Lewis Hamilton: od dječačkog heroja do velikog uzora

Kolumna

Luka Jurić

Prije 4 godina 10 min 31 komentara

x1

Jedne davne jesenske večeri prisustvovao sam rođendanu svog osnovnoškolskog prijatelja. Tad sam imao deset godina i umjesto plesanja i zezancije s većinom prijatelja, odlučio sam sjesti pred televiziju s još nekoliko djece i gledati utrku Formule 1. HRT je prenosio VN Japana 2006. i nisam mogao skrenuti pogled s ekrana, iako bih prije toga samo tu i tamo pogledao dio neke utrke. Ukoliko ste zaboravili, u toj utrci je Schumacheru dramatično otkazao motor u 37. krugu utrke, čime je Fernando Alonso praktički osigurao svoj drugi naslov svjetskog prvaka. Sad se već sigurno pitate kakve veze ova anegdota ima s Lewisom Hamiltonom, ali udovoljite mi. Uskoro bi sve trebalo biti jasnije.

S obzirom da su svi koji su zajedno sa mnom gledali utrku navijali ili za Alonsa ili za Schumachera, ja sam dakako morao biti drugačiji. Odlučio sam se za McLaren-Mercedes jer su mi oni bili dragi i kad bih povremeno pogledao neku drugu utrku. Nakon utrke koja mi je, kao što i sami vidite, ostavila veliki dojam, odlučio sam aktivnije pratiti Formulu 1 od naredne 2007. godine. Nakon što sam odabrao da je McLaren-Mercedes „moja“ momčad, zaključio sam kako moram imati i najdražeg vozača. Budući da sam bio novi navijač Formule 1, odlučio sam se za novog vozača na gridu, koji je usput vozio i za „moju“ momčad. Dakako, radilo se o Lewisu Hamiltonu.

S jedanaest godina niste nimalo svjesni stvari poput budžeta momčadi, koliko je važno dobiti mjesto u dobroj momčadi, važnost šefova momčadi i pitwalla. Jedino što je tad bitno je to da tih 20 i kusur vozača guraju te bolide do apsolutnih granica, ali i da vozač i momčad za koju navijate pobjeđuju. I nakon prvih nekoliko utrka, bio sam jako zadovoljan svojim odabirom. McLaren je bio veoma kompetitivan s Alonsom i Hamiltonom, a moj najdraži vozač je u prvih devet utrka ostvario devet podija, uključujući i dvije pobjede u Kanadi i SAD-u. Hamilton je tako vrlo brzo postao moj dječački heroj – rookie i jedan od najmlađih vozača u Formuli 1 pobjeđuje aktualnog dvostrukog svjetskog prvaka i svog momčadskog kolegu Fernanda Alonsa, tad već legendarnog Kimija Raikkonena i Felipea Massu, još jednog vrlo dobrog vozača!

Međutim, ta ideja da bi Hamilton mogao u svojoj prvoj sezoni u Formuli 1 postati svjetski prvak ubrzo je pala u vodu. Nakon loše strateške odluke, McLaren je ostavio Hamiltona na stazi predugo na VN Kine. Kao rezultat toga, Hamilton je napravio pogrešku pri ulasku u boks na, kako bi se reklo, „ćelavim“ gumama i završio u pijesku. Problemi su se nastavili i u idućoj utrci, gdje je Lewis, nakon nervoznog starta, imao problem na bolidu koji ga je bacio na začelje poretka i uništio san o naslovu svjetskog prvaka u njegovoj prvoj sezoni.

Bio sam shrvan, ali me Lewis ubrzo uvjerio: on i McLaren će se vratiti iduće sezone još bolji, još konzistentniji i još brži, unatoč ovom gubitku i problemima van staze (Spygate skandal i odlazak Fernanda Alonsa zbog unutarmomčadskih netrpeljivosti). To se uistinu i dogodilo kad je Lewis osvojio naslov svjetskog prvaka na VN Brazila 2008. na još dramatičniji način nego što je taj naslov izgubio godinu ranije – pretekavši Timu Glocka u zadnjem zavoju zadnjeg kruga zadnje utrke sezone u kišnom raspletu sezone 2008.

