Bilo jednom u Imoli

Tomislav Tkalčević

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Bilo jednom u Imoli

Tomislav Tkalčević

Strast prema brzini je dio genetskog koda Imole od davnina. Za vrijeme Rimskog Carstva, oko 80. godine prije Krista, kad je to mjesto bilo poznato pod imenom Forum Cornelii, Imola je već imala amfiteatar za utrke konjskih zapreka … i od onda je čekala metalne konje.

Staza je svoj trenutni izgled dobila krajem 1940-tih godina kada je pokrenut je niz javnih radova za pokretanje poslijeratne ekonomije. Najvažniji od tih radova bila je izgradnja ceste koja je povezivala brežuljke, preko Emilia, današnjeg zavoja Rivazza i zaseoka Codrignano, pa do zavoja Tosa. Lokalni stanovnici i zaljubljenici u automobilske utrke, Alfredo Campagnoli, Graziano Golinelli, Ugo Montevecchi i Gualtiero Vighi, razmišljali su o izgradnji staze za utrkivanje preko tih brežuljaka. Kasnije se navedenoj četvorici pridružio Checco Costa, koji je kasnije postao koordinator motociklističkih evenata.

1950. godina – 22. ožujka postavljen je kamen temeljac za stazu Imola, iako birokracija i problemi izvlaštenja susjednih imanja usporavaju gradnju

1952. godina – 19. listopada staza ima svoj prvi test. Enzo Ferrari daje Ferrari 340 koji su naizmjence vozili Ascari, Marzotto i Villoresi, te su imali prosječnu brzinu od 149 km/h. Motocikli su također odradili testiranje, Masetti (Gilera), te Lorenzetti i Montanari (Moto Guzzi) imali su prosječnu brzinu 138 km/h.

1953. godina – 25. travnja održana je VN Coni, službena moto utrka talijanskog prvenstva za klasu 125 i 500 kubika, što je prva službena utrka na stazi u Imoli.

1954. godina20. lipnja započinje era utrka svjetske klase utrkom pod imenom “Conchiglia d’Oro Shell”, rezerviranom za sportske automobile. Žestoka borba vodila se između vozača Ferrarija i Maseratia. U utrci pobjedu je odnio Maglioli koji je vozio za Ferrari, dok su iza njega utrku završili vozači Maseratia Musitelli i Musso. U utrci su sudjelovali i dva buduća protagonista u povijesti moto utka, Colin Chapman i Jack Brabham. Nešto ranije iste godine, 25. travnja staza u Imoli ugostila je moto verziju utrke “Conchiglia d’Oro Shell” koja je postala poznata u povijesti po svojoj bogatoj nagradi koja je iznosila 12 milijuna lira (od prilike 4 500 engleskih funti).

1956. godina – na stazi se u moto utrci pojavljuje još jedno poznato ime u automobilističkom svijetu. Bernie Ecclestone vozi na motoru Norton Max.

1963. godina21. travnja Formula 1 po prvi put se pojavljuje na stazi u Imoli, ali utrka se ne boduje za Svjetsko prvenstvo Formule 1. Jim Clark odnosi pobjedu u mitskom Lotusu 25, sve uz odsustvo Ferrarija čiji bolidi nisu bili spremni za utrku, a koji je obećao kako će za njih voziti John Surtees.

1965. godina – staza dobiva tribine uz ravni pravac staze, što stazi daje izgled pravog motodroma.

1969. godina7. rujna Imola je ugostila utrku Svjetskog motorističkog prvenstva po prvi put pod imenom “Nazioni Grand Prix”. Sudbina se poigrala, pa kao i 1963. godine, najpoznatiji talijanski konstruktor MV Agusta ne sudjeluje u svjetskom prvenstvu.

1970. godina – kako bi se utvrdilo prijateljstvo s Enzom Ferrarijem i stazom u Imoli, motodrom dobiva ime po Enzovom sinu Dinu koji preminuo s 24. godine 1956. godine, čime dobiva ime Autodromo Dino Ferrari.

1972. godina23. travnja održana je utrka poznata kao “Europska Daytona”, prema ideji Checce Coste, kao europski ekvivalent poznate američke utrke duge 200 milja.

