F1puls dio troškova podmiruje prikazom reklama. One nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da na ovoj stranici onemogućite AdBlock. Hvala.

Adrian Newey: U stalnoj potrazi za stotinkom više

Ante Maras

Korisnički panel

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali F1puls je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Najnovije s foruma

Forum portala je otvoren samo za članove. Molimo, registrirajte se.

Kolumna

Vozači F1 su zbog svojih uspjeha uvijek u centru pozornosti, potpuno opravdano, a mnoge bolide slavimo i divimo im se, što zbog njihove ljepote, što zbog njihovog uspjeha. Nažalost, uvijek se nekako po strani, potpuno nepravedno, ostave njihovi dizajneri te rijetko kad nam padne na pamet da su za takve bolide najzaslužniji upravo oni. No ipak postoji jedan dizajner bolida koji je ostavio traga u F1 i koji je nerijetko slavniji od svojih bolida te su se mnogi vozači borili upravo njega, a ne protiv vozača koji su vozili njegove bolide. Taj čovjek je Adrian Newey, zasigurno najpoznatiji dizajner bolida svih vremena, jedan od najtrofejnijih ljudi ovog sporta te čovjek koji od G klase zasigurno može napraviti aerodinamički učinkovitiji automobil od Opela Calibre.

Adrian Newey je rođen 1958. u Stratford-upon-Avonu te je pohađao Repton srednju školu u isto vrijeme kao i Jeremy Clarkson. Studij aeronautike i aerodinamike završava 1980. na Sveučilištu u Southamptonu i odmah se zapošljava u Fittipaldi F1 momčadi pod budnim okom Harveya Postlethwaitea, ali ubrzo prelazi raditi za March gdje prvotno radi kao trkaći inženjer Johnnya Cecotta u europskoj Formuli 2, a kasnije stvara svoj prvi automobil, March GTP, bolid koji je pokorio IMSA GTP trkaću seriju. Inače, Adrian Newey je zamalo izbačen iz srednje škole jer je na jednom školskom koncertu pojačao zvučnike toliko jako da su popucala stakla na školskim prozorima.

March ga 1984. šalje da radi na March CART projektu kao dizajner bolida i trkaći inženjer za Bobbya Rahala, s kojim sklapa veliko i snažno prijateljstvo. I opet Neweyev rad donosi odlične rezultate. 1985. Neweyev March 85C donosi Alu Unseru naslov CART prvaka i Dannyu Sullivanu pobjedu na Indy 500 te godine. 1986. radi za Kraco kao trkaći inženjer Mariju Andrettiju, a Neweyev March 86C donosi Bobbyu Rahalu CART naslov i Indy 500 pobjedu te godine. Iako je krajem 1986. otišao u Haas-Lolu F1 momčad da im poboljša rezultate, momčad se raspala te se vraća u CART, te se godinu kasnije vraća u March i počinje raditi na njihovom novom F1 bolidu, March 881.

Bolid je bio mnogo konkurentniji nego što je itko mogao očekivati, Ivan Capelli je čak uspio dva puta doći do podija (3. mjesto u Belgiji i 2. u Portugalu) i preteknuti Alaina Prosta u McLarenu MP4/4 na Velikoj Nagradi Japana, a Mauricio Gugelmin je uspio doći do trećeg mjesta u prvoj utrci sezone 1989. u Brazilu, budući da novi CG891 nije još bio spreman. Njegov nasljednik CG891 nažalost nije bio konkurentan te je imao puno odustajanja. Inače, tijekom 1989. Leyton House kupuje March te momčad mijenja ime u Leyton House Racing. Sljedeća sezona nije počela dobro, a loši rezultati traju sve do Velike Nagrade Francuske kad momčad donosi B specifikaciju bolida te Capelli dovodi bolid do 2. mjesta na toj utrci. Ostatak sezone je bio obilježen lošom pouzdanošću te su još samo jednom osvojili bodove.

