Izdvojeno / Nostalgija

Jordan: Počeci

Piše: Ante Maras

Prije 3 godina, 18 komentara

Procijenjeno vrijeme čitanja: 5 minuta

Nakon zavidnih uspjeha u nižim trkaćim kategorijama, Eddie Jordan nije odolio zovu Formule 1 te je 1991. njegova momčad Jordan GP debitirala u prvenstvu Formule 1. Njihov prvi bolid se zvao Jordan 191 iako je u planu prvotno bio naziv Jordan 911, ali zbog pravnih problema s Porscheom su na kraju odustali od tog imena, a bolid je bio pogonjen Fordovim HB4 V8 motorom. Za upravljačem su se nalazili iskusni Andrea de Cesaris i tadašnja mlada nada Bertrand Gachot. Čim je bolid debitirao iznenadio je mnoge iznimno dobrim performansama i oduševio svojom ljepotom. Na prve bodove nije trebalo dugo čekati i na Velikoj Nagradi Kanade iste godine su Andrea de Cesaris 4. i Bertrand Gachot 5. mjestom donijeli prve bodove za irsku momčad. Momčad je dalje nastavljala oduševljavati izvrsnim nastupima marljivim skupljanjem bodova.

Ali, uoči Velike Nagrade Belgije ostali su bez Bertranda Gachota koji je završio u zatvoru zbog napada na taksista u Londonu. Tada uskaču Willi Weber i Mercedes koji je platio 150 000 $ Jordanu da u momčad stave Michaela Schumachera, mladog, talentiranog Nijemca koji je u to vrijeme nastupao za Mercedes-Sauber u WSC seriji. Unatoč tome da nikad nije vozio na Spa Francorchampsu (iako je rekao da je), oduševio je sve iznimnom brzinom te se u svom debiju kvalificirao na izvrsnom 7. mjestu, 4 mjesta ispred puno iskusnijeg momčadskog kolege de Cesarisa i mnogih drugih u puno boljim bolidima od njegovog. Iako je odustao ubrzo nakon starta zbog problema s kvačilom, uspio je privući pažnju Benettona te je nastupio za Benetton već na sljedećoj utrci. Iako je Eddie Jordan tužio Benetton zbog toga što je Eddie s Michaelom sklopio usmeni dogovor, nije imao šanse i njegova tužba je odbačena i tad je stvoren termin “Pirana klub” koji objašnjava kako velike momčadi bešćutno otimaju od malih talentirane vozače. Inače, tijekom te utrke je Andrea de Cesaris bio na drugom mjestu te čak se približavao vodećem Senni ali mu je motor otkazao 3 kruga prije kraja utrke.

Michael Schumacher za upravljačem Jordana 191 na Velikoj Nagradi Belgije 1991.

Na sljedećoj utrci za Jordan je nastupio Roberto Moreno, kojeg je upravo Schumacher zamijenio u Benettonu, ali i on je zamijenjen Alessandrom Zanardijem tri utrke prije kraja sezone. Iako nakon Velike Nagrade Njemačke momčad nije uspjela osvojiti boda do kraja sezone, momčad je sezonu završila na izvrsnom 5. mjestu s 13 bodova.

Nažalost, sljedeća sezona je bila daleko od idealne i završila je fijaskom. De Cesaris i Zanardi su zamijenjeni Mauriciom Gugelminom i Stefanom Modenom, a zbog velikih dugova, Fordov V8 su morali zamijeniti besplatnim Yamaha-Judd V12 motorom, što je bio problem jer je momčad konstruirala bolid da u njega stane Fordov V8 motor. Rezultati su bili katastrofalni. Bolid se mučio sa slabim motorom koji je često otkazivao poslušnost, ponajviše zbog pregrijavanja, toliko da je momčad tijekom sezone čak 6 dvostrukih odustajanja te su na samo jednoj utrci oba bolida stigla do cilja i to na Velikoj Nagradi Belgije. Jedini bod u cijeloj sezoni momčadi je donio Stefano Modena na posljednjoj utrci sezone u Adelaideu.

Jordan 192

Za 1993. godinu Jordan ponovno mijenja dobavljača motora, ovoga puta dobavljač motora je Hart, a umjesto Modene i Gugelmina novi vozači za Jordan su debitant Rubens Barrichello i Ivan Capelli iz kaotičnog Ferrarija. Nažalost Capelli više nije bio onaj stari te ga je nakon Velike Nagrade Brazila zamijenio veteran Thierry Boutsen, ali on se umirovio nakon Velike Nagrade Belgije. Zamijenio ga je na Velikoj Nagradi Italije debitant Marco Apicella, a njegov nastup u F1 je trajao sve do prvog zavoja kad je oštetio nosač upravljača u velikom sudaru u prvom zavoju. Na sljedećoj utrci ga je zamijenio Emanuelle Naspetti, a njega je na zadnje dvije utrke zamijenio Eddie Irvine koji je 6. mjestom u F1 debiju na Velikoj Nagradi Japana oduševio mnoge, a razljutio Sennu koji ga je nakon utrke napao jer se Eddie vratio u krug vodećih tako što je prestigao Sennu. Iako je momčad završila sezonu na 10. mjestu s 3 boda, koja su im donijeli Irvine već spomenutim 6. mjestom u Japanu i Barrichello 5. mjestom na istoj utrci, bolid je bio brži te se često nalazio u borbi za bodove koje je često prekidao brz, ali nepouzdan Hartov motor. Svakako najupečatljiviji nastup je bio na Velikoj Nagradi Europe na Donington Parku kad je Rubens Barrichello u prvom krugu nakon starta s 12. mjesta do kraja 1. kruga dospio do 4. pozicije te tijekom utrke bio u Top 3, ali taj njegov nastup završava 6 krugova prije kraja zbog problema s pritiskom goriva i biva zasjenjen još boljim nastupom velikog Ayrtona Senne, o čijem je nastupu već napisano dovoljno.

