Ovo je drugi dio krajnje ozbiljne argumentacije zašto bi trebalo vratiti duhanske livreje u F1.
Zašto su duhanske livreje bolje? Jesu li objektivno bolje ili je to simptom nostalgije? Ja sam uvjeren da su objektivno bolje, ovo su argumenti:
Zdrav razum tj. usađeni narativ nam govori da su cigarete loše i duhanski divovi su zli jer su nas dobar dio prošlog stoljeća ubijali. Obmanili su nas da pušimo čim više tj. stavili našu smrt na ubrzani postupku.
Što ako vam velim da druge industrije rade isto to? Slijede tri primjera proizvoda koji imaju ove stvari zajedničko: uzrokuju smrt, stvaraju ovisnost, generiraju ogromne profit te njihovi proizvođači aktivno utječu na javnu percepciju (ne samo kroz oglašavanje, nego i pomoću onih „zlih metoda“). Ako smo zabranili cigarete kao sponzore u sportu, zašto ne bismo i sljedeće tri industrije:
Prema nekim izvorima alkohol uzrokuje 1.8 milijuna smrtnih slučaja na svijetu svake godine. Ne znam kako to točno provjeriti , ali znam da je moj ujak umro direktno od alkohola. Ali lako za smrti, alkoholizam razara obitelji. Ma, da samo uzrokuje mamurluk dovoljno je štetan. Alkohol je najštetnija vrsta proizvoda čisto zbog svoje rasprostranjenosti.
Od malena nas se uči da je alkohol obavezni dio društvenih prigoda. Rekreativci su uvjereni u onu staru „pivica poslije treninga“. Nije jedno ni drugo nije istina, ali taj narativ kola društvom. Kako znamo da ove tvrdnje nisu rezultat istog marketiga lažima kao što je duhanska industrija radila svojedobno? Hoće li doći vrijeme kad alkohol doživi istu osudu kao i cigarete?
Svaka je druga utrka „Heinekken 0.0 Grand Prix of… nešto“. Ogromni banner na start-cilju. Max glumi u reklami koja ima na oko plemenitu poruku „večeras je najbolji vozač onaj koji ne pije“. Prelijepa poruka, bez sarkazma. Ali na toj reklami Max sjedi u kafiću navečer obučen u casual odjeću – ta scena me inspirira da isti tren pozovem frenda na pivicu, i to pravu, ne 0,0. Ili ona reklama gdje Bitorajac, Navojec i Čovjek koji nije mogao šutjeti sjede ispod suncobrana kod mehaničarske radionice i promoviraju urološke preglede. Super, ali nakon te reklame ne zovem privatnu polikliniku Glavić nego frenda na Žuju. A kako tek djeluje na ljude koji se liječe od ovisnosti?
Spreman sam oprostiti alkoholnim brendovima ako nas počaste kao Martini 2014. s ljepoticom od Williamsa.
Daleko najveći krivci za klimatske su promjene „big oil“ kompanije. Pohvalno je što su svojedobno financirali znanstvene studije o utjecaju CO2 na globalnu klimu i na taj način među prvima postali svjesni rizika. Nije pohvalno što danas ulažu ogromne novce kako bi sabotirali javni diskurs na tu temu. Njihova je propaganda posvuda (čak i na Netflixu).
Teško je reći koliko je smrti potpomognuto od strane big oila (osim onih nezgodica koje se dogode samim radnicima). Big oil najveći je negativac prije svega jer od njihovog utjecaja ne možeš pobjeći. Pušiti i piti možeš prestati, ali ne možeš prestati živjeti na planeti načetoj globalnim zatopljenjem.
Pohvalio bih big oil za korektnost pri sponzoriranju F1 ekipa. Drže se potiho, puno plaćaju, a nekad im se dogodi da sudjeluju u „ikonama“ među F1 livrejama kao npr. Petronas na Mercedesu. One tirkizne crte daju Mercedesu ono nešto.
Ako vas trigerira što aute ubrajam u negativce – to vam samo govori kakav status auti imaju u suvremenom društvu. Osobni su auti postali produžetak naše osobnosti. Esencijalni dio života. Više nam je stalo kakav auto vozimo nego s kakvim ljudima se družimo.
