F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Tko je kriv, Pirelli ili Ferrari? [anketa]

David Vidović

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna
Sebastian Vettel, Ferrari

Sebastian Vettel, Ferrari

VN Belgije je pored sjajne vožnje Hamiltona, povratka Lotusa i Grosjeana na postolje, početničke greške Williamsa i vize za bolju budućnost Force Indije, obilježio još jedan skandal koji se povezuje uz ime Pirelli. Talijanska kompanija je od 2011. dobavljač guma za Formulu 1 i ne sjećam se da je u četiri i pol godine dobila neku veću pohvalu na kvalitetu guma. Najteže vrijeme za Pirelli je bilo svakako ono 2012. i 2013. kada su gume bile očajnički loše i postajale beskorisne nakon jednog kvalifikacijskog kruga, a bilo je i slučajeva da na pojedinim stazama gume niti ne mogu izdržati cijeli krug u kvalifikacijama. Najveći debakl Pirellija će se pamtiti dovijeka, onaj grozni ljetni dan na Silverstoneu kada su gume same od sebe pucale bez ikakvog nagovještaja. Ali ako nekoga treba kriviti u cijeloj toj priči, najmanje krivice ide upravo Pirelliju. Javna je tajna da Bernie Ecclestone i društvo upravljaju Pirellijem i određuju koje će kvalitete gume biti. Istina je da Bernie želi show, to je i sam rekao u nekoliko navrata, a dosjetio se jako dobrog i efektnog načina da kontrolira prvenstvo u napravi veći ‘show’, jer momčadima ne može diktirati kakve bolide da prave, ali im zato može slati gume koje pak momčadi ne mogu kontrolirati.

Dakle, Pirelli je samo putnik u cijeloj ovoj priči, ali javnost je i dalje fokusirana na njih, jer se ne može kriviti Ecclestone, Formula 1 ili netko treći ako je Pirellijeva guma eksplodirala. Pravi krivac i razlog zašto je stražnja desna guma na Ferrariju pukla 10-ak kilometara prije cilja vjerojatno nikada nećemo saznati, jer će oba aktora konstantno prebacivati lopticu preko mreže.

Zašto je Ferrari kriv?

Koliko god neki pokušavali pobjeći od istine, činjenica je da je Vettel bio jedini na strategiji jednog zaustavljanja u nedjelju, i da je jedino Vettelu pukla guma koje je bila stara 28 krugova, što je više od pola utrke. Mercedes, kao i Lotus su nakon utrke izjavili da je taktika jednog zaustavljanja jednostavno bila preriskantna i da se nisu usudili misliti o toj opciji. Ali, Ferrari je znao u što se upušta. U petak smo vidjeli kako guma na Rosbergovom bolidu puca pri velikoj brzini u Blanchimontu, a zatim tijekom vikenda još nekoliko problema s gumama. Vettel se čak žalio kontroli utrke u petak nakon treninga da se Pirelli mora pobrinuti da gume više ne pucaju, inače bi svi mogli biti u velikoj opasnosti. FIA je kasnije obavijestila javnost da je Pirelli upozorio sve momčadi prije prvog slobodnog treninga da budu oprezni s gumama, inače bi mogli imati određenih problema u performansama. Ali Ferrari se i pored toga odlučio na jedno zaustavljanje.

U 29. krugu utrke Vettel je preko radija bio skeptičan oko izbora taktike, ostalo je još 14 krugova do kraja a njegove gume su počele gubiti performanse i prianjanje, pa je upitao svog inženjera što oni misle o promjeni taktike i ulasku na drugu promjenu guma, ali prvobitni plan je ostao nepromijenjen.

Nakon utrke se pojavila priča da guma nije pukla jer je bila istrošena, već je komad krhotine koji je pao s drugog bolida možda uzrokovao prorez na gumi. Vettel je, prije puknuća, bio jako često u kadru dok je pokušavao pobjeći Grosjeanu, i svi smo imali priliku vidjeti da je njegov stil vožnje bio jako agresivan i da nije imao milost prema rubnicima. Sasvim je moguće da se na rubniku nalazila neka krhotina, ili je čak sam rubnik oštetio Vettelovu gumu. Sebastian tvrdi da niti u jednom trenutku nije otišao van staze i da nije mogao pokupiti oštećeni dio drugog bolida, i nema razloga da laže, jer se prava istina može lako saznati pregledom telemetrije na njegovom bolidu.

Zašto je Pirelli kriv?

Razloga zašto je Pirelli kriv je puno više nego razloga koji idu Ferrariju na dušu. Krenimo od petka, i tog, još uvijek misterioznog, Rosbergovog incidenta. Tijekom prijenosa je bilo očito da se guma počela raspadati gotovo cijeli krug prije nego što je pukla, isto tako se moglo vidjeti da šteta nije bila na površini gume, već unutarnji prorez. Pirelli je istog trenutka ponudio dva uzroka – ili se na stazi nalazio predmet koji je posjekao gumu na Mercedesu, ili nešto nije štimalo s Mercedesovom podnicom, koja je navodno bila preduga i posjekla gumu. Mercedes je zatim odradio testiranja i došao do zaključka da je sve bilo uredu s bolidom, a da se na stazi nije nalazio nikakav predmet, te da je krivac ipak Pirelli.

