Kakva je budućnost Manorove ekipe u F1 – financijska pozadina priče

Izdvojeno

Luka Maloić

Prije 8 godina 6 min 6 komentara

Manor, Roberto Merhi

Manorova ekipa imala je buran vikend u Meksiku, ali ne toliko na stazi koliko u upravi. John Booth i Graeme Lowdon, jedni od osnivača i idejnih kreatora Manorove ekipe, odlučili su dignuti sidro. Svojim odlaskom nadvili su veliki oblak sumnje oko budućnsti ove ekipe. No, ovaj proces nije toliko iznenađujući jer se unutarnja previranja odvijaju već neko vrijeme, ali mala ekipa nije toliko zanimljiva medijima pa ni ljudi nisu sa svime upoznati. Podsjetimo samo da se tijekom sredine sezone rodila i ideja promjene pogonske jedinice – ekipa je razmišljala o Renaultu, ali Lowdon i Booth nisu to nikako htjeli. Na kraju su svi pozdravili dolazak Mercedesa koji je odlučio isporučiti svoje motore ovoj ekipi. Mnogi su odmah, cinično, nagovijestili crne dane za McLaren jer će i jedina slabija ekipa od njih postati relativno solidna.

Činjenica je da je Manor, velikim dijelom, dobio Mercedesove motore zahvaljujući Toto Wolffu koji nije htio te iste motore dati Red Bullu, ali o tome smo već pisali. Ova previranja samo pokazuju različitosti vizije i stavova čelnih ljudi iz operative i vlasnika ekipe Stephena Fitzpatricka.

Planovi i Mercedesova uloga

Prvog listopada momčad je pobjedonosno objavila da su potpisali ugovor s Mercedesom za 2016., ali da su i postigli odvojeni dogovor sa Williamsom koji će im isporučivati mjenjačke kutije i neke ostale bitne dijelove. John McQuilliam je čovjek koji će staviti svoj potpis ispod nove šasije – radio je prije za Williams i Jordan. Sve ove vijesti mogle su naslutiti samo jedno – ova ekipa ozbiljno računa na jednu vrlu solidnu sezonu i impresivan iskorak naprijed. Pogotovo ako uzmemo u obzir činjenicu da ove godine voze na paketu iz 2014. – forma s ovim novim dijelovima može biti samo uzlazna.

Stephen Fitzpatrick i njegov poslovni parnter, Abdulla Boulsien, očito imaju drugačiji pogled na budućnost i polako se razilaze u mišljenjima s Boothom i Lowdonom. Ali, bez ove dvojice ljudi, koji su formirali osnove i srce ekipe, moramo se zapitati može li ova ekipa kvalitetno provesti svoje ambiciozne planove. Jedno su ugovori na stolu, ali drugo je forma na stazi. Čak je i Mercedesov Toto Wolff izrazio negodovanje ovim odlascima. Potpisao je ugovor s njima i nije se, očito, nadao da će samo mjesec kasnije ekipa ostati bez svojih osnivača. Toto je njima vjerovao, ali sada ih više nema.

“John i Greame su bili osnovni i ključni ljudi ove ekipe. Za mene je John osoba s kojom poistovjećujem ekipu. Znam ih oduvijek, čak se i sjećam da je Lewis svoje prve F3 godine radio s njima. Ovi ljudi su bili fundamentalni dio naše odluke da krenemo u projekt. Nadam se da se ciljevi ovime ne mijenjaju, ali vrlo zainteresirano ću pratiti razvoj situacije.”

Vlasnici su, ranije ove sezone, pokušali dovesti Renaultove motore i Red Bullove mjenjačke kutije. Ova suradnja bila je planirana čak i za drugi dio ove sezone. Pregovori nisu otišli daleko, ali očito ni Red Bull nije bio jako impresioniran. Prelazak na motore koje ostale ekipe žele zaobići bio bi podosta kontroverzan potez.

Investicije i “zgrtanje” novca

Na početku godine, ekipa je spašena od strane Fitzpatricka. Morao je i platiti skroman iznos od 500 000 funti da preuzme administraciju ekipe. Ujedno je Manor podigao iz pepela na nulu – to je ekipu stavilo u mnogo bolju situaciju nego što je imaju neke druge momčadi koje i dalje duguju velike iznose. Računica je jasna, Fitzpatrick je znao kako stoje stvari. Manor je osigurao otprilike 50 milijuna “Bernijevih dolara” od strane FOM-a jer su završili u top 10 ekipa dvije godine uzastopno.

Sljedeće sezone grid će imati 11 ekipa, ali Haas neće biti u stanju izgurati Manor sa sadašnje pozicije u financijskim naknadama sve do 2018. Dakle, idemo zbrojiti Manorove financijske prihode od FOM-a u 2015., 2016. i 2017. – 150 milijuna čistih dolara – bravo Fitzpatrick – uložio je samo 500 000 funti iz početka priče. Lijepa je to suma novaca, ali je daleko od toga što je potrebno za voditi jednu F1 ekipu pa čak i Manorove veličine koja koristi staru opremu. Postoje neki sponzori koji su podržali ekipu, ali uglavnom je Fitzpatrick sam financirao troškove. On možda je dobrostojeći biznismen, ali nema ni sam dovoljno sredstava da osigura opstanak ekipe.