Gradovi su nam krojeni prema autima. Posvuda su. Zagađuju nam zrak, stvaraju buku, nagrđuju ulice, a mi svoj život prilagođavamo autu. Nije tako moralo biti, ali se autoindustrija izborila za ovu javnu percepciju.
Lijepo je da imamo puno asfaltiranih cesti. Glupo je da su stalno krcate automobilima pa i nije neka sloboda kretanja. Totalno nepošteno je što nikad nećemo saznati (ne za našeg života) kako bi izgledalo društvo u kojem se osobni transport bazira na nečem drugom npr. biciklima (Amsterdam), vlakovima (Švicarska), mopedima (Indija), metrou (New York).
Auti nas ubijaju. I ove godine u Hrvatskoj očekujemo da će nas na cestama izginuti između 200 i 300.
Od car-manufacturer livreja sviđa mi se zaboravljeni Renault iz 2016. Također, natpis „Honda“ lijepi je ukras na svakom stražnjem krilu. Toyota s onim „potezima kista“ je isto bila najs.
Kad usporedimo duhansku industriju s ova tri malo jača igrača, situacija za team tobacco totalna je pušiona. Svi su u jednom trenutku igrali istu marketinšku igru pod geslom „učini ih ovisnim o tvom proizvodu“ ne birajući sredstva niti pazeći na smrtonosne posljedice, ali samo je duhanska industrija uhvaćena na djelu i obješena na stup srama. Duhanski divovi su fakat ispali luzeri. Odsužili su kaznu, neugodno im je, ajmo im dati drugu priliku u F1.
Vratimo duhanske livreje ne samo zbog estetike nego i u ime slobodnog tržišta. Da moram pitchati ovu ideju pred nekim ljudima u odjelima na „pozicijama“ iskoristio bih taj magični izraz: „slobodno tržište“. Ljudi u odijelima na pozicijama obožavaju taj izraz. Proizvođači cigareta za sebe zapravo mogu reći da prodaju na „slobodnom“ tržištu, za razliku od alkohola, nafte i automobila čije tržište je „namješteno“ tj. potražnja za njihovim proizvodima je inducirana i to kroz desetljeća i desetljeća.
Ako ste pušač, iskoristite slobodu ne kupiti sljedeću kutiju cigareta. Ako ne pušite, imate tu slobodu da nikad niti ne probate.
Postoji samo jedan problem. Kako bi izgledala duhanska livreja u 2025.? Na zadnjem krilu caps-lock „pušenje ubija“, na prednjem krilu „pušenje u trudnoći šteti Vama i Vašem djetetu“, na sidepodu fotografija obdukcije mozga, na pokrovu motora secirana ljudska pluća…
U svakom slučaju moramo trpiti deset ovogodišnjih „novih“ livreja. Ona Duracell baterija na Williamsu ostaje jedino zanimljivo za vidjeti. Svaki pogled na bijeli HP skraćuje život za tjedan dana.
Hvala na čitanju, ć.p.b.
10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Trenutno imamo 21 pretplatnika koji portal čitaju bez reklama!
Najnoviji član kluba je HuMS32.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
“Marlboro” (čita se “Malboro”). ?
Eeeee, čuo sam ja nerijetko i “Maliboro”. ??
Dobar je i drugi dio. ?
Za jednog nepušača (pošto autor kaže “Mrzim cigarete”…., pa pretpostavljam da je nepušač).
Jordan je imao, kad su počeli uvoditi zabrane i ono legendarno “BE ON EDGE”.
Pohvale autoru. ?
5
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Hvala! Da, ne pušim, ali zbog svog starog imam ekstenzivno second-hand iskustvo s cigaretama. Nema ništa dobroga od cigareta, ali me neka od varijacija tog odvratnog mirisa zna podsjetiti na djetinjstvo. Definitivno mixed feelings.
Moj stari je prestao pušiti nakon 30 godina (tempo: 2kutije/dan). Trebalo mu je samo malkice ustrajnosti i moždani udar.
