Bok! F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. Stoga, kako bismo mogli preživjeti, molimo da za ovu stranicu onemogućite AdBlock. Hvala :)

Gostujuća kolumna: Zašto Bottas i Hamilton nemaju iste bolide

Pulsmedia portal

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

“Radim u jednoj od F1 momčadi (ne bih imenovao) kao voditelj CFD odjela. Naš je odjel dio aero-tima koji se brine za sve od dizajna, kompjuterskih simulacija, zračnog tunela pa sve do analize podataka sa staze. U mom je malom odjelu pet inženjera koji rade na modeliranju onih elemanata koje nam pošalje odjel dizajna. Moj je zadatak uzeti te podatke iz modela i napisati neki izvještaj koji šaljem šefu aerodinamike. Ako dobijemo npr. neki novi element na rubu podnice koji treba simulirati u CFD-u, ja ću u izvještaju napisati: ‚Da, ovaj element radi u skladu sa zahtjevima aero-paketa 14.22.20, ali ne u mjeri koja je očekivana bla bla.‘

Problem je što je glavni dizajner jako svojeglav (vjerojatno jer je došao iz druge momčadi za velike novce) i rijetko posluša ono što ja napišem u svom izvještaju. Ako on ima neku svoju fiks ideju o aero-paketu, njega ne zanima kako funkcioniraju pojedini elementi jer on uvijek ima svoju ‚aero-filozofiju‘. Šef aero-tima povjeruje mu svaki puta jer su prijatelji u privatnom životu. Nije da hvalim svoj tim inženjera (dapače, svi su svježi s faksa jer je momčad škrta platiti iskusnije ljude), ali stvari bi bolje funkcionirale da se naš rad više cijeni. Na kraju se češće bavimo popravcima nego razvojem novih stvari – češće modeliramo stvari koje su već bile u utrci jer pokušavamo shvatiti zašto ne funkcioniraju tako kako je glavni dizajner zamislio. Nije ni čudo što stalno zaostajemo u prvenstvu. Dok konkurencija stavlja nove stvari na bolid, mi proučavamo ono što već imamo na bolidu. Neorganizirani smo.”

Ova je ispovijest gore izmišljena, ne radim u F1 momčadi (na svoju sreću). Ovaj bi primjer trebao približiti jedan koncept koji mi fanovi F1 jedva doživljavamo:

Ekipa Formule 1 je organizacija.

Inspiraciju za ovu kolumnu dobio sam od jednog videa koji je objavio Mercedesov YouTube kanal: https://youtu.be/URJcgCWxl9M?t=44 Na pitanje koje ukratko glasi “kojih stvari stručnjaci iz fotelje nisu svjesni kada daju prijedloge o tome kako bi se trebala voditi F1 ekipa?”, James Allison, tehnički direktor Mercedesove ekipe odgovara: “Vjerojatno najveća greška koju ti ljudi rade je da se koncentriraju na konačni proizvod. Koncentriraju se na detalje kao npr. ima li bolid veliki međuosovisnki razmak, je li high rake/low rake, koncept s puno/malo potiska… to je sve samo šlag na torti i u biti beznačajno za konkurentnost bolida. Ono na što bi se ljudi trebali fokusirati, a ne rade to, je koliko je ekipa dobra u učenju, koliko je dobra u razumijevanju fizike koja utječe na proizvodnju brzog bolida. Naime, bolid je samo proizvod organizacije koja ga razvija. Kolektivno znanje i razumijevanje te organizacije odrediti će je li taj bolid brz, a ne neki detalj na samom bolidu. To je ono što nas (inženjere) najviše frustrira kod pitanja koja su nam upućena.“

Ako James tako kaže, ja mu vjerujem. Mislim da ovo nije teško shvatiti bilo kome tko radi u nekoj firmi/ustanovi. Stvari u bilo kojoj organizaciji često se ne odvijaju idealno zato što sve, u konačnici, ovisi o ljudima. Ljudi su po prirodi nepouzdani (skoro kao MP4-20 ili MP4-30) jer u organizaciju donose stvari kojima tamo nije mjesto: ponos, inat, nesposobnost, privatne interese, pristranost, ljubavne afere, svađe, lijenost…

Komentar Jamesa Allisona objašnjava zašto Mercedes dominira već godinama – njihovi su ljudi najsposobniji tj. njihova je organizacija tako posložena da će svaki puta proizvesti output malo bolje/brže od konkurencije. Pravila iz 2014. ili pravila iz 2017.? Njima je svejedno, oni isporučuju sve. Iz istog razloga Williams već 25 godina uglavnom tone po konkurentnosti. Naravno, novac igra veliku ulogu jer budžet će odrediti koliko se osoblja može zaposliti, tj. koliko kompromisa se mora napraviti s organizacijskom strukturom – jesu li na CFD-u iskusni inženjeri ili ekipa sa Student servisa.

