F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Tost: F1 filozofija oko konstruktora je „zastarjela“

Luka Jurić

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Franz Tost, šef momčadi AlphaTauri Honda, smatra kako je filozofija oko konstruktora „zastarjela“ i da bi momčadi trebale moći kupiti više dijelova od drugih momčadi.

Njegovo mišljenje kosi se dominantnom mišljenju u paddocku nakon što je donesena odluka o Racing Pointovu kopiranju dijelova, u kojoj je FIA potvrdila kako želi osigurati da se momčadi u potpunosti drže uvjeta ta dizajniraju vlastite dijelove.

Tost smatra kako bi njegova momčad trebala moći još više iskoristiti svoj odnos sa sestrinskom momčadi Red Bull Racingom, s obzirom da ove dvije momčadi dijele resurse pomoću dizajnerskog postrojenja Red Bull Technology.

„Moje osobno mišljenje je to da bi momčadi trebale moći kupiti puno više od drugih momčadi. Zašto? Jer, po meni, ta filozofija da svaka momčad mora biti konstruktor je zastarjela.

Znam da svi F1 puristi kažu ‘Ah, moramo biti konstruktori. Svaka momčad mora interno dizajnirati sve.’ Pitanje je, i znate da to govore inženjeri, ali kako financirati to sve?

Zato što smo dosegli tako visoku razinu s tehnološke strane, najveće momčadi imaju fantastičnu infrasturkturu. Ako netko želi ući u F1, čak i momčadi koje jesu u F1, ako ih žele sustići, to je jako teško, gotovo nemoguće, a trošite milijune.

I ja samo pitam, zašto? Pitam, zašto svaka momčad treba imati vlastiti zračni tunel, vlastiti CFD (računalna mehanika fluida), treba imati 500-600 zaposlenih? U redu, sad dolazi ograničenje troškova, ali unatoč tome, po mome mišljenju, mi i dalje trošimo previše novca, pogotovo sad u ovim teškim ekonomskim uvjetima.

Ali tako je kako je. Ja se osobno i dalje prisjetim dana kad smo došli u F1 s Toro Rossom i jednostavno smo nabavili godinu dana star bolid od Red Bull Technology i mogli smo se natjecati s trećinom troškova.“

– Franz Tost

Tost također preispituje FIA-in plan da zaustavi kopiranje bolida uz pomoć fotografija ili ostalih tehnika „obrnutog inženjerstva“.

„Ne možete zabraniti momčadima da slikaju tuđe bolide. To je također staro kao i sama F1. Sad je pitanje, da se vratim na te posebne kočione kanale, naravno da ne možete slikati iznutra, sve male dijelove tih kočionih kanala, vani na stazi.

To znači da moramo nabaviti te dijelove kako bi ih mogli slikati i sad je pitanje je li to legalno ili nije, kršite li prava na intelektualno vlasništvo ili ne. Ali ta odluka nije u mojim rukama. Mislim da na to pitanje mora odgovoriti Međunarodni sud za žalbe.“

– Franz Tost

Podrži nas

Naši zadnji donatori su: Crash i Superhik.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Luka Jurić
Pulsmedia autor
156 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