1979. godina – radovi na stazi u Imoli se nastavljaju i uskoro staza dobiva sve potrebne pristupne ceste. Do tada, neke ceste su bile korištene za javni promet. 19. rujna započinje nova era Formule 1 na stazi u Imoli utrkom koja je validna i koja se vozi pod imenom VN Dine Ferrarija, ali se ipak nije bodovala za Svjetsko prvenstvo Formule 1. U kvalifikacijama najbolji je bio Gilles Villeneuve koji je vozio za Ferrari, dok pobjedu odnosi Niki Lauda vozeći za Brabham-Alfa Romeo, što je ujedno i njegova zadnja utrka prije nego je napustio sport dva tjedna kasnije.

1980. godina – 14. rujna Imola ugošćuje prvu F1 utrku koja se boduje za Svjetsko prvenstvo. To je 51. VN Italije, koja se do tada vozila u Monzi.

1981. godina – 3. svibnja vozi se prva VN San Marina.

1986. godina – 8. lipnja Imola je po prvi put domaćin utrci Svjetskog prvenstva F3000.

1988. godina – nakon smrti Enza Ferrarija 14. kolovoza, njegovo ime dodaje se službenom imenu staze – Autodromo Enzo e Dino Ferrari.

1994. godina – 30. travnja za vrijeme kvalifikacija i dan kasnije, 1. svibnja odmah nakon starta VN San Marina dolazi do dvije nesreće koje odnose dva života – Roland Ratzenberger i Ayrton Senna.

1995. godina – kako bi se smanjila brzina na stazi, zavoji Tamburello i Villeneuve postaju šikane.

1996. godina – 1. rujna na stazu u Imoli, nakon izbivanja od 1988. godine vraća se Svjetsko prvenstvo u moto utrkama, te ugošćuje VN Citta di Imola, kao i sljedeće tri godine.

2001. godina – motocikli se vraćaju na stazu u Imoli s najspektakularnijim događajem, završnom utrkom FIM Svjetskog prvenstva u moto utrkama.

2004. godina – po prvi puta staza je domaćin FIA Europskog prvenstva touring automobila (ETCC) i FIA GT Svjetskog prvenstva.

2005. godina – dva prije spomenuta događaja se ponovno održavaju i oba su validna i boduju se za svjetsko prvenstvo. Održava se 25-ta po redu VN San Marina.

2006. godina – nakon završetka sportskih aktivnosti na stazi, 19. studenog u 16:14, 3000 ljudi u tišini s uzbrdice zavoja Rivazza promatra kako 700 štapića dinamita demolira staru zgradu u pit-laneu.

2007. godina – tijekom rujna završavaju izmjene i preuređenja na stazi, koje vodi svjetski poznati njemački arhitekt Hermann Tilke. Osim staze, završene su izmjene i na ostalim objektima, najviše garažama, paddocku i sobi kontrole utrke (Race Control Room).

2008. godina – 3. ožujka potpisan je tridesetogodišnji ugovor kojim je upravljanje stazom lokalna uprava povjerila tvrtki Formula Imola S.p.A. Staza službeno otvara svoja vrata 3. svibnja. Staza je domaćin utrci Svjetskog prvenstva touring automobila (WTCC). Međutim, tijekom ljeta na stazi se odvijaju radovi, koji između ostalog uključuju izgled ulaza u pit-lane i proširivanje izletne zone u zavoju Piratella.

2009. godina – izgrađena je nova Variante Bassa, potrebna kako bi se udovoljilo standardima postavljenih od strane Međunarodne motociklističke federacije (FIM). Radovi su završeni 7. srpnja, a kasnije tokom mjeseca su odrađeni službeni testovi za Superbike prvenstvo, u očekivanju 12. runde Superbike Svjetskog prvenstva na stazi uz rijeku Santerno.

2010. godina – sportske aktivnosti rastu, kako motorističke tako i automobilističke. Tijekom sezone mnogi veliki događaji odvijaju se na stazi poput Ferrari Challengea, Superstars, Aci-Csai talijanskog prvenstva i 12. utrka FIM Superbike svjetskog prvenstva. Posljednjeg vikenda u rujnu, Superbike svjetsko prvenstvo po prvi put osvaja talijanski vozač, Max Biaggi, vozeći talijanski motor, Aprilia.

2011. godina – na stazi se odvija utrka 6 Ore di Imola (6 sati Imole), uz GP2 Asia Series i 11. utrka Superbike svjetskog prvenstva. U kolovozu staza dobiva novi sloj asfalta kao priprema za utrku Superbike prvenstva u rujnu.

