21 Saudijska Arabija – live chat
21 Saudijska Arabija – live chat

Gostujuća kolumna: Od Jordana do Aston Martina

Pulsmedia portal

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Gostujuća kolumna: Od Jordana do Aston Martina

Pulsmedia portal

Naslovna fotografija: Morio

Prije punih 30 godina irski je poduzetnik i zaljubljenik u automobilizam Edmund „Eddie“ Jordan odlučio stupiti u svijet Formule 1. Prethodno je, vodeći vlastitu momčad, postigao određene uspjehe u manjim serijama. Debitantska sezona uopće nije bila loša. Bolid je pokretao Fordov motor, a na kraju sezone bili su peti u poretku. Momčad je ušla u povijest na mitskoj stazi u Spa kada je u njenom bolidu debitirao velikan Michael Schumacher. Kako se popularno kaže, sve ostalo je povijest.

Uslijedile su doista loše sezone uz Yamahine, a potom i Hart motore. Mnogo bolja bila je 1994. kada je Jordan ponovno dohvatio peto mjesto u poretku, a na VN Pacifika početkom sezone osvojeno je i prvo postolje, za što se pobrinuo Rubens Barrichello. Jordan je potom prešao na Peugeotov pogon što je potrajalo tri sezone. Ova je suradnja Jordanu donijela ukupno pet postolja, a pravi uspjeh dogodio se na VN Kanade 1995. godine kada su se i Barrichello i Eddie Irvine popeli na postolje. Ipak, prvu pobjedu trebalo je još počekati. Spomenimo da je 1997. godine u Jordanu karijeru započeo i mlađi brat Schumacher, Ralf. Nastupilo je potom neosporno zlatno vrijeme za Jordan, uz financijsko zaleđe Benson & Hedgesa, te uz Mugen-Honda motore. Momčad se konačno približila samom vrhu. Uz to, u kokpit je sjeo i bivši svjetski prvak Damon Hill.

Na VN Belgije 1998. godine Hill i Schumacher ostvarili su dvostruku pobjedu u vrlo kaotičnoj i „oldies but goldies“ utrci, a uz još jedno postolje Jordan je stigao do četvrtog mjesta u konstruktorskom poretku. Iduća sezona bila je vrhunac, umjesto Schumachera stigao je Heinz-Harald Frentzen koji odnosi dvije pobjede i gotovo do kraja sezone bori se za naslov. Krah Frentzenovih nada za naslov dogodio se na VN Europe kada je odustao dok je bio u vodstvu, i to vlastitom greškom pošto je zaboravio isključiti jedan sustav nakon povratka na stazu iz pit stopa! Da je tamo pobijedio, tko zna kako bi se borba Hakkinen-Irvine-Frentzen razvila do kraja sezone! Uz navedene dvije pobjede, ostvarena su i četiri postolja, a Jordan dohvaća sjajno treće mjesto. Od tada Jordanova momčad polako kreće nizbrdo.

U narednoj 2000. godini dohvatili su tek dva postolja, a potom prešli na Hondine motore. Naime, Honda je poželjela snažnije pratiti perspektivni Jordan. Suradnja nije, unatoč tome, u dvije godine donijela nijedno postolje. Kada se Honda odlučila posvetiti samo momčadi BAR, Jordan je prešao na Ford. Pritom je ostao i bez mnogih sponzora, sve kao posljedica recesije nakon terorističkog napada na SAD 2001. godine. Tako su Jordan napustili Deutsche Post i DHL. Propao je, u korist Ferrarija, već dogovoreni sponzorski paket Vodafonea. Od tih financijskih udara Jordan se nije nikada oporavio. Na još jednoj kaotičnoj kišnoj utrci, ovoga puta u Brazilu 2003. godine, Giancarlo Fisichella dohvaća pobjedu, četvrtu i posljednju Jordanovu.