To je bio trijumf ne samo McLarena i Hamiltona, već i moj trijumf kao njegovog navijača od prvog dana. Broj pobjeda, broj podija ili vozači koji imaju više svjetskih naslova od njega nisu bili bitni. On je osvojio taj naslov i kao što je i sam rekao: „Nisam siguran hoće li biti moguće da osvojim sedam naslova poput Michaela Schumachera, ali ja bih bio sretan i samo s jednim“. Tako sam i ja bio sretan s tim jednim naslovom, ali sam se nadao još jednom uskoro.

Unatoč mojim željama, naredne četiri sezone bile su pune uspona i padova: loš paket prvu polovicu 2009. sezone; loše odrađeni prolasci kroz bokseve 2010-2012. i za Hamiltona i za njegovog novog momčadskog kolegu Jensona Buttona; brz, ali jako nepouzdan bolid 2012.; privatni problemi u vezi s Nicole Scherzinger, pjevačicom pop grupe Pussycat Dolls, koji se često uzimaju kao uzrok slabe 2011. sezone; i tako dalje. Nasuprot tim lošim trenucima, treba spomenuti kako je Lewis u svakoj od tih sezona ostvario barem jednu pobjedu, tradiciju koju je održao kroz svoju cijelu, četrnaest godina dugu, karijeru; kako se 2010. borio za naslov do zadnje utrke sa Sebastianom Vettelom, Markom Webberom i Fernandom Alonsom i kako bi njegove šanse te godine bile puno realnije da mu nije nesretno puknula guma na VN Španjolske; kako bi 2012. također bio stvarni kandidat za naslov da triput te sezone nije odustajao od utrke zbog mehaničkih kvarova dok je bio u vodstvu.

Međutim, najveći „uspon“ u tom razdoblju se na prvu nije ni činio kao uspon, već sabotaža vlastite karijere – Hamilton objavljuje svoj prijelaz iz McLarena u Mercedes AMG Petronas, momčad iz sredine poretka. Mnogi su govorili kako griješi, ali Lewis je bio veoma ustrajan u tome kako donosi pravu odluku, kako je sagledao svoje opcije i odlučio da je Mercedes najbolja. Nevezano za njegov transfer u Mercedes, te godine se mogla primijetiti i još jedna velika promjena kod Lewisa – za razliku od 2011. kad je bio sklon pogreškama, Lewis je naučio iz svojih pogrešaka i vozio je puno zrelije, ali je i dalje zadržao svoju brzinu.

Usporedno s njime, i ja sam odrastao i u tom periodu mi je Lewis prestao biti dječački heroj, čisto zato što više nisam bio jedanaestogodišnji dječak koji osim imena nekolicine vozača i par momčadi ne zna ništa o Formuli 1. Tad sam počeo gledati stare isječke iz Formule 1, kako iz Lewisove karijere, tako i općenito iz povijesti Formule 1. Usput sam dosta i čitao o Formuli. Sve mi je to pomoglo u razvijanju kritičkog razmišljanja o svijetu Formule 1, koje sam onda zatim iskoristio i na karijeri Lewisa Hamiltona. Posljedično s time, nije bilo moguće da nastavim smatrati Hamiltona nekakvim osobnim herojem jer sam bio svjestan njegovih grešaka u ranijim sezonama.