15 komentara

  1. Fernando Alonso Alonso king Prikaži

    Pogledi na to su razliciti. Meni su osobno bila draza vremena kada je Formula 1 bila vise sport nego biznis. Povuci cu paralelu sa sezonom 2005. Na gridu smo imali 10 momcadi, a grid je, pjesnicki receno, bio puniji nego danas. Nekada 10 samostalnih timova cinili su u pravom smislu rijeci sport i natjecanje. Danas, 15 godina kasnije, na papiru i dalje imamo 10 timova, no u stvarnosti 4 tima…maksimalno 5. Na prvi pogled Formula 1 pratila je automobilisticke trendove, okrenula se buducnosti, no iza nasih navijackih leda samo isla u korak sa sadasnjosti i od sporta napravila jedan veliki biznis. Biti samostalni tim nije, sto bi Tost rekao, zastarjelo vec bi to samo znacilo manje novca za “velike ribe” u sportu, a to je u danasnje vrijeme neprihvatljivo kao kod nas u drzavi. Na stranu moje gadenje cjelokupnom situacijom, ali to je sasvim normalno i logicno razmisljanje. Preveliki su troskovi u ovome sportu, toliko veliki da je gotovo i nemoguce biti samostalan tim, no ta je situacija vec godinama planirana. Nekada je za uspjesan tim trebalo birati prave ljude, uloziti velike godine maksimalnog rada za bilo kakav uspjeh, a evo sada polako koracamo k tome da se kupuju proslogodisnji bolidi vodecih timova, a ono sto bi sport u stvarnosti trebao biti zovemo zastarjelim…Citirat cu ono sto je Alonso rekao na VN Italije 2006. , no u malo drugacijim okolnostima : “I don’t consider Formula 1 like a sport anymore”. Ne trebamo se cudit sto atmosfera na vikendima nije ista, sto nemamo pravog natjecanja u sportu (interesantno jelda) i sto se interes za Formulu 1 smanjuje. Budimo realni, povecanje gledatelja unazad zadnje dvije godine samo je mazanje ociju. Nije to znacenje rijeci “fan” u pravome smislu vec samo osoba koja ce povecati broj na monitoru za statistiku (iskljucivo zbog nacina na koji se trenutno promovira sport – tzv. suvremeni nacin i amerikanizacija) . Iskreno, razocaran sam sto se suvremena politika umjesala u sport, dio nasih zivota koji je trebao ostati nepromijenjen i dati ljudima “bijeg” od surove stvarnosti (po mojem misljenju). Nekada je Formula 1 bila ozbiljan sport, a danas je to ozbiljan biznis. Bilo kako bilo i dalje cu pratiti i zivjeti u nadi da ce jednoga dana biti bolje, a vjerujte mi kao Alonsovac i naucio sam se na takav zivot 😀. Potajno se nadam i dalje vremenima kada su na pit wallu sjedili namrsteni Ross Brawn, Flavio Briatore, Ron Dennis i Peter Sauber dok su nase usi parali zvuci V10-ke i navijacke trube s tribina.



    34

    4
    • Michael Schumacher darkool Prikaži

      Apsolutno se slažem sa tobom. Možda sam nostalgičan, ali ovo mi je otišlo predaleko.



      11

      1
    • Pirelli Hypersoft resiver11 Prikaži

      iskreno puno previse cendrate za nekim proslim vremenima…kao u svakom sportu sve se mjenja i to je normalno-pigledaj kako se igra nogometu sada,a kako prije(nacin igranja) jsve je u novcu ..pa da sada ne nabrajam druge sportove..i ne mogu shvatiti zasto onda pratite f1?? to je kao da ste u vezi u kojoj niste sretni i stalno se svadate…nadi novu curu(decka) i kreni dalje..i apsolutno se slazem sa clankom tj sto je receno u njemu



      9

      11
      • Fernando Alonso Alonso king Prikaži

        Mislim da sam gore opisao situaciju dovoljno jasno. Formula 1 postala je ozbiljan biznis, a sve manje ozbiljnim sportom sto je potpuno ocekivano s obzirom da u svijetu vlada kapitalizam. Slazem se da nije samo Formula 1 u pitanju vec skoro svaki sport, no poenta svega je da sam kao navijac/pratitelj mislienja kako od sporta ne treba radit biznis. Novac od samog znacenja sporta je vrtoglavo velik, no situacija u svijetu je takva da ljudi nikad nisu siti. Moja nadanja su gore opisana, a predvidanja takva da ocekujem jos vise iskoristavanja od trenutne situacije. Bio bih iznenaden kada bi se situacija promijenila na “navijacko bolje”, no to je ono sto nam vrijeme nosi – buducnost.



        6

        2
  2. Sergio Perez Ibarac00 Donator Prikaži

    Formula 1 je postala presofisticiran sport, bila je uvijek, ali danas je na vrhuncu, a sutra će biti još više. Danas je skoro pa nemoguće ući u taj sport iz 0. Potrebna je ogromna investicija, pronalazak najboljih ljudi, a sve to ti nije garant za bilo kakav uspjeh. Bilo bi mi drago da je jednostavnije i da dođu recimo još dvije ekipe, ali napraviti ekipu iz 0 je vrlo vrlo teško, jedino možda neke privatne ekipe tipa Haas, ali da sad proizvođač automobila ulazi u sport, tipa Peugeot koji će se nekoliko godina vući po začelju i sebi spuštati brend kad se vidi da ih Renault ili Mercedes ponižavaju i zaobilaze za 2 kruga na najvećoj marketinškoj moto reklami.
    Tko zna, možda budget cap stvarno doprinese izjednačavanju grida i privuče neku ekipu,ma da sumnjam.
    Svaki sport je napredovao, pa tako i F1, sad možda mi samo žalimo za nekim nama dražim vremenima utrkivanja.



