F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Čudnovate zgode Heinz-Haralda Frentzena

Antonio Lončarević

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Devedesete godine prošlog stoljeća ostaju zapamćene kao revolucionarne u svim sferama; od glazbe, filma, kulture do sporta. U svijetu je zavladala neka nova svijest, a tome možda najbolje svjedoči glazba 90-ih. Iako je još 80-ih trash bio prisutan, 90-ih je taj podžanr (ako se tako može nazvati) dosegnuo svoj vrhunac. Technotronic, Snap!, 2unlimited… To su samo neke poznate eurodance grupe čiji su hitovi izazivali euforiju u diskotekama diljem Europe. Niti Formula 1 nije ostala imuna na novi val. Prost, Senna, Mansell i drugi veterani su otišli, a pojavili su se neki novi klinci; nadobudni, željni dokazivanja, ponekad i drski, ali nesumnjivo talentirani. Predvodnik nove generacije bio je Michael Schumacher, ali njegova prava dominacija započela je tek početkom novog tisućljeća. A između te dvije velike ere – doba starih romantika i modernog doba – nalazila se mini epoha koja je trajala nekih šest godina.

Bila je to jedna zasebna luda epoha, koja je u Formulu 1 ubrizgala poveću dozu šarenila i postavila temelje za nadolazeću eru. Sve je tih godina odisalo šarenilom, raznolikošću, pa čak do neke mjere i neozbiljnošću. Pojavile su se nove male momčadi i radovali smo se njihovim uspjesima. Pojavile su se i neke nove vozačke nade (pretežno one-season-wonderi), ali ono najvažnije – devedesete su nam pružile puno epskih okršaja i iznenađenja, na koje danas gledamo sa nostalgijom. Schumacher, Hakkinen, Coulthard, Hill, Barrichello, Villeneuve, Irvine – to su neka od najvećih imena koja su obilježili ovo razdoblje. A jedan od tih fakina bio je i Heinz-Harald Frentzen; ćudljivi Nijemac neobične karijere – neočekivanih padova i još manje očekivanih uspona.

Frentzen, Ger1axg
Heinz-Harald Frentzen, Ger1axg

Kao i većina vozača, tako je i Frentzen prve korake napravio u kartingu, gdje je vrlo brzo počeo nizati uspjehe i osvajati utrke diljem Njemačke. Uz novčanu podršku oca Heinricha započinje i karijeru u formulama. Njegovi uspjesi u njemačkoj Formuli Ford i Formuli Opel-Lotus nisu prošle nezapaženo. Tako je 1989. zaradio mjesto u Njemačkoj Formuli 3, u kojoj su nastupale još dvije poznate glave – Karl Wendlinger i Michael Schumacher. Posebno je zanimljiv Frentzenov odnos sa Schumacherom, jer će s njim razviti neku vrstu furioznog rivalstva; kako na stazi, tako i van staze (Schumacherova supruga Corinna je bila u vezi sa Frentzenom kada je upoznala Schumachera i napustila Frentzena).

Prve iskre tog rivalstva dogodile su se upravo u Formuli 3. Naime, u to vrijeme je bila nestašica njemačkih vozača u Formuli 1. Kod Ecclestonea su postojale jake težnje da neki Nijemac dobije mjesto na gridu. Njemački automobilistički komitet je svoje nade polagao u dva najveća njemačka wunderkinda – Frentzena i Schumachera – a priliku za testiranjem u F1 će dobiti onaj koji ostvari prvu pobjedu u sezoni. U kontroverznoj utrci u Austriji pobjedu odnosi Schumacher, pritom izguravši Frentzena sa staze. Međutim, obećanja iz komiteta su se izjalovila; nitko nije dobio priliku u F1, a Schumacher i Frentzen sezonu završavaju kao viceprvaci, s identičnim bodovnim učinkom. Prvak je bio Austrijanac Karl Wendlinger.