Unatoč tome, i dalje sam bio njegov navijač i smatrao da je jedan od najbržih vozača na gridu. To je djelomično pokazao i iduće, 2013. godine, kad je odvozio još jednu kvalitetnu sezonu. Ostvario je jednu pobjedu, u Mađarskoj, a bio je i blizu druge na VN Velike Britanije. Hamilton je bio u vodstvu utrke kad mu je puknula guma, što ga je bacilo na začelje poretka. Lewis je tad odvozio odličnu utrku i sa začelja poretka se do kraja utrke probio na sjajno četvrto mjesto. Sezonu je te godine završio na četvrtom mjestu, iza dominantnog Red Bullovog dvojca i Ferrarijevog Fernanda Alonsa.

Iduće godine je započela tzv. hibridna era i tad se pokazalo koliko se zapravo Hamiltonov rizik prelaska u Mercedes isplatio. Mercedes AMG Petronas dominantno je stigao do dvostruke krune te 2014., s Lewisom kao svjetskim prvakom. Nakon relativno napete borbe s momčadskim kolegom Nicom Rosbergom te prve sezone u hibridnoj eri, Hamilton je nešto lakše došao do još jedne krune 2015. i činilo se kako ga Rosberg nikad neće uspjeti pobijediti. Međutim, Rosberg je 2016. dao apsolutno sve od sebe i uzeo Lewisu naslov svjetskog prvaka pred nosom – pobijedio ga je za svega pet bodova. Iako mnogi to pripisuju sreći, misleći pod time na otkazivanje Lewisovog motora u Maleziji, bitno je spomenuti kako je Lewis na otvaranju sezone imao nekoliko jako slabih startova koje je Rosberg veoma dobro iskoristio i nakon toga konzistentno održao svoju prednost u ukupnom poretku.

Kako je na to Lewis odgovorio? Naučio je iz tog gubitka, nastavio se poboljšavati i jednostavno ništa nije prepuštao slučaju. Težio je savršenstvu u apsolutno svakom aspektu – svojoj fizičkoj spremi, prehrani, promijenio je način treniranja, nastavio je učiti tehnološku stranu sporta koja se razvija iz godine u godinu, trudio se razviti bolid do savršenstva zajedno s momčadi. Dakako, tu su bile i Hamiltonove aktivnosti van staze – ponajviše glazba i dizajniranje odjeće s Tommyjem Hilfigerom – koje su prema riječima Tota Wolffa, Mercedesovog šefa, veoma bitne u Lewisovu uspjehu.

Puno se tu stvari može nabrojati, ali ključno je bilo to da je Lewis učio iz svojih grešaka i konstantno razvijao svoje vozačke sposobnosti. Rezultat toga su dvije odlične sezone 2017. i 2018. kad Lewis osvaja naslove svjetskog prvaka nakon veoma napete borbe s Ferrarijevim Sebastianom Vettelom. Štoviše, po mojem mišljenju 2018. je Lewisova najbolja sezona jer je vozio brzo, zrelo, pametno i jer je pokazao kako se nositi s pritiskom borbe za naslov svjetskog prvaka tijekom cijele sezone.

2019. sam počeo pisati za Puls i svi smo očekivali još jednu napetu borbu za naslov, ali to je ubrzo palo u vodu. Hamilton i Mercedes nisu se opustili ni nakon pet godina dominacije u hibridnoj eri. Nastavili su razvijati bolid, kao što je i Lewis nastavio učiti i poboljšavati svoju vožnju. Mercedesova i Lewisova konzistencija i težnja savršenstvu su tako još više došli do izražaja prošle, a pogotovo ove godine. Iako 2019. nisu imali ozbiljnu konkurenciju kroz cijelu sezonu, već samo na pojedinim utrkama, razvili su još bolji bolid za 2020. i nastavili svoju dominaciju. Štoviše, ovogodišnja dominacija je na razini one s početka hibridne ere.

