F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Pirellijeve muke

David Vidović

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Mercedes, Rosberg

Pola godine im nitko nije ni riječ rekao, bili su u sjenci, po mnogima, lošeg utrkivanja i loše Formule 1. Radili su dobar i kvalitetan posao, diskretno su obavljali što im je naređeno i nitko nije dizao bunu. A onda je za svega par sati sve krenulo nizbrdo, a kola se još uvijek kotrljaju. Slučaj Pirelli na VN Belgije je svima poznat, ali opet svima tajna, jer još uvijek nitko u javnosti ne zna što se točno događalo s gumama. Pirelli i FIA su napravili dogovor i izdali priopćenje, gume su bile problem za sve, ali nitko ne zna zašto su gume bile problem. Sve je počelo u petak, kada je Rosberg mogao imati vjerojatno najveći incident u životu, i sada biti tko zna gdje, jer eksplozija gume pri brzini većoj od 300 km/h u najbržem zavoju sezone nije niti malo bezopasno. Pirelli je preuzeo krivicu za Rosbergov incident, ali ne za onaj drugi, Vettelov, o kome se dosta više pričalo. Krivicu su svalili na Ferrari i njihovu neopreznost s gumama, tvrdeći da guma s oko 30% preostalog sloja ne može izdržati agresivni stil vožnje i jake udare o rubnike. Taj incident smo već analizirali i to je prošlost, iako će biti zabilježena i ta mrlja u Pirellijevoj biografiji i neće biti tako lako zaboravljena.

Novi vikend, novi problemi

Nakon jako lošeg vikenda u Belgiji, Pirelli je u petak na Monzi održao sastanak sa svim momčadima, na kojem je dogovoreno da će zbog sigurnosnih mjera povećati tlak u gumama za vikenda u Italiji. Momčadi su se nerado složile s ovom odlukom, te se postavljene najniže granice pritiska na kojim momčadi mogu slati svoje bolide na stazu, a to su 21 PSI za prednje gume i 19,5 PSI za stražnje gume, tj. po 1 PSI više od normalnih granica koje su bile na snazi ranije ove sezone. Momčadi uvijek teže ka što manjem pritisku u gumama, posebno kada se temperatura staze i kočnica povećava, što je bio slučaj u Monzi, a isto tako pritisak guma utječe i na potrošnju dijelova bolida. Što manji tlak u gumama, više prianjanja i performansi, tako da i najmanje varijacije mogu napraviti veliku vremensku prednost tijekom dugog stinta u utrci.

Stvari su postale još ozbiljnije u subotu ujutro, kada je Pirelli izdao priopćenje svim timovima da moraju poštovati nove standarde, inače će biti kažnjeni. Glavni inženjer Pirellija, Mario Isola, je poslao poruku momčadima:

„Naši propisi vezani za minimalni tlak u gumama na startu su bazirani na pretpostavci da je tlak u gumama viši dok je bolid u pokretu. To smo kroz povijest zaključili, i stoga ih morate poštovati da bi gume bile sigurne za sve. Ako tijekom bilo koje sesije pronađemo da je tlak u gumama jednak ili manji od onog na početku iste, vaša momčad će biti kažnjena s povećanjem minimalnog tlaka u gumama na startu, u dogovoru s FIA-om.“

Subota je prošla mirno, momčadi su se pridržavale postavljenih standarda i nije bilo kazni.