Tijekom 1990. Newey prelazi u Williams te zajedno s Patrickom Headom stvara Williams FW14 koji u sezoni 1991. unatoč velikom napretku tijekom sezone ne osvaja naslov zbog prvotnih problema s pouzdanošću, ali nadograđeni FW14B sljedeće sezone je ponizio sve te je Mansell osigurao naslov prvaka u Mađarskoj, pet utrka prije kraja sezone pritom ostvarivši 9 pobjeda tijekom sezone te je Williams uz vozački, osvojio i konstruktorski naslov. Inače, FW14B do dana današnjeg ostaje jedan od najnaprednijih bolida ikad napravljenih s obzirom na elektronska pomagala koja je imao, kao što je aktivni ovjes, kontrola trakcije i poluautomatski mjenjač. O dominaciji bolida govori da je Mansell bio pune dvije sekunde brži od momčadskog kolege Patresea u kvalifikacijama za Veliku Nagradu Velike Britanije, a sam Patrese je bio za sekundu brži od Senne u McLarenu. Tijekom dvije sezone FW14 i njegova B varijanta su ostvarili 17 pobjeda i 21 pole position. Njegov nasljednik FW15C ponovno dominantno osvaja vozački i konstruktorski naslov, ovaj put za volanom su bili Prost, koji je osvojio svoj 4. i ujedno posljednji naslov prvaka, a Damon Hill je sa 3 pobjede pridonio osvajanju konstruktorskog naslova. Sljedeća sezona nažalost nije počela ni približno dobro. Osim što se bolid nije mogao najbolje nositi s Benettonom B194, još veći šok momčad doživljava kad na Velikoj Nagradi San Marina pogiba Ayrton Senna zabivši se u Tamburello, a jedan od optuženih za njegovu smrt je bio upravo Newey, iako mu na kraju nije dokazana krivnja. Iako se uspijevaju oporaviti te osvojiti konstruktorski naslov, vozački naslov gube nakon kontroverzne završnice u Adelaideu. Tijekom sezone zbog svega što se događalo oko Sennine smrti Neweyev odnos s Headom postaje sve lošiji, što se odrazilo na sljedeću sezonu 1995. kad budu poraženi ponovno od Benettona, a uz loš rezultat, Neweya želja da postane tehnički direktor je blokirana jer je suvlasnik Williamsa Patrick Head. 1996. uspijevaju dominantno osvojiti oba naslova, a Hill pobjeđuje momčadskog kolegu Villeneuvea u borbi za naslov, ali Newey odlazi iz Williamsa na kraju sezone i odlazi u McLaren.

Iako nije sudjelovao u dizajniranju MP4/12, odličnim nadogradnjama ga uspijeva poboljšati, što donosi McLarenu 1-2 pobjedu na Velikoj Nagradi Europe. Ali sezona 1998. je protekla u znaku dominacije Neweyeva McLarena MP4/13 kojim Hakkinen osvaja vozački, a McLaren konstruktorski naslov. Sljedeća sezona je bila nešto manje uspješna, ali ipak Hakkinen uspijeva ponovno osvojiti naslov prvaka, a McLaren završava sezonu na 2. mjestu, iza Ferrarija. Nažalost, sljedećih 5 sezona prolazi u dominaciji Ferrarija i Michaela Schumachera, a McLaren i Williams nisu mogli ništa. Tijekom 2001. Newey potpisuje ugovor s Jaguarom, ali na kraju ipak ne prelazi u Jaguar jer ga je Ron Dennis nagovorio da ostane u McLarenu. Kako bi zaustavili Ferrari, McLaren i Newey rade MP4/18, poprilično radikalan bolid, ali bolid ispada katastrofa te je umjesto njega korišten MP4/17D, nadograđeni bolid iz 2002. godine. Tijekom 2004. kružile su razne spekulacije da će Newey otići iz McLarena, što se i događa krajem 2005. kad prelazi u Red Bull.

