Izdvojeno

Mercedes W13: Problemi u korelaciji simulatora i performansi na stazi

Piše: Haris Džananović

Prije 10 mjeseci, 19 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 4 minuta

Govor o osvajajnu naslova nakon performansi W13 u prve tri utrke je u najmanju ruku preuranjen. Dva pobjednička postolja – jedan Lewisa Hamiltona u Sakhiru i drugi Georgea Russella u Australiji, oba kao posljedica odustajanja vozača ispred njih, definitivno ne ocrtava pravu sliku brzine bolida iz Brackleya. Ono što je na njihovoj strani, na što rivali iz Milton Keynesa ne mogu računati, jeste pouzdanost i baš taj faktor im je donio kakvu takvu žetvu bodova na ulasku u sezonu.

Također, to je ono što im daje nadu u bitkama koje nadolaze, a možda i iluzije da sve nije izgubljeno kad je riječ o borbi za titulu. Nad planovima Mercedesa se nadvila sjenka Ferrarijeve nadmoćnosti i bolida koji izgleda kao da je u svom svemiru u usporedbi s njima, a sigurnost Charlesa Leclerca na Albert Parku je ono što njemačka momčad nije navikla viđati izvan svoja četiri zida.

Ove riječi su potvrđene od strane Tota Wolffa koji je otkrio da ekipa trenutno proživljava teške trenutke i tehničke poteškoće su više nego evidentne. Navodno, iste dostižu toliki opseg da su šanse za titulu “svedene na ispod 20%”.

Ipak, Formula 1 je takav sport u kojem smo navikli da stvari postignu puni zaokret kroz samo nekoliko tjedana:

“Sve je moguće u motosportu. Neki timovi možda uopće ne osvoje bodove na utrci, a mi baš tada otključamo potencijal svog bolida i vratimo se u igru.”

Ove riječi nam ne otkrivaju jasan plan za povratak na konkurentne pozicije. Da li je to samo nada ili sanjarenje? Ništa opipljivo što možemo sa sigurnošću potvrditi. Ipak, Wolff vjeruje. Možda mu u korist ide bliska povijest, možda činjenica da ne želi prihvatiti pojam odustajanja diktira takav stav. Sa još 20 utrka do kraja, mogućnosti su otvorene.

Trenutni problemi inžinjerskog sektora na čelu s Mikeom Elliottom su veoma poznati. Poskakivanje bolida – odnosno dupinjanje, kako smo ga nazvali – je vjerojatno najozbiljniji, ali postoji još niz raznih sitnica koji skupa stvaraju obeshrabrujući dojam. Wolff vjeruje da će tim, kao što se to čudesno desilo krajem prošle sezone, okrenuti situaciju u svoju korist i kroz razvoj uhvatiti priključak u utrci za naslov. Ključ se krije u izvlačenju punog potencijala iz revolucionarnog koncepta predstavljenog na predsezonskim testiranjima u Barceloni, ali danas je on nepoznanica skrivena iza guste zavjese loših predstava u jednakim uvjetima svih ekipa na stazi.

Drugi timovi pate od istog problema kao Mercedes, bez da su performanse dotaknute u tolikoj mjeri. Najbolji primjer je F1-75, koji je izgleda naučio koegzistirati s fenomenom karakterističnim za ovu generaciju bolida. U Brackleyu su dosta stepenica iza njih, budući da se Lewis Hamilton protekle nedjelje utrkivao sa senzorima na bolidu u cilju prikupljanja što veće količine podataka.

Zbog čega se momčad odlučila na de facto program testiranja tijekom utrke? Odgovor leži u tome da je trenutno njihova Ahilova peta upravo ono što im je bila udarna snaga u izgradnji imperija u prethodnom desetljeću – nemogućnost uspostavljanja validnih analitičkih sistema za usporedbu modela iz simulacija i stvarnih rezultata koje bolid ostvaruje na stazi. Glavobolje inžinjerima zadaje i smanjena količina vremena za testiranje aerodinamičkih komponenti u zračnom tunelu, kao i ograničene CFD provjere (računalna dinamika fluida) određene novim tehničkim pravilnikom. Ovakve odredbe pravilnika značajno utječu na poteze tima koji je navikao na ogromna ulaganja i mobilizaciju velikog broja stručnjaka u cilju pronalaska i najmanje razlike u odnosu na konkurente. Potrebno je pronaći novi i konzervativniji pristup analizi aerodinamičkih podataka sa staze. Proces shvaćanja bolida u Mercedesu je očito tek na početku.

