Gostujuća kolumna: Zastarjela tehnička pravila

Izdvojeno / Kolumna

Pulsmedia portal

Prije 3 godina 8 min 25 komentara

x1

Današnji bolidi čudo su ljudske upornosti prema tehnološkom napretku, ali neki su dijelovi zapeli u godinama kad su garaže F1 momčadi imale miris po motornom ulju, a ne laptopima. Konkretno, pisat ću o podnicama i prednjem krilu.

Volim F1 jer momčadi ulažu ogromne količine novca u bolide koji moraju biti još desetinku brži nego prošli vikend. Možda je iracionalno iz ekonomskog stajališta, ali ima tu neke inspirativne supstance u tome kad se nešto neozbiljno (utrkivanje) shvaća jako ozbiljno.

Zato me smeta kad momčadima nije dopušteno da budu krajnje ozbiljne u potrazi za još pola desetinke po krugu. Neka su tehnička pravila tu radi sigurnosti (opravdano), neka da smanje troškove za koji milijunčić (mogu preživjeti), a neka jer je netko zaboravio na njih (nedopustivo).

Plosnata podnica

Podnica svih F1 bolida nakon 1983. ravna je po duljini (a većim djelom i po širini) zbog pravila koje je u to doba doneseno kako bi se smanjile sve smrtonosnije brzine. U to je doba ravna podnica bila odlično rješenje za opasnosti koje nosi tadašnja verzija „ground effecta“.

Originalni ground effect osmislio je Collin Chapman (naravno, tko bi drugi u to doba) i upregnuo ga na bolidu Lotus 78 (koji se natjecao u sezoni 1977.), a zatim i usavršio na Lotusu 79 (koji se natjecao u sezoni 1978.). Bolidi su i prije toga imali podnice puno šire od minimalnog prostora potrebnog za zapakirati vozača, motor, getribu, rezervoar i hladnjake; ali podnice su bile ravne (vjerojatno jer ih je takve jednostavno ravnalom dizajnirati i jer ih je lakše proizvesti). Široka ravna podnica s dobrim difuzorom bolja je od oblika cigare što se tiče potiska, ali Chapman je otišao korak dalje: oblikovao je podnicu kao avionsko krilo okrenuto naopačke i na taj način iskoristio Venturijev efekt za generiranje potiska.

Venturijev efekt manifestacija je koja se održava svaki puta kad neki fluid (u ovom slučaju zrak) prolazi iz šireg u uži volumen što prisiljava fluid da ubrza. Jedan primjer tog efekta vidimo nakon svake utrke kad se vozači na postolju prskaju s šampanjcem. Pjena iz vina ne može se dići dovoljno brzo da skoči u vis, ali ako prolazi kroz grlo boce koje je uže od baze, onda bome štrcne (“That’s what she said“): https://youtu.be/hl7kZLXUlgk?t=27 Još ako se stavi palac na sami otvor boce, šampanjac leti metrima u dalj jer je strujanje tekućine ubrzano kroz to usko grlo.

* Venturijev efekt ne smije se pobrkati s Valtterijevim efektom – kad ti ljudi koji navijaju protiv tvoje ekipe zamjeraju što gubiš prvenstvo.

Kako se Venturijev efekt pretvara u ground effect? Podnica bolida zakrivljena je na takav način da prisiljava zrak u uski prostor između najnižeg dijela podnice i staze. Fluid koji struji ima manji tlak od onog koji stoji na mjestu (Bernuollijev princip). Dakle, na tom mjestu gdje je zrak ubrzan stvori se manji tlak koji siše bolid u stazu.

(klikni na sliku za otvaranje u punoj veličini)

Ground effect brzo je postao standard za sve bolide, ali ga FIA zabranjuje pod opaskom da brzine bolida postaju prenesigurne za sigurnost vozača.

