Flavio Briatore: Plivač u mutnim vodama

Oktanski koktel

Ante Maras

Prije 3 godina 8 min 9 komentara

Formula 1 kao visokotehnološki sport nikad nije bio imun na šarolika tumačenja pravila, legalna varanja i traženju rupa u pravilniku jer svaka tisućinka prednosti je bitna, jer ona može dijeliti pobjednika i gubitnika, može te dignuti na sam vrh i baciti te na samo dno. U takvom svijetu sjajno se snašao Flavio Briatore, jedna od najvećih i najkontroverznijih ličnosti Formule 1 u zadnjih 30 godina. Takav status je zaslužio sjajnim vođenjem Benettona i Renaulta te slanjem u zvijezde Michaela Schumachera i Fernanda Alonsa, dva ponajbolja vozača F1 u zadnjih 30 godina, ali i raznim kontroverzama, životom playboya i čitanjem pravila na svoj način. Flavio je takva pojava da nitko nije ravnodušan, ili ga voliš ili ga mrziš, ali njegovu veličinu malo tko može zanijekati.

Rođen 1950. u Venzuolu, nakon što dvaput nije uspio završiti javnu školu, prebacuje se u privatnu srednju školu u kojoj završava za geometra s najnižim ocjenama u školi. Nakon srednje škole počinje raditi kao instruktor skijanja te vodi vlastiti restoran koji propada zbog prevelikih dugova. Nakon toga postaje prodavač osiguranja i postaje asistent Attilija Dutta, vlasnika Paramatti kompanije boja koji pogiba krajem 70ih u autobombi. Nakon njegove smrti odlazi u Milano gdje radi u milanskoj burzi gdje upoznaje Luciana Benettona. Tijekom 80ih godina biva dvaput osuđivan, prvi put na godinu i 6 mjeseci zbog višestrukih prevara koja je poslije smanjena na godinu dana te zbog kockarskih prevara na 3 godine, zbog čega bježi na Djevičanske Otoke gdje uspješno vodi Benettonovu franšizu te ubrzo isti uspjeh postiže i u SAD-u. Nije se vraćao u EU sve dok njegove osude nisu otišle u zastaru.

Zbog svojih uspjeha u vođenju franšize, Luciano Benetton ga stavlja na mjesto komercijalnog direktora momčadi Benettona 1990. godine, a ubrzo dolazi na samo čelo momčadi. Inače, o njegovoj zainteresiranosti o Formuli 1 govori činjenica da ga F1 nije zanimala nimalo sve do dolaska na VN Australije 1988. godine. Prvi potez mu je bio dovođenje hvaljenog Johna Barnarda, a sljedeći veliki potez mu je bilo dovođenje talentiranog Michaela Schumachera kojeg uspio oteti Jordanu nakon VN Belgije 1991. godine, a taj kontroverzni potez je stvorio pojam “piranha club” koji opisuje način u kojem velike momčadi otimaju od malih bez posljedica. Taj mu se potez jako isplatio budući da je Michael Schumacher do kraja 1995. godine donio čak 19 od 27 pobjeda u Benettonovoj povijesti te im donio 2 vozačka i 1 konstruktorski naslov. No ni tu nije bilo kraja kontroverzama. 1994. godine Benettonov B194 je bio predmetom sumnji u regularnost obzirom da je u bolidu otkriven launch control, zabranjen nakon 1993. godine, no nije dokazana njegova uporaba pa je momčad prošla neokrznuta. No tu nije bio kraj problemima. Michael Schumacher biva diskvalificiran s Velike Nagrade Velike Britanije jer je ignorirao crne zastave koje je dobio jer je odbio odraditi 5 sekundi stop-go kazne za pretjecanje Damona Hilla u formacijskom krugu. Iako je trebao dobiti zabranu nastupa nakon te utrke, to se nije dogodilo, točnije, momčad je poslala žalbu na tu odluku, a momčad je kažnjena s 500 000$. Ipak biva diskvalificiran na VN Belgije te dobiva suspenziju od 2 utrke jer mu je komad drvene daske ispod bolida bio tanji od propisanog(ta je daska postala obavezna tijekom sezone zbog sigurnosnih razloga. Ni kraj sezone nije mogao proći bez skandala jer su se na posljednjoj utrci sezone u Adelaideu Michael Schumacher i konkurent za naslov Damon Hill u Williamsu sudarili prilikom pokušaja Damona Hilla da s unutarnje strane u zavoju 5 pretekne Schumachera te su obojica odustali čime je Michael Schumacher osvojio svoj prvi naslov prvaka.

