F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Tehnikalije za laike: Tajne goriva i maziva

Luka Maloić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Koliko puta godišnje provjerite ulje u svom automobilu? Nekoliko puta ili takve stvari prepuštate svojemu mehaničaru? Što zapravo možete provjeriti sami osim razine u motoru? Što zapravo znate o ulozi ulja u motoru? Kako to izgleda u Formuli 1?

U Formuli 1, očito, jako vole provjeravati ulje – to čine više od 50 puta tijekom trkaćeg vikenda. Ove provjere donose im mnogo važnih podataka za analizu. Pogledajte primjere iz prakse i pročitajte kako izgleda GP vikend inženjera iz ExxonMobil korporacije.

Shell i Ferrari

Shell i Ferrari su nedavno potpisali ugovor kojim su potvrdili suradnju sljedećih 5 godina. Shell je postao inovacijski partner Scuderie i time potvrdio da će blisko raditi s Ferrarijem ne samo u F1, nego i na raznim drugim projektima cestovnih automobila. Partnerstvo i suradnja ove dvije ekipe je nevjerojatna – datira još od 1930. godine. Shell će nastaviti dostavljati Ferrariju gorivo i lubrikante (Shell V-Power gorivo za utrke i Shell Helix Ultra motorno ulje). Shell je ovim ugovorom preuzeo obvezu da 50 sjajnih inženjera 21 000 radnih sati posveti traženju inovacija koje bi značile napredak za Scuderiu (godišnje).

“Shellov cilj je pomoći Ferrariju da osvoji 11 konstruktorski naslov u partnerstvu sa Shellom. Naravno, gorivo i motorno ulje samo su dio mnogih dijelova potrebnih da bi F1 auto prošao kroz cilj kao pobjednik. Odnos s najuspješnijom ekipom u F1 za nas znači sljedeće: predanost i pomoć u ostvarivanju uspjeha i razvoj još boljeg goriva i lubrikanata za milijune naših korisnika diljem svijeta”, rekao je Shellov direktor, John Abbott nakon potpisivanja ugovora.

Maurizio Arrivabene također je pozdravio potpisivanje ovog ugovora riječima: “Potpisivanje ovog ugovora je još jedan korak naprijed na putu ka stabilnosti. Presretni smo što surađujemo sa Shellom. Povijesno gledano, motor je ikona Ferrarija. To znači da sve što radimo sa Shellom je od iznimnog značaja. Mnogo su nam pomogli i u dvije ovosezonske pobjede u Maleziji i Mađarskoj.”

Shell će dostavljati gorivo i Ferrarijevim ekipama u Ferrari GT i WEC prvenstvu.

ExxonMobil i McLaren

ExxonMobil, partner McLarenove F1 ekipe, donosi na svaku utrku prijenosni laboratorij koji je zadužen za razna testiranja. Preko uzoraka ulja dobiva se krvna slika motora, performansi, eventualnih nedostataka i problema. Mike Frost iz spomenute korporacije donosi nam opis svojeg posla iz dana u dan tijekom GP vikenda.

Utorak i srijeda

Mike Frost dolazi na stazu već u utorak u tjednu utrke. Cijeli dan provede u osiguranju da su potrebno gorivo i ostali Mobil 1 lubrikanti stigli sigurno na odredište. Oko 2000 litara Esso goriva je potrebno po utrci. Mike mnogo posla posvećuje i da prijenosni “ExxonMobil Products Technology Laboratory” radi kako spada.

Četvrtak

U četvrtak, mehaničari završavaju pripremu trkaćih automobila. Pred kraj dana, Mike uzima uzroke iz oba automobila i testira ih. Ključno je da gorivo u oba automobila ima isti kemijski “otisak prsta”. Testira i uzorke ulja da bi bio siguran da oba motora i mjenjačke kutije budu sjajno pripremljene i efikasne. Performanse tijekom GP vikenda su u njegovom izričitom fokusu.
Sam proces uzimanja uzorka, testiranja i dobivanja potrebnih podataka mora biti što kraći. Razlog je jednostavan, dobiveni podaci se analiziraju i poduzimaju se potrebni koraci. U Formuli 1 svaka je sekunda bitna i nema vremena za odugovlačenje. Sam spomenuti proces traje nevjerojatne 3-4 minute.

Petak

Automobili su u petak na stazi zbog testiranja (2x 90 minuta). Mike uzima kromatograf goriva kako bi ispitao uzorke i osigurao da gorivo bude po FIA-nim zahtjevima i specifikacijama. Datoteke s testiranja se dostavljaju FIA-i. Eventualna nepodudaranja mogu rezultirati diskvalifikacijom. Prag tolerancije je veoma malen: primjerice, mehaničari pumpu za gorivo nakon korištenja mogu zabunom oprati u otapalu koje nije dozvoljeno i evidentirano u propisanim sredstvima za pranje – ta pogreška može rezultirati diskvalifikacijom od strane FIA-e.

Tijekom testiranja, Mike uzima uzorke ulja sa oba automobila kako bi provjerio stanje motora. Mobilov pokretni laboratorij može na licu mjesta “slomiti” ulje na individualne komponente, tako da se aditivi mogu pojedinačno proučavati. Proučava se i “habanje metala” – sitnih čestica iz motora (kao što su aluminij, željezo, olovo ili bakar) koje se miješaju s uljem tijekom procesa unutarnjeg izgaranja.

Ulje se mikroskopski provjerava koristeći spektrometar. To znači da inženjeri mogu pokupiti 20-tak pojedinačnih metala iz ulja. Dobiveni podaci se koriste kako bi se detaljnije izračunao životni vijek motora. Inženjeri traže znakove degradacije. Određeni rezultati pokazuju predstojeći kvar motora. Ovaj laboratorij je spasio mnogo McLarenovih bolida tijekom godina.