2013. godina – utrka Superbike svjetskog prvenstva je potvrđena kao glavni događaj na stazi Enza i Dine Ferrarija. Što se tiče automobilističkih utrka, na stazu se vraća europska Le Mans serija, Aci-Csai talijansko prvenstvo, Međunarodna Superstars serija i Imola Classic.

2014. godina – na stazi se tokom četiri dana od 1. do 4. svibnja obilježava 20 godina od smrti Ayrtona Senne i Rolanda Ratzenbergera. Kasije istog mjeseca, 17. i 18. svibnja održava se utrka “4 sata Imole” europske Le Mans serije.

2015. godina – staza je domaćin raznim događajima poput utrka i koncerata, do egzibicijskih događaja. Utrka svjetskog prvenstva Superbike klase je glavni događaj koji se odvija od 8. do 10. svibnja. Tjedan kasnije, ponovno “4 sata Imole” u sklopu europske Le Mans serije, te 20. svibnja Giro d’Italia. Što se tiče zabave, 9. srpnja na stazi u Imoli legendarna grupa AC/DC održava svoj jedini koncert u Italiji.

2018. godina – staza započinje 16. FIM Superbike svjetsko prvenstvo. Giro d’Italia također se vraća na stazu, kao i neki “povijesni” događaji kao prvi Motor Legend Festival i treći Minardi day. Zadnja utrka MXGP Svjetskog prvenstva u moto crossu također se odvija na stazi u Imoli.

2019. godina – utrka Superbike svjetskog prvenstva ponovno je glavni događaj u kalendaru staze. Nakon uspjeha 2018. godine, također se vraća MXGP Svjetsko prvenstvo u moto crossu, kao i Minardi day, te 200 Miglia Revival. On automobilističkih događaja, na stazi se održavaju Ferrari Challenge i talijanski Aci Racing.

2020. godina – u sezoni na koju jak utjecaj ima Covid-19 pandemija, staza Enza i Dine Ferrarija uspijeva biti dio međunarodne sportske scene s dva velika događaja – utrkom Svjetskog prvenstva u cestovnom biciklizmu i utrkom Formule 1. Formula 1 se vratila na stazu u Imoli kao VN Emilia Romagna nakon 14 godina, uz aplauz od strane FIA-e, Formule 1, vozača i timova za uspješnu organizaciju utrke.

Podrži nas

Zadnji donatori:
fortmer
zekohonda

Top donatori:
Jester
Crash
wapi

F1puls autori su dosad napisali 9405 vijesti i tekstova. Ako cijenite što radimo svaki dan već 7 godina, podržite nas
💳 kreditnom karticom, PayPalom ili Revolutom.
Više informacija »

Tomislav Tkalčević
Pulsmedia autor
94 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

6 komentara

  1. Honda zekohonda Donator Prikaži

    odlična kronologija!
    u muzeju od staze ima zanimljivih eksponata, slika, skica, tekstova o povijesti.



    6

    0
  2. Michael Schumacher VRSV546 Prikaži

    Imola, ili VN San Marina je prvo sjecanje na ovu stazu, i kao 9 godisnjak igrao na F1 2002 najdraza staza mi je bila, 3 staza na wish list za pogledat trku (1. Monza 2. Monaco)


    0

    0
    • Volio sam igrati Grand Prix serijal u 90ima. Nikad nisam volio Monaco ili Monzu obje trake su ekstremi. Volio sam voziti GP Kanade, San Marina, Brazila, Austrije, Europe (Nurburgring) …. čovječe kada se sjetim mogu reći da mi je kalendar bio na vrhuncu 2001. godine.



      3

      0
    • Sebastian Vettel 5 Crash Donator Prikaži

      Zanimljiv izbor najdrazih staza… Mnogo razlicite staze a za mene sve lose za utrkivanje, na stranu pompa medju navijacima kada se spomenu te staze..



      1

      0
      • Ne znam za gaming su mi sve staze iz 2001. bile zanimljive (osim Monaca)…. Kasnije sam pokušao kroz gaming naučiti i malo novije staze, ali prošla su vremena tipkovnice, ali osim toga te moderne staze imaju previše slijepih zavoja i nekih elemenata koji me se nisu dojmili.


        0

        0
      • Michael Schumacher VRSV546 Prikaži

        Krivo ste razumjeli pisca, san marino (imola) mi je bila najdraza za vozit na igrici, ali za gledat uzivo idu tim redosljedom, znam za utrkivanje ocajna, ali za gledati stat doslovno na 3 metra od bolida i 15 od boxa, i sve to uz more, nemoze ponudit ni jedna staza


        0

        0