Pirelli i FIA, zajedno s momčadima su dogovorili da će se mjerenje tlaka u gumama prije utrke održati tri do četiri minute prije samog starta. Gume na kojima će vozači startati su, kao i prije svake utrke, bile na gridu u grijačima. Dogovoreno je da se tlak mjeri na gridu dok su gume još uvijek u grijačima, ali čim se isključi njihovo napajanje. Temperatura guma u grijačima je oko 110°C, tako da je ta temperatura određena kao optimalna prilikom mjerenja. Prije starta provjerene su stražnje gume Mercedesa i Ferrarija, i u tome trenutku je otkriveno da je Hamiltonova stražnja lijeva guma 0,3 PSI ispod minimuma, dok je Rosbergova bila čak 1,1 PSI ispod. Te su informacije prosljeđenje kontroli utrke i sudcima, koji su stupili u detaljniju analizu. U 15:04h, dok je utrka još uvijek trajala, obavijestili su Mercedes o problemu, te je momčad istog trenutka naredila Hamiltonu da pojača tempo, u namjeri da napravi što veću prednost nad Vettelom u slučaju da im FIA nakon utrke dodijeli vremensku kaznu. Nakon utrke, sudci su saslušali obje strane, i nakon otprilike sat i pol rasprave, FIA je u javnost izašla s vijestima da su tlakovi u Mercedesovim gumama bili potpuno legalni. Mercedes je uspio dokazati da su informacije o pritisku guma na njihovim bolidima uzete kada su gume bile van grijača, iako vremenski Pirellijevi inženjeri nisu mnogo odstupili, i najmanja varijacija u temperaturi guma može dovesti do promjene tlaka. Suci su prihvatili tu priču, kao i priču da je telemetrija prikazivala da su pritisci tijekom utrke bile iznad granice, jer su se bolidi počeli micati i gume su se zagrijale, stoga se i tlak povećao.

Je li Mercedes pronašao način da zavara FIA-u?

„Ili je legalno ili nije, nema trećeg”, izjavio je jedan od inženjera Mercedesove konkurencije nakon utrke. Ta rečenica jako dobro opisuje, ali i zapitkuje stanje Formule 1. Očito je da je opet Pirelli ispao krivac za skandal, jer nisu precizno odredili kada će, i u kojim uvjetima mjeriti pritiske u gumama. Mercedes se dosjetio kako zaobići pravila, da li im je to pomoglo u utrci vjerojatno nikada nećemo doznati. FIA nakon utrke nije bila sretna, tehnički sudac Jo Bauer, koji je provodio svoju istragu poslije utrke i koji ju je kontrolirao, proslijedio je informacije o nepodudaranju tlaka u Mercedesovim gumama. Nije bio zadovoljan Pirellijem prilikom postavljanja novih propisa i činjenicom da su jako brzo prihvatili Mercedesovu teoriju tijekom rasprave. FIA je stoga odlučila prije Singapura održati još sastanaka s Pirellijem i momčadima, da bi se točno odredili uvjeti i vrijeme kada će se mjeriti pritisci i kojim protokolom će oni teći.

Nakon svega ovoga se postavlja pitanje, vjerujemo li Pirelliju, vjerujemo li momčadima, vjerujemo li u Formulu 1?

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

David Vidović
Pulsmedia autor
320 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

3 komentara

  1. Gdje su ona stara vremena kada o takvim stvarima nikoga nije boljela briga?
    Uzmi volan i vozi! Bitno da imaš gume koje su ti napumpali u boksu 20 minuta prije starta… Eh..

    Inače super tekst Davide, dobro si analizirao ove igre i igrice u modernoj F1


    0

    0
  2. Pirelli Hard Monty Prikaži

    Badava dobra kolumna,badava moj dobar-loš komentar,kad neznaš dal je sramotnije Mercedesovo varanje ili objašnjenje sudaca vezano za to. :bonk:
    U svakom slučaju još jedan u nizu sramotnih poteza u novoj F1!


    0

    0
  3. Sebastian Vettel senja Prikaži

    Meni je isto glupa izvlakuša da svakako nisu profitirali tim manjim pritiskom, jer je kao bio manji samo u jednoj gumi. Pošto je u pitanju Monza, sve krivine su u istu stranu. Uvijek je jedna guma pod većim opterećenjem od ostalih. Oni su fino smanjili pritisak u gumi koja je pod najvećim opterećenjem. I to je sasvim dovoljno da mogu puno više stisnuti, bez straha da će se ta guma prije potrošiti od ostalih. Jer su joj smanjili pritisak. Mercedes je vrlo dobro znao šta radi. A opet Pirelli ispao glup sa pravilom, jer ga nisu definisali kako treba.
    Sad je pitanje samo jeli to slučajno ili namjerno. Znamo već kako je isti tandem izmanipulisao sistem prije par godina sa testiranjem guma…


    0

    0