Pred početak sezone 2005. godine Jordan dobiva Toyotine motore, a Eddie Jordan momčad je prodao grupaciji Midland koja zadržava ime još te sezone zbog prekasne registracije. Na kontroverznoj VN SAD-a iste godine sudjeluju samo bolidi Ferrarija, Jordana i Minardija, pa Jordanov Tiago Monteiro čak stiže i na postolje, zadnje u eri Jordana. Godina 2006. bila je jedina pod imenom Midland, a bila je potpuna propast. Momčad nije osvojila ni jedan jedini bod, a odmah ju preuzima nizozemski Spyker. Međutim, ni s ovim vlasnikom nema sreće: samo jedan osvojeni bod i prodaja momčadi Force Indiji indijskog bogataša Vijaya Mallyje.

Time započinje novo uspješno razdoblje, bez obzira što je 2008. momčad ostala bez bodova. Ipak, nakon te sezone preslagivanje je konačno urodilo plodom, a momčad je prešla na Mercedesov pogon. Samo na dvije utrke ulaze u zonu bodova, ali jedna od njih je VN Belgije gdje stiže prvo postolje u vidu Fisichellinog drugog mjesta. Sve su iduće sezone, od 2010. do 2018. godine bile zapravo vrlo slične: vrlo česti ulasci u zonu bodova, s rijetkim postoljima (svega pet). Na kraju tog razdoblja, momčad je dvije sezone završavala čak i na četvrtom mjestu konstruktorskog poretka. Financijski problemi izjedali su vlasničku kompaniju, pa se kriza prelila i na ovu momčad. Usred 2018. godine momčad je prešla u ruke kanadskog milijardera Lawrencea Strolla koji ju je preimenovao u Racing Point Force India.

Službeno, samo zadnjih devet utrka sezone uzeto je u obzir za plasman preimenovane momčadi kojoj je to bilo dovoljno za sedmo mjesto. Iznimno zapaženi bili su 2020. kada jer na VN Sakhira pobjedio Sergio Perez, a na postolju mu se pridružio i Lance Stroll. Uz još dva postolja te sezone osigurali su još jednom četvrto mjesto u poretku. Od ove sezone momčad se natječe pod imenom Aston Martin. Preostaje za vidjeti hoće li Aston Martin dostojno nastaviti uspješnu tradiciju iz vremena Jordana i Force Indije kada su momčad vodili dva različita vlasnika, ali oba osebujna i ekscentrična. Što se samog Aston Martin imena tiče, ono se već pojavljivalo u Formuli 1 1959. i 1960. godine na pet utrka, bez ozbiljnog uspjeha.

Lari Zahtila

Podrži nas

Zadnji donatori:
avalentic

Top donatori:
wapi
Jester
Crash

F1puls autori su dosad napisali 9505 vijesti i tekstova. Ako cijenite što radimo svaki dan već 7 godina, podržite nas
💳 kreditnom karticom, PayPalom ili Revolutom.
Više informacija »

Pulsmedia portal
Pulsmedia autor
155 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

22 komentara

  1. Stefan Bellof pigmalion Prikaži

    Na VN Belgije 1998. godine Hill i Schumacher ostvarili su dvostruku pobjedu u vrlo kaotičnoj i „oldies but goldies“ utrci, a uz još jedno postolje Jordan je stigao do četvrtog mjesta u konstruktorskom poretku. Iduća sezona bila je vrhunac, umjesto Schumachera stigao je Heinz-Harald Frentzen koji odnosi dvije pobjede i gotovo do kraja sezone bori se za naslov. Krah Frentzenovih nada za naslov dogodio se na VN Europe kada je odustao dok je bio u vodstvu, i to vlastitom greškom pošto je zaboravio isključiti jedan sustav nakon povratka na stazu iz pit stopa! Da je tamo pobijedio, tko zna kako bi se borba Hakkinen-Irvine-Frentzen razvila do kraja sezone! Uz navedene dvije pobjede, ostvarena su i četiri postolja, a Jordan dohvaća sjajno treće mjesto. Od tada Jordanova momčad polako kreće nizbrdo.

    Nadam se, da su u nekom od paralelnih svemira, Heinz i Jordan ekipa stigli do naslova.
    Još više se nadam, da postoje paralelni svemiri.

