zamijenio postrojavanje kamikaza u njihovim pješadinskim uniformama, jer su ih krajem rata skupljali na prepad.
      Ukinuli su im i količinu goriva da se ne mogu vratiti, ako ne pronađu cilj, jer ih se počelo previše vraćati (na kraju rata kada to više nije bilo herojsko djelo za cara na dobrovoljnoj bazi, nego pod moraš na “dobrovoljnoj” bazi.
      Što nije nosio kacigu? Vidi Nakamichija kako mu glava izgleda ne izgoreno. Ko živ.


      0
      0

      0
    • Eddie Irvine
      Alphonse Lemerde Prikaži

      Ekipa, zajebancija… sve znam, ali me čisto zanimalo tko će se nakačiti… :)
      da se malo podružimo prije same sezone…


      0
      0

      0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

Deset godina s vama!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.