Ako je netko prvi započeo sa sponzoriranjem momčadi F1 i F1 općenito, to su svakako duhanske kompanije i brendovi, a njihovo pojavljivanje na bolidima F1 datira još od davne 1968. te suradnje Gold Leafa i momčadi Lotusa. Otada pa sve do konačne zabrane 2007. godine (iako na neki specifičan način pojedini uspijevaju izbjeći te zabrane) duhanski brendovi i kompanije su bili sastavni dio F1 i svojim bojama stvorile uspomene na staru F1 te počesto stvorile neke od najljepših bolida svih vremena.
Relativno nepoznat bivši proizvođač cigareta iz SAD-a svoj F1 debi doživljava 1984. kad počinju sponzorirati Arrows i takva suradnja je trajala do kraja 1986. kad počinju sponzorirati Williams početkom 1987. i ta suradnja traje sve do kraja 1990. godine. Još su sponzorirali Jordan od 1992. do 1993. kad se povlače iz F1. Barclay kao proizvođač cigareta opstaje sve do 2006. kad ga BAT prodaje R.J. Reynoldsu koji mu mijenja ime u Kent.
Poznat i dugotrajan proizvođač cigareta i njegova sestrinska kompanija Gauloises (u prijevodu “galska žena”) svojim djelovanjem i sponzorstvom od samog početka vezani su isključivo za francuske momčadi Ligier i nasljednika Prost GP, a to partnerstvo je trajalo od 1976. do 1995. za Gitanes i od 1996. do kraja 2001. za Gauloises. Bolidi su bili prepoznatljive plave boje koja je prepoznatljiva boja brenda, a ujedno i francuska nacionalna trkaća boja.
Iako puno poznatiji po vlasništvu BARa, malo je poznato da je BAT (British American Tobacco) ušao u F1 već 1972. sponzoriravši južnoafričku momčad Scuderia Scribante, ali bez pretjeranog uspjeha. U F1 se vraćaju kad BAT otkupi Tyrrell 1997. te ga preimenuje u već spomenuti BAR. Iako bez pretjeranog uspjeha (osim 2. mjesta u ukupnom poretku, ali bez pobjede), momčad je u svojim redovima imala Buttona i Villeneuvea. BAT kao vlasnik momčadi odlazi krajem 2005., ali sve do kraja 2006. ostaju preko Lucky Strikea kao sponzori Honde, kojoj su i prodali momčad krajem 2005. godine. Inače BAR je htio 1999. nastupiti sa dva potpuno različito obojena bolida (jedan sa sponzorskim obilježjima Lucky Strikea, drugi u bojama duhanskog brenda 555, isto u vlasništvu BATa), ali FIA nije to odobrila pa su te sezone imali podijeljenu livreju sa sponzorstvima oba duhanska brenda.
Američki proizvođač cigareta svoje kratko, ali uspješno razdoblje u Formuli 1 započinje 1987. godine kad postaju glavni sponzor Lotusove F1 momčadi nakon što je F1 napustio njihov prijašnji sponzor, također proizvođač cigareta John Player Special. Ubrzo u većoj ili manjoj mjeri sponzoriraju respektabilan broj F1 momčadi, od Minardija, Laroussea i Tyrrella, pa sve do Williamsa i Benettona, čiji je glavni sponzor od 1991. pa do kraja 1993., a prije toga je Camel sponzorirao Benetton od 1988. do kraja 1989. godine. Po isteku sponzorskih ugovora sa Benettonom i Williamsom na kraju 1993. godine, Camel napušta F1.
Nakon poprilično uspješne suradnje s Porscheom tijekom 80ih godina i dijela 90ih, 1994. počinju suradnju s Williamsom koje je unatoč kratkom roku trajanja (do kraja 1997.) bilo iznimno uspješno, ali već u startu obilježeno tragedijom budući da Senna pogiba za volanom Williamsa FW16 u Rothmansovim bojama na VN San Marina. Na kraju 1997. umjesto Rothmansa novi sponzor Williamsa postaje sestrinska kompanija Winfield, još kraće suradnje i lošijih rezultata te se povlače iz F1 krajem 1999. godine.
Nadasve šareno i u mnogim elementima rock ‘n roll partnerstvo s Jordanom ovaj duhanski brend započinje 1996. godine. Ova suradnja koja je trajala sve do 2005. unijela je boje i živosti u F1 kraja 90ih i početka 21. stoljeća. Nadalje, osim po prepoznatljivoj žutoj boji, Jordanovi bolidi su na nosu imali iscrtane zmije, pčele i ose što je dodatno doprinijelo živopisnosti momčadi. Iako suradnja možda nije donijela naslove i velike uspjehe, 4 pobjede i solidan broj podija dokazuju da ipak suradnja nije bila promašaj, a žuti Jordani svojom pojavom su ostavili trag u srcima mnogih F1 fanova.
