Vratite duhanske livreje! (2. dio) – F1puls

Vratite duhanske livreje! (2. dio)

Kolumna

Braziliscanec Masa

Prije 3 tjedana 7 min 16 komentara

Ovo je drugi dio krajnje ozbiljne argumentacije zašto bi trebalo vratiti duhanske livreje u F1.

Zašto su duhanske livreje bolje? Jesu li objektivno bolje ili je to simptom nostalgije? Ja sam uvjeren da su objektivno bolje, ovo su argumenti:

  • Ostajale su postojane više sezona za redom tj. imale su vremena urezati se u kolektivnu svijest navijača. Nije bilo kemijanja od sezone do sezone.
  • Obično su pokrivale cijeli bolid. Cijeli bi bolid bio platno jednog umjetnika. Nije bilo nespretnih srazova boja.
  • Imale su ime. U razgovoru se lako referirati na izgled bolida. Ne moraš opisivati „e, onaj Williams koji je imao plave crte, malo zlatnog, ali većinom bijelo-plavi, ali više tamno plava“ nego samo veliš „Rothmans Williams“.
Jordan 199 na VN Kanade 1999, Paul Lannuier
Meni osobno najljepši bolid svih vremena. Livreja je bila toliko dobra da je „mali“ Jordan naprosto morao uzeti dvije pobjede te godine, čak upasti u računicu za naslov tri utrke prije kraja. Stršljen na nosu – genijalno.

Zdrav razum tj. usađeni narativ nam govori da su cigarete loše i duhanski divovi su zli jer su nas dobar dio prošlog stoljeća ubijali. Obmanili su nas da pušimo čim više tj. stavili našu smrt na ubrzani postupku.

Što ako vam velim da druge industrije rade isto to? Slijede tri primjera proizvoda koji imaju ove stvari zajedničko: uzrokuju smrt, stvaraju ovisnost, generiraju ogromne profit te njihovi proizvođači aktivno utječu na javnu percepciju (ne samo kroz oglašavanje, nego i pomoću onih „zlih metoda“). Ako smo zabranili cigarete kao sponzore u sportu, zašto ne bismo i sljedeće tri industrije:

Alkoholna pića

Prema nekim izvorima alkohol uzrokuje 1.8 milijuna smrtnih slučaja na svijetu svake godine. Ne znam kako to točno provjeriti , ali znam da je moj ujak umro direktno od alkohola. Ali lako za smrti, alkoholizam razara obitelji. Ma, da samo uzrokuje mamurluk dovoljno je štetan. Alkohol je najštetnija vrsta proizvoda čisto zbog svoje rasprostranjenosti.

Od malena nas se uči da je alkohol obavezni dio društvenih prigoda. Rekreativci su uvjereni u onu staru „pivica poslije treninga“. Nije jedno ni drugo nije istina, ali taj narativ kola društvom. Kako znamo da ove tvrdnje nisu rezultat istog marketiga lažima kao što je duhanska industrija radila svojedobno? Hoće li doći vrijeme kad alkohol doživi istu osudu kao i cigarete?

Porsche 956, Brian Snelson from Hockley, Essex, Rngleska
Rothmans u F1 pamtimo po Williamsima koje su vozili Senna, Hill i Vileneuve. Ovaj Porsche je po meni bolje iskoristio tu paletu boja, a pamtimo ga po rekordu kruga na Nordschleife.

Svaka je druga utrka  „Heinekken 0.0 Grand Prix of… nešto“. Ogromni banner na start-cilju. Max glumi u reklami koja ima na oko plemenitu poruku „večeras je najbolji vozač onaj koji ne pije“. Prelijepa poruka, bez sarkazma. Ali na toj reklami Max sjedi u kafiću navečer obučen u casual odjeću – ta scena me inspirira da isti tren pozovem frenda na pivicu, i to pravu, ne 0,0. Ili ona reklama gdje Bitorajac, Navojec i Čovjek koji nije mogao šutjeti sjede ispod suncobrana kod mehaničarske radionice i promoviraju urološke preglede. Super, ali nakon te reklame ne zovem privatnu polikliniku Glavić nego frenda na Žuju. A kako tek djeluje na ljude koji se liječe od ovisnosti?

Spreman sam oprostiti alkoholnim brendovima ako nas počaste kao Martini 2014. s ljepoticom od Williamsa.