Krajem 1994. godine, kupuje Ligier kako bi prebacio dobavljanje Renaultovih motora s Ligiera na Benetton, budući da Ford-Cosworth motori više nisu bili za sami vrh te je upravljanje Ligierom prepustio Tom Walkinshawu. Nakon odlaska Michaela Schumachera i dijela tehničkog osoblja u Ferrari 1996. godine, ne može više držati Benetton pri vrhu te ga 1997. zamjenjuje David Richards. Godinu prije kupuje udjele Minardija te ih je pokušao prodati BATu, ali bezuspješno te ih prodaje natrag Giancarlu Minardiju i Gabrieleu Rumiju. U razdoblju od 1998. do 2000. upravlja Supertecom, dobavljačem nadograđenih Renaultovih motora iz 1997. godine, budući da je francuski proizvođač otišao iz Formule 1 krajem iste godine.

Tom Walkinshaw i Flavio Briatore na VN Velike Britanije 1993. godine, izvor: Martin Lee

Novo veliko razdoblje u Briatoreovoj F1 karijeri događa se povratkom Renaulta kao konstruktora krajem 2000. godine i otkrićem Fernanda Alonsa, tada mladog španjolskog talenta kojem je za 2001. osigurao mjesto u Minardiju. Po povratku Renaulta, imenovan je šefom momčadi te je pod njim Renault počeo rasti. Nezadovoljan Jensonom Buttonom i njegovim raskalašenim životnim stilom, 2003. dovodi Fernanda Alonsa u Renault i ta mu se odluka naveliko isplatila iste sezone kad pobjedom u Mađarskoj Alonso postaje najmlađim pobjednikom utrke Formule 1. Potvrda Flavija kao znalca za mlade talente je dvostruka kruna 2005. i 2006. kad Fernando Alonso postaje najmlađi prvak u povijesti Formule 1, a Renault po prvi put u svojoj povijesti postaje konstruktorskim prvakom F1. 2005. godine osvajaju naslov ispred Kimija Raikkonena te brzog, ali nepouzdanog McLarena, a 2006. brane naslove pod navalom Michaela Schumachera i Ferrarija. Nažalost, Flavio i Renault ne uspijevaju zadržati Alonsa te on 2007. odlazi u McLaren, što je ozbiljno uzdrmalo Renault jer te sezone nisu ostvarili nijednu pobjedu. No zbog narušenih odnosa u McLarenu i Spygatea(u kojem je uz McLaren i Renault proglašen krivim, ali je Renault prošao nekažnjen), Alonso se nakon samo godinu dana vraća kod svog starog prijatelja Flavija u Renault.

izvor: KamalSell

2008. nije bila puno bolja u odnosu na 2007. jer bolid ponovno nije bio na razini, a Nelson Piquet jr se mučio tijekom cijele sezone. No sve se mijenja u Singapuru na prvoj noćnoj utrci u povijesti F1 u kojoj Fernando Alonso donosi prvu pobjedu Renaultu nakon 2006. godine, a niz se nastavio na VN Japana kad Alonso na Fujiju pobjeđuje i donosi novo veselje za Renault. No 2009. je bila iznimno loša godina u kojoj se Renault nije snašao zbog promjene pravila, no to je nikakav problem naspram onoga što je uslijedilo.

Nakon što ga je Briatore protjerao iz momčadi zbog loših rezultata, Nelson Piquet jr izlazi u javnost sa priznanjem da se namjerno zabio na VN Singapura godinu prije pod naređenjem Flavija Briatorea kako bi izašao Safety Car i time olakšao put do pobjede Fernandu Alonsu. Iako je prvotno najavio tužbu protiv Piqueta juniora zbog lažnih optužbi, ubrzo nakon on i Pat Symonds daju ostavke i odlaze iz Renaulta i Formule 1, s time da je FIA dala Briatoreu doživotni izgon iz svih njenih natjecanja, iako je ta kazna poslije povučena. Također, FIA je zaprijetila da će povući Superlicence vozačima kojima je Briatore menadžer, a među njima su bili Mark Webber, Jarno Trulli, Heikki Kovalainen te već spomenuti Fernando Alonso i Nelson Piquet jr, zbog čega su oni raskinuli ugovore s njim.

Poslije odlaska iz Formule 1, nije gubio vrijeme te je dalje počeo širiti Billionaire Club po svijetu te je jedno vrijeme bio vlasnik Queens Park Rangersa. Također je upravljao raznim elitnim restoranima i klubovima diljem svijeta. Nevolje ga također nisu izbjegavale budući da su mu jahtu privremeno zaplijenili zbog pravnih problema(charter status i porezi) po pitanju navedenog plovila. A njegov privatni život je malo reći playboyski, budući da je bio u vezi s Naomi Campbell, Heidi Klum te oženjen s Elisabettom Gregoraci. No ni tu nije mogao bez kontroverzi budući da je otkriveno da se njegovo ime našlo u takozvanoj crnoj knjižici Jeffreya Epsteina, optuženika za sex trafficking.

