Budućnost F1: Aktivna aerodinamika, sintetička goriva i pogon na sva četiri kotača?

Lovro Andraka

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Budućnost F1: Aktivna aerodinamika, sintetička goriva i pogon na sva četiri kotača?

Lovro Andraka

Iako velike promjene tehničkog pravilnika po pitanju aerodinamike stupaju na snagu iduće godine, čelnici sporta već uvelike razmišljaju o onom idućem ciklusu pravila koji bi trebao započeti 2025. godine.

Ključni ljudi iz tehničkog odjela FIA-je i Formule 1 dali su ekskluzivne izjave za britanski RaceFans, u kojima su otkrili o čemu se trenutno raspravlja po pitanju ne tako daleke budućnosti F1.

Pat Symonds, tehnički direktor F1, izjavio je kako žele zadržati iste performanse bolida, ali uz trećinu manje goriva:

“Želim iste performanse bolida, ali želim da se koriste dvije trećine goriva.”

“Želim istu brzinu, otprilike ista vremena po krugu, otprilike isto ubrzanje te istu sposobnost kočenja i skretanja.”

Današnji bolidi teže 752 kg bez 110 kg maksimalne količine goriva koju smiju koristiti u utrci. Symonds to smatra prevelikom masom goriva, a želi je smanjiti ispod 75 kg, uz korištenje sintetičkih goriva koja imaju puno veću gustoću energije i uklapaju se u cilj F1 da do 2030. postane ugljično neutralna. Planira se koristiti drop-in gorivo.

Symonds je u tom kontekstu spomenuo mogućnost uvođenja dodatne aktivne aerodinamike koju trenutno imamo samo u vidu DRS-a, odnosno pomičnog dijela stražnjeg krila koji smanjuje otpor zraka na ravnicama.

“Ne morate biti inženjer da biste shvatili da je jedan od razloga zbog kojih koristimo puno goriva s trenutnim bolidima to što imaju veliki otpor zraka, stoga je prva stvar koju morate napraviti – osim činjenice da se krećete prema hibridizaciji, odnosno više elektrifikaciji bolida – morate ukloniti taj otpor zraka.”

“Definitivno će biti smanjenja otpora zraka, ali s tim smanjenjem otpora zraka dolazi smanjenje downforcea pa onda ne možete biti tako brzi u zavojima, stoga vas to vodi do toga da morate imati aktivnu aerodinamiku na bolidu.”

FIA-jin tehnički direktor zadužen za motore Gilles Simon dotaknuo se svog dijela plana – arhitektura novih pogonskih jedinica trebala bi biti uvelike slična trenutnim 1.6-litrenim V6 motorima, a također bi trebala imati jedinicu za obnovu toplinske energije. One bi trebale proizvoditi oko 800 kW (1073 KS), i to 400 kW iz motora s unutarnjim izgaranjem, a 400 kW iz električne energije – trenutne jedinice imaju 670 kW, od kojih 550 kW dobivaju iz motora, a 120 kW iz hibridnih dijelova.

Umjesto karbonskih kočnica planiraju se uvesti karbon-keramičke kočnice, a Simon nije isključio mogućnost pogona na sva četiri kotača:

“Jasno je da je pogon na sva četiri kotača vrlo efikasan što se tiče obnove energije i performansi u zavojima, no to je dodatna komplikacija.”

“Program je u ranoj fazi, ali gledamo sve opcije. U suradnji s F1 i proizvođačima pogonskih jedinica definirat ćemo naš smjer.”

F1 si je zadala pet ciljeva oko nove generacije motora – tehnologija mora biti održiva i relevantna za proizvođače, mora uključivati održivo gorivo, mora biti jeftinija, privlačna novim proizvođačima i mora rezultirati “snažnim i emotivnim” dizajnom.

