Razgovarali smo s Darrenom Heathom

Intervju / Izdvojeno

Pulsmedia portal

Prije 3 godina 12 min 14 komentara

x1
x1
Darren Heath

Darren Heath je višestruko nagrađivani fotograf iz Engleske sa sjedištem u Aucklandu na Novom Zelandu. Formulu 1 fotografira i prezentira javnosti na kreativan i zanimljiv umjetnički način već više od 30 godina.

Uspješnost i unikatnost u svom poslu dovelo je Darrena do toga da dobije jedno od najprestižnijih priznanja kada je riječ o fotografiji, a to je da je postao počasni član Kraljevskog fotografskog društva.

Darren Heath je svojim radom i stilom zaslužan za promjenu u načinu fotografiranja Formule 1, koncentrirajući se na unošenje umjetničkog osjećaja. Osim fenomenalnih fotografija, Heath je zaslužan za otkrivanje tajnog kočionog sustava kojeg je koristio McLaren 1997. godine. Unutrašnjost kokpita uspio je zabilježiti na Coulthardovom bolidu nakon njegovog odustajanja na VN Luksemburga. McLaren je tako koristio drugu papučicu kočnice, što je omogućilo vozaču da promijeni ponašanje bolida u zavojima. Taj sustav je od naredne sezone bio zabranjen od strane FIA-e.

McLaren

S Darrenom je razgovarao naš novinar Josip Vasilj.

Što je za vas fotografija?

Ako se zanemare svi tehnički elementi, fotografija je nešto malo više od svjetlosti i određenog trenutka u vremenu. Kao fotograf težim tome da moje fotografije dotaknu druge ljude i natjeraju ih da osjete nešto. Ako uspijem to postići, onda to znači da radim dobar posao. 

Kako ste postali zainteresirani za fotografiranjem?

Još kao dijete volio sam Formulu 1. Kada sam otprilike imao 13-14 godina, dobio sam svoj prvi fotoaparat, Kodak Instamatic 25. Nakon što sam otkrio ljubav prema fotografiji, odlučio sam svoje dvije ljubavi kombinirati za svoje životno djelo. Očito je kako je Formula 1 vrhunac automobilističkog natjecanja, zato sam se i odlučio fotografirati tu vrstu sporta. Tako sam u samim počecima slobodno tinejdžersko vrijeme i veći dio tinejdžerskog novca uložio u fotografsku opremu te na odlaske na utrke kako bih vježbao i poboljšao svoju tehniku.

Fotografirate li također neke druge sportske događaje?

Da, naravno. Fotografirao sam nogomet, ragbi, utrke konja, hokej na ledu, reli, Moto GP, utrke jahti Američkog kupa i mnoge druge sportove, ali Formula 1 je moja prava strast, pa sam se tako odlučio najviše fokusirati na nju.

Opišite ukratko našim čitateljima vaš tipičan F1 vikend.

Četvrtak provodim razgovarajući s klijentima, organiziranju svog stola u Medijskom centru, sređivanju potrebnih propusnica za posebna mjesta na stazi. Taj dan također fotografiram i press konferenciju za vozače, kao i općenito intervjue vozača i timova.

U petak i subotu zauzet sam fotografiranjem slobodnih treninga i kvalifikacija. Do sada sam imao praksu da tijekom trkaćeg vikenda jednu od ovih sesija popratim iz pit lanea.

Ujutro u nedjelju, prije utrke, pravim selekciju fotografija i isporučujem ih. Zatim slijedi fotografiranje utrke i slavlja na postolju. Nakon utrke, sve te slike moram pregledati, odabrati i urediti. Kada sve to završim, obrađene fotografije šaljem svojim klijentima i tek kada sam sve to obavio mogu krenuti na aerodrom.

Imate li unaprijed izrađeni plan gdje ćete biti i na kojim ćete dijelovima staze fotografirati tijekom utrke?

