Oktanski koktel

Starački domovi F1 vozača: TV lica

Piše: Ante Maras

Prije 2 mjeseci, 1 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 8 minuta

Dolazimo do kraja našeg serijala o putevima kojima krenu F1 vozači nakon što napuste kraljicu motorsporta. Za razliku od prijašnjih dijelova, u ovom ćemo se dotaknuti onih vozača koji su upravljač bolida zamijenili mikrofonom i slušalicama te postali komentatori i stručni analitičari TV kuća po pitanju Formule 1.

Dobitna kombinacija za obje strane: televizijske kuće dobivaju vrhunske stručnjake koji svojim analizama i znanjem približavaju sport svima nama pred malim ekranima, a vozači dobivaju šansu ostati relevantni u svijetu F1 i na pomalo drugačiji način dalje nastavljati svoj odnos s voljenim sportom. Naravno, najviše bivših F1 vozača u televizijskim vodama je s područja Ujedinjenog Kraljevstva, ali daleko od toga da su samo oni zastupljeni te također postoje mnogi bivši vozači iz drugih država koji svoje znanje stečeno u F1 rado dijele s gledateljima ispred malog ekrana.

Martin Brundle

Zasigurno najpoznatiji i vjerojatno najbolji komentator među F1 vozačima svoj komentatorski put je započeo pokraj Murraya Walkera 1997. godine, odmah po umirovljenju iz F1 u kojoj je vozeći za Tyrrell, Benetton, Brabham, Ligier, McLaren i Jordan osvojio 9 podija i 98 bodova. Mnoge je osvojio svojom stručnošću, za britanske standarde iznimnom nepristranošću. Tome svjedoči činjenica da je za mikrofonom već 25 godina unatoč promjenama vlasnika TV prava na F1. Od ITV, preko BBC-a sve do SkySportsa – zajednički nazivnik je upravo Brundle. U 25 godina je mikrofon dijelio s Murrayom Walkerom, Jamesom Allenom, Jonathanom Legardom, Davidom Coulthardom i Davidom Croftom s kojim surađuje od 2012. godine do danas. Iako ga sve češće mijenjaju i drugi bivši vozači F1, bilo bi ga ugodno slušati još dugi niz godina.

Button, Brundle, Horner
Button, Brundle, Horner

David Coulthard

Najjači jawline Formule 1, Škot koji je za upravljačem Williamsa, McLarena i Red Bulla ostvario 13 pobjeda i 62 podija te postao viceprvakom 2001. godine, također nije odolio mikrofonu te je od svog umirovljenja 2008. godine aktivan kao stručni komentator i analitičar mnogih TV kuća, specijaliziranih časopisa i novina. Od 2008. do kraja 2015. godine je za BBC Sport djelovao kao stručni analitičar, a 2011. godine je komentirao uz spomenutog Brundlea. Od 2016. komentira utrke za Channel 4 nakon što je BBC Sport izgubio televizijska prava. Zanimljivo, bio mu je ponuđen posao voditelja Top Geara uz Eddiea Jordana, no na kraju do toga nije došlo jer je Channel 4 dao iznenađujuće dobru ponudu, po njegovim riječima.

John Watson

Poznati vozač iz Sjeverne Irske nakon dobre karijere u F1 u kojoj je za upravljačem Surteesa, Lotusa, Penskea, Brabhama i McLarena ostvario 5 pobjeda i 20 podija također se okušao u komentatorskim vodama, u kojima je i dan danas. Od 1989. do 1996. je komentirao utrke Formule 1 na Eurosportu u paru s Andrewom Marriottom, Richardom Nicholsom, Allardom Kalffom i Benom Edwardsom te 2002. godine s Benom Edwardsom je komentirao F1 na Sky Sports Pay Per View F1+ kanalu što nije dočekano s oduševljenjem te je taj kanal ugašen godinu poslije.

I danas, sa 76 godina na leđima se aktivno bavi komentiranjem utrka, točnije komentira utrke prvenstva GT World Challenge Europe zajedno s Davidom Addisonom. Iako se općenito smatra da je Murray Walker vrhuška komentiranja F1 utrka, John Watson je, po mom skromnom mišljenju, odmah uz njega s Brundleom. Watson ima gotovo pa idealnu kombinaciju razumijevanja sporta i znanja o sportu te sposobnosti animiranja publike da i dosadnu utrku napravi zanimljivom.

