Lociranje

Treba li mijenjati pravila za dobivanje superlicence?

Piše: Lovro Andraka

Prije 3 tjedana, 6 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 7 minuta

Kompleksna i poprilično stroga pravila za dobivanje superlicence stigla su u središte pozornosti tijekom posljednjih nekoliko dana zahvaljujući velikom interesu Red Bulla za već dosta razvikanim američkim vozačem Coltonom Hertom koji ne ispunjava sve kriterije za natjecanje u Formuli 1 iduće sezone.

Unatoč tome, 22-godišnji Herta nikako nije bezveznjak u svijetu utrkivanja – s 18 godina, 11 mjeseci i 25 dana postao je najmlađi pobjednik u povijesti IndyCara, i to u svojoj tek trećoj utrci, a tri mjeseca kasnije srušio je i rekord najmlađeg osvajača pole positiona. Danas na svom kontu ima sedam pobjeda i devet pole positiona u 64 nastupa. Iz tog razloga mnogi se pitaju koliko su dobra trenutna pravila za dobivanje prava nastupa u Formuli 1.

Što je sve potrebno za superlicencu?

FIA je za sezonu 2016. donijela potpuno nova pravila za dobivanje F1 verzije vozačke dozvole. Povod je bio danas aktualni prvak Max Verstappen koji je ugovor s Toro Rossom za 2015. dobio sa samo 16 godina, u trenutku kada je tek vozio svoju prvu sezonu u Europskoj Formuli 3 te je u zbroju s nastupima na Florida Winter Seriesu imao 39 utrka u juniorskim formulama iza sebe.

To je izazvalo veliku kontroverzu u svijetu F1, a odgovor na taj potez Red Bulla bio je složeni sustav kriterija potrebnih za dobivanje superlicence koji je uključivao dobni kriterij iz sigurnosnih razloga, kriterij iskustva u manjim formulama i F1 bolidu te kriterij performansi, odnosno uspjeha u nižim kategorijama.

Tako je danas teoretski nemoguće srušiti Verstappenove rekorde za najmlađeg vozača u F1 utrci i najmlađeg osvajača bodova jer je on to postavio sa 17 godina, a pravila zahtijevaju minimalnu dob od 18 godina na početku prvog trkaćeg vikenda, kao i vozačku dozvolu, FIA-jinu Grade A licencu te odvoženo barem 80% dviju sezona u kategorijama koje FIA boduje. Vozači se također moraju upoznati s Međunarodnim sportskim kodeksom i Sportskim pravilnikom Formule 1 jer moraju proći ispit o najvažnijim točkama tih dokumenata.

Ključni, a u Hertinoj situaciji koja je i povod ovog članka, sporni kriterij za dobivanje superlicence je sljedeći – vozači koji se prvi put prijavljuju za nju moraju skupiti 40 bodova na temelju konačnih rezultata u prvenstvima za koje FIA dodjeljuje bodove. Za bodove se gledaju tri kalendarske godine koje prethode onoj u kojoj se prijavljuje za superlicencu (na primjeru prijave za 2023. – gleda se period od 2020. do 2022.) ili dvije prethodne godine zajedno s godinom prijave, u slučaju da je taj zbroj veći.

Pandemija koronavirusa utjecala je na organizaciju trkaćih prvenstava i programe mladih vozača, stoga je FIA korigirala pravila i dodala mogućnost da se, ako trogodišnji period prije prijave uključuje 2020. ili 2021., za bodove gledaju četiri prethodne godine iz kojih se biraju tri najbolje, a postoji i mogućnost da se gledaju tri prethodne godine od kojih se izdvoje dvije najbolje zbrojene s godinom prijave. Superlicencu je moguće dobiti i s 30 bodova, no samo u slučaju u kojem FIA prosudi da vozač zbog razloga izvan svoje kontrole ili više sile nije mogao osvojiti 40 bodova dok se natjecao u prvenstvima koja se boduju. Za te vozače, kao i one su ranije imali superlicencu, obavezna je i vožnja nekog F1 bolida trkaćom brzinom na duljini od barem 300 km kroz maksimalno dva dana, no taj dio nije problematičan za ispuniti.

S obzirom na to da je tablica s prvenstvima koja se boduju poveća, ovdje ćemo navesti samo pet “najizdašnijih” prvenstava:

Prvenstvo1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.
Formula 24040403020108643
IndyCar40302010864321
Formula 3302520151297532
Formula E30252010864321
WEC – LMP13024201612108642

Ostatak je dostupan na 60. i 61. stranici dokumenta kojeg možete skinuti ovdje:

Hertin slučaj

Herta trenutno u svakom slučaju ovisi o (ne)milosti FIA-je. S obzirom na to da se prijavljuje za superlicencu 2023., period koji mu se boduje proteže se od 2019. do 2022. godine. Herta se cijelo to vrijeme natjecao u IndyCaru, uz nekoliko nastupa na utrkama IMSA prvenstva koje ionako donosi bodove samo za prvih pet u konačnom poretku.

