Kontra mraku, kontra G-sili

Kako je briljantan sport posrnuo u elektronsku kanalizaciju

Piše: Ante Vetma

Prije 1 mjesec, 10 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 7 minuta

Što se dogodi kad uđete u “meta svijet”, u virtualno, ono što nije opipljivo, nema realne odnose nego je rezultat vaše ili tuđe mašte? Kratak odgovor? Isto što se dogodi s balonom od sapunice. Opširniji odgovor? Hajdemo nakratko u suludi svijet virtualne realnosti (kakav oksimoron, virtualna realnost!) kroz prizmu Formule 1.

Više je i Bogu i vragu dosadilo prigovarati na društvene mreže, a sad se polako klonimo i kritiziranja “woke” pokreta, društveno pravednih tlačitelja i sličnih kreatura. Shvatili smo, u redu, radi se o manjini koja je ekstremno agresivna i zbog toga nam se čini da su relevantniji nego što jesu. Kao što je bilo naporno svjedočiti njihovom vrištanju, sad postaje naporno svjedočiti vrištanju onih koje to previše dotiče, bespotrebno. No, po dobroj staroj navici – Formula 1 u online trendovima redovito kasni, pa je tako popušila par Twitter-fora i na bizarno težak način shvatila kako je pametnije držati se po strani i ne ispravljati svjetsku nepravdu nego, tko bi rekao, držati se sporta. Ili se barem možemo nadati da je to shvatila. Ali, idemo redom.

Prva priča

Prije par mjeseci društvena mreža imena Twitter primijetila je 20-godišnjeg mladića, strastvenog navijača Lewisa Hamiltona, koji je ispričao svoju jezivu životnu priču. Dečko je jednostavno izvukao krive karte – u ranoj dobi je obolio od karcinoma, a nakon što se nedavno proširio na druge dijelove tijela – morao se suočiti s činjenicom da mu nije preostalo još puno od života. Kao da to nije dovoljno, u srpnju ove godine je doživio i ozbiljnu prometnu nesreću.

Društvene mreže, unatoč svemu, još uvijek mogu strašno brzo prenijeti informacije od osobe A do osobe B, i ta se njegova priča brzo raširila i došla do osobe C, odnosno, do administratora Mercedesovog Twittera. Ekipa je proučila njegovu situaciju i odlučili su se pokrenuti i pružiti mladiću priliku da posjeti njihovu tvornicu u Brackleyu.

Dva dana kasnije, na Twitteru je objavljeno da je mladić preminuo, na što su iz Mercedesa napisali:

“Duboko smo rastuženi viješću da je naš navijač i prijatelj momčadi jučer preminuo. Uvijek smo osjećali njegovu pozitivnu energiju i podršku. Čast nam je bila ugostiti ga u Brackleyu u nedjelju tijekom Velike nagrade Mađarske. ❤”

Druga priča

Dvije djevojke, navijačice Aston Martina i Sebastiana Vettela, doživjele su na Velikoj nagradi Austrije veliku neugodnost kad ih je skupina muških navijača verbalno zlostavljala. Seksizam, homofobija i rasizam nisu pojmovi s kojima se valja šaliti, a posebno nije ugodno kad su njihove žrtve dvije nedužne mlade djevojke.

Opet, dobrom rukom društvenih medija – priča je došla do administratora Aston Martina koji je povukao potrebne konce i doveo cure u garažu da se fotografiraju i upoznaju Sebastiana Vettela. Nije zacijelilo bolne rane, ali je sigurno pomoglo da vikend zapamte po dobrom, umjesto po onom što se događalo na tribinama. To je maksimum što je Aston Martin mogao učiniti.

Mali problem…

…leži u tome da su i jedna i druga priča lažnjaci, namještaljke. Lewisov “bolesni” 20-godišnji navijač je zdrav 28-godišnjak koji nije imao automobilsku nesreću, ima suprugu i dvoje djece, ali ga je želja za minutom slave, pohlepa ili tko zna što treće ponukalo da na ovako jeftin način dođe u Mercedesovu garažu. Osoba koja je posumnjala u sve i koja je prepoznala njegovo psihopatsko ponašanje kontaktirala ga je s nepovezanom temom i pokazalo se da je živ i zdrav. Ups!

Cure iz boksa Aston Martina su, kako se kasnije ispostavilo, jednostavno željne pozornosti koje su na najjeftiniji mogući način htjele dobiti što je moguće više. Čega? Bilo čega. Može lajk, share, a u najboljem scenariju može i poziv ekipe i fotografiju s vozačem. Bilo što, osim njihovog običnog, dosadnog, irelevantnog života (kako bi vjerojatno zaključio neki amater psiholog). Nažalost po njih, takve smicalice po definiciji ne rade pretjerano bistre osobe, pa shodno tome – ni varanje nije baš uspješno ni promišljeno. Tako je vrlo brzo otkriveno da su taktiku izazivanja i traženja nevolje iskoristile i na koncertu Harryja Stylesa i na utrci u Silverstoneu. Sve što je trebalo da bi plan uspio je jedan član ekipe koji će biti dovoljno naivan i uporan da progura priču o maltretiranju, te inertan ostatak ekipe koji će tu priču popušiti. U slučaju Aston Martina, to obavlja njihov “information officer” Matt Bishop.