Također, ako je organizacija krivo posložena, niti najbolji ljudi iz drugih ekipa neće puno pomoći. To smo vidjeli puno puta kad se neki direktor ekipe ili tehnički direktor jednostavno “ne snalaze” u novoj ekipi, a u bivšoj su ekipi cvjetali.

Kakve to sve ima veze s naslovom kolumne?

Tzv. race team, tj. dio momčadi koja putuje s bolidima po utrkama, je isto dio organizacije. Iako čini samo desetak posto ukupnog broja zaposlenika (u slučaju Mercedesa), race team ima najveći utjecaj na sudbinu naših junaka – F1 vozača. Kao što znamo, postoje “dvije strane garaže” koje se praktički natječu jedna protiv druge (iako, Mercedes tvrdi da prakticira drugačiji pristup). Najbolji primjer koliko se rivalstvo između dviju strana garaže može zahuktati je poznati incident iz kvalifikacija VN Mađarske 2007. – preporučam pročitati priču iz prve rukeu knjzi The Mechanic: The Secret World of the F1 Pitlane Marca Priestleya, tadašnjeg glavnog mehaničara bolida br. 2. U kontekstu ove kolumne, rivalstvo nije toliko važno kao činjenica da se dva seta različitih ljudi brine za dva bolida. Ljudi se ne mogu klonirati (ok, mogu, ali shvaćate što želim reći) što znači da su različite razine sposobnosti umiješane u posao koji bi trebao nominalno biti istovjetan za obje strane garaže.

Uzmimo za primjer zadatak sastaviti bolid nakon transporta kamionom. Nije to lagani zadatak i greške se znaju dogoditi: https://www.youtube.com/watch?v=ZMZJ3ZaEcIQ DNF zbog kvara na hiraulici? Netko je loše zašrafio šelnu na cijevi. DNF zbog kvara na elektronici? Netko je ostavio žice preblizu auspuhu. Motor ne daje 100% snage zbog pregrijavanja? Netko je zaboravio prilagoditi hladnjake zadnjem meteorološkom izvještaju. Teško je zagrijavati prednje gume? Netko je na popisu od 25 stavki zaboravio obaviti onu zadnju: podesiti špur za 1° unutra.

Raditi na F1 bolidu jako je kompleksno što znači da osoblje mora biti na visini zadatka, a nisu svi jednako sposobni. Tko će dobiti najiskusnije mehaničare? Vozač broj jedan ili vozač broj dva? Mi, navijači, često pokrenemo raspravu imaju li dva vozača jednaki bolid ili imaju li jednako podršku ekipe. Istina je najvjerojatnije: nominalno imaju jednaki bolid i jednaku podršku, ali nije svo osoblje jednako sposobno to omogućiti.

Kad se nešto potrga na bolidu, to je najjasniji podsjetnik da rezultat jednog vozača ovisi o mnogo drugih ljudi. Međutim, lako je zamisliti neke suptilnije unutarmomčadske momente koji se događaju daleko od kamera:

“Radim u jednoj od F1 momčadi (ne bih imenovao) kao pomoćni inženjer za telemetriju na jednom od bolida. Moj zadatak je jednostavan: podatke s telemetrije povezati s drugim varijablama (temperatura staze, temperatura guma, smjer vjetra, razina downforcea, postavke ovjesa…) i analizirati te podatke s cijelom ekipom na breefingu nakon sesije. Uglavnom uzimaju moje podatke u obzir, posebice nakon prvog slobodnog treninga, međutim tijekom utrke je to sasvim druga priča. Tijekom utrke kao da me ne doživljavaju. Evo, recimo prošlu sam utrku već nakon prvih pet krugova po podacima vidio da je overcut na mediumu preferabilna opcija jer su se temperature u gumama ponašale isto kao i u petak popodne kad smo najbrže vrijeme sesije odvozili na 40 kruga starim žutim gumama. Inženjer svako malo na radiju pita: ‚Kako nam izgledaju gume?‘, ja odgovorim: ‚Dobro za sad‘, a kolega koji prati konkurenciju se počne derati na radio: ‚Albon u boksu! Albon u boksu!‘ naš glavni inženjer odmah počinje razmatrati pokrivanje tog poteza i već u sljedećem krugu zove naš bolid na promjenu guma. Kao da čuje samo tog jednog paničara. Kao da odmah zaboravi sve o čemu smo govorili prije utrke. Ja ne shvaćam te ljude. Zbog čega sam uopće prisutan na utrci kad im telemetrija očito nije bitna.”