GodinaPrvenstvoPlasmanSL bodoviF2 ekvivalent
2018.Indy Lights2.4 (12)
2019.IndyCar7.48
2020.IndyCar3.2040
2021.IndyCar5.820
2022.IndyCarmax. 8.0, 1, 2 ili 30, 3, 4 ili 6
Značajni rezultati Coltona Herte od 2018. godine do danas

Ovogodišnja sezona IndyCara još ima jednu utrku do kraja, no Herti svakako neće donijeti nikakve bodove jer može biti najviše osmi, što mu ne ulazi u tri najbolja konačna rezultata. Herta će imati 32 boda, a da se prijavi ove godine – što podrazumijeva da mora nastupiti na barem jednoj F1 utrci ove godine – mogao bi doći do 40 bodova kada bi mu se priznala sezona 2018. u Indy Lightsu. Zbog premalog broja natjecatelja (FIA-jin minimum za pune bodove je 16), dodjeljuje se samo 30% bodova za tu sezonu, stoga bi se tu mogao iskoristiti dio pravilnika koji spominje višu silu i stvari izvan kontrole; broj natjecatelja definitivno nije nešto u Hertinoj kontroli.

Međutim, ta godina može mu se računati samo ako mu AlphaTauri omogući nastup na utrci ove godine. Bodovi se mogu skupiti i nastupima na prvom slobodnom treningu, što Herta može jer je za to potrebno 25 skupljenih bodova, no za svaki trening dobije se jedan bod – i da vozi sve treninge do kraja sezone, što nije baš izvedivo u praksi, opet bi mu nedostajao jedan bod jer ima samo sedam trkaćih vikenda do kraja.

U posljednjem stupcu tablice izračunati su Hertini bodovi u teoretskoj situaciji u kojoj IndyCar vrijedi jednako kao i Formula 2 – iako je IndyCar najviša američka kategorija jednosjeda, po performansama je blizu F2, stoga se može reći da je pravedna usporedba. Već samo treće mjesto iz 2020. bilo bi mu dovoljno za dozvolu za F1, a ukupno bi imao 68 bodova.

Sustav nije loš, ali ima prostora za poboljšanje

Načelno, ovako rigorozan sustav dobivanja prava na natjecanje u F1 je dobar. Najviši rang motosporta ionako ima vrlo ograničen broj mjesta, stoga je sve što sprječava ulazak antitalentima s viškom novčane podrške iza sebe pozitivno. Vozači platiše poput Nicholasa Latifija, Guanyua Zhoua i Nikite Mazepina pronašli su put do F1 i s takvim sustavom u zadnjih nekoliko godina, pritom su svejedno izgurali neke talentiranije vozače, ali su isto tako morali ostvariti neke kvalitetne rezultate u juniorskim kategorijama. Bez ovih pravila zasigurno bismo imali priliku vidjeti bisere poput Seana Gelaela, koji je testirao za Toro Rosso, ili Roya Nissanyja, koji je već godinama test vozač Williamsa, u trkaćem sjedalu F1, a ovako unatoč izdašnim budžetima nisu mogli dalje od F2 i pokoje F1 vožnje.

Sustav je dobar i za kvalitetne vozače – postepen razvoj kroz juniorske kategorije daje im koliko-toliko vremena da prikupe vrijedno iskustvo u utrkivanju formulama, bez da preskaču razine. Određene sitnice svakako bi se mogle korigirati.

Situacija Coltona Herte pokazala je manjkavost po pitanju vrednovanja nekih kategorija. Nepravedno je da se prvenstvo poput IndyCara tretira poput juniorske serije, odnosno da čak nosi manje bodova od F2. Jedno je natjecati se protiv mladih i jednako (ne)iskusnih vozača u F2, a sasvim je drugo dijeliti stazu s dokazanim prvacima koji ne samo da se natječu, nego i godinama pobjeđuju u toj kategoriji. Herta je nedvojbeno mogao odraditi bolji posao ove sezone i u trenutnom sustavu zaraditi superlicencu, no činjenica je da se seniorsko prvenstvo ne bi trebalo nalaziti u istom košu s prvenstvima namijenjenima isključivo mladim vozačima. Dokazivanje u takvoj kategoriji trebalo bi vrijediti barem nešto više.