Komentiraj

19 komentara

  1. Formula1
    Zeko Prikaži

    imaju neki žešči virus u sistemu



    3

    1
  2. Robert Kubica
    Yura Prikaži

    Jako me zanima kako prate CFD simulacije. Vjerojatno su postavljene tocno granice koliko iteracija smiju imati (ili ogranicenja elemenata itd.). Medutim mercedes je velika autoindustrijska firma i sigurno mogu na nekom drugom mjestu provoditi simulacije gdje FIA ne zalazi, tako da ne vidim neki smisao u tome.



    6

    1
    • Michael Schumacher
      ZJ11 Prikaži

      Nije to samo pustiti program da odradi svoje, treba i osoba bit prisutna da ubaci parametre tako da ova logika drugog mjesta za provodjenje simulacija u tajnosti iziskuje prisutnost dijela osoblja na drugom mjestu sto bi bilo relativno lako za pratiti jer bi ti ljudi morali biti u drugoj drzavi (Njemacka vjv.) da obave posao.
      A uz to mislim da moraju isporuciti logove za sve simulacije i opis sta se simuliralo.
      Uglavnom, oni su uz RB i Ferrari najvise izgubili sa ovim ogranicenjima, samo je Ferrari imao vise vremena i resursa za ovaj bolid.



      10

      0
      • Robert Kubica
        Yura Prikaži

        Znam kako je vrtiti simulacije, bavim se vec neko vrijeme CFD-om. Sve to stoji, ali mogli bi vrlo lako imati tim od nekoliko ljudi koji su zaposleni u Mercedesu (Njemacka), a zapravo rade na razvoju bolida. Neograniceno puno simulacija mogu izvrtiti dok ne dobiju zeljeni rezultat, zatim mogu poslati F1 timu .stl file ili bilo kakav oblik geometrije i onda tim “izradi” model bolida i provede simulacije (na promatranom mjestu) na temelju onoga sto su dobili iz Mercedesa.

        Ne govorim iskljucivo za Mercedes, ovo mogu raditi i ostale ekipe koje su bazirane na nekom brendu automobila (Alpine, Ferrari, Aston Martin)



        13

        0
        • Mislim da promatraju čvor sate korištene na superračunalima, dakle CPU ili GPU ovisno koju vrstu softvera koriste s kojom arhitekturom u pozadini. Pretostavka je da se uzela neka mjerna vrjednost koliko koja ekipa smije koristiti čvor sati na određenoj arhitekturi superračunala i po tome peglaju.
          Puno je lakše to pratiti, nego npr. broj elemenata. Isto tako ovisno o puno durgih parametara i računalnim resursima, dvije simulacije s istim brojem elemenata mogu trajati različito. Zatim postoje mogućnosti izrade i bez elemanta (čestične metode). Može se napraviti nekoliko preliminarnih simulacija pa se naknadno koristi machine learning gdje se brže dolazi do rješenja ako imate prije toga dobro istreniran model (možda tako nešto je uspio ferrari s obzirom na više vremena prethodne sezone pa će i kroz sezonu lakše i brže dolaziti do poboljšanja na aerodinamici).
          Ali sve u svemu neka siva zona uvijek može postojati kao i u drugim sferama F1. Sada je na FIA i ekipama da vidimo koliko će se tko uspjeti dobro “pravit blesav” i zaobić neka pravila.


          0

          0
    • Ma to su sve iluzije, mogu ih samo malo usporiti, ali uvijek se nađe nacina da se posao obavi izvan troskovnika. Preveliki su to sistemi, ne vjerujem da imaju ljudstvo, ali i nacine kako bi to kontrolirali. Mogu onako povrsnu, sto u biti znaci-NIKAKO.
      Bit ce tu muljanja sa svih strana, tako da dođe na isto sto smo imali i prije.