Uz takav mentalitet da konstantno uče, teže savršenstvu i ništa ne prepuštaju slučaju, Mercedes i Lewis Hamilton srušili su gotovo sve moguće rekorde u povijesti Formule 1. Hamilton je tako na nedavnoj VN Portugala prestigao jedan od najvećih rekorda: Schumacherovu 91 pobjedu. Meni osobno njegovi rekordi nikad nisu bili nešto pretjerano bitni jer sam već dugo svjestan njegove brzine i kvalitete te njegovog značaja u široj povijesti Formule 1. Ako ne već prije, to mi je onda definitivno pokazao tijekom ranije spomenute 2018. Ali, drago mi je da upravo ti rekordi bude novo poštovanje i svijest o Hamiltonovoj kvaliteti, a ne da se sve pripisuje dominantnom bolidu u pokušaju da se umanje njegovi uspjesi.

Danas, s 24 godine, Lewisa ne mogu opisati kao nekakvog osobnog heroja jer kao djeca uzdižemo naše heroje u nebesa, nesvjesni njihovih mana i pogrešaka, a ja sam vrlo dobro svjestan da Lewis ima mana i da griješi, kao i svi mi ostali. Međutim, mogu priznati kako ga smatram velikim uzorom. Ne, ne smatram ga uzorom zbog veganske prehrane, luksuznog života i činjenice da je vrlo često okružen poznatim zvijezdama. Smatram ga uzorom zbog toga što uvijek ostaje vjeran sebi, što je najviše pokazao kad su mnogi sumnjali u njegov prijelaz iz McLarena u Mercedes, tada vrlo nekonzistentnu momčad. Smatram ga uzorom zbog njegove konzistentnosti i radne etike. I na kraju, smatram ga uzorom jer dosad nije dozvolio da ga greške i gubici poraze, nego je učio iz svojih grešaka i kontinuirano radio na sebi – kako na stazi, tako i van nje. To mu je zapravo i omogućilo da  ostane na vrhu sporta godinama i sruši ovaj legendarni Schumacherov rekord.


Odgovor

31 komentara

  1. Ayrton Senna
    LR7 Prikaži

    Ok članak koji bojim se da nije za ovaj portal zbog teškog animoziteta prema Luka tvom dječačkom idolu.Mali dodatak za 2007.LH je izgorio za naslov u zadnjoj trci u Brazilu jer je njegov McLaren misteriozno otkazao na 20ak sekundi pa proradio a tada je Kimi već grabio prema kanti…Već iduće je karma vratila pozitivno na nikad dramatičnijem finishu za naslov na predzadnjem zavoju zadnjeg kruga kada prestiže Toyotu i osvaja 1.naslov.Hvala na tekstu! Ostalo je doslovce povijest ;)



    7
    -5

    12
    • David Croft
      Frantic Donator Prikaži

      Zašto ovakav članak ne bi bio za ovaj portal?
      Baš fino napisan članak, totalno pozitivan, za osobu za koju je Luka počeo navijati kao dječak, sa određenom dozom emocija, sa pominjanjem i “poređenjem” sa drugim vozačima, samo onoliko koliko i treba za kontekst priče.
      Naravno, možda tu ima malo i “preuveličavanja” nekih detalja, ali to je sasvim ok.
      Ima i nekih stvari za koje sam malo “agree to disagree” sa autorom, ali to, kao što već napisah prije par dana, ne mogu uzeti kao kritiku.
      Lijep text



      21
      21

      0
    • Dan Gurney
      Crash Donator Prikaži

      Iz cista mira

      Ok članak koji bojim se da nije za ovaj portal zbog teškog animoziteta

      Ne valja kad se pusti “hejterski” clanak jer se ide na klikove i komentare pa onda ne valja kada dodje nesto ovakvo..
      Nisam dobio dojam da se na portalu radi o nekoj cenzuri ..



      9
      8

      1
  2. James Hunt
    Vryky Prikaži

    Uvik će ostati sjećanje na Merc..jedan od svjetskih prvaka čije ime automatski podsjeća na konstruktora..bilo je i prije takvih prvaka, bit će ih i u budućnosti..