Kao što vidimo iz izmišljenog primjera, svaka mikroodluka obojena je nečijim raspoloženjem, egom, lažnom skromnošću, nesposobnošću ili jednostavno karakterom. Najpametnije rješenje nije uvijek ono koje ispliva.

Od sedamstotinjak zaposlenika (koliko ima Renault F1) vozači su samo dvije osobe. Nama, navijačima, vozač je razlog zašto gledamo utrke. Ako se nas pita, vozač je najvažniji (ako ne i jedini) faktor koji utječe na to hoće li neki bolid stići do pobjede. Bi li se s time složili oni koji rade prekovremene sate svaki tjedan jer znaju da konkurencija ne spava?

Tko je vozač ako se pita ljude iz tvornice? Onaj zbog kojeg moraju izraditi još jedno prednje krilo stare specifikacije. Tko je vozač ako se pita financijskog menadžera? Onaj koji sa sobom donosi određene sponzore. Tko je vozač ako se pita kuhara? Onaj koji ne jede meso. Tko je vozač ako se pita voditelja nabave? Onaj kojem treba najviše odjeće. Tko je vozač ako se pita PR stručnjake? Glavni glumac. Tko je vozač ako se pita glavnog dizajnera? Onaj koji zna soliti pamet oko bolida. Tko je vozač ako se pita šefa ekipe? Onaj koji baš i ne opravdava svoju ogromnu plaću. Tko je vozač ako se pita trkaćeg inženjera? Radio-proljev.

Sjećate se onih starih in-race obavijesti kad su napisali samo broj bolida, a gledatelji bi trebali napamet znati o kome se radi: “Incident involving car 14 under investigation…”? Meni se to više sviđalo nego kad su stavili ime vozača pokraj broja bolida. Kad je pisao samo broj bolida, to je isticalo činjenicu da iza jednog bolida stoji puno ljudi od kojih ne treba nikoga previše isticati.

Ok, poanta ovog svega? Htio bih podsjetiti čitatelje portala da je ono što vidimo na stazi samo vrh sante leda u svijetu F1. Koljemo se u komentarima oko toga je li vozač-A bolji od vozača-B, a činjenica je da nikad nećemo saznati jer na uspjeh svakog vozača utječe mnogo ljudi, nekad i svi osim njih samih. I to je u redu. Imamo sport u kojem individualna kvaliteta nije alfa i romeo svega. Nogometni su navijači to shvatili, zašto ne možemo mi?

Za nekoliko godina još će se uvijek raspravljati o Hamiltonovoj veličini (that’s what she said). Je li najbolji vozač svih vremena? Nitko ne zna točan odgovor na to pitanje. Najpravednije će biti reći: “Dok je vozio za ekipu Mercedesa, bio je dominantan”. Meni osobno je to dovoljno, ne moram znati je li u njegovoj DNK više oktana i manje proklizavanja nego u DNK Maxa Verstappena. Karijere jednog i drugog su proizvod predstave u koju je upleteno mnogo ljudi, svaki sa svojim nekim biserima. Hoće li Ricciardo ostvariti svoj potencijal? Ne znam, znam samo da će iza sebe ostaviti priču o sebi.

Bez vozača bolid ne bi mogao odvoziti utrku, ali bez zaposlenika ekipe, bolid ne bi bio na startu. Koji bolid će završiti prvi u utrci? Onaj za koji se brine najbolji miks ljudi.

Tu valja stati jer inače ćemo doći i do konačnog zaključka, a to je da se sve svodi na visinu budžeta pojedine ekipe.

Braziliščanec Masa

Podrži nas

Naš zadnji donator je:   Hefest.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Pulsmedia portal
Pulsmedia autor
116 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

18 komentara

  1. Charles Leclerc 16 senna66 Donator Prikaži

    Odlična kolumna. Jedan lijep podsjetnik da je ovo momčadski sport, često to zanemarimo jer sudimo najviše po onome što se događa na stazi.
    Još je možda bolji primjer zašto Leclerc i Vettel nemaju isti bolid. Gledajući onboard Leclerca i Vettela sasvim je jasno da se Vettelovim bolidom puno manje bave, nije da ništa ne rade, nego se ne bave detaljima do krajnjih granica koji kako je već rečeno u kolumni, čine ogromnu razliku. Naravno da je veći fokus na vozaču koji je trenutno u boljoj formi i koji ostaje u Ferrariju dugoročno.

