F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Red Bull-Mercedes-VW saga: Kako su bikovima podrezana krila

Luka Maloić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna
Mercedes AMG

Mercedes AMG

Prije samo nekoliko mjeseci Red Bull je vjerovao da ima u rukama ugovor s najboljom pogonskom jedinicom današnjice – naravno, onom Mercedesovom. Što se dogodilo? Kako je Red Bull izgubio ono u što se vjerovalo da je sigurno? Sredinom sezone, ljudi iz Red Bulla imali su jasnu viziju i strategiju u glavi. Nesretni svojim francuskim partnerom Renaultom, gledali su kako sklopiti ugovor s Mercedesom i opet postati jaka sila moderne F1. U samo nekoliko tjedana, cijeli ovaj transfer snova doživio je veliki fijasko. Uprava Mercedesa je donijela jasnu odluku – svoje pogonske jedinice neće prodavati Austrijancima koji bi mogli biti jači i od njih samih.

Prisjetimo se malo VN Austrije u kojoj je Red Bull počeo intenzivnije tražiti novog partnera i dobavljača motora. Zašto ne započeti potragu najboljim što se nudi na tržištu? Nekako je u to vrijeme isplivalo i jedno slavno ime – Aston Martin. Kompanija ima komercijalne poveznice s Mercedesom, surađuju s Adrianom Neweyom na projektima cestovnih automobila i činili su se kao izvrstan partner. Zašto ne logo Infinitija zamijeniti još slavnijim i zvučnijim Aston Martinom? Perfektna “win-win” situacija za sve?

Očito ne, postojali su neki problemi. Prvi i krucijalan je onaj kojeg stalno spominje Bernie Ecclestone – Mercedes se boji. Zašto bi srebrne strijele isporučile motore ekipi koja bi ih mogla pobijediti na stazi? Drugi problem je u odnosu Dietricha Mateschitza i Mercedesa. Mnogi F1 insajderi su baš zbog toga u startu otpisali ovaj projekt, ali neki su govorili da se Alonso nikada neće vratiti u McLaren pa… Oko VN Britanije, javnost je bila jasnije upućena u cijelu stvar. Menadžment Red Bulla je uputio formalno pismo zahtjeva Niki Laudi. Doznaje se, da je u tom pismu bio zahtjev samo za Red Bull, juniorska ekipa Tora Rossa nikada nije bila dijelom ovog, mogućeg, partnerstva.

Lauda je bio zainteresiran

Lauda je očito, prema svemu sudeći, bio veoma zainteresiran za ovaj posao. Njega nije toliko zanimao rizik zbog isporuke motora rivalima. On je ipak natjecateljski tip. No, ono što je važnije, on je veliki kolega sa Helmutom Markom. Njih dvoje se poznaju nešto više od 50 godina i zaista mnogo vremena provode i danas zajedno tijekom GP vikenda. Možemo samo zamisliti o čemu sve pričaju inače, ali i o čemu su pričali kada je ovo partnerstvo bilo na “tapeti”. Izgleda da je Lauda postao, neka vrsta, službenog “zastupnika” Red Bullove ekipe pred Dieterom Zetscheom – glavnim CEO-m Mercedesove grupacije.

U Austrijskim medijima lako je pronaći članke koji spominju Laudino putovanje u srpnju do svog sunarodnjaka Mateschitza. Teme njihovih sastanaka su bile o dogovoru oko isporuke motora, ali i oko marketinških prednosti ovog partnerstva. Neki idu tako daleko pa pričaju da je Mercedes bio zaintrigiran povezivanjem sa brendom Red Bulla kojeg prvenstveno prati i voli mlađa populacija – baš ona s kojom Mercedes ima problema na tržištu. U Red Bullu su, jasno, vidjeli priliku za promociju svoje nove A-klase – koju žele približiti mlađoj populaciji.