Brzina po krugu smanjila se za manje od jedne sekunde u godini kad je zabranjen ground effect (1983.), a već sljedeće su godine bolidi bili brži od zadnje godine s ground effectom. Mjera o ravnoj podnici bila je efikasna samo privremeno – kao kad meni žena veli da spustim dasku nakon pišanja. Ovdje možete vidjeti kratku pauzu u spuštanju kvalifikacijskih vremena u Monaku: https://www.statsf1.com/en/circuit-monaco.aspx , a ovdje na Monzi: https://www.statsf1.com/en/circuit-monza.aspx

Ipak, ravna je podnica itekako imala smisla u to vrijeme. Nije brzina po krugu jedini faktor zašto je ground effect bio opasan.

Da bi se strujanje zraka ispod bolida još bolje izoliralo od atmosferskog tlaka, dodane su slavne zavjese (eng. skirts). To je bila kap kojom su dizajneri prelili čašu što se tiče sigurnosti vozača. Problem s zavjesama bio je to što tehnologija ovjesa još uvijek nije bila na razini da se takav aero-sustav primjeni pouzdano. Suspenzija je morala biti podešena jako kruto kako bi se održao željeni razmak podnice od staze. Problem su i dalje neravnine na površini staze koje su redovito uzrokovale puknuće „aerodinamičke brtve“ – bolid bi u trenu izgubio većinu downforcea. Zamislite da Vam nestane većina downforcea usred Radillona tokom kvalifikacijskog kruga.

Ravna je podnica bila dobro rješenje jer je zaustavila razvoj na mjestu bolida za koji tehnologija nije bila spremna.

Međutim, vremena se mijenjaju. Nekad su bolidi izgledali kao cigare, nekad su vozači pušili cigare, a danas se niti iz Hondinog motora više ne puši. FIA bi trebala priznati da je došlo vrijeme kad su momčadi dovoljno zrele da upotrijebe ground effect na pravi način. Četrdeset godina su se momčadi igrale s „lažnim ground effectom“ pokušavajući izvući nešto downforcea iz podnice koja je propisana s ciljem da ne daje ništa downforcea. Onaj „high rake“ koncept, koji je Adrian Newey svake godine prisiljen iznova crtati, ponižavajući je za sve uključene u sport, pogotovo gledatelje. Bolid F1 trebao bi biti spušten u stilu najsofisticiranijih tuninga na Golfu trojki iz Gornje Stubice, a ne da je stražnja osovina tako visoko da podsjeća na Hyundai Tucson.

(klikni na sliku za otvaranje u punoj veličini)

Prednje krilo s neutralnom sekcijom

Doneseno s najboljom namjerom, ovo pravilo (za razliku od ravne podnice) nije ni malo ostvarilo željeni učinak.

Današnja prednja krila imaju „neutralni“ središnji dio tj. sredina ne smije generirati downforce. To je bio dio paketa promjena pravila uvedenog 2009. Ta pravila uvedena su s ciljem olakšavanja pretjecanja. Dakle cijeli je bolid poprimio drugačiji (oku neugodan) oblik s namjerom pospješiti pretjecanja – bilo je toliko uspješno da su dvije godine kasnije uveli DRS. Alonso bi dan danas bio iza Petrova da netko nije zaustavio tu utrku.

(klikni na sliku za otvaranje u punoj veličini)

Ok, za očekivati bi bilo, ako taj oblik krila ne šljaka, da su ga promijenili na staro. Ne. Taj oblik prednjeg krila preživio je dvije manje i jednu veliku promjenu tehničkih pravila do dan danas!

Zašto ne unormale prednje krilo? Pretpostavljam da zato što bi to podrazumijevalo redizajn cijelog bolida, a to se izbjegava zbog racionalizacije troškova. Bolidi od 2009. do danas oblikovani su s ciljem kročenja tzv. „Y250“ vrtloga – nuspojave isprekidanog prednjeg krila: https://www.youtube.com/watch?v=ZlDnd3B1rhs

Još jedan cilj pravila iz 2009. bio je ograničenje razvoja „aero-detalja“ kako bi se momčadi zaštitile same od sebe – da ne troše novac na razvoj malih krilaca koje imaju marginalan efekt. Koliko vidim, današnji bargeboardovi nešto su najkompleksnije što je svijet vidio nakon ženskog mozga, a takvi su baš zbog Y250 vrtloga. Ironično.