“Želimo učinkovitije bolide u svakom smislu, što znači da istovremeno moramo kontrolirati troškove, čineći sve održivim u smislu poslovnih modela momčadi i konstantno održavati uzbudljivost utrkivanja”, rekao je Nikolas Tombazis, FIA-jin tehnički direktor za jednosjede.

“Kad iznesete sve ove ciljeve, ne postoji magično rješenje koje će ih lakoćom sve ispuniti, stoga sada raspravljamo o najboljem kompromisu – ne isključujemo nijednu tehnologiju i nismo se opredijelili za smjer kojim ćemo ići.”

“Smatramo da je sada pravo vrijeme za ovakve konstruktivne rasprave između FIA-je, F1, momčadi, proizvođača pogonskih jedinica i dobavljača goriva. Održavanjem takvih rasprava sada bit ćemo u puno boljoj poziciji kada pravila budu učvršćena, a razvoj pogonskih jedinica i bolida za 2025. krene.”

Finalni prijedlog pravila za pogonske jedinice mogao bi biti poslan na odobrenje FIA-ji već u srpnju 2022., čime bi proizvođači dobili više od dvije godine za razvoj novih pogonskih jedinica.

Podrži nas

Zadnji donatori:
wapi
Vordas
zekohonda

Top donatori:
wapi
Jester
Crash

F1puls autori su dosad napisali 9493 vijesti i tekstova. Ako cijenite što radimo svaki dan već 7 godina, podržite nas
💳 kreditnom karticom, PayPalom ili Revolutom.
Više informacija »

Lovro Andraka
Pulsmedia autor
880 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Više o temi: #Sezona 2025.

Komentiraj

31 komentara

  1. Sve je to u redu samo nemojte ovaj put sve unaprijed proslijediti Mercedesu. Odaberite Ferrari recimo :D



    18

    15
  2. Safety Car Osnes Prikaži

    Pogon na sva četiri? Preloše barem meni. Najbolje da odmah uvedete fuzijski reaktor iz filma Povratak u budućnost kao izvor energije umjesto ICE.



    19

    1
  3. Nigel Mansell The Simpsons Prikaži

    Vjerojatno neko već pravi nacrte i lobira i tako navodi vodu na svoj mlin preko FIA.



    8

    1
  4. Bernie Ecclestone Dani Donator Prikaži

    Užas.



    1

    4
  5. samo dodaj prefix “održivi” na svaku budalaštinu i sve može proći…



    5

    3
  6. Mika Hakkinen Skaut Prikaži

    F1 je u nezgodnom polozaju. Mora predstavljati inzenjerski vrhunac, ali i biti zabava za mase. I to je (nazalost?) u 2021. sve vise nespojivo. Elektrifikacija autoindustrije ubija onu nostalgicnu notu sporta gdje se gorivo rasipalo na urlanje V12/V10/V8 motora, i tu nema povratka. S druge strane, za masovnu zabavu ne treba previse pameti, pogledajmo Nascar. Treba li se onda F1 ugledati na stanje preko bare?

    Ali kako jednom proizvodjacu automobila opravdati ulaganje od nekoliko stotina milijuna eura godisnje u slijepu ulicu razvratnog oktanskog cirkusa kada ga istovremeno svijet ubija s novim Euro7 normama? Pricu o tome da ce sutra na putu do vikendice voziti onu tehnologiju koju Ham ili Ricci danas naganjaju po stazi bit ce sve teze uvaliti publici (koju tako ionako automobili sve manje zanimaju – a zasto i bi, kada je autonomna voznja postala ideal).