Foto: Raimund Kommer

James Hunt

Najveći playboy u povijesti Formule 1 se ubrzo po umirovljenju uhvatio mikrofona te zajedno s Murrayem Walkerom činio najpoznatiji komentatorski par 13 godina sve do svoje smrti. U svom prvom ozbiljnom nastupu na VN Monaka 1980. godine je tijekom utrke stavio preko Walkerovog krila svoju nogu koja je bila u gipsu te popio dvije boce vina tijekom prijenosa utrke. Kako su dijelili jedan mikrofon kako ne bi jedan drugom upadali u riječ, ali to je dovelo do nekih komičnih situacija, kao što je Huntovo hvatanje Walkera za ovratnik budući da je Walker produžio s komentiranjem, na što je Walker uzvratio stisnutom šakom prema licu Jamesa Hunta te Huntovo lomljenje mikrofona kad ga je pokušao uzeti iz ruku Murraya Walkera.

Poznat po oštrijem humoru i neustručavanju u kritiziranju mnogih vozača, ponekad i na osobnoj razini, stekao je mnoge fanove. Najčešće žrtve su mu bili backmarkeri – Patrese, de Cesaris, Alliot i Jarier, za kojeg je rekao da je mentalno na razini desetogodišnjaka te da bi ga trebalo suspendirati zbog jer je takav kakav je. Također je bio protivnik apartheida te je bojkotirao komentiranje utrka F1 u JAR-u. Kad više nije mogao provoditi tu politiku, plaću zarađenu od komentiranja utrka u JAR-u je donirao udrugama koje su se borile protiv apartheida. Ikona za volanom bolida F1 te podjednako velika za mikrofonom.

Foto: Anefo

Marc Surer

Iako su Britanci dali najviše bivših vozača komentatora F1 utrka, daleko od toga da s druge strane La Manchea ne postoje bivši F1 vozači koji su se uhvatili istog posla. Oni koji su odrasli u Njemačkoj, Austriji ili su hvatali njemačke programe, najviše pamte komentatorski dvojac Jacques Schulz i Marc Surer sa DSF-a koji je poslije postao Premiere te je danas poznat kao Sky Deutschland. Potonji je bio solidan vozač F1 tijekom prve polovice 80-ih godina koji je svoju F1 karijeru morao prekinuti zbog teške nesreće na ADAC Hessen reliju 1986. godine u kojoj je poginuo njegov suvozač Michael Wyder. 1996. godine se pridružuje Jacquesu Schulzu u tadašnjem DSF-u te je to partnerstvo trajalo sve do VN Brazila 2012. godine koja je slučajno bila i posljednja utrka Michaela Schumachera u F1.

Foto: 35mmMan

Jonathan Palmer

Bivši vozač za RAM, Zakspeed i Tyrrell, osvajač Jim Clark kupa (prvenstvo unutar F1 prvenstva za bolide s atmosferskim motorima tijekom turbo ere) te otac Jolyona Palmera, također se uhvatio mikrofona te je komentirao utrke F1 uz Murraya Walkera nakon smrti Jamesa Hunta 1993. godine sve do kraja 1996. godine kada BBC gubi TV prava na F1. Prije toga je za BBC bio reporter s pit-lanea te intervjuirao razne vozače i ljude uključene u F1. Poslije je prešao na CBC gdje je komentirao VN Kanade.

Foto: richardrandle

Jolyon Palmer

Sin Jonathana Palmera i bivši Renaultov vozač koji se tijekom 2 sezone u F1 nije pretjerano proslavio svoju sreću je pronašao u novinarstvu vezano za F1 gdje je postao iznimno cijenjen zbog svog znanja, jedinstvenog pristupa publici i pristupu manje poznatim stvarima u modernoj F1. Prvotno je počeo komentirati za BBC Radio 5 a poslije je također pisao kolumne poslije svakog trkaćeg vikenda za BBC. Široj publici je poznat po detaljnoj analizi incidenata u kojoj daje svoje mišljenje i objašnjenje za svaki od njih koristeći sve dostupne kamere. Također ga se može vidjeti uz Willa Buxtona na F1 TV platformi, a s njim je vodio i analizirao predsezonska testiranja u Barceloni 2020. godine.