    :rofl:



    8

    1
  2. Žuti Jordan. Legenda. Najcool F1 ekipa ikada.



    13

    0
  3. Williams Montoya Prikaži

    Obožavao sam te male a uspješne privatne ekipe iz sredine poretka 90-ih, Jordan, Sauber, Stewart, Tyrrell, kao i one manje uspješne tipa Minardi, Ligier.

    Promjenom stoljeća promijenila se i filozofija F1 i prednost su dobili proizvođači. Po meni loš potez.



    11

    0
  4. kad se sjetim žutila, morskih pasa i stršljena na nosu bolida <3



    13

    0
  5. Nigel Mansell drv Prikaži

    U ta stara vremena, pouzdanost nije bila ni izbliza kao danas, tako da su manje ekipe, uz poneki sudar i češće odustajanje zbog kvara, mogle puno lakše do bodova i podija. Treba imati na umu da se nekad bodovi nisu djelili kao danas, šakom i kapom…

    Bez obzira na to, kad se kaže da je danas velika dominacija, na to često dođu (opravdani) odgovori da je uvijek bila neka dominacija. To je donekle istina, ali su nekad ipak puno češće na podiju, pa čak i prvom mjestu, završavali neki drugi, manji timovi. Ako se izuzme ova sezona, koja je po mnogočemu jedva dočekana iznimka, koliko često se je dogodio, recimo jedan Gasly na prvom mjestu, u zadnjih x sezona?



    8

    0
    • Williams Montoya Prikaži

      Upravo to. Neki dan sam postavio pitanje koliko različitih ljudi je bilo na postolju u hibridnoj eri 2014-2020. Vjerovatno najmanji broj u odnosu na ostale epohe. Čitaj: stalno jedni te isti



      7

      0
      • Charles Leclerc 16 Catta Prikaži

        Bez provjeravanja na Googleu, mislim da bi mogao nabrojati sve pobjednike otkad je pocela hibridna era.
        Hamilton, Rosberg, Vettel, Kimi, Ricciardo, Max, Leclerc, Bottas, Gasly, Perez, Ocon.
        8 sezona, 11 pobjednika, osim ako sam nekog zaboravio.



        6

        0
        • Problem je cijelu hibridnu eru ogromna razlika između vodećeg ili vodećih od ostalih Mercedes od 2014-16 je bio sekundu od svih brži, nekad i više. Kasnije je Ferrari bio blizu pa sad je Red Bull tu negdje… Ostali u kvalifikacijama redovito kasne više od 7 desetinki, a u utrci većina grida bude obiđena za krug. Jednostavno prevelika razlika i mora se dogodit luda utrka da bi netko postolje uhvatio, a kamoli pobijedio.



          7

          1
    • Pobjednici: Prošle godine Gasly (Alpha Tauri) i Perez (Racing Point), ove godine Ocon (Renault) i Ricciardo (McLaren)

      Nije loše!



      6

      0
  6. David Croft Frantic Donator Prikaži

    Meni najdraža midfield ekipa ikad.
    Benetton ne mogu računati u midfield ekipe jer su osvajali titule.
    I kako je to zanimljivo – Jordan >> Aston Martin, Tyrrell >> Mercedes, Stewart >> Red Bull, ….



    6

    0
  7. Mclaren raca Prikaži

    Jordan je primjer kako jedan entuzijast koji ima “žicu” za f1, ne može jako uspjeti jer su financije glavna prepreka. Al da se borio sa velikima, to stoji i nikad nisu bili za podcjenit



    4

    0
    • Stefan Bellof pigmalion Prikaži

      To, što su financije frka za sve koji i dan-danas žele ući u F1 kao tim i natjecati se je GLAVNI razlog što je F1, tu gdje je sada – pri tome mislim na broj F1 ekipa.

      Jasno je kao dan, da ovaj sport pokreće novac, ali ne možeš ovakav sport uštrojiti sa nevidljivim pravilom/zakonom koji kaže da je ovo sport za multi-multi milijardere. I što je loše, dolaze ljudi koji kupuju ekipe, mjesta za ( recimo ) talentirane vozače.