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ako se dobro sjećam imali su i Buzzin’ Hornets :-)
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
za zmiju iz ’97 bitten & hisses. :)
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Imali su Bitten & Hisses, potom Buzzin Hornets, zatim Bitten Heroes, i na kraju Be on edge. Legende.
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ti pokazuješ selektivnu percepciju – svjestan si da su te reklame oblikovale kao klinca, ali sada, kada si imun na njih (ili misliš da jesi), ignoriraš njihov utjecaj na nove generacije. To je egocentričan stav – tvoje nostalgično zadovoljstvo važnije ti je od potencijalne štete za druge. Uz to, djeluješ licemjerno – priznaješ moć reklama na sebe nekad, ali ne želiš priznati da bi im i današnji klinci podlegli. Time pokazuješ nedostatak empatije i društvene odgovornosti, jer gledaš samo vlastiti užitak, a ne širi kontekst.
4
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
100% si u pravu.
Na moju sreću, nikad ne bih ZAPRAVO htio da se vrate cigarete u F1. Taj apsurdni prijedlog iz naslova služi samo za namjestiti si dvije teme na volej: ekonomija F1 i dizajni bolida (teme o kojima bih raspravljao stalno).
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Preheben tekst. Hvala. ??
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Kao bivši pušač mogu reći da se ne slažem s ovim prijedlogom (iako je tekst zanimljiv i dobro napisan).
Jest da nas malo puca nostalgija za Marlboro McLarenom kojeg vozi Senna, ili npr. meni najljepšim West McLarenom kojeg vozi Hakkinen. :)
No, duhan jest zlo i problem, pa je bolje ne reklamirati ga. Ionako preveliki broj ljudi puši, a pogotovo gomila mladih (pa i premladih).
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Super članci ?Što se mene tiče, tko voli nek’ izvoli. Cigarete nisu ilegalne, svi su dobro upoznati s rizicima, tj. nitko više ne misli da su one ljekovite (osim možda kojeg strastvenog teoretičara zavjera) – zašto ih ne reklamirati? Kao da su ova sva vejp smeća s milijun raznih naziva koje ne mogu popratiti nešto zdravija i kao da klinci koji žele biti kul ne žicaju stričeke dobre volje koji će im kupiti kutiju, iako su na njoj prikazane gadosti. U člancima je navedeno više primjera raznih legalnih i štetnih industrija; ako jedan Jack Daniels može biti McLarenov sponzor, onda može biti i neki BAT-ov brend – složit ćemo se da je konotacija žestokog pića u kombinaciji s brzom vožnjom puno gora nego cigarete.
3
1
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Kako reče jedne prilike moj stariji komšija:
Kupim ja kutiju cigara, kad ona (prdavačica na kiosku) meni dala kutiju na kojoj piše “Pušenje uzrokuje impotenciju”.
Ja se lagano vratim i kažem joj da mi da kutiju na kojoj piše “Pušenje uzrokuje rak pluća”.
4
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Slažem se. Gori su ovi vejpovi, snusovi i ostala moderna ?.
Opet nema logike da Velo može biti naljepljen, a Lucky Strike (lupam) ne može.
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Može jedno protupitanje:
Koje su legendarne sheme bojanja (da, ne volim riječ LIVREJE) a da nisu duhanske ili alkoholne tematike ?
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Brawn
Mercedes
Red Bull
Ferari (kategorija za sebe)
… Ima ih puno lijepih, ali ove gore bih stavio u kategoriju “legendarne/ikone”
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
7 up Jordan
Vodafone Mclaren
Beneton iz 1986
Sauber c19
Racing point
4
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Meni su se sviđale, kao što je Testarossa napisao, Red Bull Sauber Petronas livreje, naročito kasnije razdoblje kad su i bolidi bili ljepši.
Jako lijepo su izgledali Telefonica Minardi (limeta) i fora isto Orange Arrows.
I da budem iskren, meni je i Panasonic Toyota bila lijepa. Bijela, sa onim crvenim šarama.
0
0