F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Roland Ratzenberger: Zaboravljeni heroj

Ante Maras

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Imola 1994. Taj prokleti crni vikend, najtragičniji vikend u povijesti Formule 1, vikend koji je promijenio iz temelja sigurnost u motorsportu. Sve je započelo stravičnim sudarom Rubensa Barrichella u zavoju Variante Bassa tijekom prve kvalifikacijske runde u petak, a kulminiralo smrću Rolanda Ratzenbergera u subotnjim kvalifikacijama i smrću Ayrtona Senne u nedjeljnoj utrci. Kad se priča o tom vikendu, uvijek se naglasak stavi na Ayrtonu Senni, što je očekivano, ali se pritom, potpuno nepravedno, izostavi Roland Ratzenberger ili ga se tek usput spomene. Zbog toga bih htio da se naglasak bar malo stavi na Austrijancu koji je izgubio život na današnji dan prije 26 godina radeći posao koji voli te čija je ostavština svima nama puno veća nego što bi pomislili.

Roland Ratzenberger je rođen 1960. u Salzburgu, gradu Wolfganga Amadeusa Mozarta. Karijeru počinje relativno kasno, nastupivši u njemačkom Formula Ford prvenstvu 1983. godine, a dvije godine kasnije osvaja austrijsko i europsko Formula Ford natjecanje. Kasnije nastupa s relativnim uspjehom u britanskoj Formuli Ford i Formuli 3, a isto tako povremeno nastupa na Touring Car utrkama, završivši 3 puta na podiju u World Touring Car Championshipu(WTCC) 1987. godine te je uspio ostvariti jednu pobjedu i 2 dodatna podija u BTCCu godinu kasnije. 1989. prelazi u britanski F3000 u kojem završava na 3. mjestu ukupnog poretka ostvarivši pobjedu i dodatnih 5 podija. Iste godine po prvi puta nastupa na 24 sata Le Mansa za Brun Motorsport u Porscheu 962C, ali odustaje tijekom utrke. Još dodatna 4 uzastopna puta nastupa na 24 sata Le Mansa, a najbolji plasman mu je bilo 5 mjesto u sveukupnom poretku i 1. mjesto u svojoj klasi 1993. godine kad je nastupio za SARD u Toyoti 93C-V. Početkom 90ih odlazi u Japan i tamo nastupa u JSPC(Japanese Sports Prototype Championship), JTCC I japanskoj F3000.

Svoj san o utrkivanju u Formuli 1 napokon ostvaruje 1994. kad potpisuje ugovor od 5 utrka za Simtek Nicka Wirtha. Inače, trebao je nastupiti već 1991. u F1 kad je gotovo sve dogovorio s Jordanom, ali se njegov glavni sponzor povukao u zadnji čas i dogovor je propao. Momčadski kolega mu je bio David Brabham, rival iz vremena kad su obojica nastupali u britanskoj F3000. Nažalost za obojicu, bolid je bio nekompetitivan sa slabim i zastarjelim Ford HB motorom. U svojem prvom F1 nastupu na Velikoj Nagradi Brazila u Interlagosu se nije uspio kvalificirati, ali mu to uspijeva na sljedećoj utrci, na Velikoj Nagradi Pacifika na stazi TI Aida u Japanu te ju uspijeva završiti na 11. mjestu, ali ujedno i posljednjem mjestu jer je većina vozača odustala tijekom utrke.

Na sljedećem vikendu, u Imoli u subotnjim kvalifikacijama, izlijeće sa staze i oštećuje prednje krilo, ali umjesto da ode u boks po novo krilo, ostaje na stazi pokušati poboljšati vrijeme te se u konačnici kvalificirati za Veliku Nagradu San Marina. Nažalost, to se pokazala kao kobna odluka. Zbog velike brzine i velike količine downforcea koja se stvorila, njegovo se prednje krilo raspada te se pri brzini od 314 km/h zabija u zid u zavoju Villeneuve. Prilikom udara u nezaštićeni zid, prednji kotač se od siline udarca odvaja i pogađa ga u kacigu te uzrokuje smrtonosnu frakturu lubanje. Od siline udarca raspadnuti bolid završava kod zavoja Tossa. Snimka fatalnog sudara i slike nepomičnog tijela Rolanda Ratzenbergera u raspadnutom bolidu su šokirale svijet. Ubrzo su liječnici došli reanimirati ga te je kasnije helikopterom prebačen u bolnicu Maggiore u Bologni. Nažalost, liječnici su mogli samo konstatirati smrt. Roland Ratzenberger je u trenutku smrti imao 33 godine te je postao prvi poginuli vozač u F1 vikendu još od 1982. i Gillesa Villeneuvea te prvi koji je poginuo za upravljačem F1 bolida još od Elia de Angelisa i 1986. godine. Liječnici u Bologni su isto tako otkrili i puknuće aorte, isto tako fatalnu ozljedu, koja je uzrokovana deceleracijom bolida. Pomalo tragično zvuči činjenica da je vrijeme koje je postigao u kvalifikacijama bilo dovoljno dobro da se kvalificira za VN San Marina.