    Nazalost danas su kljucni odjeli u autoindustriji marketinski. Nema tu ljubavi prema stroju, vec brojkama. F1 financijski moze opstati samo ako se marketinski prvo uspije prodati kao dobar proizvod i tek se onda eventualno nametnuti kao poveznica stvarnog svijeta i svijeta eksperimentiranja s tehnologijom. Kako zabaviti mase, a da ne banaliziramo stvari a la Nascar, a kako pak ne ubiti ljude u pojam inzenjerskim perverzijama koje su i dovele do danasnjeg aero horora? Samo da F1 ne zavrsi kao LMP1 klasa u utrkama izdrzljivosti – nevjerojatno brza, ucinkovita, sve stedljivija – ali pomalo dosadna, neisplativa – i na kraju ugasena. (Nije ni to lose, jer eto nam klase hiperautomobila!)



    8

    2
    • Ako će zabavljati narod onda treba pojednostaviti, dati ljudima sudare, dim i škripu guma, raspadanje karoserije, psovanje majke putem radija, šakački obračuni nakon nesreća i klađenje na iste uživo.



      6

      4
    • Nigel Mansell drv Prikaži

      Možemo popričati i o onome, kako vele, slonu u sobi – struji.

      Elektrifikacija autoindustrije uopće nije loša i ne vidim zašto bi ubijala doživljaj utrkivanja. Osim što je to budućnost auto industrije, nema nekog razloga (osim naravno zvuka) zašto bi gledateljima bilo toliko bitno kakav motor je unutra.

      Ono što se trenutno događa je da autoindustrija prelazi nepovratno na struju, a F1 i dalje kaska sa nekakvim egzotičnim pogonima koji se nigdje ne koriste, i nikada neće (pritom mislim na tzv. “pogonske jedinice” a ne na benzinske motore). Zašto je F1 prestala biti vrhunac autoindustrije i auto tehnologije, i postala nekakav izoliran otok sa zabavnim parkom i autićima koji nemaju veze sa stvarnim svijetom?

      Problema je više.
      Za početak, ono objektivno. Bez obzira na monstruozne karakteristike elektro pogona koji se ugrađuju u sve više hiper automobila (na čelu sa Rimcem), elektro tehnologija ipak još nije na nivou da može to osigurati u svih 305km koliko u prosjeku iznosi utrka. Pa ipak, to je samo stvar vremena, a poučen iskustvom u F1, vjerujem u F1 timove koji bi mogli u svojim kompetitivnim uvjetima izvući čuda i dati veliki doprinos u razvoju tehnologije i novih rješenja.

      Drugi problem – ono pravničko. Svi znamo da postoji FE. Problem je u tome što je FIA prodala monopol (koncesiju) na utrkivanje električnim autima novoj FE organizaciji. Znači, čak i da F1 odluči preći na struju (u nekom drugom obliku od FE), ipak ne možemo imati dvije paralelne serije. U FE su uložili veliki novac i trud, i naravno da su se prije toga nekako osigurali za budućnost. Može li se to nekako riješiti, da recimo FE postane nešto kao danas F2 (uz popriličnu odštetu)? Ne znam.

      I na kraju treće – ono subjektivno. Kako bi navijači doživjeli transformaciju na struju? Navijači su inače fizikalno tijelo sa najvećom zabilježenom inercijom. Svi stalno kukaju za nekim boljim starim vremenima i svaka inovacije je valjda vražja podvala. Pa ipak, ako su dosad zgutali svakakve gluposti i perverzne stvari pod imenima tipa “pogonska jedinica”, možda im elektro motor i nije tako veliki korak. Ili ipak je? A tu su i proizvođači. Mercedes i Renault sigurno ne bi imali emocionalnih problema, jer bi im se to uklopilo u marketinške ciljeve, a možda bi vidjeli i nekog novog igrača. Jedini problem bi bio Ferrari, barem dok ne počne prodavati električne modele. A to neće biti još dugo…



      8

      1
      • Mika Hakkinen Skaut Prikaži

        Slazem se, i svakako mislim da elektrifikacija mora biti u buducnosti F1, i to iskljucivo ona relevantna za neki buduci Twingo. Relevantnost donosi marketing i promociju proizvoda, odnosno financijsku korist (male momcadi na stranu).