Tijekom prve 3 sezone što je Newey radio za Red Bull, momčad, uz ponešto podija, nije imala neki značajan rezultat, ali sve se mijenja promjenom pravila za 2009. kad Newey dizajnira odličan bolid te Red Bull osvaja svoju prvu pobjedu u povijesti na Velikoj Nagradi Kine. Iako u drugom dijelu sezone je Red Bull očito ima najbolji bolid, prednost koju je Brawn stekao tijekom prvog dijela sezone zbog dvostrukog difuzora je bila prevelika. Ali sljedeće 4 sezone su prošle u iznimnoj dominaciji Red Bulla, Vettela koji je za Red Bull osvojio 4 uzastopna naslova prvaka te Neweya koji je dizajnirao Red Bullove bolide. Posebno dominantni su bili 2011. kad Red Bull pobjeđuje na 12 utrka, od toga Vettel 11, te ostvario 18 od 19 pole positiona. Isto tako impresivni su bili 2013. kad Red Bull pobjeđuje na 13 utrka(svaku od njih je ostvario Sebastian Vettel), od toga 9 u nizu. Nažalost, promjenom pravila po pitanju pogonskih jedinica za 2014. Red Bull i Newey se ne snalaze najbolje, ponajviše zbog Renaultovih motora koji nisu bili na razini Mercedesa, ali ipak uspijevaju održati konkurentnost i biti pri vrhu, a svi Red Bullovi bolidi, uz iznimku RB11, uspijevaju pobijediti na barem 2 utrke u sezoni, a 2014. i 2016. završavaju drugi na konstruktorskoj tablici. Isto tako, unatoč primamljivoj ponudi iz Ferrarija, Newey odlučuje ostati u Red Bullu u kojem se nalazi i danas.

Adrian Newey je jedini, uz eventualno Rossa Brawna, kojeg se može nazvati zvijezdom Formule 1 i koji je iznimno popularan, a da nije vozač ili šef momčadi, a to je svakako izniman uspjeh. Isto tako, on je veliki kolekcionar automobila i obožavatelj motosporta, koji je i sam povremeno nastupao na raznim natjecanjima, a 2007. čak nastupa na 24 sata Le Mansa za volanom Ferrarija F430 s kojim završava na 22. mjestu ukupnog poretka, te 4. u klasi. Nadalje, unatoč razvoju tehnologije i raznih programa za crtanje, on i dalje koristi olovku, papir i ostali pribor za crtanje, kao što su ravnala i trokuti, što ipak izaziva određeni respekt. Iako za neke on snosi dio odgovornosti za Senninu smrt, njegova ostavština u obliku Williamsa FW14, McLarena MP4/13, Red Bulla RB6 i ostalih legendarnih bolida ipak ćemo Neweya pamtiti po dobrom, kad više ne bude dijelom F1.

Podrži nas

Naš zadnji donator je:   HarKl.

Najveći donatori: Jester, CrashOverride, wapi

Zajedno smo od veljače 2015. godine. Donirajte i vi iznos po volji na PayPal.

Ante Maras
Pulsmedia autor
62 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

18 komentara

  1. odličan članak….sve na mjestu



    8

    1
  2. Clay Regazzoni Ber Prikaži

    Doobaar članak!!



    3

    1
  3. Jenson Button Lotus Prikaži

    Ja, otkad je Button otišao, u F1 navijam samo za njega



    3

    1
  4. Alfa Romeo limitmaker1 Donator Prikaži

    …možda nebi bilo loše da si se malo više posvetio tim ‘stotinkama’ tj. nekim tehničkim detaljima kojima je on ‘pronašao’ te stotinke…pogotovo rb-u 2010-2013 gdje je razvoj motora bio blokiran a sve se baziralo na aerodinamici…



    6

    0
  5. Formula1 f1zd Prikaži

    Genijalac. Šteta što ga Ferrari nije nikada uspio dovući.