Prije no što vikend krene, napravim plan gdje i kada ću fotografirati na stazi. Kao pripremu koristim aplikacije za praćenje vremena i praćenje sunca kako bih zacrtao pješačke rute i mjesta na kojima ću fotografirati. Očigledno je da se takvi planovi mogu iznenada promijeniti tijekom vikenda zbog vremenskih prilika, potrebe klijenata, ali i zbog same utrke. Ipak, pobrinem se da zabilježim fotografije iz gotovo svih željenih pozicija.

Kako bih održao fotografije atraktivnim, nastojim ponovno posjetiti stare rute i mjesta tek svake dvije godine.

Što od opreme nosite sa sobom tijekom trkaćeg vikenda?

Fotografiram s dva Canonova EOS 1DX modela, a uz to imam niz Canon objektiva: 11-24 mm 14 mm, 15 mm, 20 mm, 24 mm, 24 mm TS-E, 35 mm, 50 mm, 85 mm, 90 mm TS-E, 135 mm, 200 mm, 400 mm, 1,4x i 2x telekonvertere. Naravno da ne nosim i ne koristim sve ove objektive na utrci. Ali nosim one kako unaprijed isplaniram. Ipak, najčešće od svih ovih objektiva koristim 11-24mm, 50mm, 135mm, 400mm i naravno telekonvertere koje po potrebi dodajem ili uklanjam s objektiva, ovisno o stazi i fotografiranju.

Općenito nisam ljubitelj umjetnog svjetla, tako da bljeskalicu vrlo rijetko koristim.

U motosportu dugi objektivi su ključni za fotografiranje, ali i širokokutni objektivi su također značajni i zasigurno su iskoristivi. Ponekad koristim i produžne prstene koji mi omogućuju da se što više približim kada želim uhvatiti neke detalje, detalje na vozačima, kacigama, bolidima, kamionima itd.

Zašto ste se odlučili za takav jedinstveni stil? Poigrati se bojama, ekspozicijom, otvorom blende, zamućenjem? Nije li lakše snimiti običnu fotografiju?

Ne donosim toliko svjesnu odluku da ne fotografiram u tradicionalnom stilu, već fotografiram na način koji me uzbuđuje i nadahnjuje. To se očito može razlikovati od subjekta do subjekta, ali moram priznati da, ako mi ”glas” u glavi koji sugerira da odaberem ”sigurnu” kombinaciju brzine zatvarača i otvora blende, 99% vremena to ignoriram i odaberem rizičniju, ali u konačnici nagrađivaniju opciju.

Imate li uzora u fotografiji?

Na mene je posebno utjecao francuski fotograf Formule 1 80-ih i 90-ih godina, Bernard Asset.

Jesse Alexander i Louis Klemantaski dva su fotografa iz 50-ih, 60-ih i 70-ih kojima se također divim.

U novije vrijeme inspiraciju stječem od brojnih fotografa koji su daleko od svijeta automobilizma. Posebni su mi Saul Leiter, William Egglestone, Joel Sternfeld i poznati holivudski redatelji fotografije Roger Deakins i Lawrence Sher.

Jeste li ikada radili za neku F1 momčad kao službeni fotograf?

Jesam. Radio sam za momčad Jordana od 1996. do otprilike 1999. Za BAR sam radio od 1999. pa sve do 2002. Nakon njih, 2002. godine počeo sam raditi za Jaguar pa sve do 2004. Kasnije sam još radio za McLaren od 2010. do 2017. godine.

Vjerujem da poznajete vozače i šefove momčadi. Pomaže li vam to u poslu?

Samo u slučaju ako dobijem pristup fotografiranju tamo gdje drugi možda ne mogu.  

Postoji li vozač kojeg vam je najlakše fotografirati?

Lakše je spomenuti one koji mi otežavaju i koji fotografiranje čine teškim! Lewis Hamilton je takav.

