Automobili s daškom Formule 1

Oktanski koktel

Ante Maras

Prije 3 godina 9 min 7 komentara

Automobilska industrija i Formula 1 su od samih početaka usko povezani, jer su mnogi proizvođači od samih početaka svoje znanje i nadmoć u borbi za kupce pokušavali prenijeti na najbolji mogući način, na trkaćoj stazi, a ne postoji bolji teren za to od Formule 1. Također, mnogi izumi i rješenja u F1 su našla primjenu u cestovnim automobila, kao što je sekvencijski mjenjač, upotreba ugljičnih vlakana za izradu karoserije i mnogi drugi izumi. Neki proizvođači automobila su otišli korak dalje te koristili upravo resurse Formule 1 da bi napravili cestovni automobil te ih učinili legendarnima, a upravo o njima će i biti riječ. Za neke već znate, ali neki će vas čak iznenaditi.

10. BMW 320si e90

Pomalo neočekivano, ali navedeni model ima jako snažne poveznice s F1. Naime, navedeni model koji je proizveden u samo 2600 primjeraka posjeduje motor od 173 konjske snage kojeg je 2006. godine izradio BMW Sauber povećavši promjer cilindara, uporabivši karbonski pokrov ventila, kovane klipnjače te obloge cilindara od aluminija. Sve ovo je bilo potrebno da BMW zadovolji tadašnje homologacijske uvjete za WTCC prvenstvo, u kojem je BMW upravo ovim modelom bio jedan od najjačih igrača.

nakhon100
BMW320si WTCCC E90 (2010), MPW57

9. BMW M5 e60

Iznimna legenda BMW-a i autoindustrije općenito stekao je kultni status kao prva limuzina s V10 motorom oznake S65 koji je iznimno lijepo pjevao te proizvodio monstruoznih 507 konjskih snaga, ali i motorom koji nije neka sreća po pitanju održavanja. Unatoč mišljenju velikog broja ljudi, navedeni motor nema puno poveznica s V10 motorom kojeg je BMW radio za Williams, ali zato SMG mjenjač sa 7 stupnjeva prijenosa da jer je napravljen na temelju prethodnih znanja koje je BMW stekao u F1, a također je navedeni mjenjač u određenoj mjeri povezan s mjenjačem kojeg je BMW Sauber koristio u F1 bolidu 2006. godine.

M 93

8. Renault Clio Williams

Jedan od najpoznatijih hot hatch modela ’90 godina napravljen je u čast Mansellovog naslova F1 prvaka kojeg je osvojio 1992. godine. Sa 145 konjskih snaga na prednjim kotačima, maksimalnom brzinom od 215 kilometara na sat, 7,8 sekundi do 100 i samo 990 kilograma na vagi Clio Williams je bio pravi džepni projektil koji je oduševljavao sjajnim voznim karakteristikama, koje su dokazane i na trkaćim stazama, pogotovo relijaškim na kojima je ostvario solidan broj pobjeda te naslov prvenstva Francuske 1993. godine. Bio je toliko popularan da je umjesto prvotnih 2500 primjeraka proizvedeno čak 3800 primjeraka, svi u 449 Metalic Sports plavoj boji, zlatnim Speedline naplatcima i vlastitim serijskim brojem, čineći ga traženim kolekcionarskim primjerkom.

AlexJ

7. Lotus Esprit Essex Turbo

Na prvu zvuči samo kao nekakva posebna verzija u čast Lotusovog tadašnjeg sponzora, ali ovaj model je donio revoluciju u Lotusu, budući da je navedeni model bio prvi Chapmanov cestovni automobil s turbopunjačem. Također, ovaj model je pravi primjer Chapmanove filozofije da je masa svetinja u izradi sportskih automobila, budući da je težio manje od tone što je uz nisko smješten četverocilindarski turbo motor sa 210 “grla” garantiralo izvrsne performanse. Da nije sve podređeno sportskom guštu, dokazuju udobna crvena kožna sjedala činivši ga ultimativnim sportskim automobilom kraja ’70 godina.

