Čovjek koji ne zna za predaju

Oktanski koktel

Ante Maras

Prije 3 tjedana 10 min 12 komentara

x2
x2
x1

Neke ljude život mazi i nikad ne dožive teške trenutke, jednostavno život im je med i mlijeko. S druge strane, postoje ljudi na koje konstantno nailaze velike nedaće i problemi, toliko da se čovjek zapita što su toliko zgriješili da ih život niti malo ne mazi. Velika većina ljudi iz takvih životnih situacija se jednostavno ne izvuku i kapituliraju. No nekolicina ipak se ne preda te se izvuku iz takvih situacija, unatoč tome što su mnogo toga izgubili. Jednostavno, kad im život daje limune, oni naprave limunadu. I u Formuli 1 postoje takvi borci, kao što su sir Frank Williams, Niki Lauda i Robert Kubica, no ipak ima jedan koji je možda malo jači borac od njih. Alex Zanardi je možda samo jedan od prosječnih vozača u F1, ali borac u njemu definitivno nije prosječan, što je pokazao nekoliko puta tijekom svog teškog, ali inspirativnog života.

Rođen 1966. godine u Bologni, s 4 godine seli u Castel Maggiore. Njegov život je od ranih dana obilježen tragedijom budući da je njegova sestra Cristina, talentirana plivačica, izgubila život u prometnoj nesreći kad je imao samo 13 godina. U istoj dobi počinje se baviti kartingom, a prvi karting mu je otac napravio od cijevi i kotača kante za smeće. Nastupa u talijanskoj Formula 3 seriji i Formula 3000 s nelošim uspjehom, što mu osigurava testiranje za Footwork.

Debitira u F1 za Jordan 1991. godine u posljednje 3 utrke, na kojima je u 2 došao do cilja, oba puta na 9. mjestu. 1992. godine nastupa za Minardi također na 3 utrke, ali na samo jednu utrku se kvalificira, na kojoj i odustaje. U potrazi za stalnim F1 angažmanom odlazi u Lotus, iako je odradio postsezonsko testiranje za Benetton na kojem je ostvarivao vremena bolja od Michaela Schumachera. No kako mu Benetton nije mogao garantirati mjesto za 1993. jer su potpisali Patresea, Alex Zanardi odlazi u Lotus. Danas smatra da je pogriješio i da je trebao biti malo strpljiviji i prihvatiti mjesto test vozača u Benettona jer bi umirovljenjem Patresea na kraju sezone bio glavni kandidat za mjesto u Benettona za 1994. godinu.

1993. i 1994. odrađuje u Lotusu koji već neko vrijeme nije jedna od velikih momčadi i tijekom 2 sezone osvaja samo 1 bod na VN Brazila 1993. godine. Te godine doživljava prometnu nesreću u kojoj ga je stariji vozač motocikla udario dok je bio na biciklu i pregazio mu lijevu nogu. Unatoč tome, nastupa na VN Njemačke iz koje odustaje. Od VN Belgije te godine pa sve do VN Španjolske 1994. godine se oporavljao od te prometne nesreće. Nakon što je Lotus ugašen, nastupio je na nekoliko utrka Porsche SuperCupa s ne pretjeranim uspjehom.

1995. godine prelazi u CART Series i odrađuje testiranje za Chip Ganassi na Homesteadu. Na testiranju je pokazao dovoljno da potpiše ugovor sa Chipom Ganassijem, unatoč tome što je Mo Nunn, glavni trkaći inženjer momčadi rekao da ga ne potpisuje jer je vjerovao da su Talijani previše skloni greškama. Mo Nunn na kraju nije mogao više biti u krivu jer je Alex Zanardi u svojoj prvoj sezoni završio na 3. mjestu ukupnog poretka s ukupno 3 pobjede i dodatna 3 podija, a već u svojoj drugoj utrci je ostvario pole position, što mu je donijelo nagradu Rookie of the Year. Najpamtljiviji trenutak te sezone za njega je pretjecanje nad Bryanom Herthom na posljednjoj utrci sezone na Laguni Seci kada pretječe Herthu u posljednjem krugu utrke u zavoju Corkscrew. Već sljedeće sezone pokazuje da je vozač za sami vrh budući da je uspio osvojiti naslov, pobijedivši 5 puta i ostvarivši dodatna 2 podija. Ako je itko sumnjao u njegove vozačke sposobnosti, razuvjeren je bio sljedeće sezone u kojoj je dominantno obranio naslov, pobijedivši 7 puta u 19 utrka i sveukupno 15 podija. Inače, Alex Zanardi je u SADu popularizirao takozvane “krafne”, paljenje guma kad se bolid vrti oko svoje osi i to bi najčešće radio nakon pobjede.