Industrija fosilnih goriva

Daleko najveći krivci za klimatske su promjene „big oil“ kompanije. Pohvalno je što su svojedobno financirali znanstvene studije o utjecaju CO2 na globalnu klimu i na taj način među prvima postali svjesni rizika. Nije pohvalno što danas ulažu ogromne novce kako bi sabotirali javni diskurs na tu temu. Njihova je propaganda posvuda (čak i na Netflixu).

Teško je reći koliko je smrti  potpomognuto od strane big oila (osim onih nezgodica koje se dogode samim radnicima). Big oil najveći je negativac prije svega jer od njihovog utjecaja ne možeš pobjeći. Pušiti i piti možeš prestati, ali ne možeš prestati živjeti na planeti načetoj globalnim zatopljenjem.

Pohvalio bih big oil za korektnost pri sponzoriranju F1 ekipa. Drže se potiho, puno plaćaju, a nekad im se dogodi da sudjeluju u „ikonama“ među F1 livrejama kao npr. Petronas na Mercedesu. One tirkizne crte daju Mercedesu ono nešto.

Automobili

Ako vas trigerira što aute ubrajam u negativce – to vam samo govori kakav status auti imaju u suvremenom društvu. Osobni su auti postali produžetak naše osobnosti. Esencijalni dio života. Više nam je stalo kakav auto vozimo nego s kakvim ljudima se družimo.

Gradovi su nam krojeni prema autima. Posvuda su. Zagađuju nam zrak, stvaraju buku, nagrđuju ulice, a mi svoj život prilagođavamo autu. Nije tako moralo biti, ali se autoindustrija izborila za ovu javnu percepciju.

Lijepo je da imamo puno asfaltiranih cesti. Glupo je da su stalno krcate automobilima pa i nije neka sloboda kretanja. Totalno nepošteno je što nikad nećemo saznati (ne za našeg života) kako bi izgledalo društvo u kojem se osobni transport bazira na nečem drugom npr. biciklima (Amsterdam), vlakovima (Švicarska), mopedima (Indija), metrou (New York).

Auti nas ubijaju. I ove godine u Hrvatskoj očekujemo da će nas na cestama izginuti između 200 i 300.

Od car-manufacturer livreja sviđa mi se zaboravljeni Renault iz 2016. Također, natpis „Honda“ lijepi je  ukras na svakom stražnjem krilu. Toyota s onim „potezima kista“ je isto bila najs.

Lotus 78, Morio
JPS Lotus. Komentar suvišan.

Kad usporedimo duhansku industriju s ova tri malo jača igrača, situacija za team tobacco totalna je pušiona. Svi su u jednom trenutku igrali istu marketinšku igru pod geslom „učini ih ovisnim o tvom proizvodu“ ne birajući sredstva niti pazeći na smrtonosne posljedice, ali samo je duhanska industrija uhvaćena na djelu i obješena na stup srama. Duhanski divovi su fakat ispali luzeri. Odsužili su kaznu, neugodno im je, ajmo im dati drugu priliku u F1.

Vratimo duhanske livreje ne samo zbog estetike nego i u ime slobodnog tržišta. Da moram pitchati ovu ideju pred nekim ljudima u odjelima na „pozicijama“ iskoristio bih taj magični izraz: „slobodno tržište“. Ljudi u odijelima na pozicijama obožavaju taj izraz. Proizvođači cigareta za sebe zapravo mogu reći da prodaju na „slobodnom“ tržištu, za razliku od alkohola, nafte i automobila čije tržište je „namješteno“ tj. potražnja za njihovim proizvodima je inducirana i to kroz desetljeća i desetljeća.

Ako ste pušač, iskoristite slobodu ne kupiti sljedeću kutiju cigareta. Ako ne pušite, imate tu slobodu da nikad niti ne probate.

Ferrari F2007 na VN Monaka 2007, @CrystalRacing via X.com
Marlboro (čita se „Malboro“) ima „moćan“ logo. Nešto ima u tom fontu, ne znam. Mrzim cigarete, ali slab sam na taj natpis. Pogotovo jer je u 2000-ima postao rijedak… skoro svaka utrka je imala zabranu reklamiranja duhana pa su one rijetke utrke bez „bar koda“ na Ferrariju bile poslastice za očne jabučice. U 2007 su svi naglo napustili duhanske sponzore, ali nekim čudom smo na VN Monaka dobili ovu jedinstvenu livreju. Neki modificirani natpis „Marlboro“, ali i dalje je to to. Najljepši Ferrari?