Matt

6. Porsche Carrera GT

Čekaj malo, kako je moguće da je Porsche Carrera GT povezana s F1 ako Porsche nije davno bio u F1? E pa itekako je moguće. 1991. Porsche se vratio u F1 kao dobavljač motora za Footwork Arrows sa 3512 V12 motorom. Nažalost motor je bio teški fijasko, slab, glomazan, težak, trošio je suludo puno ulja te se nakon VN Meksika Footwork prebacio na Hart motore. U bezuspješnom pokušaju da zadrži Footwork Arrows, Porsche je napravio novi V10 motor koji je trebao debitirati 1992. godine, no na kraju nije bilo ništa od toga te je motor stajao na policama Porschea sve do 1998. kada zbog novih pravila za utrke izdržljivosti Porsche uzima navedeni motor s polica te mu povećava obujam i stavlja ga u Porsche LMP2000 s kojim se Porsche trebao natjecati u Le Mansu 2000. godine, no projekt je otkazan zbog razvoja Porschea Cayennea te odluke Ferdinanda Piecha da Audi i Porsche ne budu međusobno konkurencija. Kada se činilo da motor odlazi u zaborav, Porsche odlučuje upravo zbog uspjeha Porschea Cayennea proizvesti novi supersportski automobil te blago modificira navedeni motor koji sad ispucava 612 konjskih snaga i prilagođava Porsche Carrera GT Concept iz 2000. serijskoj proizvodnji i tako je nastao Porsche Carrera GT, koji upravo zbog motora ima mitski status među ljubiteljima automobila.

Alexandre Prevot

5. Honda NSX

Kraj ’80-tih i početak ’90-tih je za Hondu bilo zlatno razdoblje po pitanju motosporta, kada je kao dobavljač motora u F1 u razdoblju od 1986. do 1991. ostvarila 6 uzastopnih konstruktorskih i 5 uzastopnih vozačkih naslova te je u tom razdoblju htjela dokazati da može poraziti Ferrari i na običnoj cesti, kao što je to radila u Formuli 1 te je 1990. godine nastala Honda NSX, osobno najbolji automobil u povijesti Honde, čiji je 3 litreni V6 ispucavao 270 konjskih snaga. U razvoju je sudjelovao i Ayrton Senna, iako ne u tolikoj mjeri koliko ljudi misle budući da su ga iz Honde zvali u završnoj fazi razvoja na Suzuki i Ringu. Glavninu razvoja koji se odvijao na Suzuki su odradili sjajni Hondini inženjeri i jedan drugi vozač Formule 1, Satoru Nakajima. Rezultat svega je izvrstan sportski automobil koji je porazio Ferrari i mnoge druge konkurente, a koštao je osjetno manje.

Brian Snelson

4. Ferrari F50

Prvi pravi F1 automobil za običnu cestu, u punom smislu. Za početak, sami motor je iz F1, 3,5 litreni V12 motor iz Ferrarija 641 koji se natjecao 1990. godine u F1 kojem su obujam povećali na 4,7 litara te je motor ispucavao 519 “konja”. Također, sama upravljivost je bazirana na bolidu F1, zbog čega nije imao nikakva sigurnosna pomagala, jako tvrd ovjes i upravljač bez serva. Nažalost, zbog jake konkurencije u vidu McLarena F1 i Jaguara XJ220 nije bio pretjerano popularan, prodan samo u 349 primjeraka, a jedan od razloga lošeg uspjeha je u tome što bogataši žele cestovni F1 bolid, ali ga zapravo ne žele. Malo čudno, zar ne? Stvar je u tome što se oni žele hvaliti da imaju cestovni F1 bolid, ali ne žele da im nastrada udobnost i svakodnevna upotrebljivost. To je bila lekcija koju je Ferrari naučio i primijenio na sljedećem modelu Ferrari Enzo.

Roman Drapri

3. Ferrari Enzo

Ferrari je naučio iz slučaja Ferrarija F50 te je tako nastao za mene najdraži Ferrari svih vremena, Ferrari Enzo. Iako V12 motor od 660 “grla” nije iz F1, to ne znači da se Ferrari nije poslužio F1 asortimanom, stoga su korištene karbon-keramičke kočnice, mjenjač bez kvačila s ručnim mijenjanjem brzina te karoserija od ugljičnih vlakana. Konačno, u razvoju ovog automobila sudjelovali su Ross Brawn, Rory Byrne, Jean Todt te Michael Schumacher, kao test vozač. Sve to u cjelini daje jedan od najvećih i najpoznatijih automobila 21. stoljeća i jedan od najboljih Ferrarija uopće, koji je toliko dobar da je nosio ime osnivača Ferrarija, Enza Ferrarija.

R_Simmerman

2. Ferrari LaFerrari

Snažan Ferrarijev odgovor na McLaren P1 i Porsche 918 po prvi put donosi mild-hibridnu tehnologiju u Ferrari, u ovom slučaju 6,3 litreni V12 motor uparen s KERS jedinicom koji zajedno daju 950 konjskih snaga uz 40% manju potrošnju. Također, karbon-keramičke kočnice i karoserija od ugljičnih vlakana također su jedan mali dašak F1 u ovom legendarnom automobilu. Pomalo tužno, LaFerrari do danas ostaje posljednji Ferrarijev model s V12 motorom smještenim po sredini(SF90 Stradale koristi V8 motor).