Alex Zanardi u Vancouveru, izvor: Flickr

Njegove vožnje u CARTu nisu promakle siru Franku Williamsu i u rujnu 1998. godine potpisuje ugovor za Williams u trajanju od 3 godine. Nažalost sezona 1999. je bila za potpuni zaborav. Uz velike probleme s upravljivošću bolida i manjak vremena za navikavanje na gume s kanalima, nisu ga izbjegli tehnički problemi i poneki bizarni problemi. Naime, tijekom VN Monaka mu je napuklo sjedalo te je unatoč tome utrku završio na 8. mjestu. Također je na VN Austrije doživio probleme s radiom obzirom da mu je radio otkazao poslušnost u 33. krugu. Momčad ga je pokušala pozvati u boks putem ploče na stazi, ali mu je dvaput promakla zbog borbe s Pedrom Dinizom te je na kraju odustao iz utrke jer je ostao bez goriva. Sezonu punu problema i ne baš sjajnih nastupa je završio bez bodova te su on i Williams raskinuli ugovor na kraju godine.

Alex Zanardi u Monzi 1999. godine, Izvor: zep

Iako za 2000. nije imao nikakav angažman, odrađuje 246 krugova testiranja za momčad Mo Nunna, istog onog koji ga nije htio u momčadi Chip Ganassi 5 godina prije. U momčadi su bili zadovoljni te su ga potpisali za 2001. godinu.

Bolid momčadi Mo Nunna nije bio kompetitivan te su 3 plasmana u najboljih 10 bili najbolji rezultat za njega te sezone. No na American Memorial utrci na EuroSpeedway Lausitzu Alexu Zanardiju se dogodio strašan događaj koji će mu iz temelja promijeniti život. Prilikom izlaska iz boksa, naglo je ubrzao te se izvrtio na stazu. Iako ga je Patrick Carpentier uspio izbjeći, nažalost to nije pošlo za rukom Alexu Taglianiju te ga Tagliani udara bočno u prostor između prednjih kotača i kokpita. Od siline udarca gubi noge (jednu na koljenu, jednu na području iznad koljena), a unatoč brzoj intervenciji medicinskog tima, izgubio je dvije trećine krvi. No unatoč svemu, liječnici su mu uspjeli spasiti život nakon operacije koja je trajala 3 sata u sklopu koje su mu amputirali još dodatan dio nogu kako bi mu očistili i zaliječili rane.

Uslijedio je oporavak koji je bio uspješan. Nezadovoljan tada dostupnim protezama za nogu, izrađuje posebne proteze kako bi one izdržale sve izazove utrkivanja. 2003. godine uoči German 500 utrke CART prvenstva, odvozio je simboličnih 13 krugova koje su mu ostale od gotovo fatalne utrke samo 2 godine prije na istoj stazi te uspijeva odvoziti dovoljno brza vremena koja bi mu osigurala start s 5. mjesta u stvarnoj utrci. Iste godine nastupa na utrci europskog touring prvenstva u Monzi za momčad BMW Italy-Spain koju završava na 7. mjestu. Zadovoljan rezultatima, Roberto Ravaglia mu daje stalno mjesto u momčadi za navedeno prvenstvo 2004. godine koje postaje svjetsko 2005. godine dodavanjem dviju ne-europskih utrka. U tom se natjecanju zadržao sve do 2009. godine te uspijeva pobijediti na njih 4, uz to dodavši i nekoliko podija, što je sjajan rezultat za osobu s invaliditetom. U tom prvenstvu je nastupao u posebno prilagođenom automobilu koji mu je omogućavao vožnju uz korištenje proteza. Isto tako je postao prvak talijanskog Superturismo prvenstva 2005. godine s čak 8 pobjeda u 10 nastupa. Poslije je povremeno nastupao u Blancpain GT Seriesu, DTMu, IMSAa prvenstvu i talijanskom GT prvenstvu.

Na njega nisu zaboravili ni u Formuli 1. Krajem 2006. godine nastupa na postsezonskim testiranjima za BMW Sauber koji je za tu prigodu prilagodio bolid za njega na način da su mu sve komande, pa tako i komande kočnice i gasa, bile smještene na samom upravljaču. Nakon testiranja je rekao da iako zna da neće dobiti mjesto u F1 momčadi, sama prilika da vozi bolid F1 je nevjerojatan osjećaj. Također je opisao da je prilikom skretanja koristio samo desnu ruku jer je lijevom kontrolirao gas.

U međuvremenu je otkrio drugu sportsku disciplinu, ručno bicikliranje u kojoj se pedale okreću rukama, a ne nogama. Prva njegova utrka je bila 2007. u sklopu New York maratona te ju je završio na 4. mjestu i to nakon samo 4 tjedna treninga. Tu počinje praktički njegova dominacija u tom sportu, budući da je iste godine osvojio i maraton u Veneciji te maraton u Rimu godinu kasnije, a 2011. godine iz 4. pokušaja osvaja maraton u New Yorku. Uspijeva se kvalificirati na Paraolimpijske Igre u Londonu 2012. godine i uspijeva osvojiti 2 zlata i jedno srebro u 3 različite kategorije ručnog bicikliranja(Road time trial, Road race i Road team relay), a isti uspjeh ponavlja 4 godine kasnije na Paraolimpijskim Igrama u Rio de Janeiru(Road time trial, Mixed Team Relay i Road race). O tome koliko je bio uspješan u ručnom bicikliranju, svjedoči čak 12 osvojenih svjetskih prvenstava ručnog bicikliranja u 4 različite discipline, 5 drugih mjesta u poretku svjetskog prvenstva ručnog bicikliranja u 3 različite discipline te 3. mjesto u poretku svjetskog prvenstva u disciplini Road time trial.