Umjesto toga, Frentzen je 1990. dobio mjesto kod Eddie Jordana u Internacionalnoj Formuli 3000. A timski kolega bio mu je Eddie Irvine – još jedno ime s kojim će se Frentzen kasnije susretati u karijeri. Epizoda u Formuli 3000 nije bila pretjerano uspješna za Nijemca. Iste godine je nastupio u Sportscaru za Sauber-Mercedes C11, gdje su vozili Wendlinger i Schumacher. U svom jedinom nastupu završio je drugi. Konačno, godine 1994. je dobio mjesto u F1, u mladoj momčadi Petera Saubera, pogonjenoj Mercedesovim motorima. A za timskog kolegu dobio je starog poznanika, Sauberovo dijete – Wendlingera. Nažalost, Austrijanac je u Monacu doživio tešku nesreću zbog koje propušta čitavu sezonu, a već iduće odlazi u ranu mirovinu.

Sauber C15, Francois Pier.
Sauber C15, San Marino GP, 1996. Francois Pier

Frentzen je već u prvim utrkama oduševio, a nakon što je Senna poginuo u Imoli, Frank Williams je upravo u Frentzenu vidio njegovog nasljednika. Nakon što je već izgubio Wendlingera, odlazak Frentzena bi bio ogroman udarac za Petera Saubera. Nasreću po Saubera, Frentzen odbija velikodušnu ponudu iz Williamsa i ostaje vjeran švicarskoj momčadi. Iduća 1995. je bila još uspješnija za Frentzena; ostvaruje prvi podij karijere i sezonu završava na devetom mjestu. No, Sauber-Ford iz 1996. se pokazao nepouzdanim, ali vrijedi istaknuti utrku u Monaku koju su završili samo četiri bolida – među njima i Frentzenov.

Dugogodišnja Williamsova želja za Frentzenom konačno se ostvarila 1997. kada Nijemac napušta Sauber. Očekivanja su bila velika; Williams je tih godina bio dominantna momčad, a mjesto je naslijedio od aktualnog prvaka Damona Hilla. Nažalost po Frentzena, njegova epizoda u Williamsu je završila neslavno. Ostvario je samo jednu pobjedu u čitavoj sezoni – u San Marinu. U većini ostalih utrka je zaostajao za timskim kolegom Villeneuveom, koji osvaja naslov s dvostruko većim bodovnim učinkom. Razočaranje je bilo ogromno, a glavni razlog za ovakvu lošu formu vjerojatno leži u činjenici da se Frentzen nikada nije osjećao komforno u novoj sredini.

Imao je zategnute odnose sa direktorom Patrickom Headom, kojeg je kasnije okarakterizirao kao ”tiranina”. Također, Williamsova konzervativna politika je ograničavala slobodu vozača, a Frentzen je u Sauberu imao veliko povjerenje momčadi; sam je podešavao setup bolida pred utrku, što mu u Williamsu nisu dopuštali. Iako je sezonu službeno završio kao drugoplasirani (zbog Schumacherove diskvalifikacije nakon Jereza), bilo je jasno da Frentzen nije ispunio očekivanja. Iduće godine je malo podigao formu, ali tada je Williams već bio daleko od vrha. Osim što su ostali bez Renaultovih motora, napustio ih je i Adrian Newey. Na kraju sezone, Frentzen odlazi iz Williamsa u Jordan, a u suprotnom smjeru dolazi Ralf Schumacher.

Heinz-Harald Frentzen (Jordan Mugen-Honda), Canada 1999.