Norbert Aepli

1. Mclaren F1

Ono što su Ferrari Testarossa i Ferrari F40 bili ’80-tih godina, to je McLaren F1 bio ’90-tih godina, automobilski san svakog muškarca tog doba. McLaren je po mnogočemu bio ispred svog vremena i po mnogočemu jedinstven do dana današnjeg. 3 sjedala, od toga vozačko smješteno ispred po sredini, monstruozni BMW-ov S70/2 V12 motor osiguravao je 618 “grla” koji nikog nisu ostavili ravnodušnim, a kako se nije nimalo štedjelo, po prvi put su upotrebljena karbonska vlakna pri izradi karoserije, pa čak su poneki dijelovi motora napravljeni od zlata, sve u svrhu što boljeg očuvanja topline. Sve to uz genij Gordona Murraya je osiguralo status jednog od najlegendarnijih i najluđih automobila ikad napravljenih.

Dave Adams

Vrijedni spomena:

Yamaha OX99-11 V12: Neuspjeli Yamahin prototip s V12 motorom iz bolida F1 te dizajnom snažan konkurent FIATu Multipli i ostalim “ljepotanima”.

McLaren-Mercedes SLR: Zajednički projekt GT automobila napravljen uz korištenje znanja iz Formule 1, inspiracija za ovaj model je Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe.

Mercedes-AMG One: Koncept hypercara koji bi trebao ove godine doći na ceste, trenutno automobil tehnološki najbliži F1 budući da koristi PU i mjenjač iz šampionskog Mercedesa W07 koji su modificirani za upotrebu u Mercedesu-AMG One.

Aston Martin Valkyrie: Još jedan koncept hypercara koji je nastao suradnjom Aston Martina i Red Bull Racinga, pogoni ga Cosworthov 6,5 litreni V12 motor, uparen s Ricardovim 7-stupanjskim sekvencijskim mjenjačem, a KERS elektromotor je djelo hrvatske tvrtke Rimac.

Honda Civic Jordan: Hondin limitirani model Civica proizveden u samo 500 primjeraka, svi u žutoj boji s decentno postavljenim logom Jordana te crno-žutom unutrašnjošću, baziran na Hondi Civic VTi koji je ispucavao 160 konja.

McLaren Senna: Ultimativni, hrabro dizajniran hypercar napravljen je u Senninu čast kao zahvala za uspjehe koje im je on donio od 1988. do 1993. godine, posebno razvijen za ostvarivanje sjajnih vremena krugova na stazi.


Odgovor

7 komentara

  1. Fernando Alonso
    Brane FA14 Prikaži

    Ne znam, za mene će uvijek vrh ovih sportskih auta biti Ferrari…svaka čast i ostalima, ali…



    7
    5

    2
  2. Alfa Romeo
    laky614 Prikaži

    Ajme Ferrari F50😍 imao sam poster u sobi kao mali, najbolje mi izgleda LaFerrari i ovaj McClaren- Mercedes SLR perfektan i imao sam ga u igrici Need for Speed 1(ako se nevaram)… Davna vremena.



    1
    1

    0
  3. Felipe Massa
    Braziliscanec Masa Prikaži

    Uh, poslastica od članka. Pohvale autoru!



    1
    1

    0
  4. wodoo Prikaži

    U vezi F50 niste u pravu. F50 je limitiran na 349 primjeraka. Tu se nikako ne radi o slabim prodajnim rezultatima, nego Ferrari nije želio proizvesti više. Mislim da nisu htjeli da se ponovi situacija s F40, koji je proizveden u preko 1300 primjeraka, pa se malo izgubila ekskluzivnost.

    Enzo je prvotno proizveden u 349 komada, da bi kasnije taj broj narastao na 399 + jedan za humanitarne svrhe ( poklonili ga papi, a on naredio da se proda i novci doniraju u humanitarne svrhe).



    3
    3

    0
  5. Blue Flag
    dFixxx3r Prikaži

    njam njam
    testarosa f40 f50 i mcl f1 su predstavljali ikone dok sam bio klinac
    kasnije sam bio jedino impresioniran i mogu toj ekipici dodati Enzo-a


    0
    0

    0
  6. Lewis Hamilton
    smr201 Prikaži

    Odličan članak, još bi dodao Megane F1 na listu ovih vrijednih spomena.
    Od ovih 10 sam imao priliku voziti samo E60 i mogu reći da su Bavarci složili zvijer od auta, od performansi do zvuka motora auto je booomba.



    1
    0

    1
  7. Ayrton Senna
    LR7 Prikaži

    A Yugo Koral 55 iz Kragujevca? Nekužim ;)



    1
    1

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.