Možete li objasniti zašto je to tako?

Hamilton igra pametnu igru tako što djeluje prijateljski i otvoreno za novinare. Nažalost, to nije slučaj kada su u pitanju fotografi. On koristi razne taktike protiv nas fotografa. Uvijek ima spuštenu glavu gledajući u mobitel i često bude se kapuljačom preko glave u vrućim danima. Njegovi rukovoditelji uvijek provjere koliki je broj fotografa i mjesta na kojima su prije nego što se Lewis pojavi, također njegovi rukovoditelji namjerno hodaju okolo Lewisa da bi ga sakrili, neprestano se njišu uz Lewisa tijekom TV intervjua kako bi ga zaklonili od fotografa koji se nalaze iza TV ekipa. Uz sve to, fotografima zna reći da prijeđu s potpuno legalnih mjesta kad se TV kamera odmakne od njega, itd, itd. Svjestan sam da možda zvučim ogorčeno, ali to nije tako. Hamiltonovo se ponašanje jako, jako razlikuje od ponašanja momka u kojeg smo se svi zaljubili kad je prvi put stigao u Formulu 1.

Kao što je slučaj s bilo kojim osobom koju fotografiramo, želja je prikazati subjekt kao heroja, pa kada se jedan od najvećih ikad u Formuli 1 s prijezirom i nepoštovanjem odnosi prema onima koje poznaje, mnoge i po imenu, onda je to baš šteta.

Lewis se rado uspoređuje s Ayrtonom Sennom i za njega kaže da mu je najveći uzor. Fotografirao sam i u Ayrtonovo vrijeme i od Ayrtona nikad nisam doživio takvo ponašanje kao što se Lewis ponaša, što je, ako mu je već uzor, ironično do krajnjih granica.

Koja vam je najznačajnija fotografija koju ste uspjeli zabilježiti? Na koju ste fotografiju najponosniji?

Volim misliti da još nisam zabilježio svoju najbolju fotografiju, ali ako baš moram spomenuti jednu, onda bi to bila fotografija Jaguarovog bolida s testiranja u Valenciji. Posebnost te fotografije jest to da je zabilježena u kišnim predvečernjim satima. Nebo je zbog zalaska bilo zlatne boje i vodeni je sprej, kojeg bolid izbacuje tijekom vožnje poprimio zlatnu boju.

Jaguar

Koji je najteži prizor kojeg ste fotografirali?

Ne mogu se sjetiti nekog posebno teškog trenutka. Naravno da je bilo utrka koje su bile jako izazovne. Jedna od njih je VN Kanade 2011. godine. Ali u konačnici, fotografiranje Formule 1 nije toliko teško kao recimo fotografiranje rata!

Što možete reći o Bernieju Ecclestoneu?

Bernie Ecclestone bio je i uvijek je izazovna tema. Nijedna osoba koju sam fotografirao, ne može nekoga učiniti malim, kao što to Bernie učini. Što je ironično zapravo, jer je on taj kojemu nedostaje visine.

Bez obzira na svu njegovu moć u sportu, Bernie je uvijek bio vrlo opušten oko fotografa. Ali, imajte na umu, ako vas Bernie ne želi u blizini, usmjerit će na vas oštri ledeni pogled i na taj način vam dati vrlo jasnu poruku.

Također, nisam upoznao nikoga oštrije pameti i boljim smislom za humor, kao i sposobnosti da nekoga potpuno ignorira.

Najdraža staza Formule 1 za fotografiranje?

Nisam siguran da imam baš najdražu stazu, ali definitivno uživam na nekim stazama više nego na drugim. Volim fotografirati u Monaku, Montrealu, Sepangu, Monzi, Singapuru i Suzuki. Svaka staza u bilo kojoj zemlji ima što ponuditi kreativnom fotografu i kao rezultat toga uživam u svakoj utrci. Da budem iskren, ako moji konkurenti stazu smatraju dosadnom, to me često tjera da radim više i da radim bolji posao. Primjeri bi bili Silverstone i Hockenheim. Dobri fotografi pronalaze dobra mjesta!