    6

    0
    • Fernando Alonso Mr.Spaceguy Donator Prikaži

      Bio je blizu ali se onda predomislio.



      1

      0
    • David Croft Frantic Donator Prikaži

      I to čak tri puta.
      Prvi puta, davno, još dok je Ferrari imao planove da se počne takmičiti u Indycaru. Dakle, prije 30+ godina.
      Drugi puta, Todt ga je zvao tamo nekad 1995, dakle prije nego je zvao Brawna i Byrnea.
      Treći puta, 2014.

      Trojica vozača, s kojima je imao želju da radi, su Schumacher, Alonso i Hamilton.

      Zanimljivo, prije osvojene 4 duple krune sa Vettelom/Red Bullom, Byrne ga je šišao što se tiče titula (WDC + WDC).
      Rory – 1994, 1995 (2x), 1999, 2000-2004 (sve po 2x) = 14
      Adrian – 1992-1993 (2x), 1994, 1996-1998 (po 2x), 1999 = 12



      3

      0
  6. Ma, nešto mi nije jasno…molio bih autora teksta da pojasni malo ovu tvrdnju da su ga neki krivili za Seninu smrt. Moram priznati da nisam baš čuo za takvu tezu da je “on” kriv. Mislim da je službeni podatak da je puklo nešti na upravljačkom sistemu ali u principu, nikada konkretnan podatak, tako da…Jedino ako je Adrian konstruirao i upravljački sistem ili ovjes a kako je on aerodinamičar, ne znam baš da je on i konstruktor “mehaničkih” dijelova bolida!? Možda nisam informiran pa ako može kratko objašnjenje.


    0

    0
  7. Susie Wolff Har Kl Donator Prikaži

    Genije nad genijima :thumbs:
    Dugo vremena mi je bio na 1. mjestu, zbog zadnjih sezona ipak smatram da je Byrne na 1. mjestu.
    S tim da sam sve više nekako uvjeren da će Allison prešišati obojicu.
    U mojim očima je već potisnuo Newey-a na treće mjesto. Vidjet ćemo da li je to zbog navijačkih naočala :)


    0

    9
  8. s obzirom da je početak sezone neizvjestan ako je uopće i bude ( a ako je bude koliko će bit regularna ? ) možda bi dobro bilo sličan “osvrt” napisat i o još 2 velikana “dizajna” bolida F 1 colinu chapmanu ( lotus …. sedam titula konstruktora formule jedan , šest vozačkih prvenstava) i rory byrne – u ( sa benettonom i ferarriem sedam naslova konstruktora i sedam vozačkih titula , 99 GP pobjeda ) . interesantno da je npr byrne u 10 sezona od 1994. do 2004 . “hara” ( tj njegovi dizajnerski uradci ) F 1 čak 7 sezona ( 70 % sezona ) , a već prelaskom iz benettona u ferarri vidija se napredak “potonulog tima” . znači od svoje 50 do 60 godine RB je bija dominantan dizajner , a da je i adrian počeja dominaciju od 4 sezone za redom sa 52 godine . možda će nekima bit interesantno da je prvi bolid u karijeri senne toleman TG184 djelo rory byrne – a . izgleda da je AN sljedija filozofiju chapmana “Dodavanje snage brži ste na pravcu . oduzimanje težine čini vas bržim svuda”. jer RBrenault od 2010. do 2013. nije ima najviše snage ali je bija najbrži svuda . možda , vjerovatno je chapman ima više prostora za “igrat” se težinama bolida nego šta je ima i šta danas ima adrian jer tokom vrimena pravila su postajala sve konkretnija , rigoroznija … ipak mislim da bi bilo dobro “obradit” i preostala 2 velika dizajnera povijesti F 1 jer i oni su bili u stalnoj potrazi za stotinkom više …. valjda manje jer stotinka manje po krugu = bolji rezultat u konačnici ;)



    2

    0
HrvatskiEnglish