Bok! F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. Stoga, kako bismo mogli preživjeti, molimo da za ovu stranicu onemogućite AdBlock. Hvala :)

Gostujuća kolumna: Zašto bolidi izgledaju kao formule?

Pulsmedia portal

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Zato što su takva pravila, jasna je stvar.
Hvala što ste čitali, ostavite koji komentar.
Malo se šalimo, oblik F1 bolida svoje korjene od nekud vuče.
Ajmo krenuti od kočije iza konjske vuče.

Kočija se upreže s dva reda štalske živine,
zato su ceste, a time i auti, određene širine.
Ta širina prostora za dvije osobe nudi.
Umirovljuju se konji, ali ostaju iste ceste i ljudi.
Ranim automobilima prednji kotači su vani,
eventualno ih pokrivaju blatobrani.

Nos auta je uzak, a zatim ide sve šire do kabine.
Auto je duži jer treba mjesta za motor velike zapremnine.
Dogodila se revolucija između dva svjetska rata:
Trkaći auti ulaze na velika vrata.
Sad postaje sve jasno, nema više zbrke,
od sad postoje normalni auti i oni baš za trke.
Oblik će dugo vremena ostati sličan indijanskom čamcu:
karoserija uža od osovine i hladnjak na pramcu.
Tko ima maštu jako bujnu
vidi da je taj oblik doživio i sadašnjost polu-strujnu.
Prvi trkaći bolidi su bili monstrumi po duljini i visini
za to krivimo ogromne motore smješne po zapremnini.

U to doba su bila suprotna pravila na snazi:
bolid ne smije biti pretežak na vazi.
Dva su faktora dovela do postepenog smanjenja veličine:
napredniji motori i umjetne staze koje imaju krivine.
Prva sezona F1 dočekala je takve aute u obliku cigare.
Razvoj je bio spor, pobjeđivale su jurilice godinama stare.
Prava revolucija krajem pedesetih stiže:
vozač nema kardan između nogu pa može sjediti niže.

Ovo je posljedica selidbe motora iza pilota,
do dan danas se taj koncept po stazama mota.
Sljedeća revolucija je bila
Kad su bolidi dobili krila.
Nije bilo sigurno gdje da se krila okače,
ali potisak je bitan i za prednje i stražnje kotače.
Do kraja šezdesetih ljeta
prednjem krilu još uvijek hladnjak smeta.

“Side-pod” na strane bolida stavlja Chapman Collin.
Hladnjak treba biti blizu motora – drugima pamet solim.
Taman oko tog vremena
usis za zrak dolazi vozaču iznad tjemena.
“Airbox” treba biti čim više
da motor svježi zrak udiše.
Praktički već u sedamdesetima imamo formule prave:
kade s rupama sa strane i iznad glave.

Devedesetih vidimo povratak ovog koncepta
nakon što u osamdesetima bolidi nabubre zbog ground-effecta.
Jedini detalj koji preostaje
je visoki nos koji aero-pogodnosti daje.

Došli smo do današnjeg bolida.
Sve ima smisla – ništa se ne skida.
Otvori za hladnjake štite vozača ako ga netko s boka dira,
a usis motora u slučaju da se skrovira.
Glavu čuva još malo takozvani „halo“.

Braziliščanec Masa

Podrži nas

Naš zadnji donator je:   Jester.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Pulsmedia portal
Pulsmedia autor
115 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

18 komentara

  1. Charles Leclerc 16 Domach Prikaži

    Kardan između nogu je još uvijek tu…a veličina je diskutabilna.



    26

    0
  2. David Croft Frantic Donator Prikaži

    Ovo je odlično :klanjam: :klanjam: :pivo:



    23

    0
  3. Niki Lauda wapi Donator Prikaži

    Bravo! Majstorski!

    Kad smo već kod cesta, zašto mi vozimo po desnoj strani?



    8

    0
    • Nakon površnog konzultiranja interneta, pronašao sam sljdeće objašnjenje:
      U Rimskom carstvu konji su se kretali po LIJEVOJ strani cesta jer to ima pogodnosti za dešnjake koji čine većinu populacije (konj se može zajašiti s vanjske strane ceste).
      Tako ostaje sve dok Napoleon nije osvojio većinu Europe i rekao “E sad sam ja gazda i sad ću ja odrediti da se svi kreću po DESNOJ strani!”
      Budući da je pod Napoleonom bila cijela Europa osim Engleske, Britanci su njemu u inat rekli “E je** se Napoleon, mi ćemo baš ostati po starom tebi u inat!”.



      20

      0
      • Niki Lauda wapi Donator Prikaži

        Ja sam čuo sličnu priču sam bez konkretnog Napoleona. I da su Francuzi odlučili desno da budu suprotno od najvećih rivala Engleza. A svi ostali s ove strane kanala su onda slijedili Francuze.

        Zapravo, vidi se da su mnogi originalno bili “Englezi” pa su naknadno postali “Francuzi”….. Ali zapravo nisam naša argument zašto je netko prelazio na desnu stranu…. Lijeva strana ima više smisla iz ovog konjičkog aspekta.

        Na primjer Austro-Ugarska je uglavnom bila “Englez”, a onda smo mi prešli na “Francuze”, a recimo Istra je od početka bila “Francuz”…..

        https://en.wikipedia.org/wiki/Left-_and_right-hand_traffic



        4

        0
        • Ovak… prvo su bila kola a onda kocija. Kocije su u principu prevozile vaznije osobe i razne dragocjenosti te lovu. Kočijaši su sjedili sa desne strane i upravljali kocijom lijevom rukom da bi im desna ruka bila slobodna u slucaju napada razbojnika. Odnosno da bi mogli pucati desnom rukom. Nakon kocija stigla je zeljeznica i ona je ostala na lijevoj strani. Zato su iz pocetka vozili i u Americi lijevom stranim. Poslije su svi osim Engleskog carstva prebacili upravljanje , odnosno volan na lijevu stranu. Iznimka je Japan. Oni i dalje voze lijevom stranom iz razloga sto je glavni konstruktor njihovih prvih zeljeznica bio Englez. Btw odlican clanak 😁👍



          4

          0
  4. Fernando Alonso Alen Šmit Prikaži

    Zbog ovakvih stvari ja plaćam internet, niti jedne lipe (pare) ne žalim. Svaka čast autoru!



    18

    0
  5. Svaka čast! Odlična kolumna :)



    6

    0
  6. Fernando Alonso Mr.Spaceguy Donator Prikaži

    Super kolumna :thumbs: . Mogu ti reći da crtaš bolje od mene :chill:



    4

    0
  7. Mclaren AlkY Donator Prikaži

    Crtanje jednostavno ali jako razumljivo :D.
    A kolumna je top ! :D



    6

    0
  8. Susie Wolff Har Kl Donator Prikaži

    Čestitam. Baš neobična i osvježavajuća kolumna :thumbs:



    5

    0
  9. Robert Kubica Stipe Prikaži

    zabavno :) , zanima me ko je ilustracije crtao? i one su mi super



    5

    0
  10. Honda zekohonda Donator Prikaži

    ovo je odično, svaka čast! zabavno, edukativno.
    odma sam skonto napiera railtona. ;)



    2

    0
  11. David Croft Ferrari Prikaži

    Možda i najbolja gostujuća kolumna do sada! Zato je i ovo najbolji F1 portal na ovim prostorima, ali i šire!



    3

    0
HrvatskiEnglish