Nije tajna da je strategija Fitzpatricka i Boulsiena bila prodaja ekipe pravom kupcu u pravo vrijeme. Zamislite da ste vi kupac: Kupujete ekipu bez dugova sa 100 milijuna, osiguranih , dolara od Ecclestonea kroz sljedeće dvije sezone. Pridodajmo još i valjane ugovore sa Williamsom i Mercedesom i slika je stvarno primamljiva. U nekim medijima pojavile su se skromne informacije da su dvije investicijske grupacije čak i poslale ponude od 50 miliuna dolara, ali pregovori nisu daleko otišli – očito vlasnici nisu bili impresionirani ponudom. Potencijalni kupci su bili iz Amerike i s Bliskog istoka. Kada pokušavate ubrzano prodati ekipu, ne razmišljate mnogo o razvoju automobila – očito je to slučaj Manora.

Što o svemu misli Ecclestone

Čini se da je sveprisutni Bernie minimalno umiješan u ovaj slučaj. Upravo to i jest čudno i neobično u ovom slučaju. On je uvijek do grla umiješan u procese preuzimanja i kupovine ekipa sa grida jer mu je zadaća ispuniti interese svih umiješanih strana. Pogledajte samo njegovu umiješanost u Red Bullovu sagu…
U ovom slučaju, Bernie je po strani jer nikada nije imao simpatije za Manor. Uvijek je s dozom nepovjerenja gledao na vlasnike ekipa koji su u F1 samo kako bi se nakratko pokazali i pokupili novac. Ne sviđa mu se strategija “pokaži se, zgrni i zbriši”. Zbog toga je i kreirao pravilo da samo 10 ekipa dobiva novac, jer će uvijek biti ekipa ili dvije koje će morati raditi malo više na stazi i van nje kako bi došle do novca. Bernie ove nove vlasnike ima na nišanu još od Australije. Obećali su mu da će se pojaviti na startu Australije, ali su se pojavili bez potrebne opreme – Bernie takve stvari ne oprašta. Neki izvori tvrde da je Bernie za planove novih vlasnika saznao još u Engleskoj i jasno im obznanio svoje mišljenje o situaciji.

Odlasci ključnih ljudi

U isto vrijeme, očigledan je problem s odlascima bitnih ljudi. Mnogi iz ekipe su veoma lojalni Johnu Boothu i ne vide se u ekipi bez njega. Zvučan je i odlazak Boba Bella koji se pridružio egzodusu odlaska iz ekipe. Bell je došao tek u lipnju i nadgledao je rekonstrukciju ekipe, ali bio je i ključni čovjek suradnje sa Mercedesom. Imaju li Fitzpatrick i Boulsien neku ideju koju možda mi još ne shvaćamo pa je sva ova zabrinutost uzaludna? Prema izjavama Tota Wolffa, očito ne, ali treba pričekati i vidjeti.


Odgovor

6 komentara

  1. Marros Prikaži

    Luka, hvala na dobrom članku. Sviđa mi se i naravno podržavam opširnije pisanje o manjim, i za večinu navijača možda, nezanimljivim momčadima. Samo tako dalje. Formulu 1 čine i outsideri. Moram priznati i da mi se sviđa način razmišljanja Bernie-a Eccelstone-što se tiče financijskih mahinacija nekih pojedinaca. Odlazak Bootha i Lowdona ne sviđa mi se jer ako nema srca i mozga ne znam kako će momčad funkcionirati. U stvari situacija me zbilja malo podsječa na priču Onyxa (Monteverdia) iz 1989.-1990. godine kada je momčad sposobnih ljudi u jednoj sezoni iz nule uspijela da se probije u srednju ligu sa velikim ambicijama za budučnost, no kada su se u momčad uvukli bogati ljudi bez pojma kako voditi momčad (Jean-Pierre Van Rossem-Peter Monteverdi) došlo je do vrlo brzog propada obečavajuče momčadi.


    0
    0

    0
    • Luka Maloić Prikaži

      Hvala kolega!

      Naravno da moramo podržati i male momčadi koje nisu zanimljive velikom broju ljudi, ali i one su dio “showa”.

      Itekako su male momčadi bitne, a njihove priče su često veoma zanimljive.

      Odlična poveznica – sa Onyxom – pohvala !


      0
      0

      0
  2. moto66 Prikaži

    Pa nek ih kupi Red Bull i riješili su sve probleme,zamislite da ugase RB i sa manorom operu Ferrari i Merc…e to bi bila sezona za pamčenje.


    0
    0

    0
  3. ClarenceF1 Prikaži

    Znaci kad rijesis mercedesov PU i williamsov gearbox kakva ti moze bit buducnost…


    0
    0

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.