Oktanski koktel

In memoriam: Sennin “božanski krug”

Piše: Ante Maras

Prije 2 godina, 14 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 4 minuta

Danas bi veliki Ayrton Senna slavio svoj 61. rođendan da se nažalost nije dogodila tužna nedjelja u Imoli prije gotovo 27 godina. Ta nedjelja u Imoli oduzela je vozača koji je promijenio Formulu 1 kao nitko prije, a ni poslije njega. Ayrton je bio prvi pravi celebrity Formule 1, pravo lice s naslovnice, vozač koji je u Formulu 1 privukao vojske i vojske novih fanova. Iako iz bogataške obitelji, doimao se kao dijete puka, kao netko tko je kao svi mi, doimao se običan na neki način i zbog toga je stekao status božanstva kod mnogih ljudi, pogotovo u Brazilu, gdje samo iznimni ljudi mogu postići takav status, a da se nisu bavili nogometom. Ayrton je postigao još više, postao je veće božanstvo u Brazilu od bilo kojeg nogometaša, veće božanstvo od Pelea, Zica, Garinche, Socratesa, Ronaldinha, Ronalda i ostalih velikana brazilskog i svjetskog nogometa, a to nije nimalo lako postići, složit ćete se. A tko ne vjeruje u tu činjenicu, neka pogleda ispraćaj Ayrtona Senne i bit će mu sve jasno.

Senna je otišao na onaj svijet prije gotovo 27 godina, ali na ovom svijetu i dalje ostaju velike uspomene na njega, njegove sjajne utrke, poneke od njih i dan danas oduševljavaju svakog fana Formule 1, kao što je pole position na VN Monaka 1988., prva pobjeda u karijeri na VN Portugala 1985. u monsumskim uvjetima, prva domaća pobjeda na VN Brazila 1991. unatoč što se veliki dio utrke mučio s pokvarenim mjenjačem te još mnoge. Ali za mene će podsjetnik na Senninu iznimnu vozačku sposobnost ostati “krug bogova” na VN Europe 1993. na Donington Parku.

To je bio prvi i jedini put da je utrka Formule 1 održana na Donington Parku, u sklopu Velike Nagrade Europe. U kvalifikacijama su 1-2 zauzeli vozači Williamsa, Alain Prost i Damon Hill, dok je Senna startao 4. u podkapacitiranom McLarenu. Inače, te sezone je Senna potpisivao ugovor sa McLarenom utrku za utrku, obzirom da nije uspio prijeći u Williams, a McLaren je odlaskom Honde bio prisiljen kupovati motore od Cosworth-Forda, koji su bili lošiji od Benettonovih. No unatoč tome, dogodilo se ono što nitko nije očekivao. Na kišom natopljenom Donington Parku Senna je izveo pravo malo čudo i održao lekciju iz vožnje po kiši. Nakon lošeg starta zbog kojeg je pao na 5. mjesto, krenuo je njegov pohod u kojem je do kraja prvog kruga stigao do 1. mjesta, nanizavši Karla Wendlingera, Michaela Schumachera, Damona Hilla i velikog rivala Alaina Prosta. Ostatak utrke je bila čista predstava dominacije Ayrtona Senne u promjenjivim uvjetima te je utrku završio sa čak minutom i 23 sekunde prednosti nad drugoplasiranim Damonom Hillom, a ostatak grida, uključujući i Alaina Prosta, obišao je za cijeli krug i više. A svoj najbrži krug Senna je ostvario prolaskom kroz boks, ali ne zaustavljavši se te time pokazao da je to zapravo prečica (ulazak kroz boks se nalazi prije hairpina, tj zadnjeg zavoja).

Ayrton Senna na Donington Parku 1993., Martin Lee

Iako Senna u mojim očima nije možda toliko velik kao u očima Senninih fanova, jer smatram da se dio njegove današnje veličine krije u preranoj smrti, neosporno je da je Senna vozač koji je volio Formulu 1 i da je ona voljela njega. Svaki dio moderne Formule 1 jednostavno nije moguć bez spomena Ayrtona Senne, mnogi veliki vozači F1, među kojima je i Lewis Hamilton, navode upravo Ayrtona Sennu kao svog idola i uzora u razvoju vlastite trkaće karijere. Rasprave o tome je li on najbolji svih vremena ili su to ipak Schumacher, Hamilton ili Fangio će uvijek biti i nema na to pitanje pravog odgovora, ali mislim da se ipak možemo složiti da je Senna najutjecajniji vozač i persona u povijesti Formule 1. Hvala mu na svim nezaboravnim i nadljudskim vožnjama kojima je oduševljavao te kojima će i dalje oduševljavati svakoga.