Što volite u vašem poslu?

To što sam plaćen da radim ono što volim. Formula 1 je glamurozan svijet. Sretan sam što mogu letjeti diljem svijeta na utrke Formule 1 i biti jako dobro plaćen za ono što je u stvari moj hobi. Sigurno da jeftini ranojutarnji letovi (na neke utrke) mogu biti zamorni, ali dovraga, postoje i gori načini kada je u pitanju zarađivanje za život!

Kao što je slučaj s brojnim profesijama koje se izvana čine nevjerojatno glamuroznima i koje vrlo brzo mogu izgubiti sjaj iznutra, u Formuli 1 nije tako. U globalu, fotografiranje utrka je uglavnom fantastično iskustvo.

Za mene je neopisiva nagrada kada ljudi uživaju u nečijem radu i to je ono na čemu sam uistinu zahvalan. Kao rezultat toga, nikada se ne žalim oko svojega posla i stalno sam svjestan kako imam nevjerojatnu sreću što mogu raditi ovaj posao.

Kako se snalazite s poslom i putovanjem u vrijeme korona virusa? Je li 2020. sezona bila naporna?

Nisam imao tih problema! Bio sam na VN Australije 2020. u Melbourneu, ali nakon što je utrka bila otkazana, više nisam prisustvovao niti jednoj utrci te sezone.

Postoji li nešto u Formuli 1 što biste promijenili?

Naravno! Najviše od svega bih volio da se broj utrka godišnje smanji. Smiješno je i kontraproduktivno je imati preko 20 utrka godišnje. Maksimum bih postavio na 18 utrka. Manje je uvijek više!

Što najčešće radite u slobodno vrijeme?

Provodim što je više moguće vremena s mojom divnom obitelji.

Kako uspijevate uskladiti posao i obitelj?

Jako je teško uskladiti posao i obitelj. Tijekom sezone često izbivam izvan kuće, pa se maksimalno trudim biti dobar otac i dobar suprug kada sam kod kuće.

Do kada se planirate baviti fotografiranjem Formule 1?  Gdje se vidite nakon vaše karijere?

Da budem iskren ne znam do kada. Trenutno nemam pojma kada ću sljedeći put prisustvovati na utrci!

Imate li neki hobi?

Fotografija!

Najdraže mjesto?

Gdje god su moja dva dječaka!

Jeste li vidjeli da će ove godine WRC po prvi put biti u Hrvatskoj?

Vidio sam, naravno. Fotografirao sam brojne WRC događaje, tako da imam uvid u kalendar prvenstva.

Jeste gledali Hrvatsku na Svjetskom prvenstvu 2018.?

Naravno! Nogomet mi je velika strast, gotovo u rangu s Formulom 1. Veliki sam ljubitelj hrvatskih nogometaša i stila igre vaše momčadi. Hrvatska momčad i njen veliki broj uspjeha su još impresivniji kada uzmemo u obzir vašu malu populaciju. Razina vještine vaših igrača, kondicije, snage i strasti uvijek su inspirirajuće za gledati. Posebno su mi omiljeni Luka Modrić i Ivan Perišić. Za Hrvatsku sam navijao i silno sam želio da vaša momčad pobijedi Francusku u finalu Svjetskog prvenstva!

Također strastveno pratim i West Ham United, i kao što znate, prije nekoliko godina trener kluba je bio Slaven Bilić. Mnogi navijači kluba ga još uvijek vole.

Jeste li ikada bili u Hrvatskoj?

Nažalost ne.

I za kraj, postoji li nešto što biste poručili našim čitateljima?

Nadajmo se kako će se sve uskoro vratiti u normalno stanje i da ćemo napokon moći uživati u životu bez svih ovih ograničenja.