    4
    -4

    8
  3. Ferrari
    Boris_CRO Prikaži

    Ja sam tako krenuo od 1997. za crvenu momčad i gladijatora s čudnim njemačkim prezimenom.



    11
    11

    0
  4. Nando
    Lux Prikaži

    Super članak! :thumbs:
    Ja mislim da su kroz sličan proces prošli svi mlađi fanovi u ovoj zajednici (ja npr s Alonsom). :)
    Dobro si istaknuo Hamiltonov napredak kao vozača. 2011. je bio sve samo ne konzistentan, a zadnjih par godina je u samom vrhu po tom pitanju.
    Nadam se da ćemo ga još jednom do kraja karijere gledati u direktnom okršaju (bez ičije dominacije) sa ostalim vozačima njegovog kalibra koji su na gridu (ili koji se vraćaju dogodine ;) ).



    10
    9

    1
  5. Aston Martin
    JB005 Prikaži

    Bravo za članak. Meni je isto bilo bed gledat Hamiltona kako ispusta naslov 2007., ali sa druge strane bilo mi je drago da je Kimi uzeo naslov koji je vise nego zasluzan za takvu legendu od vozaca.
    Za razliku od MS-a Hamilton se puno vise namucio za ove naslove koje je osvojio samo zato sto nije zahtjevao da bude 1. vozac. Naravno sa druge strane imao je dominantan bolid sto mu je olaksao taj put, ali uvijek u borbi sa kolegama koji su bili vise nego samo dobri vozaci.



    12
    1

    11
    • Nigel Mansell
      drv Prikaži

      Sve pet, samo reći da se je Hamilton puno više namučio od Schumachera nije baš realno, čak ni za navijača.
      Ok, Rosberg je bio nešto bolji, ali ove borbe sa Bottasom mi nekako nisu prenapete, iako on službeno nije vozač br.2 nego “samo” wingman.

      Osim toga, ako se MS i nije toliko borio sa kolegom iz vlastitog tima, ne znači da su Hill, Villeneuve, Mika Hakkinnen i Kimi samo gledali sa strane. Neki od njih su bili i u jačim bolidima, pa su i trke bile puno napetije i teže za Schumachera. Netko bi čak rekao da se dosta namučio za svoje naslove…

      Slažem se da je članak dobar. Nisam Hamiltonov navijač, ali mi je svejedno gušt pročitati ovakav članak….



      9
      4

      5
    • Alain Prost
      Alain Prost Prikaži

      To su priče za malu djecu što LH govori, a ti pušiš te fore, stvarnost je drukčija i tako treba biti, samo jedan može i mora biti broj 1, ti ili se nisi rodio u doba MS ili ti je netko krivo pričao pa si sve krivo skužio.



      6
      2

      4
  6. Fia
    cucla100 Prikaži

    sad cu popusiti minuse, ali kombinacija hamilton /bono je kao nekad Schumacher/Brawn.
    Kad ovaj nesto kaze ,on odvozi i kad mislis da ce ostat drugi, treci, eno ga neka strategija i kroz boxove prvi.
    Zelim malo vise konkurentnosti da se vidi kako dise uz pritisak jer ga nije dugo imao.
    veselim se slijedecim sezonama sa vozackom rosadom
    ricci – mclaren
    leclerk- ferrari
    vettel- rp/am
    alonso – renault
    max- rb
    zivim da se svi priblize mercu i da bude show kakav smo zavrijedili



    6
    4

    2
    • Lewis Hamilton 44
      NRteamLH44 Prikaži

      Jel nisi gledao 2017,2018 i pocetak 2019 sezone? Jel to nije bilo disanje uz pritisak?

      2017 Vettel vodi u sampionatu,starta 1 u Singapuru a Hamilton 5ti. Kisa. Vettel pravi haos po stazi,Hamilton pobjeduje.

      2018 opet Vettel vodio u sampionatu i kada nije bilo idealnije prilike za povecati prednost,jer mu glavni konkurent starta 14ti. On se razbije u zid,a Hamilton na stazi sa promjenjivim vremenskim uslovima pobjedi sa 14tog mjesta.