Motorsport.com tvrdi da su izvori sa staze naveli da Vettel i Rosberg nisu bili jedini vozači čije su gume pukle tijekom vikenda, već da su se problemi javljali i drugim vozačima, većinom na stražnjim gumama, ali da Pirelli nije uspio pronaći razlog zašto su gume trpjele štetu.

Međutim, najveći problem Pirellija u ovoj priči je izjava Paula Hemberya nakon utrke da je Vettelova guma pukla zbog istrošenosti. Ako je to istina, gume i dalje ne bi smjele eksplodirati kada su istrošene, jer je to jednostavno preopasno i neprihvatljivo. Guma bi trebala polako gubiti svoje performanse i temperaturu, dok sav sloj gume ne otpadne, i ostane samo unutarnji omotač, koji ne smije pucati. Ako je vjerovati Ferrariju, u krugovima prije incidenta nije bilo nikakve naznake da bi guma mogli puknuti, telemetrija je pokazivala da sve gume rade na optimalnoj temperaturi i da nije bilo nikakve promjene u pritisku guma. Vettelova vremena su ukazivala na isto, jer se nije činilo da ima veće probleme s performansama guma.

Nakon utrke Pirelli je zamjerao Ferrariju što se odlučio na taktiku jednog zaustavljanja u boksu i tvrdio da su zbog te strategije ostali bez postolja, ali, u službenom pravilniku Formule 1 stoji da svaki vozač mora odraditi barem jedno zaustavljanje u boksu prije kraja utrke. Pravila ne kažu da vozač mora obaviti dvije promjene guma, već samo jednu, što znači da gume moraju biti u sposobnosti da izdrže samo dva stinta tijekom utrke.

Dvije strane su navodno u ponedjeljak imale sastanak na kome su raspravljali o incidentu na VN Belgije. Nekoliko vozača je već pokrenulo hajku protiv Pirellija, i dođe li do većih nesuglasica, možda čak i protesta, Pirelli bi mogao napustiti Formulu 1. Podsjetimo, FIA je nedavno objavila da se za novi ugovor dobavljača guma, koji će trajati u periodu između 2017. i 2019., bore Pirelli i Michelin.

Tko je glavni krivac za Vettelovu nesreću u Belgiji?

Rezultati

Loading ... Loading ...

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

David Vidović
Pulsmedia autor
320 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

14 komentara

  1. Kimi Raikkonen 7 Iceman Donator Prikaži

    Formula 1 – KRALJICA, VRH auto moto sporta! Eksplozija gume pri 300 km/h (dok vozač iz kruga u krug niže poprilično konstantna vremena) nije dopustiva!


    0

    0
  2. Mislim da ste trebali staviti i treću opciju: Oboje


    0

    0
  3. glupo je razmatrati o tome, jer svi raspolazu istim gumama i svi se prilagodjavaju onome cime raspolazu. ispade ferrari upravu a ostali ludi sto su isli jednom vise u boks.


    0

    0
  4. Fernando Alonso croatic f1 urednik Prikaži

    Slažem se Blackhawkom, oboje snose određeni dio krivice. U članku su lijepo navedeni razlozi.


    0

    0
  5. Ispraviti me ako griješim,čini mi se da je 2014g Rosberg na gp Rusije na istim gumama odradio jedan ili čak ni jedan odlazak u boks,samo nisam siguran ako je išao u boks u kojem je to krugu bilo.


    0

    0
  6. …mogla je eksplodirat krug ranije, a moglo je bit da se na njoj vozi jos 5 krugova…nepredvidiva je pouzdanost dijelova pa tako i guma…