Hvala vam na ovom razgovoru. Bila mi je velika čast.

Hvala Josipe. Bilo mi je zadovoljstvo!

Da biste pogledali više Darrenovih fotografija, posjetite njegovu web stranicu na www.darrenheath.com. Također ga možete pronaći i zapratiti na Instagramu gdje objavljuje svoje radove: @heathpov kao i na Twitteru: @f1photographer

Galerija fotografija


Odgovor

14 komentara

  1. Fernando Alonso 14
    tapa-tapa Prikaži

    Malo upada u oko ovaj tekst oko viteza…. Samo sramežljiv ili bi i da mu se to plati? Sve u svemu zanimljivo je doznati kako to izgleda iz perspektive oka sokolovog…



    13
    13

    0
  2. Fia
    Realista Prikaži

    Fotke su mu vrh! :)



    6
    6

    0
  3. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    odličan intervju, odlične slike! blago mu se.
    nije mi ništa značilo njegovo ime, ali kad sam vidio ovu sliku dodatne papučice u mclarenu onda sam shvatio da je u pitanju velika faca. imam f1racing u kojem su objavljene te slike iz austrije i ringa.



    8
    8

    0
  4. Nigel Mansell
    The Simpsons Prikaži

    Uvijek ima spuštenu glavu gledajući u mobitel i često bude se kapuljačom preko glave u vrućim danima.

    Skriva se velika zavjera.
    Ustvari postoje dva ili tri Lewisa, jedan za trening petkom drugi za subotu i qvale i treći možda “pravi” za nedjelju.
    Pošto je oborio skoro sve rekorde počelo ga smetati kad neki pričaju kako je Alonso kompletan vozač i bla, bla., i jbga dosjeti se kako da on bude još kompletniji.
    Tzv. borbeni komplet jednostavnog zvučnog naziva:
    LH123 super black full power master blaster turbo +bottas Horse P lite Ethan Hunt thresom compact complet full koji sadriži najmanje 2 dvojnika.
    To je razlog što se izbjegavaju objektivi i zašto tatoo, piercing, pletenice i sl. Da odvuku pažnju od paklenog plana. ;)



    8
    8

    0
  5. Niki Lauda
    wapi Pretplatnik Prikaži

    5 minuta sam razmišljao tko su to Hamiltonovi rukovoditelji. Ajde pliz ne silujte taj napaćeni hrvatski jezik.



    4
    2

    2
  6. Mclaren
    AlkY Donator Prikaži

    Svaka cast na intervjuu , odlican !!



    7
    7

    0
  7. Ferrari
    peewoslav88 Prikaži

    Hamstić naš bebica sramežljiva <3



    4
    4

    0
  8. Sebastian Vettel
    Pastor Prikaži

    Zanimljiv razgovor. A još zanimljivije Hamiltonove taktike za fotografe. :mrgreen:
    Šteta što je propustio prošlu sezonu. Malo se boji korone, ali valjda je u godinama pa je u redu. A ima i drugih događaja za slikanje… Ali ko zna kada ćemo se vratiti u normalu, odnosno kada će politika popustiti sa ovim…
    Malo mi je kontradiktoran. Sam kaže da ima i gorih načina da se zarađuje za život. A onda kaže da bi volio manji broj utrka po sezoni. Što je sebično od njega. 20 i nešto vikenda godišnje na nekim od najljepših mjesta oko svijeta je sigurno među lakšim poslovima. Pogotovo radeći hobi. U pravu je, Ima gorih načina da se zarađuje za život, i to mnogo…
    A mnogima od nas što gledamo više je uvijek bolje.

    Imam i ja omiljenu sliku od ovih prezentiranih, ovu iz Monaka. :D



    2
    1

    1

Pročitajte više o idućim temama:

Reagirajte na ovaj sadržaj:

Novo na forumu Otvori

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.