    12

    0
  3. Možda će netko reći da sam “neoliberalan”, ali mislim da moramo uzeti u obzir vremena kojima živimo. I, odmah moram reći, ovo nije ni obrana ni napad ni na čije mišljenje, ni na strukturu današnje F1. Nije Liberty Media izmislila kapitalizam, već samo, s više ili manje uspjeha, pokušava balansirati između mnogo varijabli, kao npr. održivosti sporta, zadovoljstva gledatelja, vlasnika staza, timova, vozača, sponzora, pratećeg osoblja… Moramo uzeti u obzir da tisuće ljudi živi od Formule 1, posredno ili neposredno. Jer, kao što sam rekao, to je kapitalizam – bez novca nema ničega, ne postoji neka “vlada” koja će dati novce iz proračuna, niti neki “EU fondovi”, novac jednostavno treba zaraditi. Stotine krupnijih i sitnijih interesa se tu isprepliću i nije to nimalo jednostavna igra već biznis gdje se gubi ili dobiva. Uvijek sam sklon kod kritiziranja nečega ponuditi nekakvo rješenje inače mi kritika nema smisla (onda se to naziva kritizerstvo). Zato i ne komentiram poteze uprave F1 jer sâm ne znam ponuditi neko suvislo, a održivo rješenje.
    Spomenuo bih i situaciju s razvojem bolida. Današnji bolidi su vrhunac tehnologije i vrlo vjerojatno su blizu maksimuma mogućeg (mislim na brzinu na stazi – s tim da sigurnost vozača mora ići usporedno s tom brzinom) – nijanse su još uvijek u osobi vozača, nekim aerodinamičkim ili tehničkim inovacijama koje sve više postaju nedovoljne “za utrkivanje”. DRS i gume su samo pokušaji da se utrkivanje ipak zadrži. Stoga shvaćam fanove koji su za povratak atmosferskih motora jer to znači veću razliku, manje brzine i bolje utrkivanje. Međutim, kao i u svim drugim područjima života, povratka natrag nažalost nema. Mnogo je područja za kojima nas hvata nostalgija (ne zato jer smo tada bili mladi kako neki tvrde, već zato jer je sport bio neizvjestan i lijep), svi bismo danas radije gledali nogomet kakav su igrali Pele, Maradona ili čak Bobby Charlton, ali znamo da je to nemoguće – mislim da ne moram nabrajati razloge zašto.
    Nadam se da sam uspio objasniti zašto mislim da uprava F1 nije u nimalo jednostavnom položaju i da im svaki suvisli prijedlog može pomoći u traženju rješenja (pa i ovaj Tostov). Zato se suzdržavam od kritike – jednostavno ne poznajem dovoljno unutarnje odnose da bih predložio bolja rješenja.



    23

    0
  4. Ayrton Senna LR7 Prikaži

    Priča o troškovima je ahilova peta F1 i kad se svtog stajališta krene Franz je sve dobro rekao..A opet ovo s pinkijem je presmiješno jel ne samo da se neznaju detalji već to prelazi u izravno miješanje na stazi(o.p.p Toto miče tada Ocona u RP sa staze) WTF!!! Svakako duboka voda..



    2

    0
    • Michael Schumacher darkool Prikaži

      Sve to smrdi. Zna se da Toto ima udio u Aston Martinu, a gle čuda RP (or whatever they are called) će postati sledeće godine AM. Čuo sam nedavno na jednom novinarskom podkastu da Toto gostuje kod tata Strola na jahti. Mnogo toga se vrti iza kulisa, nismo ni svjesni.



      3

      0
      • Fernando Alonso Alonso king Prikaži

        Klasicni primjer razlike izmedu onoga sto pise na papiru i kako je u stvarnosti. Aston Martin predstavljat ce samostalnu momcad, a ipak biti nesto poput Mercedesovog B tima. Odnos slican Ferrari-Haas. Uza svu amerikanizaciju mogli su nam barem osigurati jednu pravu americku momcad.



        5

        1
  5. Charles Leclerc 16 Domach Prikaži
    Reakcija "Schumi" za legendaran komentar

    Djelomicno se slazem s Tostom…slobodnija trgovina djelovima definitivno bi smanjila razlike izmedju timova.
    Na dobitku su i costumer timovi i konstruktori a bome i fanovi koji bi gledali zanimljivije utrkivanje.
    Osvrnuo bih se na MotoGP (iako je tehnicki neusporediv sa F1) gdje se nerijetko dogodi da Pramac Ducati ili Petronas Yamaha zavrse ispred tvornickih momcadi Ducati i Yamahe.
    Isto tako i sama sposobnost vozaca vise dolazi do izrazaja.
    No previse se politike i novca vrti u sadasnjoj formuli pa ovaj moj komentar vise zvuci na fantaziju.
    Nadam se da 2022. donosi pozitivne promjene.