    0

    0
  7. Monisha Kaltenborn Zeus Prikaži

    “Pravila ne kažu da vozač mora obaviti dvije promjene guma, već samo jednu, što znači da gume moraju biti u sposobnosti da izdrže samo dva stinta tijekom utrke.”-malo se baviš slobodnom interpretacijom pravila :D
    Pravilo glasi da se mora voziti na obje komponente, ne da gume moraju izdržati svaku utrku u dva stinta.
    Poslije odbijanja Pirellija da stavi limite na trajanje guma, Pirelliju nije ostalo drugo nego da navede za prime gumu 50% utrke i za option 30%-to je bilo još 2013. To znači da u Spa mediumu ne garantiraju više od 22 kruga. Tako da ne znam otkud nekom da je u Spa Pirelli garantirao vožnju od 40 krugova na M-u, pa valjda bi onda više timova igralo na tu strategiju, bar FI, koja inače radi jedan ulaz kad je moguće.
    Vettelova vremena su bila konstantna, ali daleko od vremena koja su drugi vozili na svojim gumama. Dok je on vozio u srednjim 1:55, pa i preko 1:56, Kvjat je vozio u 1:53, na softu, odbije se prednost od 1,7 za bržu komponentu i svejedno ostane preko 2 sekunde sporiji krugovi Vettela. Znači gume su bile itekako na kraju, valjda su čekali cliff, ali na takvoj stazi, uz sva upozorenja i događanja prije same trke, nije čudno da se to moglo ponovit. Nakon rezultata u kvalama i treninzima, Ferrariju je bilo jasno da samo uz tako agresivnu strategiju mogu dohvatiti podij. Ali taman kad je Vettel po osjećaju tražio savjet za drugi boks, odbijen je, kako su ostali letili na softu u zadnjem stintu, brijem da je mogao vratiti to treće mjesto.
    Bolje da je sebe slušao u tom trenutku jer je imao dobru procjenu, i inače je odličan u tome, koliko puta ga se čuje kako sam traži “think about boxing”.
    Pirellijev inžinjer u boksu se ne može kriviti za ništa, svi timovi znaju koji su postoci preporuka za gume po utrci i Ferrari je svjesno išao preko 50%. Da je trka bila za krug manja, slavila bi se ta strategija i umijeće, nitko ne bi spomenuo tog Pirellijevog inžinjera ili pohvalio Pirelli, jer su gume “izdržale” stint daleko preko preporuke. Nije li to itekako licemjerno? Dok je sve u redu, pohvale i priznanja za strategije idu timu i vozaču, a kad se dogodi ovako nešto Pirellijev inžinjer nam nije ništa rekao?
    Aha, kad je pukla strategija, onda se traže odgovori od onih koji ne bi bili niti spomenuti da je bilo drugačije…
    Nije u redu da guma pukne tako, ali opet, je li se može s obzirom na karakteristike staze i SF15T očekivati da dođe onaj drop off od 5,6 i više sekundi i da li ga je bilo logično očekivat? Vettel je vozio koliko god je mogao brže i koristio zadnje mm staze sa tako istrošenim gumama. Različiti bolidi se isto tako i ponašaju prema gumama. Normalno da takva pucanja nisu dobrodošla, ali uz sve dostupne informacije, išlo se rizikovati i svjesno voziti preko preporučenog limita. Do Spa, Pirelli je našao 86 tragova na gumama, sjekotine i sl. deformacije, a samo na toj zadnjoj trci oko 60. To znači da je nešto na stazi kod svih izazivalo te deformacije i oštećenja, skoro kao na svim stazama do Spa zajedno. Na kraju FIA i timovi su dali direkcije kakve gume žele i Pirelli je to učinio. Sve te umjetne spačke koje su uveli su donesle samo probleme.
    Nije dobro što je guma pukla, ali bogami nije uopće čudno…


    0

    0
    • sve si podrobno , pedantno , detaljno obrazložija i šta je najinteresantnije vrlo logično sa primjerima vrimena seba u odnosu na kvyata . čak si “uvažija” i 1,7 s brže soft . čak i onaj podatak o 86 “sjekotina” , deformacija do spa i čak 60 u spa …. interesantno ali izgleda da to skoro nikome ne govori ništa . a trebalo bi ! ne mogu , a da se 100 % ne složim sa tobom . slično sam već napisa , istina sa nešto manje detalja no poanta je bila ista . desilo se isto šta i tebi tj . “uzalud vam trud sviraći” ;) nema … kad se ljudi okome na pirelli ( a to traje mada su svi zanemarili da je pirelli radija gume po spec koju je tražila FIA , a oni su poslodavac ) da ovi rade gumu koja može bez problema i sa max gripom odvozit 3 trke forumaši bi ih pljuvali i dalje . izgleda da je mnogima “parola” BILO KO ZA “GUMARA” SAMO NE PIRELLI ! isto tako je interesantno da niko od “pljuvaća” nije obratija pažnju da je pirelli skoro prije 2 godine tražija uvođenje pravila koja reguliraju maksimalni broj krugova koji se može voziti na istom setu guma, među ostalim parametrima vezanim za ispravno korištenje guma. . zahtjev je odbijen ! niko nije obratija ni pažnju da je seb razmišlja i konzultira se sa boxom o promjeni strategije tj još jednom odlasku u box . vjerovatno je i on odbijen , onako u fino ka ” ma sve je OK “kaže” na telemetrija . čudi me da oni kojima ne promakne nekakav tip feler , č i ć , krivo postavljen zarez itd nisu primjetili ove bitne činjenice ! možda jer im je “omiljeni” pirelli u pitanju ? ;) baš me zanima bi li se isto postavili da je “gumar” michelin ili omiljeni bridgestone kojeg mnogi zazivaju :) :) :)


      0

      0