Foto: Takayuki Suzuki

Anthony Davidson

Ne tako uspješan u F1 koliko u utrkama izdržljivosti (2 puta na podiju u Le Mansu i prvak WEC-a 2014. godine), kao i mnogi bivši vozači prije njega se upustio u svijet F1 novinarstva, a prvi novinarski posao bio mu je komentiranje F1 utrka na BBC Radio 5 stanici uz Davida Crofta. Od 2012. godine je dijelom Sky Sportsa te komentira slobodne treninge, a 2017. je mijenjao Paula di Restu na mjestu komentatora za VN Mađarske budući da je ovaj morao uskočiti umjesto Felipea Masse za upravljač Williamsa. Zanimljivo je u toj situaciji da je di Resta već bio dogovoren kao komentatorska zamjena za Martina Brundlea koji je bolovao od slične bolesti kao i Felipe Massa.

Foto: Nicolas Garcia

Christian Danner

Kad netko spomene u istoj rečenici njemački RTL i Formulu 1, prvo što mi pada na pamet uz Krombacherov radler je Kai Ebel, poznato njemačko TV lice koji je postao poznat po šarenim odjevnim kombinacijama, sjajnim reportažama s pit-walla i unikatnim pristupom svom poslu. Druga asocijacija mi je Christian Danner, sjajan komentator koji je od 1998. zajedno s Heikom Wasserom činio sjajan komentatorski par iznimnog znanja kojeg je Danner stekao tijekom ne baš tako uspješne F1 karijere te osjetno uspješnije karijere u DTM-u. Iako u osjetno manjem opsegu nego prije, još uvijek su njih dvojica s nama na malim ekranima. Također je 1999. godine osvojio nagradu Deutsche Fernsehpreis u kategoriji najboljeg prijenosa sportskog događaja uživo.

Foto: Martin Lee

Honourable mentions:

  • Karun Chandhok (SkySportsF1)
  • Damon Hill (SkySportsF1)
  • Nico Rosberg (SkySportsF1, SkySports Deutchland, RTL Formel 1,SkySports Italia)
  • Johnny Herbert (SkySportsF1)
  • Ivan Capelli (RAI)
  • Paul di Resta (SkySportsF1)
  • Emanuele Pirro (RAI)
  • Clay Regazzoni (RAI)
  • Marc Gene (SkySports Italia)
  • Jacques Villeneuve (SkySportsF1, SkySports Italia, Canal+)
  • Jenson Button (SkySportsF1)
  • Niki Lauda (RTL)
  • Timo Glock (RTL, SkySports Deutchland)

Komentiraj

1 komentar

  1. Anthony Davidson mi je top.
    Brundle legenda, ali njegovo natezanje oko Hamiltona mi “malo” kvari dojam.
    Damon Hill – kao i Brundle, samo nije legenda.

    Johnny Herbert – Alonso je izgubio motivaciju
    Alonso – Ja sam svjetski prvak, ti nisi. :D



    3

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Italija: Radio komunikacija Sainz-Ferrari

Radio transkript // Ante Vetma

Riccardo AdamiFive minutes, five minutes Three minutes All on medium apart from five starters on softs, included Verstappen at the front Closest soft starter is Ocon on soft, Ocon on soft, P14 Carlos SainzWho is on softs, Charles, Max, Ocon… George as well And De Vries Pit-limiter on, and focus on the lights Last car is on the grid Utrka kreće Checo 0,2s behind You are doing a good job, DRS...

Per Enzo

Oktanski koktel // Ante Maras

14081988, datum koji je duboko urezan u Ferrari i koji označava kraj jedne ere Ferrarija i početak jedne nove To je datum smrti Il Commendatorea, dan kad je ovaj svijet napustio Enzo Ferrari, jedan od najvećih ljudi svijeta autoindustrije i motosporta, a možda i najveći Sukladno njegovim željama, vijest o njegovoj smrti je objavljena dva dana poslije, kako bi "nadoknadio" zakašnjenje koje je nastalo prilikom prijave datuma njegovog...

Treba li mijenjati pravila za dobivanje superlicence?

Lociranje // Lovro Andraka

Kompleksna i poprilično stroga pravila za dobivanje superlicence stigla su u središte pozornosti tijekom posljednjih nekoliko dana zahvaljujući velikom interesu Red Bulla za već dosta razvikanim američkim vozačem Coltonom Hertom koji ne ispunjava sve kriterije za natjecanje u Formuli 1 iduće sezone Unatoč tome, 22-godišnji Herta nikako nije bezveznjak u svijetu utrkivanja - s 18 godina, 11 mjeseci i 25 dana postao je najmlađi...

Još kolumni