Japanski duhanski brend, koji 2012. godine zbog boljeg tržišnog proboja mijenja ime u Mevius, svoju uključenost u F1 započinje kao glavni sponzor Benettona 1994. godine, a iste godine postaje jedan od Tyrrellovih sponzora budući da je Ukyu Katayami, tada vozaču Tyrrella, Mild Seven bio sponzor. Nakon što je Renault kupio Benettona, sponzorstvo se nastavilo i s novim vlasnikom momčadi sve do kraja 2006. kad zbog zabrana reklamiranja duhanskih proizvoda Mild Seven napušta F1. Osim već spomenutih Benettona i Tyrella, Mild Seven je zbog Ukya Katayame bio sponzor i Minardiju 1997. godine.
Njemački brend cigareta svoje prvo pojavljivanje u F1 započinje 1986. kad postaju glavni sponzori momčadi Zakspeed, no nakon povlačenja momčadi iz F1 nakon 1989., ne pojavljuju se sve dok 1997. ne sklapaju sponzorski ugovor s McLarenom nakon što je McLaren završio svoju suradnju s Marlborom. To partnestvo je bilo iznimno plodonosno i uspješno, a bolidi su često bili među najljepšima na gridu, a jedan od razloga je svakako srebrno-crna kombinacija boja Westa kao sponzora, a ta suradnja traje sve do 2005. kad se West povlači iz sporta zbog sve jačih zabrana reklamiranja duhanskih proizvoda.
Zapravo prvi duhanski brend koji je prepoznao F1 kao vrhunsku reklamu te se 1968. godine uključio u F1 tako što je sklopio suradnju s Lotusom, ali isprva promovirajući jedan drugi brend, Gold Leaf. 1972. godine po prvi put se pojavljuje ikonska kombinacija Lotusa i John Playera i ta će suradnja trajati sve do kraja 1986. godine. Ta suradnja je Formuli 1 donijela neke od najljepših bolida svih vremena, kao što su Lotus 78 i Lotus 98T. U razdoblju od 1968. do 1986. je Lotus ostvario 4 vozačka naslova, mnogo pobjeda i bezbroj podija.
Zasigurno najpoznatiji i najaktivniji duhanski brend u Formuli 1,u vlasništvu Phillip Morris Internationala, duhanski brend koji je sponzorirao u većoj ili manjoj mjeri gotovo svaku momčad tijekom 80ih i 90ih, a najveću slavu postiže sponzoriranjem McLarena od 1973. do 1996. te Ferrarija otvoreno od 1973. do 2007. te prikriveno do dana današnjeg. Od ostalih momčadi spomenimo još Scuderiu Italiu, Alfu Romeo 80ih, Minardi i još mnoge druge. Kad već spominjemo prikriveno sponzoriranje Ferrarija, Marlboro se prikriveno sponzorirao na bolidu Ferrarija na tri načina: barkodom na pokrovu motora(od 2008. do 2010.), promijenjenim logom momčadi Ferrarija koji jako sliči logu Marlbora te projektom Mission Winnow, ali možda najsuptilniji način kako se Marlboro promovira je boja bolida, jer ako usporedite boje Ferrarijevih bolida do 1996. i bolida od 1997 pa sve do danas, primjetit ćete da su različite nijanse, točnije do 1996. bolidi su bili tamnocrveni, dok je od 1997. pa do danas boja Ferrarijevih bolida jarka crvena, slična boji Marlborovog loga.
10 godina F1pulsa Čitaš nas redovito? Ne želiš više gledati reklame? Podrži Puls portal s 3 eura mjesečno na ovom linku
Preostalo vam je 0 reakcija za dodijeliti. 😥 Ova funkcija je dostupna za naše donatore i pretplatnike.
Morate biti logirani za komentiranje.
Trenutno imamo 30 pretplatnika koji portal čitaju bez reklama!
Najnoviji član kluba je vlado.
Formula 1 je najbrže rastući sport na planetu, a Pulsmedia najaktivniji hrvatski sportski portal.
Kontaktiraj nasSve fotografije vlasništvo su ekipa Formule 1 ili Pirelli media centra.
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Mislim da je trebala ipak ici i neka slika Ferrari+Marlboro
9
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ovisi tko je kada počeo gledati F1. Kako sam počeo gledati 1997. za mene je Mclaren crno bijel, za one malo starije Mclaren je ostao zapamćen s Marlborom i crveno-bijelom kombinacijom.
5
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
A za nas mlađe Vodafone Mclaren
7
1
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Što bi rekao Ćiro: “utvaram si da sam ja mlad” :-) Vettel, Messi i ja. Mladić do mladića.
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
U jednoj od prijašnjih članaka sam kolegi @Daniju objasnio situaciju oko slika, tj zbog autorskih prava na slike ne mogu baš svaku staviti, a slike sa Ferrarijem i Marlborom nisam uspio naći a da su dovoljno dobre.
6
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Zbog F1 znam nabrojati više duhanskih kompanija nego prosječni pušač.
20
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Džaba im… nema Benstona i Walter Wolfa.
1
1
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Tko kaže da nema Waltera? https://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Wolf_Racing
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Pohvale.. Odlična tema!
Meni osobno jako fale duhanski sponzori.. Jer jednostavno je previše lijepih bolida nastalo tom suradnjom!
