Oktanski koktel

Le Mans: Air Mercedes

Piše: Ante Maras

Prije 3 godina, 2 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 5 minuta

Utrka 24 sata Le Mansa 1999. godine bila je 67. izdanje legendarne utrke na slavnoj francuskoj trkaćoj stazi. Kako se i najavljivalo, utrka je bila izvrsna i donijela nam je puno toga zanimljivog, ali na način koji je malo tko mogao očekivati.

Iako se Porsche nije pojavio s tvorničkim bolidima, svejedno je bilo jako napeto u konkurenciji prototipova. Toyota je nadogradila svoje GT-One bolide da bi zadovoljili LMGTP norme, baš kao i Mercedes koji je predstavio novi Mercedes CLR LMGTP, a Nissan i BMW su nastupili u LMP kategoriji (otvoreni jednosjedi, dok su LMGTP bili zatvoreni jednosjedi), priključio im se i Panoz, dok je Audi odlučio nastupiti u obje kategorije (R8R u LMP, a R8C u LMGTP kategoriji).

Kvalifikacije u četvrtak su protekle relativno mirno, osim incidenta Marka Webbera za upravljačem Mercedesa CLR LMGTP s brojem 4. U tom incidentu je njegov bolid iznenada poletio pri ulasku u zavoj Indianapolis i teško oštetio bolid. Momčad je ipak uspjela napraviti bolid na novoj šasiji pri čemu su dodali mala krilca koja su trebala spriječiti ponavljanje takvog incidenta. Nažalost, ponovio se taj incident. Tijekom zagrijavanja za utrku u subotu ujutro, ponovno je bolid Marka Webbera poletio tijekom praćenja svojih momčadskih kolega na ravnici Mulsanne, zbog čega nije nastupio. Unatoč tome Mercedes je odlučio nastupiti na utrci s preostala dva bolida.

Start utrke je protekao relativno mirno, Toyote Martina Brundlea i Thierrya Boutsena su držale vodstvo ispred obaju Mercedesa, a i BMW je bio blizu te je prešao u vodstvo nakon prvih ulazaka u boks zbog sjajne kontrole potrošnje goriva. Sve je bilo sjajno do 76. kruga kad Mercedes broj 5 za čijim je upravljačem bio Peter Dumbreck u pokušaju praćenja Toyote ispred nje na Mulsanne ravnici odjednom poletio te sletio van staze. Iako je incident bio strašan, Peter Dumbreck se izvukao neozlijeđen te je nakon toga incidenta Mercedes povukao iz utrke preostali CLR LMGTP.

Što je bio problem s bolidom da je bio toliko nestabilan i sklon letu? Problem je što su karoseriju dodatno redizajnirali da stvara manje draga, što nije problem da nisu još dodatno skratili međuosovinski razmak, zbog čega je dio ispred prednjih kotača postao veći, što je stvorilo ozbiljne probleme sa stabilnošću bolida, pogotovo kad se nalazi u slipstreamu bolida ispred sebe, kao što je bilo u Dumbreckovom slučaju.

Mercedes-Benz CLR LMGTP, Marc Oliver John

Ostatak utrke je donio isto mnogo uzbuđenja. Oko 23:30 po lokalnom vremenu Martin Brundle u Toyoti broj 1 odustaje nakon puknuća gume na ravnici Mulsanne u pokušaju smanjivanja zaostatka za vodećima nakon malog mehaničkog kvara što ga je doživio. Iako ga je pokušao dovesti do boksa, morao se zaustaviti u Arnageu. Borba za pobjedu se svela između Toyote koja je imala izvrsnu brzinu i BMWa koji je s druge strane imao izvrnu kontrolu potrošnje goriva zbog čega je mogao odraditi duže stintove. U borbi za prvo mjesto, Toyota broj 2 za čijim je upravljačem bio Thierry Boutsen doživljava kontakt s bolidom kojeg je trebalo obići za cijeli krug i zabija se pod Dunlopov most. Zbog sudara u kojem je Boutsen doživio ozljede donjeg dijela kralježnice morali su ga izvlačiti iz bolida te je ta ozljeda označila kraj njegove trkaće karijere.