“Išao sam do njega prije 3 mjeseca. Išao sam k njemu jer ga znam veoma dobro dugo vremena. Odmah prvo pitanje koje sam mu postavio bilo je o tome može li zamrznuti svoj negativni stav prema Mercedesu i započeti sve ispočetka? Gledao me podosta dugo, jer zbog mnogih razloga, on ne voli Mercedes. To je njegovo osobno pravo, on može to raditi, to je normalno. Ali, ukoliko želimo imati dobro partnerstvo molim te da smiriš svoje negativne emocije i konotacije, u protivnom to neće biti dobro. Onda je rekao – Ok, pokušat ću. Zatim smo pričali o drugim stvarima, ukoliko bi im dali motor, želimo rasti zajedno. Dali bi im motor jer želimo pridobiti mlađu populaciju da voze A-Klase – preko Red Bulla. Željeli bi vidjeti sjajnu kooperaciju između marki Red Bulla i Mercedesa. Na tome smo završili.” – rekao je Lauda novinarima o svojem posjetu Mateschitzu.

Mateschitz je želio ugovor na 5 godina, pod uvjetima kakve ima Williams. Diskusija se dalje nastavila o tome koji bi brend bio pogodan za ovo partnerstvo – Mercedes ili Aston Martin.
Izgledalo je kako je u ovom trenutku sve prilično jasno. Lauda je vjerovao da je dogovor negdje u zraku, ali upozorava da tog dana nisu ništa zaključili. Rukovali se jesu, ali izgleda samo za pozdrav.

“Nismo se rukovali (službeno). Više nikada se nismo vratili na teme teme, ni on osobno, ali ni nitko drugi. Pregovori zapravo nikada službeno nisu ni započeli, a cijela stvar je umrla.”

Mnogo toga nedostaje u ovoj Laudinoj priči, iako to on ne želi priznati.

Toto i njegovi interesi

Od samog početka, Toto Wolff nije bio zagovornik ovog projekta. Znao je da ukoliko Red Bull dobije sjajan paket u ruke, uz svoju sjajnu šasiju može stvoriti itekako mnogo problema i ugroziti dominaciju Mercedesa koju su toliko dugo stvarali. Neki ovdje vide i jedan drugi utjecaj – snažan Red Bull zasjenio bi ekipu iz Grovea (Williams), u kojoj Wolff ima snažan utjecaj i udio. Wolff je Austrijanac, ali je prije svega sjajan investitor i biznismen. Toto je u stvari, ipak, bio nadjačan. Uprava iz Stuttgarta prvobitno je bila zainteresirana za povezivanje sa Red Bullom. Neke struje u Mercedesu su, u tom trenutku, gledale na partnerstvo kao na priliku da ojačaju Mercedesov PR. Prihvat jake konkurencije izgleda impresivno hrabro i respektabilno, a dominacija nije uvijek dobar PR. Ukoliko ih i konkurencija pobijedi, ipak će to biti Mercedesov motor ispod poklopca.

Wolff se gnušao od pomisli da ima ugovorne diskusije s Red Bullom sve dok je ekipa iz Milton Keynesa pod ugovorom s Renaultom. Sve velike ekipe se boje kontroverzi.

“Imali smo telefonski razgovor pred kraj srpnja. Ja (Wolff), Bernie i Christian (Horner). Iz Mercedesove točke gledišta, postoje dvije izuzetno važne stvari. Prva je da želimo čiste račune i dozvolu od Renaulta. Renault je industrijski partner sa Mercedesom i nikada ne bi napravili nešto na njihovu štetu. Prije nego nam Renault da zeleno svijetlo, ne možemo napraviti ništa. Postoji mnogo šira i veća slika Mercedesa i Renaulta nego što je F1. Imamo čak zajedničke pogone u Meksiku.”

Drugim riječima, Mercedes je htio da Red Bull bude potpuno neovisan i slobodan od ugovora sa Renaultom. Horner je ovo očito shvatio kao imperativ. Oko VN Mađarske, Horner je krenuo u egzekuciju ugovora, možda je to bilo i brže nego što je Wolffu odgovaralo. U ovom trenutku u Red Bullovom taboru, smatrali su da imaju najbolju pogonsku jedinicu pod poklopcem. Veliki povratak može započeti?