Postoji samo jedan problem. Kako bi izgledala duhanska livreja u 2025.? Na zadnjem krilu caps-lock „pušenje ubija“, na prednjem krilu „pušenje u trudnoći šteti Vama i Vašem djetetu“, na sidepodu fotografija obdukcije mozga, na pokrovu motora secirana ljudska pluća…

U svakom slučaju moramo trpiti deset ovogodišnjih „novih“ livreja. Ona Duracell baterija na Williamsu ostaje jedino zanimljivo za vidjeti. Svaki pogled na bijeli HP skraćuje život za tjedan dana.

Hvala na čitanju, ć.p.b.


10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku

Odgovor

16 komentara

  1. David Croft
    Frantic Prikaži

    “Marlboro” (čita se “Malboro”). ?
    Eeeee, čuo sam ja nerijetko i “Maliboro”. ??

    Dobar je i drugi dio. ?
    Za jednog nepušača (pošto autor kaže “Mrzim cigarete”…., pa pretpostavljam da je nepušač).
    Jordan je imao, kad su počeli uvoditi zabrane i ono legendarno “BE ON EDGE”.
    Pohvale autoru. ?



    5
    5

    0
  2. Chequered Flag
    AnteF1 Prikaži

    Ti pokazuješ selektivnu percepciju – svjestan si da su te reklame oblikovale kao klinca, ali sada, kada si imun na njih (ili misliš da jesi), ignoriraš njihov utjecaj na nove generacije. To je egocentričan stav – tvoje nostalgično zadovoljstvo važnije ti je od potencijalne štete za druge. Uz to, djeluješ licemjerno – priznaješ moć reklama na sebe nekad, ali ne želiš priznati da bi im i današnji klinci podlegli. Time pokazuješ nedostatak empatije i društvene odgovornosti, jer gledaš samo vlastiti užitak, a ne širi kontekst.



    4
    4

    0
    • Felipe Massa
      Braziliscanec Masa novinar Prikaži

      100% si u pravu.
      Na moju sreću, nikad ne bih ZAPRAVO htio da se vrate cigarete u F1. Taj apsurdni prijedlog iz naslova služi samo za namjestiti si dvije teme na volej: ekonomija F1 i dizajni bolida (teme o kojima bih raspravljao stalno).



      1
      1

      0
  3. Stefan Bellof
    pigmalion Prikaži

    Preheben tekst. Hvala. ??



    1
    1

    0
  4. Ronnie Peterson
    Macumba Prikaži

    Kao bivši pušač mogu reći da se ne slažem s ovim prijedlogom (iako je tekst zanimljiv i dobro napisan).

    Jest da nas malo puca nostalgija za Marlboro McLarenom kojeg vozi Senna, ili npr. meni najljepšim West McLarenom kojeg vozi Hakkinen. :)
    No, duhan jest zlo i problem, pa je bolje ne reklamirati ga. Ionako preveliki broj ljudi puši, a pogotovo gomila mladih (pa i premladih).



    2
    2

    0
  5. Fernando Alonso
    Lovro Andraka urednik Prikaži

    Super članci ?Što se mene tiče, tko voli nek’ izvoli. Cigarete nisu ilegalne, svi su dobro upoznati s rizicima, tj. nitko više ne misli da su one ljekovite (osim možda kojeg strastvenog teoretičara zavjera) – zašto ih ne reklamirati? Kao da su ova sva vejp smeća s milijun raznih naziva koje ne mogu popratiti nešto zdravija i kao da klinci koji žele biti kul ne žicaju stričeke dobre volje koji će im kupiti kutiju, iako su na njoj prikazane gadosti. U člancima je navedeno više primjera raznih legalnih i štetnih industrija; ako jedan Jack Daniels može biti McLarenov sponzor, onda može biti i neki BAT-ov brend – složit ćemo se da je konotacija žestokog pića u kombinaciji s brzom vožnjom puno gora nego cigarete.



    3
    2

    1
  6. Williams
    Montoya Prikaži

    Može jedno protupitanje:
    Koje su legendarne sheme bojanja (da, ne volim riječ LIVREJE) a da nisu duhanske ili alkoholne tematike ?



    1
    1

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Novo na forumu Otvori

F1 - 75 godina, Puls - 10 godina

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.