    12

    0
  6. Mislim da je predloženo ograničenje budžeta najbolji smjer za F1, samo da ga se dobro izregulira. Timovi će moći ostati punokrvni konstruktori (bar većinom, u svrhu smanjenja troškova neka se neki “nebitni” dijelovi standardiziraju) dok će završna bilanca vjerujem dosta bolje izgledati. I NBA ima neku vrstu budget capa, pa je i dalje najbolja liga na svijetu. Još da se objave detalji novog Concordea…



    3

    0
  7. Michael Schumacher VRSV546 Prikaži

    Formula je postala komolicirana, ako oce ovako po meni onda jednostavno neka se rp i alfa tauriu dopusti kupnja komplet bolida od mercedesa i rbr ali s proslogodisnjim motorima i zabranit da ga napređuju, tako da momcadi kao mclaren renault, ako ulazu puno vise para i truda da imaju bar u nekom segmentu kakvu takvu prednost nad ovima koji samo rade “copy ” “paste” jer da sad r.p. ima 30 konja manje ipak bi znacilo dosta ostalima



    3

    3
  8. Fernando Alonso Alen Šmit Prikaži

    Ne, F1 je postala preskupa pa vi u F1.5 nemate od čega da pravite bolide. Samo pogledajte Williams, imaju možda najbolje alate za pravljenje bolida ali nemaju para a ni ljude. F1 sa ovime pokazuje koliko je postala patetična, nije normalno koliko je sve poskalo preskupo. Ista stvar je zamalo ubila WEC ali je ona reagovala s LMH i sad s LDMh. A isto je radila i svojevremeno Prototip C.

    Dakle budžetne kape su neki vid radikalizacije F1 koji vodi ka boljem, trebamo videti šta to donosi prvo pa tek onda davati mišljenja.



    3

    1
  9. Mattia Binotto monkeyseat Prikaži

    Formula 1 je odavno prerasla imidž romantičara iz garaže. Postala je čisti kapitalizam (iako mislim da je to već odavno).
    Kupovina dijelova od ostalih isto nije trajno rješenje jer ako se dogodi da momčad počne nadmašivati prodavatelja dijelova isti će jednostavno prestat ih prodavat ili dignut cijenu u besvijest jer sigurno neće za kikiriki prodavat dio koji su razvijali mjesecima.
    Pogledajmo motore danas. Zar netko misli da su totalno identični Mercedesovi motori u samom Mercedesu ili npr. u Williamsu ili Racing Pointu ili pak Ferrarijevi u Haasu?! Osim softvera koji samostalno razvija svaka momčad (nadam se jer mislim da je netko izjavio prije nekog vremena da su im Meredesovi inženjeri dali upute za neki mod i ovi se nisu mogli načudit kako se isti ponašao tj. dobro).
    Stvar je u tome da živimo u prekompliciranom dobu kada je tehnika na užasno visokome nivou, a pohlepa za novcem nikad veća. Uz to tehnički pravilnik je toliko zakompliciran da iako se sumnja da netko vara isto mu se ne može dokazati. Svi se furaju na neke uštede i ekologiju kao Greta dok pritom jedan mlažnjak kojim dolaze na utrke i prevoze mašineriju skuri goriva koliko svi bolidi zajedno u sezoni (karikiram). Troši se na razvoj više nego neke države imaju proračun, a fore o ograničavanju istog mogu sebi doma u ladicu stavit.
    F1 je vrhunac motosporta (govorimo o tehnologiji) i treba promicat neke stvari, ali isto tako smanjit komplikacije tj. pojednostavnit tehnički pravilnik tako da aerodinamika i sami motori budu puno jednostavniji. Pogledajmo samo koliko su se PU (sere mi se od pojma power unit) od predstavljanja razvili. Svake godine sve više snage, manja potrošnja…to bome košta poprilično. Po meni je ključ pojednostavljenje tehničkog pravilnika. Jer ako timovi imaju osobe zadužene za traženje rupa u istom onda bi i FIA mogla malo naći osobe za krpanje rupa istog. Jebena podnica izgleda kao umjetničko djelo nekog kipara. Stavi u pravilo da mora bit ravna bez điđa miđa tipa vortex generatora na stražnjem kraju i hrpom rupa za koji su utrošeni dani i dani na računalu i aero tunelu. Sve se otelo kontroli i teško da će netko financijski ne potkovan toliko približiti se vodećima. Jbg protok novca je teško kontrolirat, ali ne i nemoguć (čisto sumnjam da se timovi služe bitcoinom pa da se ne može ući u trag), ali pravilnik se može pojednostavnit.



    1

    0
  10. Stefan Bellof pigmalion Prikaži

    Koliko god se moja nostalgija, moj hard core F1 bunio proti’ ovoga naslova….. i izjave….. bojim se da je Mr. Tost u pravu.
    Ne baš 100%, ali gotovo 100%. :facepalm:


    0

    0
HrvatskiEnglish