Wolff je za to vrijeme pokušavao pronaći sve pozitivne strane ovog novog dogovora u svojoj glavi jer je shvatio da će to proći sa ili bez njegovog blagoslova. Znao je da će uspjeh Red Bulla umanjiti njegova postignuća u Mercedesu, ali sigurno postoje i neke druge benificije u drugim segmentima. U njegovoj glavi vrtjela su se pitanja kako narušena F1 slika Mercedesa može biti kompenzirana prednostima u globalnom svijetu. Može li se sa Red Bullom ući u zajedničke platforme, događaje, prijenos tehnologije, znanja, marketinga i sl.?

VW faktor

Izgledalo je da se sve kreće prema svojem konačnom cilju. Svaki razgovor o Aston Martinu je, očito, odbačen. Svi su vidjeli mnogu širu sliku za sam Mercedes u partnerstvu sa bikovima. Marketing je bio veliki plus u očima čelnika Mercedesa i Stuttgart je bio potpuno za. Ola Kallenius, jedan od članova odbora Mercedesa, čak se i sastao sa Hornerom, ali, očito, u krivo vrijeme.

Stigla je ljetna pauza i proces se usporio. Čelni ljudi Mercedesa i Mateschitz otišli su na odmor. Ljudi iz Red Bulla prvo su željeli srediti dogovor oko motora, a onda tek marketinške detalje – za njih ova mala odgoda nije predstavljala značajnu ulogu. Tijekom ljetne pauze Wolff je otišao na Sardiniju kako bi se susreo sa šefom VW-a, sada već bivšim, Martinom Winterkornom. Razgovarali su o DTM-u, ali i o F1. Razgovarali su, zasigurno, i o Red Bullovim željama za suradnjom sa VW-om koja traje već godinama. Neki izvori govore kako su Wolff i Winterkorn željeli uvesti svoje rivalstvo iz DTM-a u svijet F1. Zašto ljudi ne bi gledali Mercedes vs. Audi u kraljici oktanskih sportova?

Red Bull godinama pokušava nagovoriti VW/Audi na sudjelovanje u F1. Iako je Red Bullov 5-godišnji zahtjev za Mercedesovim motorima relativno dugačak, Wolff se ipak, paranoično, boji neke buduće suradnje VW-a sa Red Bullom. Plašio se Wolff velikog prijenosa Mercedesovih podatak i tajni. Toto je iskusio već jedno takvo iskustvo sa McLarenom u 2014. – morao je dobro paziti koje informacije plasirati u Woking jer je znao da Honda dolazi.

VW faktor je onaj koji je pomogao Wolffu da uvjeri čelnike Mercedesa da polako promijene sliku u glavi i revidiraju konačnu odluku. Wolff je u isto vrijeme ubrzano vodio pregovore sa Manorom, koji su započeli nakon Red Bullovih. Znao je Wolff da sa Manorom pod krilom može reći Ecclestoneu da ima 4 ekipe pod ugovorom i da je on svoj dio posla napravio i zadužio F1.

Nakon pauze u Belgiji, činilo se da je ugovor i dalje u zraku, ali počela se polako mijenjati atmosfera. U stvari, malo prije Monze, Lauda je imao loše vijesti za čelnike Red Bulla.

Hamiltonov apel

Baš taj tjedan Hamilton je javno izrekao kako misli da je isporuka motora Red Bullu glup potez. Da li je to bila svojevrsna poruka i apel čelnicima? Neki misle da je on dobio jasan naputak od Wolffa da to kaže javno. U Monzi, Ecclestone je organizirao sastanak između Zetschea, Laude i Hornera – pokušao je izgladiti stvari. Zetsche je jasno naglaio da ga plaši VW/Audi faktor u Red Bullovim planovima.