Jesu li pravila iz 2009. donesena pod maštovitom pretpostavkom donje ilustracije? To mi usko stražnje krilo koje savršeno popunjava neutralni dio prednjeg krila izgleda jako sumnjivo.

(klikni na sliku za otvaranje u punoj veličini)

Nova tehnička pravila za 2022.

Sva sreća, u sezoni 2022. napokon nestaje prekid u prednjem krilu i podnica smije biti zakrivljena. Cilj je pravila za 2022. opet olakšavanje pretjecanja – ja sam optimističan da će pretjecanje zbilja biti lakše jer downforce generiran kroz ground effect ostavlja puno blažu „aero-brazdu“ iza bolida. Također, nešto što izgleda kao difuzor koji je okrenut prema naprijed pobrinut će se da dotok zračne struje u podnicu bude konzistentniji. To će pomoći ekipama poput Williamsa koje ne mogu dokučiti kako vrtlozima „nahraniti“ podnicu – a to je vjerojatno najveći faktor u aero-konkurentnosti današnje F1.

(klikni na sliku za otvaranje u punoj veličini)

S druge strane, moguće je da će razliku između najboljih i najslabijih ekipa jednostavno činiti neki drugi aspekt bolida. Ground effect ovisan je jako o sposobnosti ovjesa da drži željeno odstojanje od tla, a ovjes je jako ovisan o sposobnosti momčadi da ga proizvede. Postoji teorija zašto je Haas bio najsporiji bolid u kvalifikacijama u sezoni 2020., zato što im se visina ovjesa mijenjala ovisno o zagrijanosti PU-a: https://www.youtube.com/watch?v=gC5BjKGl9vw Ako su do sad imali problema s stražnjim ovjesom, kako će se tek mučiti jednom kad će podnica donositi još veći udio performansi? S druge strane, slušajući Nicu kako govori Mati, zabrinulo me koliko su duboko u Mercedesu ušli u razvoj stražnjeg ovjesa: https://youtu.be/Timw25njCD0?t=418 „There is no limit“ –  veli prvak iz 2016. u kontekstu razvoja bolida. U Mercedesu možda nema limita, ali u drugim momčadima očito ima.

Ako će Mercedes i 2022. dominirati, barem smo se već navikli. Mene će tješiti činjenica da ću tada zbilja moći reći da je bolid F1 vrhunac motosporta jer je sve na njemu pomno osmišljeno – i od strane konstruktora i od strane ljudi koji su propisali tehnička pravila.

Braziliščanec Masa


Odgovor

25 komentara

  1. Lewis Hamilton 44
    Berislav Donator Prikaži

    Sljednici (a i putnici) “barače Wright brzo su osjetili što je to “Ground Effect”
    Odličani članci..



    6
    5

    1
  2. Honda
    zekohonda Donator Prikaži

    mudro, zabavno, jednostavno…svaka čast!
    nadam se da ćemo uskoro s ograničenjem budžeta i novim bolidima dobiti zanimljivije utrke i natjecanje.
    iskreno, što sam stariji mi je sve manje bitna tehnička inovacija i trošenje milijuna na napredak koji se često mjeri u stotinkama.

    a što se tiče ground effecta kroz povijest spomenuo bi još ‘braću chaparrala 2j i brabhama bt46b , te ne toliko spominjanog indycar eaglea chevya iz ’81. s blat tehnologijom.