Kada se činilo da ga je krenulo u životu i da su ga sve nesreće ostavile na miru, nažalost ponovno doživljava tešku nesreću. 19. lipnja 2020. godine, na utrci Obiettivo tricolore na državnoj cesti 146 između Pienze i San Quirica na nizbrdici gubi kontrolu nad svojom ručnom biciklom te nalijeće na nadolazeći kamion te je doživio teške ozljede glave i lica, zbog čega je helikopterom prebačen u bolnicu u Sieni. Tri puta su mu operirali glavu, uz pomoć trodimenzionalne tehnologije mu je obavljena rekonstrukcija lica te je neko vrijeme proveo u induciranoj komi . U rujnu iste godine pokazuje znakove interakcije, ali je i dalje bio u ozbiljnom stanju. Dva mjeseca poslije je prebačen u bolnicu u Padovi gdje je bio bliže domu kako bi nastavio oporavak tamo. Krajem 2020. godine vraćaju mu se osjetila vida i sluha te uspijeva neverbalno komunicirati, a u siječnju 2021. godine uspijeva verbalno komunicirati. Oporavljao se u bolnici u Padovi sve do prosinca 2021. kada je pušten na kućno liječenje. Tijekom kućne rehabilitacije, u srpnju 2022. godine, njegovu kuću zahvaća požar izazvan neispravnom instalacijom solarnih panela njegove kuće te je zbog toga hospitaliziran, a u požaru mu je oštećena medicinska oprema za oporavak od nesreće 2 godine prije. Pušten je na kućni oporavak u rujnu iste godine gdje njegov oporavak i dalje traje.

Nerijetko čovjek tijekom svog života doživi neke teške trenutke i situacije u kojima se jako teško oporaviti. No puno češće doživimo nekakve muke koje nam se u tom trenutku, a možda i malo poslije čine jako velikima, iako zapravo nisu. Tako sam i ja imao “teške” trenutke u životu, kao i mnogi od nas, ali onda kad pogledam što je sve proživio Alex Zanardi u svom životu i uspijeva se vratiti s osmjehom na licu, nekako mi moje muke budu minorne naspram njegovih. Ali isto tako on može biti jako dobra motivacija kad smo u teškim životnim trenucima, jer ako se on uspio vratiti nakon svega što je doživio i uspio ostvariti respektabilnu sportsku karijeru, onda mnoge se naše teškoće čine lakše za riješiti. Alex Zanardi je ponovno u teškoj životnoj situaciji, još težoj nego prije, ali znajući njega, uvjeren san da se ne predaje i da će pobijediti, jer u njegovom rječniku, riječ “predaja” nikad nije postojala.


Odgovor

12 komentara

  1. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    👍 Ante
    💪💪 Alex



    6
    6

    0
  2. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    osobno jedan od najdražih vozača.
    reklama iz zlatnih dana:
    https://www.youtube.com/watch?v=UQ-bdbOi06E



    6
    6

    0
  3. Jordan Forever Prikaži

    Veliki borac, nevjerojatna osoba. Sretno Zanardiju u novom oporavku i da konačno ga izbjegnu tragedije.



    6
    6

    0
  4. Aston Martin
    tiptronic Prikaži

    Hvala Ante, neke detalje života Zanardia sam znao i poštovao sam ga zbog njegove nepokolebljivosti i velike životne snage.



    5
    5

    0
  5. Kimi Raikkonen 7
    Pitstop Prikaži

    Fascinantna životna priča



    6
    6

    0
  6. Fernando Alonso
    junior Prikaži

    Što bi rekao Danilo Stojkovic: “ovaj covjek je neunistiv”.
    Zbog ovakvih prica se ponekad zapitas za sve one situacije kad si sebe zalio i bio ljut zbog nekih sitnih zivotnih problema.



    5
    5

    0
  7. Tonykart Prikaži

    Mala napomena, radio je i na karting šasijama (dobro licencne, ali je gore njegovo ime). I Max je testirao u mlađim danima KZ. https://news.verstappen.com/en/gallerydetail/80


    0
    0

    0
  8. Williams
    Davor13 Prikaži

    Kapa do pod na upornosti i vjeri u sebe da može ostvariti zacrtane ciljeve


    0
    0

    0
  9. Nico Hulkenberg
    Zec Prikaži

    Svaka čast na članku, pročitao sam ga s guštom!👏



    1
    1

    0
  10. Monisha Kaltenborn
    monkeyseat Donator Prikaži

    Pogledajte i ovaj dokumentartac:
    https://www.imdb.com/title/tt5231726/


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Reagirajte na ovaj sadržaj:

Novo na forumu Otvori

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.