    Zato jedva i čekam da Vettel ode u AM pa da vidimo u čemu je bila kvaka, jer kao što kaže kolega gore, nije sve u onome što vidimo na stazi, to je tek vrh sante leda.



    24

    0
  2. Sebastian Vettel 5 Crash Donator Prikaži

    Hvala na tekstu..Interesantno stivo..
    Nisam od onih fanova ovog sporta koji ce ici duboko u sve sto se dogadja u ekipi i kako stvari funkcioniraju ali uvijek procitam servirano ( frend u whatsapp grupi uvijek salje neke zanimljivosti)
    Organizacija, to je ta rijec..



    11

    0
  3. Susie Wolff Har Kl Donator Prikaži

    Zaista super kolumna i vrijedna za pročitati :thumbs:
    Kao i u svakoj imao bih nešto oduzeti, nešto i dodati, ali to spada u razlike u razmišljanju i gledanju na F1 kao sport.

    Dvije stvari su mi upale u oko.
    Vozač IMO nije samo vrh brijega. Stvar percepcije naravno, ali sam mišljenja da vozač nosi cca 30% tereta.

    Visina budžeta je bitna, ali nikako stavka na koju se sve svodi.



    9

    4
    • Pirelli Wet r2d2 Prikaži

      I meni su te iste stvari upale u oko.

      Visina budžeta je bitna ali ne uvijek i presudna, primjeri: Ferrari 2020, Racing Point ili bolje rečeno njihove ranije inkarnacije te McLaren.

      Ne bih mogao odrediti postotak doprinosa vozača ali mislim da je znatno manji od 30%. Općenito smatram da su razlike među vozačima znatno manje nego što se percipira. Da je npr umjesto Hamiltona u Mercedesu zadnje 4 godine (2017-2020) vozio Giovanazzi, misliom da bi Bottas bio bar trostruki ako ne i četverostruki prvak. Za 2017 i 2018 mislim da se, iako je Ferrari imao inovativan bolid koji su svi poslije kopirali, kombinacija Vettel-Ferrari naprezala do krajnjih granica dok je u Mercedesu bilo ‘business as usual’. Ili imam Krivi dojam?



      12

      2
      • Sergio Perez Ibarac00 Donator Prikaži

        Ferrari 2020 je neki drugi problem, već dugo su radili na motoru koji je u sivoj zoni, a onda im je to oduzeto. A vidjeli smo na dosta team radia, da bi se bolid u nekom modu ponašao baš loše, a onda u drugom modu bolid oživi. Dogodine će se oni već vratiti na stare staze, možda se nece boriti sa Mercedesom, ali moja prognoza je barem 3. mjesto.
        RP ili Force India kako god, sve su kupovali od ostalih momčadi, motor, ovjes, mjenjač..
        Ako uzmeš da su za vrijeme FI-a imali 450-500 zaposlenih, to je 500 ljudi koji su se samo bavili dizajniranjem, testiranjem aero dijelova. A to je onda po tim parametrima velika ekipa. Imali su dobre šefove, koji su znali iskoristiti taj potencijal, solidne vozačke postave, Mercedesov pogon.



        3

        3
  4. Nigel Mansell _bataziv_0809 Prikaži

    Dobra kolumna sa odlicno pogodjenim naslovom. Pojave se moraju posmatrati po procesu nastanka a ne samo po rezultatu. To cesto spominjem na forumu.



    6

    2
  5. Stefan Bellof pigmalion Prikaži

    Čovječe, ostao sam bez teksta.
    Biti ću pomalo patetičan; mislim dosadan: ova kolumna, ovaj tekst je vrh; PREDOBRO!! :thumbs:



    19

    0
    • Hvala, dan si mi obilježio <3



      12

      0
      • Stefan Bellof pigmalion Prikaži

        ……obožavam F1, ma i više od toga,…… i uvijek se sve vrti oko vozača….. i oko F1,….. ali u ovoj kolumni!

        Ne trebam sada, a i općenito,…. puno tehničkih detalja oko F1, ali ova priča, tj. kolumna i oni dijelovi sa maštom; donekle ili manje više, mašta podržana činjenicama ( YouTube ),…….bez puno tehničkog, a sve opisano kako bi išao rad u tehničkom dijelu, pa odnosi nadređeni / zaposlenici….. PERFECT! Kao da si i ti radio ili radiš u F1.

        Pitanje: Navijao si za Feliepea Massu, pa zato taj bedž, ili više iz neke fore, finte?