Obrigado Senna.

Komentiraj

14 komentara

  1. Najveći svih vremena!



    12

    3
  2. Ayrton Senna
    LR7 Prikaži

    O Bože trnci me štrecnu ali svaki put cijeli život kad naletim na njegovu sliku,tekst ili McLaren s tim marlborovim bojama..Pa trebalo bi da ustanem kada pišem o njemu. Istinska legenda!! A o manevrima koje je izvađo uključujući ovaj Donington današnji klinci mogu samo palit jubito da se uvjere šta je ovaj frajer izvađo…Eh daaa..



    11

    3
  3. Ayrton Senna
    Ayrton S Prikaži

    Covjek koji je imao voznje, kojim je pomjerao granice vise od bilo kojeg drugog F1 vozaca ikada… To je radio na suhom a jos i vise po mokrom, jednako u dominantnim bolidima kakvog je imao u Mclarenu 89-90 g. Ili Tolemanu koji je bio uzas te 84 g. na nevidjenom pljusku u Monacu ili nesto boljem Lotusu u Estorilu 85 g.
    Nikad nije trazio izgovore i bas uvijek je vozio na granici moguceg…
    Zato je najveci ikad
    Senna sempre 💪🙏
    RIP



    12

    4
  4. Nisam pratio F1 niti proucavao to vrijeme, al zar nisam negdje procitao da je Senna redovito gubio od Prosta?
    Molio bi da mi netko objasni.



    4

    9
  5. Zbog Senne sam i počel pratiti formulu 1, negdje 88-e. Natjeraval se s Prostom i ostalima, ali magija koju je izvodil me odmah privukla k njemu i meni je najveći ikad, bogme sam i njegove postere lijepil po zidu sobe. Šok u Imoli je druga priča….
    Hvala mu na svemu



    5

    1
  6. Senna najveći, genijalac virtuoznih vožnji.
    Tog vikenda Imola je uzela dva živote.
    Sjetite se i Ratzingera… tužan vikend, jedan od najgorih



    4

    1

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Zatvori ❌

Kolumne

Što bi bilo kad bi bilo… 3. dio

Oktanski koktel // Ante Maras

Prije gotovo 3 godine napisao sam 2 članka koji su prikazali nekakve drugačije ishode nekih od najpoznatijih događaja u povijesti najdražeg nam sporta koji su pokazali koliko bi drugačija bila F1 tijekom svoga postojanja do dana današnjeg U ovome posljednjem nastavku ću se više bazirati na određene događaje u Formuli 1 u posljednjih 30 godina, točnije neću zadirati toliko u prošlost, iako F1 prije 30 godina lagano ulazi u daleku...

Što je novo u novoj sezoni

Kontra mraku, kontra G-sili // Ante Vetma

S obzirom na to da smo se u ovo vrijeme prošle godine pripremali za najveću promjenu tehničkog pravilnika u zadnjih 30 godina - lako bi bilo zaključiti da nas od ožujka čeka "još malo ovog istog" Međutim, to je prilično daleko od stvarnog stanja Čekaju nas nova vozačka imena, rošade među ekipama, promjene šefova ekipa, promjene u kalendaru i određena "usavršavanja" tehničkog, financijskog i sportskog...

Poredak vozača: 5-1

Kontra mraku, kontra G-sili // Ante Vetma

Pročitajte najprije:Poredak vozača: Pozicije 20-16Poredak vozača: Pozicije 15-11Poredak vozača: Pozicije 10-6 5 Lando Norris Kako je McLaren krenuo u sezonu bili smo prilično uvjereni da će ovo biti neobično loša godina za Landa Norrisa i Daniela Ricciarda Bahrein je bolje ne spominjati, a na drugoj utrci sezone, u Saudijskoj Arabiji, je zapeo u Q2 Cijele prošle sezone se nije dogodilo da na dva uzastopna GP vikenda ostane...

Još kolumni