“Dugo sam kontaktirao s dvije žene koje smo pozvali. Nema sumnje da su bile redovito seksualno napadane. Nažalost, nitko im nije vjerovao. Ali, svako online zlostavljanje je pogrešno, uključujući i ove koji im nisu vjerovali. Možemo li to sad zaustaviti, molim vas?”

Matt Bishop, Aston Martin

Lekcija naučena?

Jasno je svima da isprazne geste Aston Martina u korist nasumično odabranih “žrtvi” nisu zaustavile zlo u svijetu. Naprotiv, relativizirale su problem i unijele dodatno nepovjerenje prema stvarnim žrtvama. Tko bi rekao – Twitter je učinio veću štetu nego korist. Dobro jutro, dragi social-media-administratori!

Unatoč svemu, ekipe i dalje zubima i noktima drže društvene mreže i pokušavaju biti bliske navijačima, odnosno, potencijalnim kupcima. Međutim, umjesto da se malo potrude i ponude dodatan sadržaj (jer su oni kao ekipe zapravo jezgra sporta, a time i primarni izvor sadržaja!), publicitet će se radije potražiti preko par memova i pokojim paddock-passom. Ako baš vi želite tu VIP ulaznicu – ili ćete platiti 4000 dolara ili ćete odglumiti najveću moguću žrtvu koje se možete dosjetiti. I preporuka je da požurite, jer tu negdje iza ugla stiže ekipa s vlasnikom koji ima muda pokazati srednji prst svim ovim licemjernim pokretima i narugati se svim “information officerima” koji ispravljaju nepravdu dijeleći plastične tratinčice za ubosti u košulju po paddocku. Zvuči optimistično, ali ta ekipa mora doći uskoro jer, kad ludilo izgleda da je na vrhuncu – mora da mu je onda i kraj blizu. Neka se ta ekipa voza po začelju, nek glumi Minardi s crnim bolidom bez logotipa i sponzora, ali neka u filozofiji bude lider, a ne follower. S obzirom na to da se sponzori boje reakcija ovih istih likova poput protagonista prve i druge priče – vjerojatno bi se ta fiktivna ekipa onda morala odlučiti na crowd-funding model financiranja. Ali, moj dolar imaju. Radije dajem njima nego ovima kod kojih vlada inflacija kukavičluka, rekao bi Kundera.

Možda su u oba slučaja glavni akteri samo trebali iskreno reći svoje planove Mercedesu i Aston Martinu, pa bi ih ekipe, vidjevši koliko su poremećeni, svejedno ugostili da se fotografiraju, da im barem malo olakšaju tešku svakodnevicu. Ili, alternativno, možda bi društvene mreže trebalo početi uzimati za ono što jesu – elektronska kanalizacija. Da na takve jeftine fore padne bilo tko drugi, ajde. Ali, od F1 ekipe se očekuje nešto viši standard, kako u tvornici i garaži, tako i za ekranima smartfona.

Komentiraj

10 komentara

  1. Bravo.. potpisujem! Na žalost, danas se nikom ništa ne smije reć… Samo neka PR sranja, gluma i preseravanje. Ne daj bože neku graničnu izjavu dat… 800 udruga se digne na zadnje noge. Svi su woke, svi su tolerantni i multi-kulti, ovo-ono…
    Nadam se da i to ima svoj kraj



    18

    1
  2. Tricolore Gorila
    Zendo Prikaži

    Ah, problem je šireg konteksta, ali nismo ni sami svjesni koliki smo konzumenti istih “meta-servisa”, iako sebe uvjeravamo da korištenje istih držimo pod kontrolom.
    Trebaju da nam pruže zadovoljstvo poput kakvog dobrog automobila koga nemamo čime kupiti



    4

    0
  3. Interesantan tekst koji podsjeća da među nama uvijek ima debila kojima nedostaje nekih sklopova u glavi. Radi takvih par, uvijek ispašta cijela sredina. Bilo da se radi o razredu, internetskom forumu, momčadi, prometu… tj. bilo kakvoj grupi ljudi.
    Woke je smo jedna u nizu trendovskih spika, baš me zanima što je slijedeće…
    Meni je živa sprdnja She Hulk serija. Hulk znači veliko, glomazno, mrga i pere ga agresiva. Onda naprave žensku verziju radi te woke spike gdje nju naprave da i u zelenom izdanju izgleda vitko, mršavo, zgodno… da ne kažem sexy. Pa kao i Barbie nabija komplekse bucmastijim curicama. Bravo za woke.