Zetsche je u Italiji novinarima rekao kako nema nikakav službeni zahtjev na stolu pa ne može ništa komentirati. Ljudi iz Red Bulla su ostali zatečeni jer su mislili da su u igri još od Silverstonea. Čak i nakon Italije nije bilo sve izgubljeno, Ecclestone je i dalje pokušavao spasiti stvar. Na kraju su, ipak, dobili konačno “NE”. U međuvremenu, Manor je službeno potvrđen kao novi kupac Mercedesovih motora 1. listopada.

Wolff je glatko oprao ruke. Rekao je u Sočiju kako su kroz ljeto sagledali situaciju i pokušali razumjeti Red Bullovu situaciju, ali nisu dobili nikakve povratne informacije. Pošto se stvari nisu nikuda micale, odlučili su ostati na svojoj strategiji opskrbljivanja 3 ekipe plus Mercedes.

Zaključak

Samo Lauda i Mateschitz znaju o čemu su razgovarali toga dana. Jasno je jedno – Red Bull je prvo želio srediti dogovor oko motora, ali Mercedes je prvo htio jasne marketinške benificije na stolu. Tu je i taj konstantni strah od VW grupacije. Ironično je to, da je skandal s emisijom plinova u VW došao odmah nakon toga i koštao posla glavne ljude-zagovornike F1 programa u VW-u.

Ecclestone je na kraju priznao da se ne ljuti na Mercedes.

“Ne krivim Totu. Da sam ja on, zadnje što bih htio je Red Bull sa mojim motorima.”

A usput je i obranio Hornera pred Renaultom.

“Horner je raskinuo ugovor sa Renaultom jer je mislio da ima gotov dogovor s Mercedesom u rukama.”

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Luka Maloić
Pulsmedia autor
348 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

6 komentara

  1. Svaka čast, odličan tekst!
    Fenomenalno je kad čovjek može sagledati širu sliku, a ne samo F1.
    Tek tada možemo shvatiti koliko je sveobuhvatan taj biznis, i da jedan, npr. Williams, stara legendarna momčad ovako nikada neće biti prvak.
    Pa shvatimo i zašto se McLaren okrenuo Hondi, koliko god nisu mogli pretpostaviti da će doživjeti ovakav fijasko u prvoj godini reuniona sa Hondom. Ali barem znaju da je sve u njihovim rukama pa nada za neka bolja vremena postoji.


    0

    0
  2. F1puls Portal Ante Vetma glavni urednik Prikaži

    Izvrstan članak, Luka! :)


    0

    0
  3. Honda zekohonda Donator Prikaži

    ” Gledao me podosta dugo, jer zbog mnogih razloga, on ne voli Mercedes. ” – još niđe nisam našo bilokakvo objašnjenje za ovu informaciju. dtm i audi vs mercedes rivalstvo mi je zanemarivo…zna li iko išta više?


    0

    0
  4. Mercedes zeznuo RB.Pa zar vi stvarno mislite da se oko motore dogovara ko na auto pijaci Pa Mercedes obecao pa se predomislio .Svi ti timovi imaju izuzetno jage advokatske kuce koje to resavaju .A cak da je RB i bio naivan pa poverovao na kao obecanje Mercedesa pa koih onda Jebe nisu mali i znaaju kako se prave ugovori ali ne verujem da je to slucaj.Ne znam sto samo ovoliko pisanje o Mercedesu koji ih je kao Zeznuo,Pa pisite onda i oFerrariju i oni su ih zeznuli cak i vise .Prvo rekli javno kako oni hoce RB pa onda usrali motku pa se brze bolje predomislili


    0

    0
  5. Red Bull grga Prikaži

    Uuuuu, odlično štivo! Moj naklon autoru.
    Ne pratim baš po stranoj štampi što se dešava(lo) iza kulisa, ali jasno mi je da je ovo priča za koju je izuzetno teško sagledati širu sliku, što je lijepo rekao Mauro ispod. Osobno jako simpatiziram RedBull i baš mi je žao što ih je ovo snašlo, jer su oni stvarno kadri zapaprit najvećima. Držim fige da se nekako održe na površini do nekih sretnijih okolnosti.


    0

    0