        Ali to vrijedi samo ako ce netko gledati kako se danas Alpine/sutra Twingo vozika po 20+ staza godisnje. Nije mi jasno zasto je trebalo toliko cekati da se pokrenu promjene u dizajnu bolida i proba sport uciniti atraktivnim ne samo zagrizenim fanovima, nego i sirem krugu gledatelja. Ganjanjem brutalno ucinkovite aerodinamike dosli smo u situaciju gdje je bolidima potrebna ogromna snaga iz prekompliciranog pogona (slazem se, ciste egzotike) da bi se utrkivanje svelo na izbjegavanje prljavog zraka i nemogucnost pracenja bolida ispred. U redu, 2022. se stvar donekle mijenja, ali kasni se godinama s time, a previse je ljudi i resursa ukljuceno da bi se toliko kasnilo. (U pitanje dominacije Merca ne ulazim, ali to sigurno nije dobro za gledanost)

        Nadajmo se da Red Bull nece stati gristi ove godine, i da ce 2022. zaista donijeti bolje utrkivanje. Pa nek bude na struju, paru, vodik ili banane.



        3

        1
  7. Sebastian Vettel 5 Pastor Prikaži

    Čitao sam ovo prije sedmicu, možda i više. Dobro je što ste prenijeli vijest.

    Sviđaju mi se svi prijedlozi. Nadam se da će ih i ostvariti.
    Neki kažu preskupo. Ali po meni, bolje im dozvoliti jednostavnu aktivnu aerodinamiku, jasno određenu pravilima, nego da pokušavaju kreirati sličan efekt na druge načine, koji tek puno više koštaju.
    Pogon na prednjim točkovima bi bio električni, sa punjenjem baterije kinetičkom energijom. Time bi se riješilo ovo što hoće da uvedu više električne snage nego što trenutno koriste.

    Priča oko zvuka je već prevaziđena. To je prošlost. Kao i priča o DNK Formule 1. Ništa nema u F1 da se zadržalo kroz čitavo postojanje ovog sporta. Sve je drastično izmjenjano. Jedini DNK koji postoji u F1 je da je tehnološki vrhunac. Pa tako kako tehnologija napreduje i mijenja se, tako se isto mijenja i napreduje i F1. I tako i treba da bude.



    7

    0
  8. James Hunt Vryky Prikaži

    Kratka opaska autoru. Pokrate se ne sklanjaju na način koji koristi u tekstu, tj. nije FIA-ji nego FIA-i kao što nije NASA-ji nego NASA-i. Čak i da je pokrata “FIA” leksikalizirana, kao Hina ili Ina, nastavak u padežima ne može biti “ji”. (nije Inijin nego Inin)



    8

    0
  9. Alfa Romeo limitmaker1 Donator Prikaži

    …s obzirom na trendove u autoindustriji, najbolje da budu povišene formule, kao SUV-ovi, pa da se zove crossbolid, koji može izvan staze u zavoju broj 4 (a i ostalim) bez kažnjavanja…



    6

    0
  10. F1 je od svojih početaka bila za entuzijaste.
    Nije važno koliko košta ako mogu. Takvi su spadali u vrh autosporta.
    Inovacije, kemijanje…”jače, brže,… (treća ne spada u F1).
    F1 je postala samo marketinško-gladijatroska predstava (ovo “gladijatorsko” samo slikanje).
    Slažem se da je sigurnost prva ali kreativnost je onemogučena. Svela se samo na razvoj
    tehnologije koja nije primjenjiva kod običnih automobila. Koji KERS, MGU-H, MGU-K. To su
    samo stvarčice koje strahovito puno koštaju i mogu se naći u super autima koji koštaju
    milijune kuna. Kad imaš para za super auto… ma tko pita jel troši kao tenk ili avion.
    E-F1, koliko sam vidio i čitao, baš nije raspametila” mase. Zašto?… jer je sterilna.

    LP



    3

    1