I sad što reći za njega, obzirom na sve rečeno? Iskreno, nije lako dati generalno mišljenje o njemu, jer njegov život i karijera su koktel velikog broja nepovezivih stvari, koktel dobrih i loših stvari. Utjecao je na F1 kao malo tko prije i poslije njega i to na način na koji nitko nije i neće nikada moći. Njemu možemo na neki način zahvaliti što smo imali i imamo čast i privilegiju gledati Michaela Schumachera i Fernanda Alonsa. Možemo mu zahvaliti na razvoju i vođenju Benettona i Renaulta te na jasnoj hijerarhiji, koja fali nekim današnjim momčadima. I sve te velike stvari koje je uradio u Formuli 1 su nekako pod sjenom njegovog čitanja pravila kako mu paše, očitim varanjem te čak tjeranjem vozača vlastite momčadi da se zabije u zid kako bi drugi vozač momčadi mogao doći do pobjede. Upravo taj koktel nespojivih stvari čine taj njegov šarm zbog kojeg mnogi fanovi prizivaju njegov povratak u F1. Iskreno, nisam baš toliko za njegov povratak, ali ne bih se bunio da dođe natrag, jer ako išta, bit će veselo s njim te će donijeti malo boje i života u ovaj pomalo sivi i sterilni oktanski cirkus.


Odgovor

9 komentara

  1. Niki Lauda
    wapi Pretplatnik Prikaži

    Lijep članak. Čestitke autoru.



    16
    15

    1
  2. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Mufljuz teške kategorije. :mrgreen:
    Jedan takav je bio potreban Ferrariju, nakon 2014.
    Ubjeđen sam da je on bio u Ferrariju (čak i u ublaženoj verziji) prije godinu i po, da bi lagano poručio FIAi “OK, tražili ste, gledajte, niste ništa našli, `ajd sad odjebaus”, mada čisto sumnjam da bi uopšte i došlo do toga da FIA “pregleda” Ferrari dok je on tamo šef.
    Ali da je uvijek bio odlikaš što se tiče djevojaka, tu nema sumnje.
    A na podatak da je završio u privatnoj srednjoj školi za geometra, sa najnižim ocjenama u školi, sam oplako od smijeha :rofl: :rofl:

    Hvala na tekstu @Ante



    18
    16

    2
    • Mick Schumacher
      Ante Maras novinar Prikaži

      Možda najgori u srednjoj školi, ali je zato odlikaš životne škole😁😁



      12
      11

      1
    • Ferrari
      Boris_CRO Prikaži

      U životu mlađi referent Pantić ima čistu savjest, ali nema deviza… Za to vrijeme drug Šojić naručuje Lepu Brenu za 4 osobe te uz pićence i pilence dogovara biznis sa mafijozama…. Možeš imati 3 fakulteta i biti siromah ili imati osnovnu školu i biti direktor od državno preduzeće. Formula 1 je politika i muljanje. Flavio je uvijek kupovao odjela na preduzeće i otišao pozdravljati pevaljke. Narodni heroj.



      9
      9

      0
  3. Alfa Romeo
    limitmaker1 Donator Prikaži

    …to je lopov i muljator kakvog ne bih nikad poželio vidjeti opet u F1, gledajući njegove intervjue izvan svijeta formule u 2000-tima nisam nijednom stekao dojam da se radi o posebno inteligentoj osobi, čak štoviše, jedno vrijeme nakon toga su ga talijanski novinari sprdali do te mjere da nije kužio da se njime sprdaju….po meni jedan bezveznjak kojemu su se kockice posložile u pravo vrijeme na pravu kombinaciju…nadalje mislim da je ‘formirao’ alonsovu ‘osobnost’ i ne služi mu na čast…što se tiče launch controla u benettonu bilo je i više nego indicija ali FIA poslovično kaska za tehnologijom momčadi…ne zaboravimo na varanje na nadolijevanju goriva što je moglo i tragičnije završiti…takvim osobama nije mjesto u F1 i nema tog ‘šarma’ ‘karakternosti’ ili što god već što bi se trebalo povezivati na dobar način sa sportom…



    11
    7

    4
  4. Felipe Massa
    Braziliscanec Masa Prikaži

    Odličan članak.
    Kakav god bio, činjenica je da je doveo Benetton do dva naslova usred Williamsove dominacije i Renault isto tako do dva naslova tokom Ferrarievih godina.
    Ocijeniti ga samo kao prevaranta nije fer prema pravim prevarantima kao što su princ Malik Ado Ibrahim ili onaj ZZ Top Rich Energy.



    9
    7

    2
  5. Ayrton Senna
    Ayrton S Prikaži

    Pod ovakvim “vodstvom” M.S. sigurno nije koristio launch control 😂😂😂
    Nije ukrao i prevario samo ono sto bas nije mogao…



    4
    3

    1
  6. Mika Hakkinen
    slavenko Prikaži

    Zanimljiv čo’ek 😂


    0
    0

    0

Pročitajte više o idućim temama:

Reagirajte na ovaj sadržaj:

Novo na forumu Otvori

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.