Mike-lab

Subota

Mike i ekipa imaju pune ruke posla. Mnogo uzoraka goriva i ostalih lubrikanata donosi se na testiranje prije i tijekom FP3. Ekipa isprobava različite set-upove, isprobava ponašanje automobila s punim i praznim tankom. Često se simulira kvalifikacijski krug sa malom razinom goriva u spremniku.

Ovi uzorci su najvažniji podaci vikenda. Pokazuju zdravlje i snagu pogonske jedinice. Ekipa zahvaljujući rezultatima zna točno koliko može opteretiti motor. Često puta tokom utrke možemo čuti za slučajeve da ekipa “štedi motor” i ne dopušta uporabu pune snage. Tu štednju naredili su ljudi iz ovakvih laboratorija.
Eventualni nedostaci i problemi motora koji se uoče na testiranju pokušavaju se sanirati prije nedjeljne utrke.

Nedjelja

Mike i ekipa prate utrku i čekaju njezin kraj. Nakon utrke, počinje uzimati razne uzorke. Provjerava gorivo, ulja u hidrauličnim sistemima, mjenjačkoj kutiji itd. Neke lakše testove vrši u pokretnom laboratoriju, a ostatak šalje u sjedište ExxonMobil kompanije (Paulsboro, New Jersey). Rezultati se dostavljaju McLarenu za samo nekoliko dana.

Što se događa nakon utrke?

Mike nakon utrke putuje u Veliku Britaniju. Provodi sljedeći tjedan s Mobil 1 i Esso inženjerima, kemičarima, tehničarima iz Honde i inženjerima iz McLarena. Trude se svi zajednički pronaći neki prostor za napredak i skinuti pokoju stotinku u krugu. Moraju se temeljito pobrinuti da se cjelokupni sustavi u oba bolida očiste i spreme za transport.
Nakon toga Mikeova ekipa sjeda u avion i kreće na novu utrku.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Luka Maloić
Pulsmedia autor
348 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

9 komentara

  1. Chase Carey hattrick Donator Prikaži

    Jedna od najboljih tematika za kolumne.. Bravo Luka!!! :thumbs: :klanjam:
    Samo nastavi sa tom temom “Tehnikalije za laike:”.


    0

    0
  2. Michael Schumacher josip123 Prikaži

    Svaka cast za tekst!! Samo nastavite ovako! ?


    0

    0
  3. F1puls David Vidović novinar Prikaži

    Bravo Luka, bravo!! Odlična kolumna, samo nastavi. :thumbs:


    0

    0
  4. i ovo su tehnikalije za laike ? a dobro . ne želim kritizirat ali tehnikalije za laike bi trebale imat neki suvisli početak ( ka npr učenje abecede ) koji bi se logično širija na neki način pristupačan laicima no to nije lako . najbolji dio kolumje po meni je početak … onih 4 – 5 pitanja . naročito pitanje šta znamo o ulozi ulja u motoru . na to pitanje je trebalo dat odgovor laicima , a onda nastavit dalje jer odgovor na to pitanje bi im recimo bila osnova da donekle shvate ulogu i važnost maziva u ovakovim opterećenjima . šta na kraju kolumje laice shvate o “tajnama” goriva i maziva ? mislim …. ništa ! nije valjda tajna da je ferrari produžija ugovor sa shellom ;) “tajna” bi bila da se sazna nešto o kvaliteti , razlikama između goriva i maziva korištenih u F1 i svakodnevnici no naravno da tu tajnu kolumnist ne zna ( ka šta je ne zna niko od nas ) pa mi je naslov nekako pompozan . od “tajne” smo saznali kakav je radni vikend frosta i ekipe iz exxson mobila uoči trke . možda je umisto toga bolje bilo napisat nešto o baznim uljima , aditivima , esterima koji se bazi dodaju u svrhu poboljšavanja svojstava , učinkovitosti viskozitetne stabilnosti , oksidacijske stabilnosti šta smanjuje potrošnju , povečava učinak i komponente motora ( npr prstene ) čini čistijim jer valjda i laici znaju da su motori bolida ( a time i maziva ) tokom trke izloženi velikom opterećenju pošto su prosječne brzine u rasponu od 145 ( MC ) do 230 + ( monza ) kmh . o tajnama goriva je možda još i teže pisat ali je možda trebalo bar nešto natuknuti o antidetonatorima , njihovoj svrsi , isparljivosti goriva u svrhu “proizvodnje” šta bolje smjese u različitim uvjetima , oktanskom broju koji je u direktnoj vezi sa “podnošenjem” kompresije , a d a ne dođe do samozapaljenja itd , itd . virujem da “pravi laici” malo znaju o tome , a posli kolumje namjenjene njima ne znaju ništa više nego prije čitanja . tema je prekopleksna da bi se u jednoj kolumni ove dužine “objasnila” laicima . naravno ako bi ih to zanimalo . kritika je ali mislim konstruktivna bez namjere da maloiću predbacujem . možda sljedeći put sve bude u par “nastavaka” ali opširnije jer iako motore ( o ono vezano uz njih ka npr gorivo , mazivo , hlađenje itd ) koristimo dugo oni su za laike još uvik , kompleksni , “tajanstveni” . još pohvala na kraju kolumne ( opis subote ) di se objašnjava “štednja motora ” jer mnogi to povezuju samo sa potrošnjom goriva , a iz kolumne je evidentno da to više ovisi mazivima i njihove analize koja ukazuje na “zdravlje” motora . za ovi dio veliki plus :)


    0

    0