Da ukratko odgovorim na pitanje iz naslova – da, ali ne previše. U 20 F1 bolida trebalo bi sjediti 20 najboljih vozača na svijetu, a da bi se to ostvarilo, potrebno je probrati velik broj talentiranih vozača. Njih ima puno i u tih 20 mjesta stanu samo najbolji od najboljih, stoga je strogi kriterij uspješnosti itekako potreban da bi se približili tom idealu.

Komentiraj

6 komentara

  1. slažem se sa svime napisanim.
    nisam za pravljenje iznimke, ali bi trebalo u budućnosti indycar bolje vrednovat.
    nije ova priča od danas. i o’ward i alonso su prije ukazivali na podcjenjenost indycara u bodovanju za superlicencu.



    8

    0
  2. Pierre Gasly
    jenson Donator Prikaži

    Odlična kolumna. Mislim da je jedini razlog što Indycar ne donosi više bodova to što nije pod FIA-om. Već dugo vremena nije nitko iz Indycara prešao u F1, pa bi bilo zanimljivo vidjeti Hertu.



    7

    0
  3. Ne znam kako bi se Dixon, Power, Newgarden, Pagenaud & Co. (ranije Castroneves, Kanaan,….) snašli u F1, ali znam da su Ericsson i Grozni bili F1 vozači (Ericsson nije ništa pokazao u F1, Grozni opet koliko-toliko jeste), pa preko bare imaju prosječne rezultate (dobro, Ericsson je ove godine vrlo dobar, bio je vodeći određen dio prvenstva, malo ga je pomazilo na Indy500 gdje se dijele dupli bodovi i još uvijek ima teoretske šanse za naslov), tako da mislim da bi pomenuti likovi imali mjesta u F1, pa prema tome i Herta.
    Bilo je nekih (koji su preko bare došli nazad u F1) koji se nisu baš pokazali (Bourdais,…), a bilo je nekih koji su imali zapažene rezultate (Villeneuve, Montoya,…).
    Takođe, mislim da su gore navedeni ipak malo “teža” (u najlošijem slučaju podjednako teška) konkurencija Herti, nego što su Doohan, Lawson (nek se @Krstas ne naljuti), Vips, Pourchaire, Armstrong,…. to bili Piastriju ili Drugovichu (prošlogodišnji, i 99,9% ovogodišnji prvak F2).
    Ovdje FIA vrši priličnu protekciju F2 (i F3) u odnosu na Indycar.
    Indycar bi trebao biti vrednovan isto kao i F2.



    8

    1
  4. Pirelli Intermedium
    crofessional Donator Prikaži

    Lovro pohvale na odličnoj kolumni. Sve vrlo jasno pojašnjeno i popraćeno tablicama!
    Svi mi manje/više baratamo englenskim, ali kad jednom pročitas na “našem” sve odmah sjedne.



    6

    0
  5. Jedan članak – treba li mijenjati pravila u sredini sezone bi bio zanimljiviji!

    Ferrari je sa novom direktivom okoi podnice izgubio pola sekunde i pojavio se Mercedes…

    Samo savjet sa članak; članak koji bi imo jako puno komentara!



    7

    1

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Italija: Radio komunikacija Sainz-Ferrari

Radio transkript // Ante Vetma

Riccardo AdamiFive minutes, five minutes Three minutes All on medium apart from five starters on softs, included Verstappen at the front Closest soft starter is Ocon on soft, Ocon on soft, P14 Carlos SainzWho is on softs, Charles, Max, Ocon… George as well And De Vries Pit-limiter on, and focus on the lights Last car is on the grid Utrka kreće Checo 0,2s behind You are doing a good job, DRS...

Per Enzo

Oktanski koktel // Ante Maras

14081988, datum koji je duboko urezan u Ferrari i koji označava kraj jedne ere Ferrarija i početak jedne nove To je datum smrti Il Commendatorea, dan kad je ovaj svijet napustio Enzo Ferrari, jedan od najvećih ljudi svijeta autoindustrije i motosporta, a možda i najveći Sukladno njegovim željama, vijest o njegovoj smrti je objavljena dva dana poslije, kako bi "nadoknadio" zakašnjenje koje je nastalo prilikom prijave datuma njegovog...

Treba li mijenjati pravila za dobivanje superlicence?

Lociranje // Lovro Andraka

Kompleksna i poprilično stroga pravila za dobivanje superlicence stigla su u središte pozornosti tijekom posljednjih nekoliko dana zahvaljujući velikom interesu Red Bulla za već dosta razvikanim američkim vozačem Coltonom Hertom koji ne ispunjava sve kriterije za natjecanje u Formuli 1 iduće sezone Unatoč tome, 22-godišnji Herta nikako nije bezveznjak u svijetu utrkivanja - s 18 godina, 11 mjeseci i 25 dana postao je najmlađi...

Još kolumni