Thierry Boutsen za upravljačem Jordana 193

Komentiraj

18 komentara

  1. Stefan Bellof
    pigmalion Prikaži

    Još jednom, hvala Ante Maras. Perfektno! :thumbs:

    Jesi li siguran da je Judd dorađivao F1 motor Yamahe?

    Fordov V8 su morali zamijeniti besplatnim Yamaha-Judd V12 motorom,

    Kako je Ferrari 1992. na neki način, loše utjecao na Ivana Capelli-ija….. tako je i Jordan 192 vrlo loše uticao na Stefana Modenu, a mislim i na Mauricia Gugelmina…… :thumbsd:

    Za 1993. godinu Jordan ponovno mijenja dobavljača motora, ovoga puta dobavljač motora je Hart, a umjesto Modene i Gugelmina novi vozači za Jordan su debitant Rubens Barrichello i Ivan Capelli iz kaotičnog Ferrarija. Nažalost Capelli više nije bio onaj stari



    1

    0
    • Mick Schumacher
      Ante Maras novinar Prikaži

      Istina je da je Yamaha sa Juddom radio motore tijekom 90ih budući da je Judd prestao samostalno raditi motore 1991. , a Juddovi motori koje su Brabham i Andrea Moda koristili 1992. su bili motori iz 1991. koje je Dallara koristila. A Modena je obećavao, jer osvojiti 3. mjesto u slabom Brabhamu u Monaku 1989. i kvalificirati se drugi u Monaku 1991. može samo talentiran vozač.



      4

      0
  2. Jenson Button
    Lotus Prikaži

    Uvijek najljepši bolidi na gridu…



    1

    0
  3. Daniel Ricciardo
    _bataziv_0809 Prikaži

    Nedostaju mi Jordan i Minardi, ali Tyrell, Forti, Simtek, Ligier/Prost, cak i BAR Supertec ako nista zbog lude livereje:) Znam da je Jordan= Racing Point, Tyrell=BAR=Mercedes, ne trebam podsjecanje :P

    Jordan bio i ostao legenda…



    1

    0
  4. Jordan definitivno moraš volit, pogotovo zmijski žuto-crni sa Mugen-Honda motorom, ali počeci su mi jaki, u tri godine promijenili tri motora i 45 vozača :D



    4

    0
  5. 1999 frentzen u borbi za naslov prvaka, jordan završava 3. u konstruktorskom :s



    2

    0
  6. Svakako najupečatljiviji nastup je bio na Velikoj Nagradi Europe na Donington Parku kad je Rubens Barrichello u prvom krugu nakon starta s 12. mjesta do kraja 1. kruga dospio do 4. pozicije te tijekom utrke bio u Top 3

    hallelujah :s

    napkon da se neko i ovo siti napisat :s



    2

    0

Novo na forumu

Otvori forum

Puls podržavaju

Mjesečni pretplatnici:


Naši zadnji donatori:

Doniraj

Molim?!

Bok , internet se promijenio. Sadržaj, vrijeme, znanje i rad uložen u portal koštaju i bez vaše pomoći - ove zajednice više ne bi bilo.

Ako cijeniš što radimo svaki dan već 8 godina, podrži nas tako da postaneš pretplatnik ili doniraš iznos po volji.

Kolumne

Meksiko: Radio komunikacija Verstappen-Red Bull

Radio transkript // Ante Vetma

Last car is now approaching the back of the grid Gianpiero LambiaseCar behind - Hamilton, Checo P3 Mode 10, Max, mode 10 When you can - display 8 Gap behind 13s Bias offset if you need it Gap 14s You are two tenths stronger in the final sector DRS is active Gap 16s Keep on top of the surface management, Max Gap 14s Okay, mode 6, and gap behind 13s Keep us updated on the tools requirements as well,...

Inventura: Vrhovi arhitekture timova

Radio transkript // Pulsmedia portal

Ukoliko ostavimo po strani vozače, ljudi koji su najizloženiji svjetlu pozornice jesu šefovi momčadi, osim ako se ne zovete Adrian Newey Osobe koje se nalaze na toj poziciji su različitih karaktera, načina pristupa stvarima i reakcijama u javnosti, ali jedna crta koja stvara konekciju između svih njih jeste liderska osobina Iako se stalno priča o liderima i razvoju liderskih karakteristika, u današnjem svijetu zapravo kronično...

Predobro da bi bilo dozvoljeno

Oktanski koktel // Ante Maras

Formula 1 se često smatra vrhuncem motosporta, poligonom za razvoj novih tehnologija koje prije ili kasnije pronađu put do cestovnih automobila, stoga i ne čudi da u potrazi za tom desetinkom prednosti mnogi inženjeri traže rupe u pravilniku te razmišljaju izvan okvira, što im nerijetko uspije, nekad toliko dobro da FIA i/ili druge momčadi moraju intervenirati kako prvenstvo ne bi izgubilo zanimljivost S druge strane, nekad rješenja ne...

Još kolumni