    6
    6

    0
  3. David Croft
    Frantic Donator Prikaži

    Odlično :klanjam:
    Samo nastavi sa ovakvim kolumnama.
    Crteži su i dalje fenomenalni. :mrgreen:



    13
    13

    0
  4. Dan Gurney
    Crash Donator Prikaži

    Kao i do sad… Odlicno… Keep it up…



    7
    7

    0
  5. Sebastian Vettel
    Pastor Prikaži

    Kada se budžet limitira na neku prihvatljivu cifru, i kada se svi na to naviknu. I naravno kada se to bude uspješno kontroliralo, onda mogu slobodno dati više slobode u razvoju, jer svakako više nebi trebalo biti izgovora da je skupo za razvoj kada će svi imati ograničene resurse. Timovi će trebati dobro razmisliti u kom pravcu će se razvijati, jer neće biti bez limita ko sada, da mogu sve slabosti ispraviti, ili na svakom dijelu poboljšati odjednom. Tada će F1 opet biti F1, gdje će se natjecati konstruktori, ali ovaj put pod izjednačenijim uslovima.



    6
    5

    1
  6. Ayrton Senna
    LR7 Prikaži

    Pozdravljeni su ovakvi tekstovi…Tehnikalije je jako teško iznova svake godine shvatit..Like za svaki oblik pojašnjena,meni osobno podnica nikad jasna bila.



    5
    5

    0
  7. Ferrari
    sisavac Donator Prikaži

    Bravo! Super tekst! ???
    Maksimalno moguce pojednostavljenje kompleksnosti aerodinamike u F1! ?



    4
    4

    0
  8. F1puls Portal
    Testarossa Prikaži

    Nikad neću prežaliti bolide iz 2007-08. Meni su to i dan danas najljepši bolidi. Sjećam se kada su se pojavili bolidi 2009 godine sa krilima širim od bolida ja sam skoro počeo plakati. Ali vremenom, oko se navikne.
    Danasnji bolidi su mnogo veći i teži. Nemam poseban problem s tim osim toga što mi izgledaju jako sporo kada prolaze kroz krivine. Mozda je to i do nešto širih kadrova u zadnjim godinama. Iznerviram se kada gledam recimo prolazak bolida kroz 130R ili bilo koji zavoj i to izgleda kao da idu 60 na sat iako su bolidi zapravo nikad brži u krivinama, dok recimo pogledamo prolazak bolida od prije 15ak godina to izgleda strahovito brzo.



    7
    7

    0
  9. Wolf
    hattrick Donator Prikaži

    Svježa tehnička kolumna. Jako mi se sviđaju slike, nadam se da su stvorene od autorske ruke pošto ne vidim naveden drugi izvor. Svaka čast, samo nastavi tako kad budeš imao inspiracije.



    6
    6

    0
  10. Renault
    Crankshaft Prikaži

    Vrlo dobra kolumna, svaka čast.



    2
    2

    0
  11. Alpine
    Alpine Prikaži

    Pohvale za kolumnu, sjajna je!
    Također bi dao i jedan prijedlog autoru pošto vidim da ti leže tehničke teme, naravno ako bude volje i vremena…..pošto ubrzo počinje sezona, a time i predstavljanja novih bolida, meni osobno, a mislim i da nas ima još ovdje, vrlo su zanimljive tehničke analize bolida poslije predstavljanja sa svim novostima i razlikama u odnosu na prošlogodišnji bolid. Znam da tu ima dosta posla oko toga, ali ako imaš volje i vremena, to bi vjerujem bilo dosta čitano ovdje!



    1
    1

    0
    • Dan Gurney
      Crash Donator Prikaži

      Ta rubrika je ovdje bila citana uvijek…Steta sto je nema ?



      1
      1

      0
    • Fia
      Realista Prikaži

      Takve clanke si mogao prije naci na MAX F1, u zadnje vrijeme su smanjeni ali treba popratit kako se bude blizio pocetak sezone.



      1
      0

      1
    • Felipe Massa
      Braziliscanec Masa Prikaži

      Hvala na prijedlogu. Vrlo vjerojatno se neću upustiti u to jer nema šanse da mogu nešto napisati/nacrtati na tu temu što “insideri” s pristupom samim bolidima ne bi napravili 100 puta bolje.
      Preporučam YT kanal “Formula1” (službeni YT kanal od F1) koji tu i tamo izbaci dobro kondenziranu analizu neke tehnikalije koja je popularna u tom trenutku.