    7

    1
  4. Pirelli Intermedium
    crofessional Donator Prikaži

    Zanimljiva tema, vrijedna pisanja.
    Činjenica je da pojavom DTS serijala i nove malde generacije vozača, F1 postala globalno megapopularan sport i samim time bazen inspiracije za sve vrste online sadržaja.
    Razno razni memovi, clickbate “članci”, izjave nerelevantnih ljudi koji potpiruju rivalstva/sukobe, nepotrebno analiziranje svake objave vozaca i traženje nepostojećeg humora, zagovaranje nepostojeće browmanse (ili kako se piše) između njih i ostali “shit” koji je nama istinskim fanovima danas neizbježan….
    No ako se dublje analizira… taj sav sadržaj zbilja privlači mase ljudi. Danas se “lajkovi”na te “shitove” broje u stotinama tisuća, a to su stotine tisuća konzumenata sadržaja i stotine tisuća potencijalnih kupaca novih sadržaja, što nikako nije zanemarivo…. Pa iako djeluje da je momčad popit MB ili AM “popušila foru” uvijek ostaju te stotine tisuća fanova kojima je to bio dirljiv trenutak (wholesome moment), a “prava” ih istina baš nimalo ne zanima.
    Da ne završim u tom negativnom tonu, u tom silnom sadrzaju ima i mnogo zanimljivih tema, tehnickih detalja o bolidima, 3D vizualizacija, mnoštvo podcastova i ostalog kvalitetnog sadržaja. Drago mi je da se i izvstan komičar Conor Moore uključio u praćenje F1. To može biti dobar primjer kako na duhovit, ali kvalitetan način približiti sadržaj F1 novoj bazi fanova, bez potrebe da se netko nađe uvrijeđen!



    7

    1
  5. Michael Schumacher
    27Ferrari28 Donator Prikaži

    Šteta, F1 je mogla biti “prst u oko”, al nažalost malo se pogubila u svojem traženju svog mjesta u novoj eri, publike i profita.



    5

    1
  6. Ne slažem se.

    Nisu problem samo društvene mreže. Sve na internetu je podređeno lajku, kliku, čitanosti i patološkoj potrebi za pažnjom konzumenata i nevidljivih lica iza ekrana.

    Kvalitetan sadržaj nema publiku koja može održivo financirati takve projekte jer je attention span sve kraći i kraći, a ljudi vole dramu i zabavu. Prevara je bilo i bit će ih, vidjeli ih na internetu, kod lokalnog političara ili u mesnici kad ti podvale salo pod meso.

    Ova dva slučaja neće niti malo naštetiti Formuli 1, niti je učiniti manje briljantnom. Zapravo, ovo ni nema veze s Formulom 1 i utrkivanjem. Neki su naučili lekcije, neki nisu, a već sutra će se na slike profila stavljati nečije nove zastave u znak podrške i svijet ide dalje.



    7

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Italija: Radio komunikacija Sainz-Ferrari

Radio transkript // Ante Vetma

Riccardo AdamiFive minutes, five minutes Three minutes All on medium apart from five starters on softs, included Verstappen at the front Closest soft starter is Ocon on soft, Ocon on soft, P14 Carlos SainzWho is on softs, Charles, Max, Ocon… George as well And De Vries Pit-limiter on, and focus on the lights Last car is on the grid Utrka kreće Checo 0,2s behind You are doing a good job, DRS...

Per Enzo

Oktanski koktel // Ante Maras

14081988, datum koji je duboko urezan u Ferrari i koji označava kraj jedne ere Ferrarija i početak jedne nove To je datum smrti Il Commendatorea, dan kad je ovaj svijet napustio Enzo Ferrari, jedan od najvećih ljudi svijeta autoindustrije i motosporta, a možda i najveći Sukladno njegovim željama, vijest o njegovoj smrti je objavljena dva dana poslije, kako bi "nadoknadio" zakašnjenje koje je nastalo prilikom prijave datuma njegovog...

Treba li mijenjati pravila za dobivanje superlicence?

Lociranje // Lovro Andraka

Kompleksna i poprilično stroga pravila za dobivanje superlicence stigla su u središte pozornosti tijekom posljednjih nekoliko dana zahvaljujući velikom interesu Red Bulla za već dosta razvikanim američkim vozačem Coltonom Hertom koji ne ispunjava sve kriterije za natjecanje u Formuli 1 iduće sezone Unatoč tome, 22-godišnji Herta nikako nije bezveznjak u svijetu utrkivanja - s 18 godina, 11 mjeseci i 25 dana postao je najmlađi...

Još kolumni