      Ali zar nije poanta ovakvih gladijatorskih sportova, a i opčenito sportova, da se izdvoje najbolji, i da se među najboljima pokaže najbolji – to je sport.
      Ovako, sretni smo da je F1 preživjela sve kušnje do sada, ali pomalo F1 gubi svoj značaj i pravu svrhu.

      Prije svega, treba biti više timova i točka. Ali ne samo to; treba se stvoriti zdrava sredina i okruženje gdje neće glavnu ulogu imati profit. Mislim da je to ostvarivo.

      Trebamo ponovno ekipe, koje mogu krenuti iz početka ( from scratch ), i postati pravi timovi.
      Haas nije primjer toga, za sada.


      0

      0
      • Nigel Mansell drv Prikaži

        Apsolutno razumijem to stajalište i slažem se s njim.

        Ali ne smijemo živjeti u utopiji. U svim sportovima novac je taj oko kojeg se sve vrti, negdje više, negdje manje. Pogledajte samo nogomet (i nove vlasnike Newcastla npr.). F1 kao vrh automobilističkog sporta troši enormne svote novaca, možda najveće od svih sportova, i bilo bi glupo očekivati da to nema utjecaj na rezultat.

        Ekipa koja kreće od nule i ima zdravu sredinu i postane pravi tim je naravno moguća. Ali svi ti inženjeri, tehničari, pomoćno osoblje imaju obitelji za nahraniti i trebaju plaće. A tek onda dolaze materijalni troškovi – zračni tunel, simulatori, sva skalamerija koja se seli od trke do trke. I na kraju sama izrada i razvoj bolida. Znači, za jedan takav tim treba netko doći i iskrcati brdo para. I nastaviti tako svake godine. Tko? Navijači? Teško.

        Svaki tim mora imati financijsku konstrukciju koja je održiva i koja ima smisla. Ferrari, Mercedes i Renault imaju matične kompanije koje stoje iza njih jer u tome vide korist i marketing koji to još dodatno pokriva. Red Bull (i nekad Benetton) to vide kao marketing koji je efikasniji (a čak možda i jeftiniji po Benettonovim riječima) nego sponzorstvo. Williams i Maclaren imaju nekakve malo kompleksnije financijske konstrukcije na višem nivou, sa vlasnicima koji imaju neke račune u svemu tome. I onda ostaju Aston Martin, Alfa i Haas. Koji imaju Sugar daddy-ja… Svima njima, od prve do zadnje ekipe, je jako drag vozač koji sa sobom donese jakog sponzora. Razlika je samo u utjecaju tog novčanog paketa na konačnu odluku. Nažalost, siromašne ekipe tu nemaju veliki izbor.

        Meni je nekako utjeha razmišljati na način da pri uzimanju pay-drivera svaki tim zapravo osigurava i mjesto za jednog talentiranog vozača. Tako zahvaljujući Mazepinu imamo Schumija, Stroll osigurava Vettela, a Zhou Bottasa. Bez plaćanja ne bi bilo ni ovih timova ni ovih vozača…



        3

        0
    • Williams Montoya Prikaži

      Zato jer je velikim korporacijama to usputna djelatnost koja im možda donese neku reklamu. Malim, privatnim timovima to je bila jedina preokupacija u životu. Ne možemo usporediti način poslovanja današnjeg Mercedesa i Williamsa iz prve polovice 90-ih. Dok god glavnu riječ vodi neki manager u uredu koji je dva puta bio na F1 vikendu, a ne neki Frank Williams, Ken Tyrrell, Chapman, Jordan …… koji su sve svoje znanje i ime dali u to.



      1

      0
  8. Bernie Ecclestone Dani Donator Prikaži

    Uh kako su to lijepe boje bile. Jedna od najdražih ekipa sa jednim od najboljih vlasnika/šefova . Stvarno je bio čovjek sposoban i zato me čudi da ga neka druga ekipa nije angažirala.


    0

    0