Toyota GT-One, Mytho88

Do kraja utrke se činilo da će BMW lagano odnijeti pobjedu, budući da je BMW s brojem 17 bio 4 kruga ispred drugoplasiranog BMWa s brojem 15, a daleko je bila i Toyota broj 3. Ali onda JJ Lehto za upravljačem oko 10 sati ujutro doživljava kvar papučice gasa i doživljava sudar u Porsche sekciji zavoja te vodstvo preuzima BMW s brojem 15 sa više od kruga prednosti nad preostalom Toyotom. No Ukyo Katayama je imao druge planove te izvrsnim krugovima i postizanjem najbržeg kruga utrke smanjuje zaostatak na manje od minute. Kada se činilo da će Toyota uspjeti sustići BMW, Katayamin bolid doživljava puknuće gume. Iako se uspio doći do boksa, zamijeniti gumu te se vratiti u utrku, BMW je bio predaleko te je BMW s brojem 15 donio BMWu i Williamsu(zajedno su sastavljali bolid) prvu i zasad jedinu ukupnu pobjedu na 24 sata Le Mansa. Na trećem mjestu iza Toyote je završio Audi R8R, u prvom Audijevom nastupu na legendarnoj utrci.

Audi R8R, Brian Snelson

Ovo izdanje legendarne utrke je bilo posljednje za mnoge konstruktore (BMW se koncentrirao s Williamsom na F1, dok je Mercedes osramoćen napustio Le Mans i posvetio se DTMu), dok je Toyoti ovo bio posljednji nastup do 2012. kad su se vratili ovom natjecanju. S druge strane, ova utrka je označila početak Audijeve dominacije u ovoj disciplini.

Pobjednički BMW V12 LMR, Thomas Vogt

Komentiraj

2 komentara

  1. pohvale za članak o mojoj omiljenoj motorsport temi!
    ’98. i ’99. kad su nastupali mercovi i toyote su mi najbolja le mans izadanja što se tiče kvalitete i raznolikosti grida. a i utrke su bile odlične.
    zanimljivo je kako su webbera ignorirali u timu nakon prvog leta u čevrtak navečer jer nije bilo foto/video dokaza.
    osim slipstreaminga za let je bio ‘neophodan’ i prelaz preko ‘uzvišenja/grbe (ne znam pravu riječ, na engleskom je ‘crest’).
    za 2000. uzvišenja su popeglana, a i tehnički pravilnik je izmijenjen.
    mada, nije clr jedini prototip koji je poletio u tom razdoblju. https://www.youtube.com/watch?v=0Xvai7iuubA
    katayamino puknuće gume je nastupilo nakon problema s obilaženjem privatnog bmw-a. onda je bila priča je li taj bmw namjerno smetao toyoti. hm.
    mali ispravak: dumbreck nije poletio na muslanne ravnici nego malo dalje, na ravnici između mulsannea i indianapolisa.



    3

    0
  2. Mclaren
    KERS Prikaži

    Taj dio utrke sam gledao uzivo (na tv naravno)kad je Mecka polerila u jarak?‍♂️



    1

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Zatvori ❌

Kolumne

Što bi bilo kad bi bilo… 3. dio

Oktanski koktel // Ante Maras

Prije gotovo 3 godine napisao sam 2 članka koji su prikazali nekakve drugačije ishode nekih od najpoznatijih događaja u povijesti najdražeg nam sporta koji su pokazali koliko bi drugačija bila F1 tijekom svoga postojanja do dana današnjeg U ovome posljednjem nastavku ću se više bazirati na određene događaje u Formuli 1 u posljednjih 30 godina, točnije neću zadirati toliko u prošlost, iako F1 prije 30 godina lagano ulazi u daleku...

Što je novo u novoj sezoni

Kontra mraku, kontra G-sili // Ante Vetma

S obzirom na to da smo se u ovo vrijeme prošle godine pripremali za najveću promjenu tehničkog pravilnika u zadnjih 30 godina - lako bi bilo zaključiti da nas od ožujka čeka "još malo ovog istog" Međutim, to je prilično daleko od stvarnog stanja Čekaju nas nova vozačka imena, rošade među ekipama, promjene šefova ekipa, promjene u kalendaru i određena "usavršavanja" tehničkog, financijskog i sportskog...

Poredak vozača: 5-1

Kontra mraku, kontra G-sili // Ante Vetma

Pročitajte najprije:Poredak vozača: Pozicije 20-16Poredak vozača: Pozicije 15-11Poredak vozača: Pozicije 10-6 5 Lando Norris Kako je McLaren krenuo u sezonu bili smo prilično uvjereni da će ovo biti neobično loša godina za Landa Norrisa i Daniela Ricciarda Bahrein je bolje ne spominjati, a na drugoj utrci sezone, u Saudijskoj Arabiji, je zapeo u Q2 Cijele prošle sezone se nije dogodilo da na dva uzastopna GP vikenda ostane...

Još kolumni