6
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ima jedan zanimljiv članak na temu kako su momčadi izbjegavale zabranu duhanskih reklama.
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Nekad se West pušio, iako je bio skup i niđe veze :chill:
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Fali Gold Leaf, Lotusov sponzor u kasnim 60-ima i ranim 70-ima.
0
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Spomenut je u dijelu gdje je John Player, točnije Gold Leaf je bio pod upravom Johna Playera pa ga nisam uvrstio kao samostalnog, već kao dio ulomka o Johnu Playeru.
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Zbog team Lotusa sam počeo da konzumiram cigarete..na žalost ..još imam okruglu plastičnu jps kutiju… Marlboro iz principa nikada pušio nisam…ko razume svatiti ce
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Zabranom reklamiranja duhanskih kompanija F1 je izgubila dio identiteta….
3
1
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Zato što je identitet povezala sa pogrešnom stvari.
Duhan (kao ni alkohol) nemaju nikakve veze sa F1.
4
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ja se slažem sa tobom i upravo tu vidimo licemjerje F1 i modernog svijeta jer loše je i zabranjeno reklamirat duhanske proizvode, ali zato je u redu reklamirati alkohol koji je štetan, istina ne kao duhan, ali pretjerana konzumacija alkohola uništava jetru, obitelji, a koliko je ljudi poginulo u prometu zbog alkohola da i ne govorimo, a Heineken naveliko se promovira u F1. Čudno, zar ne?
7
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Najbolje mi je kada, najčešće u Kanadi, piše “When you drive, never drink” a odma iza toga reklama od Heinekena…
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Trebali bi dozvoliti duhanske sponzore u F1 i drugim motosportovima.
Sumnja da je ikad netko prvi puta stavio čik u usta jer ga je potaknuo natpis na F1 bolidu.
Naravno, bilo bi bolje da nitko ne puši, ali dok god duhanski divovi imaju hrpu para – neka tom hrpom para pomognu motosportu. Uzmeš pušaču, daš sportu – ko Robin Hood.
Mild Seven Renault ili West McLaren su mi jedni od najljepših bolida ikad, ali mi ne pada na pamet potegnut dim radi toga. Čak ne bi kupio ni kutijicu za uspomenu jer ima one fotografije raka pluća ili natpis “pušenje šteti potenciji”.
8
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Uzmeš jadnom pušaču i daš bogatim F1 momčadima. Ti si pravi Super Hik sa cigarama
5
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Nema boljih od duhanskih liverija :D
1
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Iskreno ne vidim problem reklama duhanskih proizvoda. Oni daju momčadima potreban novac, a pametnoga čovjeka neće ime na bolidu uvjeriti da je pušenje zdravo.
5
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Nikad nisam zapalio cigaretu u životu, ali glupo mi je da su zabranili reklamaciju duhanskih proizvoda dok se alkohol slobodno reklamira.
4
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Došli smo do toga da odvjetnik ne smije objaviti reklamu za svoj posao, a pivo i sumnjivi lijekovi mogu bez problema.
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Ima lijepih “duhanskih” livreja, ali nisam za vraćanje poromocije duhanskih proizvoda u motosport, kao ni u sport u globalu, neka ostanu dio povijesti gdje im je i mjesto :)
No, s druge strane, ne vidim neku manju štetu u javnom promoviranju alkoholnih proizvoda, čije posljedice nerijetko mogu biti pogubne za više osoba nego duhanski proizvodi.
2
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Razočaran sam,nema ‘stoše’.Inaće zbog McLarena sam prije 15ak god duvo West(svijetloplavi,full brzo gori i 19 pljugi u kutiji) šminka.Danas ne pušač:).A telku sam kupio zbog philipsa na wiliamsu,tic tac presto jest zbog ferkana,red bull mi odbojan radi helmut marka..A zbog Steinera bi i kamenje ukrašavo da on to promovira
3
0
Reakcije na komentar
Samo prijavljeni korisnici mogu vidjeti tko lajka komentare.
Molimo, prijavite se ili registrirajte.
Kao i mnogima, meni je zabrana reklamiranja duhanskih proizvoda totalna debilana. Kao prvo, riječ je o sasvim legalnom proizvodu na čiju kupnju te apsolutno nitko ne prisiljava – argument da nije zdravo može se primijeniti i na raznu hranu, pića, alkoholna da i ne spominjem. Kao drugo, efekt svih tih zabrana reklamiranja i onih odvratnih slika na pakiranjima su mi vrlo upitni – po nekoj logici bi nakon niza godina s ovim mjerama među mladima pušači trebali endemi, a zapravo su endemi ovi poput mene koji ne puše, iako sam kao klinac na stotine puta nacrtao bolid s Mild Sevenom, Westom ili Marlborom
Nisam za zabranu reklamiranja nijednog legalnog proizvoda, ali ako idemo tom logikom, reklamama alkoholnih pića nikako nije mjesto na najbržim vozilima na svijetu, a to je zasad dozvoljeno, no dobro, licemjerje je jedan od sastavnih dijelova našeg društva.
Anti pohvale za ovaj i sve ostale članke kojima nam skraćuje vrijeme u doba korone
3
0