      2
      2

      0
      • Sebastian Vettel
        Pastor Prikaži

        Ja bih preporučio članak o promjenama za sljedeću sezonu. Nema ih puno. To bi se moglo fino prikazati pomoću crteža. A dodao bih još i one tokene. Šta se smije, šta ne smije, sa tokenima ili bez…



        2
        2

        0
  12. Aston Martin
    tiptronic Prikaži

    Hvala autoru na odlicnom clanku …poucan, zabavan sa lijepim ilustracijama. Podsjeca me njemacku reviju Sport Auto koju sam prije citao.
    S nestrpljenjem cekam sljedeci uradak.



    1
    1

    0
  13. renato2107 Donator Prikaži

    Pohvale za članak…baš sve nabrojano je glupost koje se treba riješiti kroz 2-3 sezone, čim se pokaže da je propala.

    Meni osobno se bolidi iz 2009 najbolji, maknute sve gluposti. Brown je tu školski primjer, čist i lijep. Malo uža krila naprijed i šira iza i ne diraj. Nije mi jasno, tad su maknuta sva ta zakrilca i gluposti načrčkane, kako smo opet došlo do milijun priljepaka samo oko hladnjaka, a kud ostalo. Prednje krilo 1. ili 2 elementa. Ok, aj nek imaju jedan glavni i dva gore, ali i ovih 5 je previše.

    Ja bi npr ostavio ovo s neutralnom sredinom prednjeg krila ali dodao okomite članke na koje se krilce mora držati, a ne svi u špic to kemijaju.

    Budemo vidli u 2022 što će iskemijat i na šta će to ličiti već u 2024 (2 godine poslije).



    2
    1

    1
    • Lewis Hamilton 44
      Berislav Donator Prikaži

      Samo zahvaljujući “glupostima” ove godine bolidi su brzi više nego ikad. Zahvaljujući aero promjenama u idućoj godini, bolidi će biti oko 1” sporiji (Wolf). A u idućima će biti još gore. Šteta, što je postavljeno (rekordi), je postavljeno! Gdje je ono “Brže, bolje, jače”?


      0
      -5

      5
      • Niki Lauda
        wapi Pretplatnik Prikaži

        Ne diraju maksimalnu brzinu, nego brzinu prolaska kroz zavoje. Smanjuju aerodinamiku jer je to prljavi zrak, preticanje, opterećenje za vrat vozača….



        2
        2

        0
        • Lewis Hamilton 44
          Berislav Donator Prikaži

          Čemu ovaj tvoj post ako smijem znati ili da pišem Wolfu ili još bolje da mu prosljedim ovaj tvoj komentar. Moram li ti pojasniti što je “pisac htio reči”? ……”Downforce” će biti smanjem te će vrijeme po krugu biti duže. ….Dali ti trebam još pojašnjavat?


          0
          -5

          5
        • Sebastian Vettel
          Pastor Prikaži

          Mislim da će ove promjene za sljedeću godinu, opet biti na sličnoj razini, ili će bar do kraja godine doći na sličnu razinu. A oni novi bolidi za 2022 iako budu sporiji nekoliko sekundi, mislim da će i oni za par godina doći na ovaj nivo, možda i brži, pa ćemo opet gledati obaranje rekorda… A mislim da će i novi motori tome doprinijeti. kada se oni uvedu 2025 ili 2026. Trebali bi biti jednostavniji, možda sa manje elektronike (možda izbace jedan od onih MGU-ova), ali ipak sa više električne snage. A vjerovatno će se više snage dobijati i od ICE-a, jer bi trebali povećati broj obrtaja zbog zvuka…
          Tako da, mislim da će novi bolidi ipak za nekoliko godina postati brži. Nakon dugo vremena su dozvolili drugačiju podnicu. Mislim da će se tu s godinama naći dosta brzine.



          3
          2

          1

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.