Nakon neuspjeha u Williamsu, splasnula je euforija oko Frentzena. Prestale su priče o velikom talentu. Umjesto toga dobio je novu etiketu gubitnika. Kada je 1999. stigao u Jordan, mnogi su smatrali da je to korak unazad. No, umjesto očekivanog mediokriteta, Frentzen je u Jordanu uživao najbolje trenutke svoje karijere i veći dio sezone se borio za naslov. Ova simpatična momčad Eddiea Jordana školski je primjer onog ”šarenila devedesetih” o kojem sam na početku govorio. Premda skromnog budžeta, vrlo brzo su se emancipirali u solidnu momčad sredine tablice i poslužili su kao odskočna daska mnogim vozačima, primjerice Irvineu i Barrichellu – i naravno – Michaelu Schumacheru. Prethodne godine je Damon Hill u Belgiji donio prvu pobjedu Jordanu, ali nitko nije mogao očekivati da će 1999. Jordan biti u igri za naslov. Znatno inferiorniji u odnosu na McLaren i Ferrari, nisu uopće imali pravo da se nađu u kalkulacijama za naslov.

Ali ta prilika bila je ponajviše zasluga sjajne vožnje Heinz-Haralda Frentzena, koji je začepio usta svim kritičarima koji su ga prerano otpisali. Istina, bila je to ona čudna i nesvakidašnja sezona. Predviđala se borba Hakkinena i Schumachera, ali nakon Schumacherove ozljede, mjesto prvog vozača preuzima Eddie Irvine i pruža jako dobar otpor Hakkinenu (velike ”zasluge” za taj otpor idu Hakkinenu koji je neuobičajeno previše griješio). Ni Irvine nije baš briljirao, a na njihovim greškama najviše je profitirao Frentzen, koji je izvlačio maksimum iz žutog Jordana 199 i ostvaruje dvije vrijedne pobjede. Prvu pobjedu strateški uzima na Magny Coursu, a drugu u Monzi, nakon što se Hakkinen izvrtio pri vodstvu. Međutim, iako su ove dvije pobjede u velikoj mjeri plod sreće, činjenica je da je Frentzen tijekom čitave sezone marljivo prikupljao bodove, hvatao podije, izvlačio maksimum iz bolida i nije griješio tamo gdje drugi jesu.

Njegov san o tituli je doista realno izgledao, posebno kada je u Nurburgringu uzeo svoj jedini pole u sezoni. Nažalost, umjesto slavlja i euforije, uslijedilo je novo razočaranje i kraj Frentzenovih snova o tituli. Ali ono što još više boli je način na koji je Frentzen ispustio pobjedu. Naime, to je bila idealna prilika za Frentzena da se bodovno izjednači sa Hakkinenom i Irvineom dvije utrke prije kraja. Frentzen je imao vodstvo, a njegovi konkurenti Hakkinen i Irvine su bili izvan bodova. No, onda dolazi do te banalne pogreške, kada Frentzen na povratku iz pitstopa zaboravlja isključiti anti-stall sistem.

U momčadi Jordana su službeno naveli ”problem s elektrikom” kao razlog odustajanja, da bi zaštitili Frentzena, ali mala je to utjeha bila za Nijemca koji je upravo zbog gluposti propustio potencijalnu priliku života. U kaotičnoj utrci kao pobjednik izlazi Johnny Herbert u Stewartu. Frentzen na pretposljednju utrku sezone dolazi samo sa matematičkim šansama, a tamo ostaje i bez njih. Sezonu završava na trećem mjestu uz 54 boda. Usporedbe radi, njegov timski kolega Damon Hill te godine je prikupio svega mizernih 7 bodova. Titula na kraju ipak, uz puno muke, odlazi u ruke Hakkinenu. No, mnogi će se složiti: vozač godine je bio Heinz-Harald Frentzen.

Frentzen und Iserhardt, Paddock1990
Ingo Iserhardt im Interview mit Heinz Harald Frentzen, Paddock1990

Nakon te slatko-gorke sezone, Frentzen je odvozio još dvije sezone za Jordan, ali momčad je tada već bila u ozbiljnom padu. Imao je potom kratku epizodu u Prostu, zatim Arrowsu, a onda se 2003. godine vraća tamo gdje je sve počelo – u svoj matični tim Sauber. U pretposljednjoj utrci karijere u Indianapolisu završava treći, što je ujedno i njegov posljednji podij u karijeri. Nakon toga odlazi u DTM, gdje je proveo tri sezone, a 2008. je s Wendlingerom i Piccinijem nastupio na Le Mansu za momčad Aston Martina.