        7

        0
        • Ma vjerujem da tko god je imao posla s prosječnom radnom okolinom lako može zamisliti na koji način te šef može j**** čak i u F1 ekipi :P
          Drag mi je Massa, a ime sam odabrao kao zafrkanciju na relaciji Brazil i Zagorje.



          7

          0
  6. Alfa Romeo limitmaker1 Donator Prikaži

    …da, vrlo lijepo objašnjeno… no premisa u kojoj vjeruješ james-u kod mene ne stoji iz nekoliko razloga, probati ću par navesti s obzirom da nisam baš ‘pisaći tip’…naime james u zadnje vrijeme često nešto objašnjava, hvali svoju momčad, mi ovo, mi ovako, mi onako, mi najbolji jer…to konstantno ponavljau i lewis na podiju (češće nego botas), i toto i gotovo svi koji pričaju o mercedesu a uglavnom su iz mercedesa i/ili iz velike britanije a fanovi spomenutih…mene to trenutno, i tu želim naglasiti trenutno kao vrlu bitnu riječ, vrati nazad u 94 i moje srednjoškolske dane na satove ‘politike i gospodarstva’ (nešto kao prepakirani marksizam od par godina ranije) kod meni ne i tako omiljenog profesora no vrlo rječitog koji mi je ostao u pamćenju po nekoliko ‘životnih mudrosti’ a jedna od njih vrijedi za ovo…dakle kada te netko uporno putem medija (tada su tv i novine još bile No1.) pokušava uvjeriti u nešto ti u to ne vjeruj!..preko medija se laže najmanje 80%! (kasnije sam tu tvrdnju, uporno ju postavljajući kao pravilo nekoliko puta u životu opovrgnuo, nažalost taj postotak se povećavao do današnjih dobro preko 95%) tako da sve što izađe iz merca (komotno može vrijediti i za ferrari i rb i sl) kao pr. smatram neistinom…ne zato što možda james svjesno laže, čak štoviše, moguće je da i govori istinu na neke stvari na koje se referira, nego upravo zato što to uporno ponavlja kao mantru, što mi govori da me uvjerava u nešto u što očito većina ne vjeruje jer da vjeruje bilo bi dovolnjo jednom ili dvaput…a pošto ne vjeruje, očito nešto ne štima u svemu tome i on pretvara laž u istinu…dakako to može biti samo pr. marketing, oglašavanje, skupljanje fanova s novčanicama koji će se pojaviti na boku bolida, ‘zaljubiti se u lewisovu iskrenost i doplatiti mu x milijuna papirića koje mu merc(kallenius-đubre jedno) neće platiti…isto tako može biti i nešto drugo ali o tome ionako mi obični ‘foteljaši’ nećemo nikad znati…dokle god vjerujemo u priču od james-a…



    5

    3
    • Da, kad Toto veli “Red bull nas sustiže” ili nešto slično u svrhu stvaranja dojma neizvjesnosti u prvenstvu, onda mu nitko ne vjeruje 0,5%. Mislim da nikoga više ne zavarava s time, koliko god puta to on ili Lewis ponovili.
      Ja vjerujem Jamesovom citatu zato što je on u biti izjavio suprotno od onog što Toto trubi – rekao je da se sve svodi na sposobnost ekipe što znači da Red bull ne može samo tako sustići organizaciju koja gazi sve pred sobom već godinama.
      U pravu si u vezi ovog da ono što se plasira u javnost je polu-, ako ne i kontrainformacija. Međutim, postoji neka razlika između kad to veli šef ekipe pred 100 mikrofona, ili kad to veli jedan od inžinjera dok mora preko k. snimiti dosadni video za YouTube.
      Pretpostavljam na što točno ciljaš – odnosi s FIAom su isto u sferi ovih “nevidljivih faktora” koji su umješani u cijelu priču.



      1

      1
  7. Ross Brawn 27Ferrari28 Donator Prikaži

    Bravo Zagorski Masso!!



    4

    0
  8. Honda zekohonda Donator Prikaži

    pohvale autoru!
    ham i bottas su najmanje bitni u cijelom članku.



    3

    0
  9. Lewis Hamilton 44 NRteamLH44 Prikaži

    Kakva sjajna kolumna. Predobro.

    Najbolji komentar mislim da je ostavio kolega Crash. Sta drugo reci na ovo osim veliko hvala.

    Hvala na ulozenom trudu,bilo je zadovoljstvo citati,nauciti ponesto.

    Volio bi vise ovakvih clanaka,koji se bave otvaranjem svijesti,na kojima mozemo dosta toga nauciti. Inspirise me da i ja nekada nesto ovako napisem ili da pogledam stvari iz drugog ugla.



    4

    1
HrvatskiEnglish