2015. – Po čemu ćemo pamtiti sezonu iza nas (2. dio)

David Vidović

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

2015. – Po čemu ćemo pamtiti sezonu iza nas (2. dio)

David Vidović

formula1

Na mladima svijet ostaje

Još jedna priča po kojoj ćemo svakako pamtiti 2015. jesu mladi vozači. Nekoliko klinaca je istupilo ove sezone i pokazalo naznake onog čega su sposobni uraditi već u ranim fazama karijere. Prije svega se misli na trojac od kojeg se očekuje da zamjeni asove koji su već na zalascima svojih karijera – Verstappena, Sainza i Nasra.

Jasno je da Toro Rosso, tj Red Bull, u svojim rukama drži jako moćno oružje. Isto se tako čini da je samo pitanje vremena kada će to oružje postati jako bitan faktor u Formuli 1, jer je samo pitanje vremena kada će Verstappen i Sainz prijeći na onaj ‘novi nivo’ i početi bockati vodeće. Već se uveliko i naširoko pisalo i Verstappenovim podvizima prošle sezone, podvizima jednog 17-godišnjaka, sada već punoljetnog. Sainz nije puno zaostajao, čak štoviše 21-godišnjak je po brzini držao korak s Maxom, ali puno tehničkih problema i odustajanja, kao i atraktivnijih pretjecanja Maxa učinila su da Carlos padne u drugi plan, potpuno nezasluženo. Ne dajte da vas ovo zavara, Verstappen se zbilja pokazao boljim ove sezone. U zadnjih 10 utrka samo dva puta nije završio u bodovima, a bilježe se i dva četvrta mjesta u Mađarskoj i SAD-u. Ali ne možemo pobjeći od činjenice da je Sainz tijekom prošle sezone imao čak 7 odustajanja zbog kvara na bolidu, dok u Brazilu nije niti počeo utrku nakon kvara na startnom gridu. S druge strane, Verstappen je samo tri puta utrku završio prije vremena zbog tehničkog kvara, ostala odustajanja su bila njegova greška (Monako, Silverstone). Verstappen je zasluženo osvojio FIA-inu nagradu za novajliju godine, jer je pokazao malo više od bilo kojeg rookieja, ne samo ove sezone, već još od Hamiltona 2007.

Još jedan rookie koji je minule sezone pokazao dostojan talent i nekoliko dobrih vožnji jest nova brazilska nada, Felipe Nasr. Malo je detalja koje pamtimo iz Australije, ali mislim da je svima u sjećanju ostala odlična obrana Nasra koji je većinu utrke držao peto mjesto i na iznenađenje mnogih odolijevao i Red Bullu i Force Indiji. Doduše, kako je sezone odmicala, Sauber je sve više tonuo i bilo je teško držati korak s Toro Rossovim klincima. U kvalifikacijama je 10 puta pobijedio momčadskog kolegu Marcusa Ericssona, za kojeg moramo reći da je također pokazao novo lice prošle sezone i donekle opravdao Sauberov interes nakon jako loše sezone u Caterhamu. Kada su obojica završavali utrke, Felipe je bio bolji čak osam puta, i sezonu je završio s isto bodova koliko i Pastor Maldonado u Lotus-Mercedesu. Za Sauberove standarde, i više nego pohvalno.

Nije rookie, ali mladić na kojem vrijedi držati oko u budućnosti je svakako Daniil Kvyat. Red Bull je još jednom povukao pravi potez i izabrao najboljeg klinca iz svog omladinskog pogona. Daniil ima samo 21. godinu a već ima dvije pune sezone u Formuli 1, dok je prošle sezone osvojio i svoje prvo postolje u karijeri, te nerijetko bio brži od Daniela Ricciarda, da bi na kraju i završio sezonu ispred momčadskog kolege.

Max Verstappen, Carlos Sainz

Max Verstappen, Carlos Sainz

Raspad sredine grida?

Nekoliko godina unazad u Formuli 1 smo poredak neslužbeno dijelili na tri dijela: vrh, sredina i samo dno. U vrhu su bili vodeći, na sredini grida je bilo nekoliko momčadi koje su se redovno borile jedne protiv drugih, i na dnu su bili oni najlošiji. Od početka nove turbo ere čini se da nam jedna stvar postaje jasna, Formuli 1 se dijeli na dva dijela, dok onaj treći isparava i nestaje u okrutnom svijetu financijske premoći. Krajem 2015. sezone na stazi smo imali momčadi koje su u vrhu, i momčadi koje su na dnu, sredine više nije bilo. Ona margina, granica koja je dijelila vodeće od onih koji malo zaostaju je izgubljena, ekonomska kriza unutar Formule 1 je udarila jače nego ikada i preživljavaju samo oni s jako, jako debelim i dubokim džepom. Sitniš više ne igra ulogu, i svatko tko nema golemu količinu novca pada u zaborav. Sauber, Lotus, polako i Toro Rosso i Force Indija, svi padaju na dno u društvo Manora ili imaju probleme s novcem, te ona prepoznatljiva sredina grida se jednostavno gubi.

Sauber je na trenutke u 2015. izgledao kao konkurentna momčad, s preporođenim Ferrarijevim motorom i mladim vozačima, ali čak kada su na stazi izgledali odlično, van nje su izgledali kao amateri. Sjetimo se samo zbrke u Australiji i odlaska na sud u sred vikenda da bi riješili probleme s Van der Gardeom. Sve do subote ujutro nisu niti znali tko će voziti utrku za njih, a Nizozemac se čak i pojavio u paddocku u kombinezonu Saubera.