Roland Ratzenberger prije starta kvalifikacija za Veliku Nagradu San Marina 1994. u kojima je izgubio život

Nažalost, njegova smrt nije bila jedina tog vikenda. Samo dan kasnije, u 7. krugu utrke pogiba Ayrton Senna pri udaru u zid pri brzini od 211 km/h nakon što ju je uspio smanjiti sa 309 km/h. Pomalo tužno zvuči da su upravo u Senninom smrskanom bolidu nakon njegove smrti pronašli austrijsku zastavu kojom je htio mahati nakon utrke u čast dan ranije poginulom Ratzenbergeru.

Nakon Rolandove smrti, dan kasnije su vozači osnovali Grand Prix Drivers Association (GPDA) čiji su prvi direktori bili Michael Schumacher, Gerhard Berger i Ayrton Senna, a čiji je cilj savjetovati FIAu oko poboljšanja sigurnosti vozača, staze i bolida. Upravo je GPDA predložila uvođenje sustava HANS koji štiti vozače od fatalnih ozljeda od kojih je Ratzenberger doživio. Isto tako, sama staza u Imoli je doživjela velike promjene, kao što je uvođenje šikana u zavojima Tamburello i Villeneuve, a i na ostalim stazama su uvedene preinake i promjene u cilju poboljšanja sigurnosti. Sami bolidi su doživjeli velike promjene, kao što su povišene stanice bolida oko vozača, čvršći ovjes i smanjena prednja krila.

Rolandova tragična smrt je podosta u sjeni isto tragične smrti Ayrtona Senne, što je bilo poprilično očito već na samim pogrebima, budući da su tisuće ljudi, među njima tadašnji i mnogi umirovljeni vozači F1, otpratili Sennu na vječno počivalište, dok je pogreb Rolanda Ratzenbergera prošao poprilično skromno, a od tadašnjih vozača koji su prisustvovali njegovu pogrebu su bili samo njegovi sunarodnjaci Gerhard Berger i Karl Wendlinger, Johnny Herbert, Heinz-Harald Frentzen i Ratzenbergerov momčadski kolega David Brabham, ali pogrebu je prisustvovao i Max Mosley, tadašnji šef FIAe, koji kasnije izjavio da je otišao na Rolandov pogreb da ga nitko ne zaboravi, budući da su svi išli na Sennin pogreb.

Kroz godine se malo tko sjeti Austrijanca kad se spominje crni vikend u Imoli, što je nepravedno prema njemu i putu koji je prošao da bi došao do najviše stepenice motosporta, do Formule 1, stoga sam odlučio napisati ovaj članak da ga se prisjete svi koji znaju za njega, a da oni koji nisu čuli za njega prepoznaju njegovu ostavštinu koja je veća nego što bismo mogli pomisliti, a ta ostavština je povećana sigurnost i mnogi spašeni životi na trkaćim stazama. Ako bih htio da po nečemu svijet Formule 1 i motosporta pamti Rolanda, htio bih da ga pamti kao talentiranog vozača koji je prošao težak put da bi dospio do Formule 1, a koji je poginuo radeći posao koji najviše volio. Volio bih da ga pamte i po tome što je zbog njegove smrti sigurnost podignuta na visoku razinu jer iako volimo žestoke borbe te nekad današnje vozače nazivamo “tetkicama”, ipak je najbitnije da utrku završe živi i zdravi, a da se iz teških sudara izvuku bez posljedica, na čemu možemo zahvaliti Rolandu.

Počivao u miru, Rolande!

Podrži nas

Naš zadnji donator je:   HarKl.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Ante Maras
Pulsmedia autor
62 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

9 komentara

  1. Nigel Mansell _bataziv_0809 Prikaži

    Svaka cast Ante!! Divan tekst i veliko postovanje za tebe zbog ovoga.



    7

    0
  2. Pascal Wehrlein 94 Wehrlein94 Prikaži

    Lijep tekst , RIP Roland



    6

    0
  3. Michael Schumacher Ferrari Maniac Prikaži

    Odlična kolumna Ante, jako je lijepo pročitati nešto o Rolandu o kojem nisam znao zapravo ništa; a kao što si rekao uvijek se spominje u sjenama.

    Jedna mala digresija – ne znam je li zadnji vozač koji je poginuo tijekom F1 vikenda prije Ratzenbergera, ali znam da je poginuo nakon Gillesa. Riječ je o mladom Riccardu Palettiju koji je poginuo nekoliko utrka nakon Gillesa – 1982.
    Pomalo tragično je što je Gilles poginuo u Belgiji, Paletti je poginuo tijekom starta na VN Kanade (zabio se u stražnji dio Gillesovog timskog kolege Pironija) na novoimenovanoj stazi Gilles Villeneuve u čast nedavno preminulog heroja, a Ratzenberger je poginuo u zavoju Villeneuve…

    O moj neprežaljeni Gilles… možeš proći kao protagonist najveće grčke tragedije…



    18

    0
  4. David Croft Frantic Donator Prikaži

    Hvala Ante na tekstu.
    Svaka čast!
    Ako smijem, jedna mala ispravka.
    Ricardo Paletti je poginuo na F1 vikendu nakon Gillesa.
    Bilo je to na startu VN Kanade 1982., nekih mjesec dana nakon Gillesove nesreće.

    Edit
    Evo već je @Manijak napisao



    4

    0
  5. Fernando Alonso 14 alonso05espana Prikaži

    Super tekst, počivao u miru Rolande 😣.



    3

    0
  6. Glavno da su te dvije tragedije spasile kasnije mnoge živote.odonda nema previše poginulih vozača.



    4

    0
HrvatskiEnglish