      2019 Ferrari na pocetku sezone ocigledno brzi bolid. Zbog svoje nesposobnosti gube svaku trku,dok Hamilton ne grijesi u inferiornom polozaju nego vozi i uzima poene. .

      3 godine zaredom je Ferrari itekako imao konkurentan bolid,ali su izgubili sva 3 puta od boljeg tima i boljeg vozaca. Sada se tu stvara neka frka oko dominacije Mercedesa,nekakvih neregularnosti,namjestanja u njihovu korist. A u sustini je samo Ferrari nesposoban,sto su cak i najveci hardcore navijaci priznavali i plakali po sajtu,blateci Binotta.



      12
      5

      7
  7. Dan Gurney
    Crash Donator Prikaži

    Nakon što sam odabraoda je McLaren-Mercedes „moja“ momčad, zaključio sam kako moram imati i najdražeg vozača. Budući da sam bio novi navijač Formule 1, odlučiosam se za novog vozača na gridu, koji je usput vozio i za „moju“ momčad. Dakako, radi se o Lewisu Hamiltonu

    Ovo mi ne moze sjest nikako..

    Meni je takodjer veliki plus za Hamiltona taj njegov napredak pa kasnije i odrzavanje na vrhu stalnim usavrsavanjima tih nekih detalja pa danas imamo vozaca koji je metak u jednom krugu i mozda i najbolji na gridu u tyre managementu..



    3
    2

    1
  8. Robert Kubica 1
    Stipe Prikaži

    Mala digresija autoru teksta,
    VN Japana se uvijek vozila u jutarnjem terminu, pa da nije neka druga utrka bila kada ste je gledali “jesenske večeri”?



    6
    5

    1
    • Lewis Hamilton 44
      Luka Jurić Prikaži

      Hmm, moguće. Sad više nisam siguran jer VN Japana vremenski paše s obzirom na prijateljev datum rođenja, kao i činjenica da mi je to otkazivanje Schumacherovog motora ostalo u sjećanju. Ali moguće da se radi ili o snimci utrke ili da sam zamijenio VN Japana i VN Kine jer je to jedina druga utrka koja bi po kalendaru odgovarala tom sjećanju.



      4
      4

      0
  9. Daniel Ricciardo
    _bataziv_0809 Prikaži

    Svaka cast kolega!!



    3
    2

    1
  10. Lewis Hamilton 44
    LH1985 Prikaži

    Odličan članak



    2
    1

    1
  11. Blue Flag
    dFixxx3r Prikaži

    Super članak, dobro je pročitati nešto od lewisovih navijača! Osvježavajuće
    Ono što ja ne vidim je taj silan rad na sebi. ako se baviš (a)dizajnom, glazbom, marketingom, kako onda možeš raditi na sebi kao vozaču? to sve uzima vremena. Uz to, (b)lewis nije baš poznat po radu s mehaničarima, radu na bolidu, on je tip koji dođe i uslika selfi, sjedne i vozi. Tako da ja ne vidim koji je taj njegov extra napor koji drugi vozači nisu uložili pa zato nisu došli na njegovu razinu.
    Po meni, uz (1)sjajan vozački talent, (2)ono na čemu mu se najviše divim – psihičku jakost, on je napravio (3) potez života prelaskom u Mercedes. Po meni sve ostalo je day-to-day uspjeh i maximiziranje situacije u kojoj se nalazi – što on zaista iskorištava kvalitetno i radi odlično!



    2
    2

    0

Bok, internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Pretplati se Doniraj jednokratno

Stvaramo uspomene zajedno!

Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.

Kontaktiraj nas

Medijska prava

Sve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.

© Pulsmedia, guramo od 2015.