Lotus je doživio bruku i sramotu u drugom dijelu sezone. Baš kao i sa Sauberom, kada se činilo da su konačno stabilni i kada su osvojili postolje na VN Belgije, došao je hladan i jako bolan šamar. Bili su u tolikim dugovima da nisu mogli niti otplatiti potrebni novac da tijekom vikenda imaju svoje prostore u kojima se vrše intervjui, u kojima osoblje momčadi redovno boravi, gdje se održavaju sastanci i obroci, tzv motorhome. Možda i jedinu dobru stvar u timu su otpisali još ljetos, kada su Palmeru osigurali da vozi prvi slobodne treninge do kraja sezone umjesto Grosjeana, i na taj način doslovno šutnuli Romaina iz momčadi. Međutim, spas za Lotus i sve njegove zaposlenike je došao u pravi čas, kada je izgledalo da cijela stvar propada, francuski gigant je odlučio da povrati staru slavu. Bolji dani se svakako naziru za nekada Lotus, a sada već Renault.

Nažalost, dio ove podjele je bila i McLaren-Honda, koja je pala u ono donje društvo i bit će potrebno naporno penjanje uz duge ljestve da bi se prebacila ravnoteža i McLaren postao dio višeg društva. Ili je možda za Formulu 1 bolje da McLaren napravi tek toliko napredak da oko sebe ponovo okupi sredinu grida, uz novopridošli Haas, Renault i Force Indiju koja je dokazala tijekom prošle sezone da se jako brz bolid može napraviti i uz manjak novca?

hI6EQJy

Pirellijeve mućke

2015. ćemo pamtiti i po uvjetno rečeno skandalima, a glavni akter je bio Pirelli. Početkom sezone se činilo da je Pirelli nastavio gdje je stao 2014. i FIA-i i FOM-u ponovo počeo dostavljati nešto tvrđe gume, doduše upitnih performansi, ali važno je da se trend od prije 2014. ne ponovi. Izgledalo je kao da su svi zadovoljni gumama i tijekom prvog dijela sezone skoro pa da nije ni bilo priče o Pirelliju. Ali zato jedini dobavljač guma za Formulu 1 izbija na sve moguće naslovnice u drugom dijelu sezone, počevši od VN Belgije, pa sve do kraja sezone, Pirelli je bio umješan u brojne polemike i skandale.

Pa počnimo od VN Belgije. Svi znamo priču, stražnje gume tijekom cijelog vikenda rafalno pucaju. Samo čudo je spasilo Rosberga od teškog incidenta u Blanchimontu u petak, a najgora eksplozija i onda koja će odjeknuti nadugo i naširoko se desila na samom kraju vikenda. Vettelova guma puca dok je u bijegu Grosjeanu za postolje, guma koja je pretrpjela više od pola utrke. Ni dan danas nismo dobili konačnog krivca za taj incident, iako smo nakon tog vikenda podijelili krivnju na obje strane, Formula 1 je opet pokazala u kakvom je stanju pa da se za jedan potencijalno tragičan i fatalan incident još uvijek nije pronašao istinski krivac.

Pirelli još nije ni ugasio požar kako treba iz Belgije, a u Italiji je već potpalio novi. Prije vikenda su odlučili da poduzmu akcije kako se scena sa Spa ne ponovi, ali time su stvorili samo još jedan skandal. Određene su granice za tlakove u gumama ispod kojih se nije smjelo ići. Prije utrke su odredili u kojim uvjetima i kada će mjeriti tlakove na bolidima, što su i uradili. A poslije utrke je ipak Hamiltonu ostavljena pobjeda nakon što su suci pronašli da su tlakovi u njegovim gumama prije starta bili ispod dozvoljenog. Izdaleka je smrdjelo na još jednu Pirellijevu mućku. FIA je imala dokaze, imala je očitavanja, ali tijekom rasprave Pirelli je odlučio stati na Mercedesovu stranu, stranu koja je tvrdila da je pritisak u gumama bio manji jer je bolid stajao. Ali ipak ne možemo pobjeći od činjenice da su sudci mjerili i ostale bolide koji su stajali na gridu i svi su se pridržavali pravila.

U Singapuru je ponovo zasmrdilo, ovaj put smrada je bilo još više, jer nitko od službenika se nije izjasnio na pitanje, kako to da je Mercedes nakon, na neki način poklonjene pobjede na Monzi, odjednom pao daleko iza Ferrarija, a od sljedeće utrke je ponovo bio uvjerljivo vodeći? Sumnjivo je bilo svim gledateljima Formule 1 koji su svjesni prljave politike koja godinama vlada unutar sporta i koji znaju da je FIA sklona raznim manipulacijama i kaznama koje nikada ne izađu na vidjelo. Ali ipak, dublje u tu priču ne želim ulaziti, jer kao što sam naveo, nitko od službenika se nije oglasio povodom Mercedesovog kraha u Singapuru.

Tu, naravno, nije bio kraj Pirelliju, bili su upleteni u još nekoliko slučaja, kao na primjer jedina diskvalifikacija u sezoni, ona Massina na VN Brazila, ali tada smo već svi znali da Pirelli ne može dugo bez skandala i da njihovo poglavlje još nije gotovo.

Pirelli

Podrži nas

Zadnji donatori:
DrWho

Top donatori:
Jester
Crash
wapi

Ako cijenite što radimo već 7 godina, podržite nas iznosom po volji ovdje.

David Vidović
Pulsmedia autor
320 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj