Izdvojeno

Francois Cevert: Zauvijek mlad

Piše: Antonio Lončarević

Prije 2 godina, 14 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 7 minuta

Prošlogodišnja tragedija u F2, gdje je nesretni Anthoine Hubert izgubio život, još jednom nas je podsjetila zašto je utrkivanje, uz sve mjere opreza, još uvijek jedan od najopasnijih sportova na svijetu. Vijest o Hubertovoj smrti glasno je odjeknula u medijima, šokirala sve zaljubljenike u brzinu, a još se nismo pomirili ni sa smrću Julesa Bianchija, još jednog prerano ugaslog francuskog života. I premda se mnogi žale kako su današnji vozači prezaštićeni, pogled na jednu tužnu listu nam govori i zašto je to tako. Veći dio imena sa te liste su mladići, koji su vozili u najopasnijim erama F1 – kroteći najnepredvidljivije mašine na najozloglašenijim stazama. Vrijeme kada je smrt bila sastavni dio sporta, a udarna vijest da nitko nije poginuo.

Onofre Marimon, Mario Alborghetti, Bill Vukovich, Eugenio Castellotti, Luigi Musso, Peter Collins, Stuart Lewis-Evans, Harry Schell, Chris Bristow, Alan Stacey, Wolfgang von Trips, Ricardo Rodriguez, Gary Hocking, Carel Godin de Beaufort, John Taylor, Lorenzo Bandini, Jo Schlesser, Gerhard Mitter, Piers Courage, Jochen Rindt, Jo Siffert, Roger Williamson, Francois Cevert…

Tu ćemo se zaustaviti. Na današnji dan, davne 1973. u Watkins Glenu, sudbina se okrutno poigrala sa životom Tyrrellove uzdanice – mladog Francuza Francoisa Ceverta.

Albert François Cevert Goldenberg, kako glasi njegovo puno ime, sin je Charlesa Goldenberga, ruskog Židova i Huguette Cevert, čistokrvne Francuskinje. Njegov otac je još u mladosti izbjegao iz Rusije u Francusku, tijekom progona Židova u carskoj Rusiji. Otvorio je vlastitu zlatarnicu u Parizu, gdje je živio sa suprugom i četvero djece. Međutim, bio je to onaj nesretni period svjetske povijesti, u kojem prezime ”Goldenberg” nikako nije bilo poželjno. Nacističke snage su okupirale Francusku, a Goldenberg se pridružio francuskoj vojsci, s ciljem da izbjegnu deportaciju u logore. Iz istog razloga, djeca su registrirana pod majčinim prezimenom.

Grozote rata su Goldenbergovi preživjeli, te novi početak u ”gradu ljubavi” nije izgledao tako loše. Jedan od sinova, izvjesni Francois, od malih nogu je pokazivao sklonosti ka brzini – i to na majčinoj Vespi, na kojoj se utrkivao protiv drugih dječaka na pariškim ulicama. Par godina kasnije kupio je i vlastiti motocikl, a nakon što je odslužio vojni rok, svoju ljubav je usmjerio na automobile. Odradio je nekoliko trening-tečaja na kultnim stazama, kao što su Le Mans i Magny-Cours, a onda se prijavio i pobijedio na jednoj utrci, koja je kao glavnu nagradu nudila mjesto u Alpine F3 momčadi.

Njegova prva sezona u F3 nije bila previše uspješna, ali kada je pronašao sponzore, te Alpine zamijenio puno uglednijom momčadi Tecno, stigli su i rezultati. Godine 1968. završava ispred Jean-Pierre Jabouilla i osvaja francusku F3 seriju. Iduću godinu za istu momčad nastupa u F2, koja je u to vrijeme bila izvrsna podloga za mlade vozače. Nerijetko su za protivnike imali vozače iz F1, koji su rado sudjelovali u F2 utrkama, kada im je raspored to dopuštao. Upravo na jednoj takvoj utrci sudjelovao je i veliki Jackie Stewart, te se pošteno namučio dok nije prestigao novajliju Ceverta. Škotski prvak je svoje impresije o Cevertu prenio šefu momčadi, Kenu Tyrrellu, uz napomenu kako treba ”držati oko” na francuskom vozaču. Tyrrell nije zaboravio Stewartove riječi, te kada mu je 1970. zatrebao novi vozač, obratio se upravo Cevertu.

Francuz je objeručke prihvatio ovu sjajnu ponudu – tim više sjajnu jer je Stewart u prethodnoj sezoni osvojio titulu. Dakako, u Tyrrellu je dobio ulogu drugog vozača i Stewartove ”desne ruke”. Ali Cevertu je takva uloga odgovarala, svjestan kako njegovo vrijeme tek treba doći. Godine 1971. vidjeli smo ono najbolje od Ceverta – prve podije karijere (u Francuskoj i Njemačkoj), a konačno i prvu (i posljednju) pobjedu karijere, na novoproširenom Watkins Glenu. Startao je peti, vodstvo preuzeo od Stewarta, te uz malo sreće i puno hrabrosti, prvi stigao do cilja u posljednjoj utrci sezone. Ujedno je postao i tek drugi Francuz koji je osvojio F1 utrku (prvi je Maurice Trintignant). Sezonu završava na trećem mjestu. Ispred njega bili su Ronnie Peterson u Lotusu te Jackie Stewart, koji osvaja svoj drugi naslov prvaka.

Znatno neuspješnija je bila iduća godina za Ceverta. Titula odlazi u ruke Lotusovom Fittipaldiju, iza njega smjestila se Tyrrellova prva violina Stewart, a Cevert završava sezonu tek šesti. Jedina svijetla točka te sezone bio je Cevertov nastup na Le Mansu, gdje završava na drugom mjestu u Matri.

Cevert, Brands Hatch, Martin Lee

Godine 1973. Cevert je vozio vjerojatno svoje najbolje utrke u karijeri. Šest puta je završavao na drugom mjestu, uglavnom iza Stewarta, a i sam Stewart je izjavio kako je Cevert bio odličan timski igrač. Cevert je kao vozač iz utrke u utrku rastao, a rezultatima se počeo izjednačavati sa Stewartom. Škot je već ranije osigurao i svoj treći vozački naslov, te donosi tajnu odluku da na kraju sezone objavi završetak karijere. Ostala je samo još jedna utrka, koja je trebala biti Stewartova jubilarna stota – i posljednja. Naravno, riječ je o tom kobnom Watkins Glenu. Istom onom gdje je Cevert ostvario svoju jedinu pobjedu u karijeri.

U kvalifikacijama za utrku, Cevert je lovio svoju prvu pole poziciju. O Stewartovom planu o mirovini nije ništa znao, ali je čuo glasine da od iduće godine u Tyrrell stiže Jody Scheckter. Ono što Cevert nije znao je činjenica da od iduće sezone mjesto prvog vozača Tyrrella treba pripasti upravo njemu. Nije poznato da li je ta bujica misli u njegovoj glavi utjecala na grešku u kvalifikacijama, ali na krivini Esses, Cevert gubi kontrolu nad svojim bolidom pri punoj brzini, zabija se u plave barijere pokraj staze te umire na licu mjesta od posljedica udara. Njegov bolid smrskan je do neprepoznatljivosti, a na lice mjesta prvi je dospio Fittipaldi, koji potom zaprepašten odlazi. Ubrzo su stigli i ostali, a iz gromoglasnog žamora mase, odjeknulo je Chapmanovo ”Cevert.. dovraga”. Na mjesto nesreće posljednji je stigao Jackie Stewart, a ubrzo u nevjerici odlazi. Na licu mu se moglo pročitati da je Cevert mrtav. Tyrrell je otkazao nastup na sutrašnjoj utrci, a Stewart karijeru završava uz 99 utrka.

Uspomena na Ceverta još je prisutna kod škotskog velikana, koji se rado prisjeća svog mladog, nadobudnog kolege. Mjesto koje mu je Stewart htio ustupiti trebala je biti nagrada za njegovu poslušnost. Imali su poseban odnos, gotovo bratski, ili u najmanju ruku odnos učitelja i učenika. Beskrajan respekt jedan prema drugom na stazi, ali van staze bili su jako bliski prijatelji. Često ih se prije utrke moglo vidjeti u društvu žena, a Cevert je posebno bio miljenik ženske publike, koja je obožavala njegove dječačke crte lica. Stewart je velik dio svog života posvetio sigurnosti unutar F1, ponukan upravo smrću bliskog prijatelja. O njemu je snimljen i dokumentarac ”Life on the Limit”, kao inspiracija poslužio je Robbie Williamsu za videospot u pjesmi ”Supreme”, ali Cevertovo ime godinama je već zameo vjetar, pa njegovu priču danas znaju samo oni najzagriženiji.

Za kraj ću citirati jednu britansku književnicu, koja kaže ”Jedina tragedija veća od smrti je neproživljen život”. Možda bi nepravedno bilo reći da Cevert nije proživio život, ali ugasio se baš u trenutku kada je trebao dosegnuti zvijezde. Pa iako je poput James Deana prerano otišao, njegov dječački osmijeh još uvijek budi sjećanja na neka drugačija vremena. Stoga se i dan danas, 47 godina kasnije, prisjećamo zauvijek mladog Alberta Francoisa Ceverta Goldenberga.   

Komentiraj

14 komentara

  1. Kakva divota od kolumne.

    Cevert je istovremeno čista romantika i čista tragedija Formule 1. Počivao u miru!



    22

    2
  2. Svaka cast za tekst.. Samo da se osvrnem na jedan dio recenice na pocetku “I premda se mnogi žale kako su današnji vozači prezaštićeni” cek jel stvarno postoje takvi idioti?



    3

    8
    • Mclaren
      kimi-f1 Prikaži

      Ja sam jedan od tih idiota.
      Halo, izlazak safety cara za svaku sitnicu…
      F1 bi trebala biti sto sigurnija ali ne pod svaku cijenu.



      12

      4
      • I ja gledam na to tako. Navijači se nisu promjenili. Ljudi su isti od Circus Maximusa do 1960ih, 70ih do danas. Ljudi žele gledati gotovo superjunake koji se utrkuju na 1 sekundu od smrti, luđake. Zapitajte se zašto je u doba kada se umiralo na veliko bilo stotine tisuća ljudi po livadama i granama drveća da mogu gledati utrku. Sada je utrkivanje gdje moramo navijati za malu djecu od 18 godina koji dođu kao da igraju nogomet na igralištu pored srednje škole. Lakše je raditi junake veće od života ako su pred našim očima na rubu života i smrti. Danas se boje svega. Strah je temelj moderne formule 1. Ne junaštvo već strah.



        15

        1
  3. Odlično, hvala Antonio

    Dodatno jačanje “veze” sa F1 je napravila i Francoisova sestra Jacqueline, udavši se za Jean-Pierre Beltoisea (pobjednik VN Monaka 1972.)., a dodao bih, da je Cevert poginuo 6. u mjesecu, za volanom Tyrrella 006, sa startnim brojem 6, a iza leđa mu je bio Cosworth DFV broj 066.

    “He was a very charming young man,” says his boss Ken Tyrrell. “He was very handsome, so the girls all loved him. He only had to flutter his eye lashes and the girls fell about.” “He was a gentleman, courteous and intelligent,” remembers veteran journalist Jabby Crombac. “He had everything going for him. But young enthusiasts were jealous, because he was so handsome, from a rich family and he’d slept with Brigitte Bardot!”



    14

    1
  4. Sebastian Vettel 5
    Vettel-Ferrari Donator Prikaži

    Odlična kolumna Antonio, svaka čast! :thumbs:

    Cevert, Peterson, G. Villeneuve , Bellof nažalost dijele istu sudbinu ranog odlaska iz F1, a njihovo vrijeme je tek trebalo doći…



    8

    0
  5. pohvale za članak, s guštom sam pročitao!
    njihov odnos je stvarno bio poseban.
    što se tiče filmova preporučam i https://www.imdb.com/title/tt0068178/ .



    4

    1
  6. Charles Leclerc
    F12000 Prikaži

    Bravo F1Puls, prava kolumna.

    Drago mi je da sve više zalazimo i u desetljeća Formule 1 prije 80-ih, a u kojima ima jako puno materijala i heroja za zanimljive priče.



    3

    0
  7. Fernando Alonso 14
    alonso05espana Prikaži

    Fantastična kolumna, pročitao s užitkom. Spadam u mlađu generaciju fanova F1, pa moram priznati da sam prvi put čuo za Ceverta.



    2

    0
  8. Aston Martin
    tiptronic Prikaži

    HVALA Antonio, krasan članak.
    Francois Cevert je bio moj prvi idol u F1 …otprilike smo u isto vrijeme ušli u najbrži cirkus na svijetu …on kao vozac , ja kao fan.
    Bravo ekipa F1 pulsa !


    0

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Zatvori ❌

Kolumne

Red Five

Oktanski koktel // Ante Maras

Brojevi u F1 od samih početaka su označavali samo redni poredak vozača i momčadi te su mnoge momčadi godinama imale iste brojeve, osim broja 1 koji je označavao aktualnoga prvaka (osim u sezonama 1993 i 1994 kad su prvaci otišli u mirovinu) Od 1996 broj na bolidu označava položaj u poretku sezonu prije, a od 2014 vozači biraju broj koji će nositi do kraja F1 karijere kao znak raspoznavanja te svaki broj kojeg su vozači odabrali ima...

Što bi bilo kad bi bilo… 3. dio

Oktanski koktel // Ante Maras

Prije gotovo 3 godine napisao sam 2 članka koji su prikazali nekakve drugačije ishode nekih od najpoznatijih događaja u povijesti najdražeg nam sporta koji su pokazali koliko bi drugačija bila F1 tijekom svoga postojanja do dana današnjeg U ovome posljednjem nastavku ću se više bazirati na određene događaje u Formuli 1 u posljednjih 30 godina, točnije neću zadirati toliko u prošlost, iako F1 prije 30 godina lagano ulazi u daleku...

Što je novo u novoj sezoni

Kontra mraku, kontra G-sili // Ante Vetma

S obzirom na to da smo se u ovo vrijeme prošle godine pripremali za najveću promjenu tehničkog pravilnika u zadnjih 30 godina - lako bi bilo zaključiti da nas od ožujka čeka "još malo ovog istog" Međutim, to je prilično daleko od stvarnog stanja Čekaju nas nova vozačka imena, rošade među ekipama, promjene šefova ekipa, promjene u kalendaru i određena "usavršavanja" tehničkog, financijskog i sportskog...

Još kolumni