      7

      1
  3. eh, 2020-te je toto izjavio ‘da ga ne može više slušati’ kad je binotto izjavio nešto vrlo slično ovome, da im je bolid ‘draggy’ i da im se ne poklapa simulator i realnost…



    17

    0
    • Sebastian Vettel
      Facooo Prikaži

      Bas tako je i bilo i ja se to sjecam…ali ferrari u megjuvremenu je radio na novi simulator i vazdushni tunel… I dalje mislim da 2019 kad su ferrari unazadili sa onim motorom ovih dobro su se struktuirali i radili tiho…. E sad kad imas bolid koji radi kako ti zelis lakse je za kombinirati citaj leklerk kad kaze nemoram sada da rizikujem.. E sad kad se priblizi mercedes neznamo kako ce da igra jel prljavo il poshteno



      5

      0
  4. Srce mi krvari kako mi je teško za probleme u kojima su se našli.



    17

    5
  5. Brdo problema….a treca momcad po brzini..sta da su sedmi po brzini…
    Misljenja sam da nije to toliko lose kako se predstavlja…
    Po mom misljenju su u boljoj situaciji nego Red bull koji se kvari…



    16

    0
  6. Ja bih rekao da je najveći problem Mercedesa što nema jedan Haas kao Ferrari i to zgrada do zgrade, 2 metra udaljenosti 😃
    I onda npr. sjednu u zajedničku kantinu/kafić dva prijatelja Ferrarijevac i Ferrarijevac koji je na privremenom radu u Haasu, i kaže ovaj iz Haasa ( Haas uz Alfu ima najviše dozvoljenog zračnog tunela i CFD-a), “Čuj, upravo smo testirali koncept bolida bez bočnih stranica, ima potencijala, ali vidimo i dosta problema, tako da…… 😉”‘
    I tako, tko se snađe, snađe se 😃



    7

    12
  7. Monisha Kaltenborn
    monkeyseat Prikaži

    Pate od neke vrste Ferrarijevog sindroma. Ferrari je zadnjih godina imao problem što podatci iz zračnog tunela nisu odgovarali onima na stazi i na papiru. Ne sumnjam da će to sredit, ali vremena je malo. RB je po meni u boljoj situaciji jer im je bolid brz, ali nepouzdan, a svatko u F1 će vam reći da im je draže imat brz, ali nepouzdan bolid jer se nepouzdanost da srediti, ali ako od starta nemaš brzinu teško ćeš ju pronaći jer se i drugi razvijaju.



    8

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Zatvori ❌

Kolumne

Što bi bilo kad bi bilo… 3. dio

Oktanski koktel // Ante Maras

Prije gotovo 3 godine napisao sam 2 članka koji su prikazali nekakve drugačije ishode nekih od najpoznatijih događaja u povijesti najdražeg nam sporta koji su pokazali koliko bi drugačija bila F1 tijekom svoga postojanja do dana današnjeg U ovome posljednjem nastavku ću se više bazirati na određene događaje u Formuli 1 u posljednjih 30 godina, točnije neću zadirati toliko u prošlost, iako F1 prije 30 godina lagano ulazi u daleku...

Što je novo u novoj sezoni

Kontra mraku, kontra G-sili // Ante Vetma

S obzirom na to da smo se u ovo vrijeme prošle godine pripremali za najveću promjenu tehničkog pravilnika u zadnjih 30 godina - lako bi bilo zaključiti da nas od ožujka čeka "još malo ovog istog" Međutim, to je prilično daleko od stvarnog stanja Čekaju nas nova vozačka imena, rošade među ekipama, promjene šefova ekipa, promjene u kalendaru i određena "usavršavanja" tehničkog, financijskog i sportskog...

Poredak vozača: 5-1

Kontra mraku, kontra G-sili // Ante Vetma

Pročitajte najprije:Poredak vozača: Pozicije 20-16Poredak vozača: Pozicije 15-11Poredak vozača: Pozicije 10-6 5 Lando Norris Kako je McLaren krenuo u sezonu bili smo prilično uvjereni da će ovo biti neobično loša godina za Landa Norrisa i Daniela Ricciarda Bahrein je bolje ne spominjati, a na drugoj utrci sezone, u Saudijskoj Arabiji, je zapeo u Q2 Cijele prošle sezone se nije dogodilo da na dva uzastopna GP vikenda ostane...

Još kolumni