Peter Sauber je za Frentzena rekao da je talentiraniji od Schumachera. Usporedimo li njihove karijere, pomalo smiješno zvuči ta izjava. Ne mogu reći sa sigurnošću da je talentiraniji, ali usporedimo li njihove početke, vidjet ćemo da su u pogledu talenta bili u najmanju ruku jednaki. Nažalost, zbog one neslavne epizode u Williamsu, danas Frentzena uglavnom svi pamte kao nekoga tko je prokockao priliku života. Malo širi pogled na njegovu karijeru donosi nam ipak nešto drugačiju sliku. Sliku vozača koji je, kada je imao odriješene ruke, mogao iz bolida izvući ono najbolje. Možda bi u nekim drugačijim okolnostima danas o Frentzenu govorili kao o prvaku, jer vjerujem da je negdje u sebi posjedovao taj pobjednički pedigre. Ali, bez obzira na neuspjeh u Williamsu, ja ću ga uvijek pamtiti kao nekog tko nam je dao nadu da su čuda moguća – čak i u tako egzaktnom sportu kao što je Formula 1.

Podrži nas

Naš zadnji Donator je: AlkY.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Antonio Lončarević
Pulsmedia autor
25 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

13 komentara

  1. Nigel Mansell _bataziv_0809 Prikaži

    Odlican članak! Pravi gušt za sve nas koji volimo 90-te… HHF je imao potencijal biti velikanom sporta, ali razliciti faktori pod i van njegove kontrole su ucinili svoje, kao i mnogima prije i poslije njega….



    8

    0
  2. Sebastian Vettel 5 Crash Donator Prikaži

    I meni iz nekog razloga drag vozac.. Upa u uho zbog imena 😁



    5

    1
  3. Pascal Wehrlein 94 Wehrlein94 Prikaži

    Čudno da se nije uspio prilagoditi u Williamsu,takav odličan vozač da nije uspio nešto više napraviti u tom periodu dok je imao najbrži bolid u rukama,ne znam. Kasnije u tom Jordanu izvukao nemoguće puno.. 4 pobjede je premalo za HH Frentzena ali svi koji prate F1 ga izuzetno cijene i znaju da je vrijedio za više .



    2

    0
    • Čudno da se nije uspio prilagoditi u Williamsu,takav odličan vozač da nije uspio nešto više napraviti u tom periodu dok je imao najbrži bolid u rukama,ne znam. Kasnije u tom Jordanu izvukao nemoguće puno.. 4 pobjede je premalo za HH Frentzena ali svi koji prate F1 ga izuzetno cijene i znaju da je vrijedio za više .

      ništa čudno ni prvi ni zadnji kojem se to desilo, dok je u sauberu ima nešto slično obiteljskim odnosima sa svima u williamsu je naišao na totalno drukčiju atmosferu :D priča se da su i fw i ph bili teška karaktera :D



      4

      0
  4. imao priliku rukovati se s njim dok je bio u zagrebu , jos uvijek cuvam njegov autogram jer u to doba nije bilo selfija :)



    10

    0
  5. Schumacher, Frentzen i Wendlinger

    osim čudnovatih zgoda hhf-a ovde vidimo i koliko su čudnovati putevi gospodnji, od 3 asa od kojih neznaš koji je bolji od kojega
    jedan se debelim slovim upisa u f1 knjigu, drugi upisa tek pokoju pobjedu a za trećeg pojedinci nisu ni čuli. eto šta ti znači bit u pravo vrime na pravom mistu…



    7

    0
  6. Nigel Mansell The Simpsons Prikaži

    Beavo za članak.
    Frentzen mi je bio jako simpatičan lik.



    5

    0
  7. Jordan 199 je jedan od najljepših F1 ikad.



    5

    0